معرفی خواص مارچوبه در طب سنتی برای سلامت بدن

منبع: آسان طب

135

1398/2/30

03:50


مارچوبه یگ گیاه گلدار دو ساله است که از خانواده آسپاراگوس ها محسوب می شود. این گیاه بومی اروپا و شمال آفریقا می باشد ولی امروزه در تمام قسمت های آسیا نیز یافت می شود. از مارچوبه هم برای موراد خوراکی و هم درمانی استفاده می شده است. اولین شواهد برای استفاده دارویی از این گیاه به 5000 سال پیش بر می گردد جایی که کاهن های مصری از این گیاه برای درمان بیماری های کارکنان قصر استفاده می کردند. مارچوبه در طب سنتی ایران هم از جایگاه ویژه ای برخوردار است و موارد درمانی بسیاری را در بر می گیرد. ما در این مقاله از مجله پزشکی آسان طب قصد داریم تا شما را با خواص مارچوبه در طب سنتی آشنا کنیم.

خواص مارچوبه در طب سنتی

خواص مارچوبه در طب سنتی

درمان ییماری های گوارشی

یکی از مهم ترین خواص مارچوبه در طب سنتی درمان بیماری های گوارشی می باشد. از مهم ترین بیماری های گوارشی که با مارچوبه درمان می شوند می توان به یبوست، نفخ، رفلاکس معده و دل درد های عمومی اشاره کرد. مارچوبه دارای مقدار زیاید فیبر محلول و غیر محلول می باشد که می توانند عملکرد دستگاه گوارش را تقویت کنند. مهم ترین این فیبر ها، پکتین و موسیلاژ هستند. این مواد باعث تحریک باکتری های مفید روده می شوند و همچنین حرکت مدفوع در لوله های گوراشی را نیز تسریع می بخشند.

درمان آرتروز

بر طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه پزشکی نبراسکا، آرتروز شایع ترین بیماری مفصلی در دنیا می باشد. بر اساس این آمار ار هر 5 نفر 1 نفر به آرتروز دچار می شود. آرتروز درمان قطعی ندارد ولی شما می توانید با انجام بعضی از برنامه های خاص پیشرفت این بیماری را کاهش دهید و نگذارید بر روی عملکرد روزانه شما تاثیر بگذارد. یکی از مهم ترین کار هایی که می توانید انجام دهید، استفاده از یک برنامه غذایی مقوی می باشد. مارچوبه یکی از سبزیجاتی است که می تواند به شما بیشترین کمک را بکند. این گیاه نه تنها می تواند درد های مفصلی را کمتر کند، بلکه گردش خون را نیز در مناطق آسیب دیده بیشتر می کند.

پیشگیری از ابتلا به افسردگی

یکی از مهم ترین موادی که می تواند به شما در مقابله با افسردگی کمک کتد مارچوبه می باشد. ماده ای در بدن به اسم هموسیستئین وجود دارد که اگر از مقدار بیشتری تجاوز کند باعث می شود تا در ترشح هورمون های احساسی مانند سروتونین و اپی نفرین، اختلال ایجاد شود. همچنین این ماده می تواند در انتقال خون و سایر مواد مغذری به مغز اختلال ایجاد کند. برای اینکه بتوانیم میران  هموسیستئین را کنترل کنیم باید از فولات کمک بگیریم. خبر خوب اینجاست که مارچوبه یکی از بهترین منابع فولات محسوب می شود.

پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی

یکی از بهترین مواد غذایی برای کسانی که به بیماری های قلبی دچار شده اند مارچوبه می باشد. در مارچوبه مقدار زیادی گلوتاتیون وجود دارد. ملکول گلوتاتیون باعث می شود تا تولید کلسترول های بد بدن یا LDL متوقف شود. همچنین همان طور که در بالا اشاره کردیم در این گیاه فیبر وجود دارد که از رسوب کلسترول در رگ ها جلوگیری می کند. دانشمندان ژاپنی اعتقاد دارند که با خوردن 100 گرم مارچوبه در روز تا 50 درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی کاهش پیدا می کند.

خواص مارچوبه در طب سنتی

جلوگیری از ابتلا به سرطان

به لطف آنتی اکسیدان های موجود در مارچوبه می توان از ابتلا به سرطان جلوگیری کنیم. در مارچوبه آنتی اکسیدانی به اسم اکسیان وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در خانوم ها تا 50 درصد کاهش دهد. به همین دلیل است که سازمان جهانی مبارزه با سرطان مارچوبه را در لیست غذا های ضروری که خانوم ها باید مصرف بکنند قرار داده است چرا که امروزه سرطان سینه در خانوم ها به شدت افزایش داشته است.

درمان بیماری های التهابی

یکی دیگر از مهم ترین خواص مارچوبه در طب سنتی درمان بیماری های التهابی می باشد. مارجوبه معدن مواد ضد التهابی می باشد. از مهم ترین این مواد می توانیم به دیوسژنین و فلاوونوئیدهای کورستین اشاره کنیم.سارساساپونین موجود در مارچوبه یکی از مواد موثر در کنترل بیمای های خود ایمنی می باشد. بیماری های خود ایمنی بیماری هایی هستند که در آن گلبول های سفید به اندام های داخلی بدن حمله می کنند و آنها را از بین می برند. مارچوبه یکی از بهترین مواد برای این گونه بیماری ها می باشد.

منبع : http://bia2safa.net/goto/web/url/7503

 

برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو