فیلم های تاریخی که واقعیت را تحریف کرده اند (عکس)

فیلم های تاریخی که واقعیت را تحریف کرده اند (عکس)


منبع: تالاب

487

1398/4/14

21:22


فیلم های تاریخی که واقعیت را تحریف کرده اند (عکس)

فیلم های تاریخی که واقعیت تحریف شده 

10 فیلم که تاریخ را تحریف نموده اند و نیز از برترین فیلم ها می‌توان نام برد بعضی اوقات فیلم هایي که از روی داستان هاي حقیقی تاریخی ساخته می‌شوند چنان از واقعیت ماجرا دور میشوند که باید آنها را فیلمهای فانتزی دانست.

 

اما در کمال ناباوری این فیلم ها چنان استادانه و خوشگل ساخته می‌شوند که کسی به واقعیت داشتن یا نداشتن داستان تاریخی انها اعتنایی نکرده و فیلم با استقبال منتقدان و موفقیت تجاری روبرو می‌شود. فیلمهای زیادی وجود دارند که علی رغم داشتن چنین گاف هاي تاریخی واضحی توانسته اند دل تماشاگران و منتقدان را به دست آورده و به فیلمهای افسانه اي و موفقی تبدیل شوند.

 

 

در ادامه ي ان مقاله قصد داریم شما را با ۱۰ فیلمی آشنا کنیم که بر اساس یک داستان تاریخی حقیقی اما با دستکاری هاي تاریخی چندان ساخته شده و بیشتر انها پیروز بوده اند.

 

۱- شجاع دل

تعداد فراوان دستکاری هاي تاریخی در فیلم مشهور و پرفروش «شجاع دل» «Braveheart» که مل گیبسون در نقش کارگردان و بازیگر اصلی آن ظاهر شد آن را نه به یک فیلم با واقعیت تاریخی بلکه به یک فیلم فانتزی و افسانه اي تبدیل میکند. ویلیام والاس در این فیلم یک جنگاور خودساخته نبود

 

بلکه در تاریخ اسکاتلند وی یک شوالیه بود که در خانواده اي آریستوکرات به جهان آمد. شاید نبرد موسوم به «نبرد استرلینگ» را در این فیلم به یاد داشته باشید اما نکته ي دیدنی اینکه این نبرد به گفته ي تاریخدانان «نبرد پل استرلینگ» «Battle of Stirling Bridge» نام داشته هست که در فیلم هیچ نشانی از این پل دیده نمیشود و در واقع رندال والاس، نویسنده ي فیلمنامه ي این فیلم، به دلایل سینمایی از وارد کردن آن در فیلمنامه خودداری کرد.

 

فیلم های تاریخی که واقعیت را تحریف کرده اند (عکس)

 

در این فیلم آمده هست که در آن دوران قانونی به نام «primae noctis» وجود داشت که بر اساس آن لردها،اربابان و افراد زمین دار می توانستند به دختران دوشیزه ي رعیت ها تجاوز کنند اما در واقع هیچ علت و مدرک تاریخی دال بر وجود و اجرای چنین قانون مخوفی وجود ندارد. ایزابلا اهل فرانسه که در این فیلم نقش معشوقه ي ویلیام والاس را بازی میکند در دوران شورش ویلیام والاس تنها ۴ سال سن داشته هست و به همین علت رابطه ي عاشقانه ي او با ویلیام والاس و نقش آفرینی او در این فیلم تنها یک داستان ساختگی از طرف سازندگان فیلم «شجاع دل» به نظر می‌رسد.

 

۲- گلادیاتور

فیلم «گلادیاتور» «Gladiator» فیلم حماسی تاریخی ساخته ي ریدلی اسکات یک فیلم بسیار خوشگل و پیروز بود اما این فیلم نیز اشتباهات بسیاری در به عکس کشیدن فضای سیاسی در دوران روم باستان داشت.

 

اضافه بر اینکه شخصیتی به نام ماکسیموس دکسیموس مریدیوس هیچ گاه وجود خارجی نداشته هست، شاید بیشترین تحریف در این فیلم در مورد شخصیت کومودوس صورت گرفته هست. در واقع کومودوس بیش از ۱۲ سال بر روم حکومت کرد در حالیکه در فیلم «گلادیاتور» این مدت به دو یا سه سال کاهش پیدا می‌کند.

 

فیلم های تاریخی که واقعیت را تحریف کرده اند (عکس)

 

همینطور او از انچه که در فیلم به نمایش درآمده جوان تر، ورزیده تر و شجاع تر بوده و در واقع دخالتی در مرگ پدرش،مارکوس اورلیوس نداشته هست. در واقع مارکوس اورلیوس به خاطر مریضی طاعون درگذشت و کومودوس نیز در میدان مبارزه گلادیاتورها کشته نشد. واقعیت این هست

 

که وی در مبارزه با ماکسیموس تنها زخمی شده و سال‌ها بعد از ماجرای ماکسیموس در حمام توسط یکی از گلادیاتور به نام نارسیسوس خفه شد. در بعضی از صحنه هاي فیلم سگ هاي نژاد شپرد آلمانی دیده میشود اما واقعیت این هست که در آن زمان چنین نژاد سگی هنوز به وجود نیامده بود.

 

اضافه بر این در آن دوران در نبرده از منجنیق بهرهگیری نمی شد زیرا بسیار سنگین بوده و انتقال آن از مکانی به مکان دیگر به سختی امکان‌پذیر بود. همینطور در صحنه اي از فیلم به کمانداران فرمان «آتش» «fire» داده می‌شود که با دقت به اینکه این واژه تنها برای شلیک سلاح هاي گرم به کار رفته و در آن دوره سلاح گرمی وجود نداشت،بهرهگیری از چنین واژه اي برای پرتاب تیر بی معنی به نظر میرسد.

 

۳- ۱۰٫۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

رولاند امریش کارگردان بزرگ و مشهوری هست اما فیلم «۱۰٫۰۰۰ سال گذشته از میلاد مسیح» «۱۰,۰۰۰ B.C.» ساخته ي او پر از اشتباهات فاحشی بود که گرچه نتوانستند مانع استقبال از این فیلم حماسی شوند. در این فیلم ماموت هاي پشم دار در یک بیابان گرم به عکس کشیده می‌شوند که زندگی شادی دارند و همینطور اهرام ثلاثه ي مصر که در این فیلم به نمایش در می‌آیند

 

نیز با دقت به اینکه این بناها ۸٫۰۰۰ سال پس از دوران فیلم ساخته شده اند نیز اشتباه فاحشی به شمار آمده و از نقاط ضعف فیلم نامه محسوب میشوند. برای توضیح این دو گاف تاریخی باید گفت که ماموت هاي پشم دار در چنین هوای گرمی گرما زده می شدند و عملاً امکان زندگی چنین موجودی در هوای گرم وجود نداشته هست.

 

فیلم های تاریخی که واقعیت را تحریف کرده اند (عکس)

 

همینطور در آن دوران این جانوران عظیم الجثه در حال انقراض بودند چیزی که در فیلم کاملاً برعکس به عکس کشیده میشود. اضافه بر این مصریان در حدود ۲٫۵۰۰ سال گذشته از میلاد مسیح شروع به تولید اهرام ثلاثه کردند که این موضوع نیز از اشکالات تاریخی فیلم رولاند امریش محسوب میشود.

 

نکته ي دیگر اینکه ببرهای دندان شمشیری و پرنده هاي بزرگ و عجیبی که شخصیت اصلی داستان با آنها مواجه میشود در واقع قرن ها پیش از سال ۱۰٫۰۰۰ گذشته از میلاد مسیح منقرض شده بودند. همینطور سازه هاي مصریان و زبانی که در فیلم صحبت میشود نیز کاملاً ساختگی و مضحک بوده و بسیار اشتباهات تاریخی دیگر که فیلم از انها رنج میبرد.

 

۴- پوکاهانتس

انیمیشن مشهور «پوکاهانتس» «Pocahontas» ساخته ي کمپانی دیزنی یک داستان رویایی را روایت میکند که در واقع با واقعیت تاریخی فاصله ي زیادی دارد. دختر سرخپوست زیبایی که در این انیمیشن «پوکاهانتس» نام دارد در واقع «ماتواکا» «Matoaka» نام داشت . پوکوهانتس لقب او به معنای «دختر ناقلا» بوده و قبیله ي او نیز در واقع «پوهاتانس» «Powhatans» نام داشت.

 

فیلم های تاریخی که واقعیت را تحریف کرده اند (عکس)

 

کمپانی دیزنی رابطه ي عاشقانه ي او با یک مهاجر خوش چهره به نام جان اسمیت را تنها برای جذاب کردن ساخته هست زیرا در دورانی که نخستین مهاجران انگلیسی به سرزمین هاي سرخپوستان کشور آمریکا وارد شدند، ماتواکا ۱۰ یا ۱۱ سال سن داشت و بدین ترتیب امکان رابطه ي عاشقانه اي بین او و جان اسمیت وجود نداشت. همینطور بر اساس گفته هاي کسانی که در کشتی مهاجران انگلیسی همراه جان اسمیت بودند وی مردی تند خو، خودخواه و بیرحم بوده هست.

 

۵- پرل هاربر

باعث تاسف هست که کارگردان خوشنام و معروفی مثل مایکل بی احساس کرده هست که باید یکی از حملات هوایی حقیقی و مرگبار در تاریخ ایالات متحده را هالیوودی کند. به علت فیلم نامه ي ضعیف رندال والاس و بی توجهی مایکل بی به تاریخ و حقیقت این واقعه، فیلم «پرل هاربر» «Pearl Harbor» بعنوان یکی از سوال برانگیز ترین فیلمهای حماسی تاریخی سینما شناخته می‌شود. گاف هاي تاریخی این فیلم از گذشته از شروع حمله آغاز میشود.

 

فیلم های تاریخی که واقعیت را تحریف کرده اند (عکس)

 

شخصیت راف مک کاولی «با بازی بن افلک» در آن دوران نمی توانست به عضویت اسکادران نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا دربیاید زیرا قانون ارتش ایالات متحده اجازه نمی داد که افراد حاضر در ارتش این کشور به خدمت نیروهای یک کشور خارجی دربیایند. در جایی از فیلم مک کاولی و دنی واکر «با بازی جاش هارتنت» تهدید می‌شوند

 

که به «بازداشتگاه» فرستاده خواهند شد. در این صحنه از واژه ي «brig» بهرهگیری می‌شود که در واقع در ارتش هیچگاه از چنین کلمه اي بهرهگیری نمی‌شود. همینطور پرستاران نیروی دریایی نمی توانستند در مورد مهیا بودن شرایط خلبانان برای پرواز نظر بدهند و به طور کلی در آن دوران ارتباط بسیار کمی بین این دو گروه وجود داشت.

 

همینطور تعداد زیادی از هواپیماها و تجهیزات نظامی که در فیلم به نمایش در می‌آیند سال‌ها بعد ساخته شده بودند و دلیلی جز عدم مطالعه ي دقیق تاریخی را نمی‌توان برای چنین اشتباه فاحش تاریخی برشمرد. زمانی که هواپیماهای ژاپنی به بندر پرل هاربر حمله می‌کنند مایکل بی تعداد زیادی از واقعیات تاریخی را نادیده میگیرد.

 

 

بعنوان مثال در زمان حمله که صبح ۷ دسامبر سال ۱۹۴۱ بود، دریاسالار کیمل در میدان گلف نبود. رنگ هواپیماهای ژاپنی نیز سبز تیره نبوده و در منابع بسیاری عنوان شده که این هواپیماها رنگ خاکستری روشن داشتند. همینطور در زمان حمله به پرل هاربر، مک کاولی و واکر پرواز نکرده و با هواپیماهای ژاپنی درگیر نشدند در حالیکه در فیلم این دو سوار هواپیماهای جنگنده ي خود شده و حتی ۷ جنگنده ي ژاپنی را ساقط میکنند. همینطور آنها هیچ رابطه ي عاشقانه اي با پرستاران نیروی دریایی ایالات متحده نداشتند.

 

۶- جی اف کی

شاید بگویید که فیلم «جی اف کی» «JFK» در زمره ي فیلمهای تاریخی حماسی قرار نمیگیرد اما بدون شک هر لیستی از فیلمهای هالیوودی که اشتباهات تاریخی فاحشی دارند بدون این فیلم ناقص خواهد بود. الیور استون، کارگردان این فیلم که در مورد ترور جان اف کندی هست را به علت تمامی تحریفات تاریخی که انجام داده باید نکوهش کرد.

 

 

بخصوص در این مورد که الیور استون در این فیلم می‌گوید که لیندون جانسون در این دوران قصد داشته کودتایی را برای کنار زدن کندی و به دست گرفتن قدرت انجام داده و یا دستکم در آن دخالت داشته هست که تفاوت بسیاری با مدارکی که در مورد این واقعه وجود دارد در آن دیده میشود.

 

فیلم های تاریخی که واقعیت را تحریف کرده اند (عکس)

 

همینطور در این فیلم یکی از شخصیت هاي فیلم به نام «دیوید فری» که یکی از افراد مظنون حادثه بوده، در برابر دیوید گریسون، شخصیت اصلی داستان فیلم و کسی که به ماجرای قتل کندی رسیدگی میکند، اعتراف می‌کند که در این توطئه دخالت داشته هست. اما در واقع فری کاملاً هر گونه شایعه ي خرابکاری و توطئه را رد کرده بود و حتی خواسته بود

 

از دستگاه هاي دروغ سنج بهرهگیری شود تا صداقت حرف هاي او مشخص گردد. اشتباهات فاحش دیگری نیز در همین سبک و سیاق در این فیلم دیده میشود. شهادت هاي گریسون که بر اساس شواهد تاریخی و مستدل در آن دوران شدیداً تحت تاثیر مواد مخدر بود توسط الیور استون کاملاً صادق و در حد کتاب مقدس انگاشته شده هست.

 

تعداد زیادی از تئوری هاي توطئه ساخته شده توسط گریسون نقشه هایي بسیار طنز و مضحک بوده و با اسناد تاریخی آن واقعه هیچ تطابقی ندارند. الیور استون به سختی سعی کرده هست که از طریق بازی کردن با واقعیات و تحریف آنها تریلری هالیوودی و قابل قبول بسازد و اگر چه در اینکار نسبتاً پیروز بوده هست

 

اما نتیجه ي کار او یکی از نادرست جلوه دهنده ترین فیلمهای هالیوودی در مورد اتفاقات تاریخ ایالات متحده به شمار می‌آید. استون در مقابل انتقادها گفته هست که نباید به فیلمش به چشم یک فیلم زندگی نامه اي نگاه شود اما وقتی که فیلم عنوان «جی اف کی» را به خود میگیرد باید دانست که تماشاگران این انتظار را دارند که فیلمی در مورد زندگی جان اف کندی ببینند.

 

در این فیلم الیور استون تلاش می‌کند که همۀ ي افراد حاضر در کاخ سفید و دولت ایالات متحده را در قتل جان اف کندی دخیل بداند و تنها کسی که در این قتل بیگناه جلوه میکند هاروی لي اوسوالد هست، کسی که در واقع جان اف کندی را به قتل رساند.

 

۷- آخرالزمان

فیلم هایي که توسط مل گیبسون کارگردانی شده اند همواره با اشکالات تاریخی و تحریف هایي همراه بوده اند؛ از فیلم «مرد بدون چهره» «The Man Without a Face» گرفته تا «شجاع دل» «Braveheart»، «مصائب مسیح» «The Passion of the Christ» و در نهایت فیلم تاریخی حماسی «آخرالزمان» «Apocalypto». دیدنی اینکه این فیلم به اصطلاح در مورد تمدن مایا ساخته شده اما گاف هاي تاریخی بسیاری در آن دیده می‌شود. در این فیلم قهرمان داستان با نام «جگوار پاو» «Jaguar Paw»، با بازی رودی یانگ بلاد، یک شکارچی هست که در دهکده اي در زمانی نامشخص در سال هاي رو به افول تمدن مایا زندگی میکند.

 

فیلم های تاریخی که واقعیت را تحریف کرده اند (عکس)

 

همین موضوع کافی هست تا فیلم را به خاطر چنین تحریف تاریخی بزرگی مورد انتقاد قرار دهیم زیرا بر اساس اسناد تاریخی مردم مایا عموماً کشاورز بودند و نه شکارچی. اما این تنها تحریف تاریخی فیلم نیست. این فیلم مایاها را قومی وحشی نشان می‌دهد که با خشونت و بی رحمی تمام اسیران را شکنجه کرده و انسان هاي زیادی را قربانی می‌کنند.

 

هیچ مدرک و سند تاریخی دال بر اینکه جنگجویان مایا کسانی را از سرزمین هاي ناشناخته دستگیر کرده و انها را قربانی کرده اند وجود ندارد. اضافه بر این مدارک مستدلی دال بر اینکه اقوام مایا در کل انسان ها را در مقیاس گسترده در مراسم مذهبی خود قربانی میکردند موجود نیست.

 

این مراسم و رفتارهای پر از کشت و کشتار معمولاً به قوم آزتک نسبت داده میشود و نه قوم مایا. همینطور در فیلم نشان داده می‌شود که مایاها در مقیاس گسترده اي برده داری می‌کردند و کلاً انسان هاي بی تمدن و وحشی بوده اند در حالیکه ما امروزه میدانیم که قوم مایا جامعه ي بی نظیر پیچیده اي داشته و در اساس ي هنر و اختراعات پیشرفت هاي بسیاری را به جامعه ي بشری ارائه کرده بودند.

 

از همۀ دیدنی تر صحنه ي نهایی فیلم هست که کاشفان و فاتحان اسپانیایی را نشان میدهد که به سرزمین هاي تحت نفوذ قوم مایا نزدیک میشوند در حالیکه در آن دوران چنین فاتحانی اصولاً وجود خارجی نداشتند. در واقع این فاتحان اسپانیایی ۴۰۰ سال پس از سقوط تمدن مایا وارد گواتمالا شدند و تاریخدانان بر سر این موضوع توافق دارند. آخرالزمان فیلم بسیار مهیج و پرحادثه اي هست اما نباید اشتباهات و تحریفات تاریخی فیلم را نادیده گرفت.

 

۸- رابین هود

اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم باید بگوییم که ریدلی اسکات و برایان هلگلند، به ترتیب کارگردان و فیلمنامه نویس فیلم «رابین هود» «Robin Hood»، منابع تاریخی زیادی برای استناد در دست نداشتند و حتی تعداد زیادی از تاریخ دانان وجود شخصی به نام رابین هود را کاملاً نفی کرده اند.

 

برخلاف انچه که در فیلم نشان داده میشود ریچارد شیردل که در واقع انگلیسی هم صحبت نمی‌کرد در هنگام شروع داستان در سال ۱۱۹۹ در منزل اش در هالی لند حضور نداشت. وی در آن زمان در یک سفر دریایی به سمت فرانسه به سر میبرد و در واقع نبرد او برای بازگشت به هالی لند چندین سال گذشته از این تاریخ انجام گرفته بود.

 

فیلم های تاریخی که واقعیت را تحریف کرده اند (عکس)

دیگر اینکه زره هاي خاصی که سربازان به فیلم دارند بسیار سبک تر از زره هاي آن دوران میباشند. زره هاي حقیقی آن دوران بسیار سنگین و گرچه گرانقیمت بوده به طوری‌كه تنها افراد ثروتمند و شوالیه ها توانایی خرید آن را داشتند. همین موضوع در مورد جام هایي که سربازان با آن نوشیدنی هایشان را می نوشیدند نیز صدق میکند. نکته ي دیگر اینکه در این فیلم شعرها و ترانه هایي خوانده می‌شود که در واقع در دوران ریچارد شیردل هنوز ساخته نشده بودند. همینطور نبرد بزرگ و سختی که در پایان فیلم میبینید در واقع هیچگاه رخ نداده هست.

 

در فیلم نشان داده می‌شود که فیلیپ آگوستوس، شاه فرانسه به سواحل انگلیس حمله می‌کند اما در واقع چنین نبوده و شاه فیلیپ بیشتر به فکر دفاع از سرزمین هاي خود بوده تا حمله به سرزمین هاي دیگران. دیدنی اینکه در واقعیت پس از مرگ ریچارد شیردل، شاه جان نیروهای انگلیسی را برای فتح فرانسه اعزام کرد و انچه که در فیلم نمایش داده می‌شود دقیقاً برعکس این واقعیت تاریخی هست. با این وجود بزرگترین اشکال تاریخی به منشور موسوم به «منشور بزرگ» «Magna Carta» مربوط می‌شود که در فیلم پدر رابین هود در نوشتن آن نقش دارد و این موضوع نقش مهمی در داستان فیلم ایفا می‌کند. اما یک اشکال دیدنی وجود دارد و آن اینکه منشور بزرگ بعد از سال ۱۲۱۵ نوشته شده هست یعنی دستکم ۱۶ سال بعد از داستان هاي رابین هود.

 

۹- میهن پرست

با کمال تاسف و در عین ناباوری بار دیگر باید به سراغ فیلمی با دخالت مل گیبسون برویم. فیلم «میهن پرست» «The Patriot» یک فیلم تاریخی و افسانه اي در مورد جنگ هاي استقلال ایالات متحده از انگلستان هست که رولاند امریش در نقش کارگردان و مل گیبسون در نقش شخصیت اول آن ظاهر می‌شود. در این فیلم گیبسون نقش قهرمان فیلم با نام بنجامین مارتین را بازی میکند که در واقع از یک شخصیت تاریخی به نام فرانسیس ماریون که فردی بسیار بیرحم و سنگدل و رهبر دسته اي از چریک هاي آمریکایی بود الهام گرفته شده هست.

 

فیلم های تاریخی که واقعیت را تحریف کرده اند (عکس)

 

در واقع ماریون آن طور که در فیلم نشان داده میشود یک سرباز جنگجو و ماهر نبوده که بتواند یک تنه چندین افسر کت قرمز انگلیسی را از پای دربیاورد. در اسناد تاریخی از ماریون بعنوان یک بیمار روانی که به برده هایش تجاوز می‌کرد و سرخپوستان را تنها برای لذت شکار می‌کرد یاد شده هست

 

در صورتی که در این فیلم هیچ نشانی از برده هاي مارتین دیده نمی‌شود. شاید صحنه هاي نبرد «Guildford Court House» در انتهای فیلم از به یاد ماندنی ترین بخش هاي فیلم باشد اما تاریخدانان در این باره نظر متفاوتی دارند. در واقع آمریکایی ها در این نبرد به سختی شکست خوردند اما در فیلم دقیقاً عکس این موضوع نشان داده می‌شود.

 

در فیلم کت قرمزهای انگلیسی سربازانی بی رحم و روانی میباشند اما اگر چه این فیلم حماسی قصد دارد رشادت هاي قهرمانان آمریکایی در راه استقلال را به عکس بکشد اما اینکار با ترور شخصیت غیرمنصفانه سربازان انگلیسی انجام می‌گیرد. در یکی از صحنه هاي فیلم، سربازان انگلیسی مردم یک شهر کوچک را به زور داخل کلیسا کرده و پس از بستن در کلیسا از پشت، آن را به آتش میکشند که در نتیجه ي آن تمامی افراد داخل کلیسا زنده زنده در آتش می سوزند. اما هیچ سند و مدرک تاریخی دال بر وجود چنین شقاوتی از جانب نیروهای انگلیسی یا دستکم جنایات نمونه وجود ندارد.

 

۱۰- ماری آنتوانت

کمدی درام «ماری آنتوانت» «Marie Antoinette» ساخته ي سوفیا کاپولا نیز اگر چه فیلم مسحور کننده و پر زرق و برقی هست اما واقعیات تاریخی نیز در آن نادیده گرفته شده هست. در طول تمامی داستان فیلم شخصیت ماری آنتوانت با بازی کریستن دانست بعنوان یک نجیب زاده ي فرانسوی دچار تغییر نمی‌شود

 

در حالی‌که بیشتر تاریخ شناسان بر این باورند که وی تنها بین سنین ۱۵ تا ۳۳ سالگی زندگی خود را به خوردن شیرینی هاي گوناگون و خوشگذرانی در کاخ ورسای می گذرانده و در سن ۳۳ سالگی از یک دختر بی تجریه و خام به زنی باهوش و گرچه خوش قلب، بخشنده و سخنور تبدیل میشود.

 

فیلم های تاریخی که واقعیت را تحریف کرده اند (عکس)

 

گرچه کودک انگاری ماری آنتوانت را باید نتیجه ي شایعات و شایعه سازانی دانست که در سال هاي منتهی به انقلاب فرانسه سعی در تخریب چهره ي او داشتند. فیلم سوفیا کاپولا در مورد شوهر ماری آنتوانت یعنی لویی شانزدهم نیز دچار اشتباه شده هست. بر اساس واقعیات تاریخی وی از یک مریضی دستگاه تناسلی به نام «تنگی پوست ختنه گاه» «phimosis» رنج می برده

 

اما در فیلم نشان داده میشود که وی اصولاً از روابط زناشویی ترس دارد. همینطور در فیلم لامپ، دود ناشی از حرکت هواپیما در آسمان، لنزهای تماسی روشن به عکس کشیده شده و حتی نشان داده میشود که کفش هاي ماری آنتوانت راست و چپ دارند که در واقع هیچکدام در آن دوران هنوز ساخته نشده بودند. اضافه بر این فیلم در مورد تاریخ تولد و تعداد فرزندان او نیز دچار اشتباهاتی شده هست.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو