فیلم Hanna ساخته‌ی جو رایت

منبع: نت نوشت

217

1398/4/14

15:01


فیلم Hanna

فیلم Hanna هانا ساخته‌‌ی جو رایت Joe Wright بی تردید یک تریلر درجه یک است که با مهارتی منحصر به فرد ساخته شده است: تلخ و سیاه، پرهیجان و سرشار از تعلیق. در ادامه با بررسی و تحلیل فیلم Hanna با نت نوشت همراه باشید.

جو رایت کارگردان هانا، همان کارگردانی است که دو فیلم معروفی که از او به یاد داریم: غرور و تعصب و تاوان اقتباسی بود از دنیای ادبیات. با توجه به این پیشینه‌‌ی سینمایی رایت، فیلم Hanna کاملا متفاوت و غیرمنتظره است، هرچند که حتی در این فیلم هم می‌توان رگه‌ها و مایه هایی از کلاسیک‌های ادبی‌ای همچون فرانکشتاین مری شلی و قصه‌های افسانه‌ای برادران گریم را دید.

فیلم Hanna ساخته‌ی جو رایت

به تعبیری می‌توان گفت فیلم Hanna وارث فیلم‌های استنلی کوبریک، دیوید لینچ و دوگ لیمان است. کمتر فیلم اکشنی دیده ایم که مثل فیلم Hanna غنی و هوشمندانه باشد؛ انگار Joe Wright می‌خواسته به ما ثابت کند که حتی در ژانر اکشن و پر سر و صدا و سرگرم کننده‌‌ی صرف هم می‌توان اندیشمندانه و هنرمندانه عمل کرد و اثری خوش رنگ و لعاب و با محتوا خلق کرد.

از جهتی می‌توان گفت فیلم در عین حال ترکیب منحصر به فرد و یگانه‌ای است از قصه‌های کلاسیک افسانه‌ای و سینمای اکشن‌های ناب. در واقع ترکیب این دو مقوله کار هر کسی نیست ولی رایت از پس این کار برآمده است. جو رایت با یک مهارت و ممارست ویژه، هر دو ژانر فوق را درهم آمیخته و به نتایج خوبی هم رسیده است.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Atonement کاری از جو رایت , تاوانِ نامزدی هفت اسکار

پوستر فیلم Hanna ساخته‌ی جو رایت

پوستر فیلم Hanna ساخته‌ی جو رایت

قصه‌‌ی فیلم درباره‌‌ی دختر شانزده ساله‌ای است که در اعماق جنگل‌های فنلاند به همراه پدرش زندگی می‌کند و پدرش او را از کودکی آموزش داده که در بزرگسالی یک آدم کش حرفه‌ای شود.
خشونت به کار رفته در فیلم Hanna شاعرانه است و قسمت‌های اکشن آن با نوعی نظم و انضباط روشمند طراحی و اجرا شده است.

به عبارت دیگر، پلان‌ها به دقت و ظرافت ترکیب بندی شده و برخی از صحنه‌های آغازین فیلم که در اعماق جنگل برفی فنلاند گرفته شده چنان مسحور کننده است که نفس تماشاگر را در سینه حبس می‌کند. فیلمبرداری الوین کوچلر هم مزیت عمده‌ای برای فیلم به شمار می‌رود. فیلم Hanna فی الواقع اثبات ارزش‌های دوربین ساکن و پلان‌های عاری از تکان است.

از صحنه‌های به یاد ماندنی فیلم می‌توان به صحنه‌‌ی آشنایی هانا با یک خانواده‌‌ی معمولی و آشنا شدن او با دختری هم سن و سال خودش اشاره کرد. بازی عالی بازیگر نقش هانا، نوعی حس انسانی به کاراکتر می‌دهد؛ حسی که در صورت فقدان آن، هانا به یک ماشین آدمکشی صرف تبدیل می‌شد.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Darkest Hour ساخته‌ی جو رایت

هنرنمایی Saoirse Ronan فیلم Hanna ساخته‌ی جو رایت

هنرنمایی Saoirse Ronan فیلم Hanna ساخته‌ی جو رایت

فیلم Hanna با حساب و کتابی است و به اصطلاح همه چیزش حساب شده است. داستان فیلم به روشنی و وضوح روایت می‌شود و پایان بندی جوابگوی همه‌‌ی پرسش‌ها و باز کننده‌‌ی همه‌‌ی گره‌های داستانی است. کاراکترها به خوبی پرداخت شده اند و اکشن جذاب وگیراست بدون این که متوسل به نمایش خشونت افراطی بشود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو