باکلوفن برای چیست، نحوه مصرف و عوارض آن

منبع: اوما

204

1398/4/15

18:48


باکلوفن برای چیست، نحوه مصرف و عوارض آن

نام علمی دارو : باکلوفن-Baclofen

گروه دارویی: داروهای شل کننده عضلات


موارد مصرف قرص باکلوفن

باکلوفن برای درمان اسپاسم عضلانی ناشی از بیماری های خاص (از جمله بیماری اسکلروز چندگانه، آسیب نخاعی) استفاده می شود. این دارو با کمک به آرام کردن ماهیچه ها اثر می کند. این دارو را با یا بدون غذا به صورت خوراکی طبق دستور پزشک، معمولا 3 بار در روز، مصرف کنید. برای کاهش خطر عوارض جانبی، ممکن است پزشک شروع دارو با دوز کم و به تدریج افزایش دوز را توصیه کند. دستورالعمل های دکتر را با دقت دنبال کنید.

دوز دارو براساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است. بدون مشورت با پزشک دوز دارو را افزایش ندهید و یا آن را بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. از این دارو به طور مرتب برای کسب بیشترین مزایا استفاده کنید. برای کمک به یادآوری دارو، هر روز آن را در یک زمان مشخص مصرف کنید. مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید. در صورت توقف ناگهانی دارو، بعضی از این بیماری ها بدتر می شوند. همچنین ممکن است علائم توقف دارو مانند توهم و تشنج را تجربه کنید. برای جلوگیری از واکنش های توقف دارو، پزشک ممکن است میزان دوز را به تدریج کاهش دهد. برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز مشورت کنید و هر گونه واکنش توقف دارو را گزارش دهید.


عوارض جانبی باکلوفن

عوارض جانبی باکلوفن

خواب آلودگی، سرگیجه، ضعف، خستگی، سردرد، مشکل خواب، حالت تهوع، افزایش ادرار یا یبوست ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشت یا بدتر شد، به سرعت به پزشک یا داروساز خود مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید پزشک با در نظر گرفتن این مطلب این دارو را تجویز کرده است که مزایای دارو از عوارض جانبی آن برای شما بیشتر است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند. اگر عوارض جانبی جدی دارید به پزشک خود اطلاع دهید. عوارض جانبی عبارتند از:

  • تغییرات ذهنی / روحی
  •  سردرگمی
  • افسردگی
  • توهم

واکنش آلرژیک به این دارو بسیار نادر است. اما اگر متوجه علائم واکنش حساسیتی شدید به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

  • بثورات
  • خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفس

فهرست بالا لیست کامل عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است متوجه شدید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


مصرف باکلوفن در بارداری

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز مصرف شود. در مورد خطرات و مزایای دارو با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف باکلوفن در شیردهی

این دارو به شیر مادر منتقل می شود بنابراین قبل از شیردهی با پزشک خود صحبت کنید.


مقدار و نحوه مصرف قرص باکلوفن

 

مقدار و نحوه مصرف باکلوفن

تعيين دوز مطلوب نياز به تيتراسيون فردی دارد. درمان را با دوز کم شروع کنید و به تدریج تا زمانی که اثر مطلوب به دست می آید (معمولا بین 40 تا 80 میلی گرم در روز) دوز را افزایش دهید. برنامه تتراسیون دوز به صورت زیر پیشنهاد شده است:

  • 5 میلی گرم t.i.d. برای 3 روز
  • 10 میلی گرم t.i.d. برای 3 روز
  • 15 میلی گرم t.i.d. برای 3 روز
  • 20 میلی گرم t.i.d. برای 3 روز

پس از آن ممکن است افزایش اضافی ضروری باشد، اما کل دوز روزانه نباید از 80 میلی گرم در روز (20 میلی گرم q.i.d.) تجاوز کند. کمترین دوز مناسب با پاسخ بهینه توصیه می شود. اگر پس از یک دوره منطقی فواید دارو آشکار نشد، بیماران باید به آرامی دارو را متوقف کند.

برای افزایش میزان بروز omfaloceles (فتق های شکمی) در جنین های موش صحرایی این دارو باید تقریبا 13 برابر حداکثر دوز توصیه شده برای انسان استفاده شود. در این دوز کاهش قابل توجهی در مصرف غذا و افزایش وزن دیده می شود. این اختلال در موش و خرگوش مشاهده نشد.

همچنین افزایش پوکی استخوان ناقص در جنین های موش صحرایی حدودا 13 برابر بیشتر از حداکثر دوز توصیه شده انسانی بود و افزایش شیوع هسته های فالانگه ای پیش ران پیشانی و دنده های جنین های خرگوش تقریبا 7 برابر بیشتر از مقدار توصیه شده انسان بود. در موشها، هیچ اثر تراتوژنیکی مشاهده نشد، اگر چه کاهش وزن متوسط جنین همراه با تاخیر در پوکی استخوان اسکلتی در زمانی که دارو به 17 و 34 برابر دوز روزانه انسان رسید، وجود داشت. هیچ مطالعه ای بر روی زنان باردار انجام نشده است. در دوران بارداری باکلوفن تنها در صورتی استفاده می شود که مزایا به وضوح از خطرات احتمالی برای جنین بیشتر است.


تداخلات دارویی باکلوفن

مصرف همزمان باكلوفن با داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای سبب افزایش اثر باكلوفن، ‌با داروهای ضد فشار خون منجر به به افزایش اثر كاهنده فشار خون، با خواب آورها باعث افزایش اثر سداتیو، با مهاركننده های ACE باعث افزایش اثر ضد فشار خون، با لیتیم باعث افزایش اثر باكلوفن می گردد. با توجه به اینكه باكلوفن ممكن است سبب افزایش قند خون شود مقدار مصرف داروهای خوراكی پایین آورنده قند خون و انسولین در صورت مصرف همزمان با باكلوفن باید تنظیم گردد.

1- Webmed team. Baclofen. www.webmd.com.2019

2- Health team. Baclofen. www.rxlist.com. 2019 

 

دکتر شاداب برزویی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان داراي مدرك دكتراي حرفه اي داروسازي از دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه مي باشد. از فعالیت های عمده دکتر برزویی میتوان به مشاوره دارويي و تداخلات دارويي، مشاوره پوست و مو و مكمل هاي مربوطه، مكمل هاي بارداري و شيردهي و مشاوره در زمینه مكمل هاي مادر و نوزاد اشاره کرد. پايان نامه ايشان در زمينه برسي برون تني اثرات فعاليت ضدقارچي كاكل ذرت بر روي تعدادي از درماتوفيتزهاي شايع و شناسايي و تعيين مقدار دسته تركيبات شاخص است و در این زمینه مقالاتی در دست چاپ دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو