فواید خوردن بستنی مخصوصا بعد از افطار در ماه مبارک رمضان

منبع: دلگرم

456

1398/2/29

23:39


فواید خوردن بستنی مخصوصا بعد از افطار در ماه مبارک رمضان

فواید خوردن بستنی در ماه مبارک رمضان

مصرف بستنی در ماه مبارک رمضان بعد از افطار، ضمن تأمین ویتامین‌های ضروری، پروتئین و انرژی در بدن، موجب نشاط و شادمانی می شود.

بستنی سالم قسمتی از انرژی، پروتئین مورد نیاز و ویتامین‌های ضروری و مفید روزانه بدن را تأمین می کند و چنانچه بدون افزودنی‌های غیرمجاز رنگی و از نوع پاستوریزه باشد، به دلیل دارا بودن مواد، تأمین کننده کلسیم بدن است.

در ماه مبارک رمضان و فاصله زمانی افطار تا سحر، استفاده از بستنی به اندازه یک سهم که معادل نصف لیوان می باشد، مجاز و مفید است.

با تاکید بر اینکه به جای بستنی می توان با مصرف ماست میوه ای، که از مخلوط کردن انواع میوه با ماست کم چربی یخ زده به دست می آید، همه این مواد را با چربی بسیار کمتری وارد بدن کرد.

خوردن بستنی چه فایده ای دارد؟

بستنی هم مثل ماست قابلیت نگهداری باکتریهای پروبیوتیک را دارد که از رشد باکتری‌های بیماری‌زا در روده جلوگیری می کند.

با اشاره به این که بستنی ماده غذایی خوشمزه‌ای است که به ویژه در فصول گرم کودکان و نوجوانان علاقه‌ زیادی به مصرف آن دارند توصیه می‌شود بستنی در رژیم غذایی روزانه کودکان، به ویژه گروهی که به اندازه کافی شیر مصرف نمی کنند، قرار گیرد و همچنین به دلیل داشتن ارزش غذایی بالا، برای افراد لاغری که می خواهند چاق شوند، خوراکی مفیدی است.

کارشناس تغذیه همچنین معتقدند در برخی موارد از جمله پس از جراحی لوزه، که مصرف غذاهای سرد، مرطوب با طعم ملایم و دارای قوام نرم در روزهای اول برای بیمار آسان‌تر و از ایجاد خونریزی‌های بعد از عمل پیشگیری می کند، مصرف بستنی توصیه می شود.

بستنی از جمله غذاهایی است که در برخی افراد موجب حمله میگرنی و با اثرگذاری بر روی آزاد شدن سروتونین و نوراپی نفرین موجب انبساط یا انقباض عروق می‌شوند.

همچنین کسانی که از اضافه وزن رنج می برند و افرادی که به بیماری دیابت نیز مبتلا هستند باید در مصرف بستنی احتیاط کنند.

گفتنی است بستنی، محصول لبنی منجمدی است که از ترکیب و فرایند مناسب خامه و بعضی از فراورده‌های لبنی با شکر و مواد طعم‌دهنده به دست می‌آید و می‌تواند حاوی پایدار‌کننده‌ها، قوام دهنده‌ها و رنگ نیز باشد.

ارزش غذایی بستنی به ارزش غذایی مواد اولیه ای که در ساخت بستنی مصرف می‌شوند، بستگی دارد. به عنوان مثال چربی بستنی ۳-۲ برابر چربی شیر است و پروتئین بستنی کمی بیش‌تر از شیر و در ضمن حاوی مواد غذایی دیگر مانند میوه، تخم‌مرغ و شکر است. این‌ها ارزش غذایی بستنی را افزایش می‌دهند.

فواید خوردن بستنی

فواید خوردن بستنی

شیر به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده بستنی از فواید بسیاری برخوردار است. ترکیبات عمده شیر را آب، چربی، پروتئین، لاکتوز، ویتامین و مواد معدنی تشکیل می دهد.

شیر مهم ترین منبع کلسیم است هر لیوان شیر 250 میلی لیتر حدود 315 میلی گرم کلسیم دارد که 30 درصد کلسیم روزانه مورد نیاز بدن را تامین می کند.

شیر همچنین حاوی چربی است که 60 درصد آن اشباع و بقیه از نوع غیراشباع است. چربی شیر علاوه بر انرژی زا بودن به دلیل وجود ویتامین AD ، ارزش غذایی فراوانی دارد.

شیر حاوی پروتئین نیز هست که در دو دسته قرار دارد: کازئین و پروتئین های آب پنیر که با تولید اسید آمینه ضروری به سوخت و ساز بدن کمک می کند.

قند موجود در شیر لاکتوز نام دارد که به وسیله آنزیم های مخصوص در دستگاه گوارش تجزیه شده و به قند ساده تری تبدیل می شود.

فسفر ، منیزیم ، روی ، آهن ، ویتامین A ، B12 ، B2 از دیگر مواد مغذی موجود در شیر است که در پرخاصیت بودن آن نقش دارد.

قند موجود در بستنی از نوع لاکتوز قندشیر و ساکاروز دی ساکارید حاوی گلوکز و فروکتوز است که باعث افزایش انرژی در بدن می شود و به ذخیره چربی در بدن کمک می کند.

قندهای اضافه در کبد و ماهیچه ها به صورت چربی ذخیره می شود تا بدن از آن در مواقع ضروری به عنوان منبع انرژی استفاده کند.

بنابراین همانطور که گفته شد خوردن بستنی به دلیل داشتن ویتامین ؛ مواد معدنی ؛ کلسیم و دیگر مواردی که در بالا ذکر شد برای بدن مفید بوده و باعث نشاط و شادابی می شود.

separator line

بیشتر بخوانید :

لیست قیمت انواع بستنی ساز در بازار

آموزش تهیه ی ژله بستنی خوشمزه به ساده ترین روش در منزل

معرفی ۷ دسر و بستنی خوشمزه در هنگام سفر به ایتالیا


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو