تشخیص کمبود ویتامین: و مواد معدنی ضروری را با ۴ روش ساده تشخیص دهید

منبع: نت نوشت

168

1398/4/15

23:12


تشخیص کمبود ویتامین

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به سلامت خود خیلی اهمیت می‌دهید باید روش تشخیص کمبود ویتامین و مواد معدنی را از طریق علامت هایی که بدن می‌دهد بدانید. گاهی این تشخیص به همین آسانی نیست و کمی مشکل به نظر می‌رسد.

به عنوان نمونه، چگونه متوجه کمبود نوعی ماده مغذی در بدن، سریع تر از نمونه گرفتن از خون می‌شوید؟ برای بررسی بیشتر تشخیص کمبود ویتامین در بدن ، با نت نوشت همراه شوید.

تشخیص کمبود ویتامین

ثابت شده است که بدن، در صورت کمبود هر نوع ماده مغذی، علائم و نشانه هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد بنابراین تشخیص کمبود ویتامین و مواد معدنی را برای شما راحت تر می‌کند.

زمانی که دچار کمبود برخی مواد معدنی یا ویتامین‌ها می‌شوید، بدن در پوست، مو و سلامت کلی شما، علائم مربوطه را بروز می‌دهد.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مراکز کنترل و جلوگیری از وقوع بیماری ایالات متحده آمریکا (CDC)، در این کشور، بیش از ده درصد افراد بالای یک سال، دچار کمبود ویتامین B6 و هشت درصد کل جمعیت، دچار این کمبود می‌باشند.

درحالی که شاید تصور کنید کمبود ویتامین C، صرفاً یک مشکل قدیمی مربوط به دریانوردان بوده است، حدود شش درصد جمعیت بالای شش سال، از این عارضه در ایالات متحده رنج می‌برند که با یک محاسبه ساده در می‌یابیم، بیش از یک نفر به ازای هر ۵ آمریکایی را شامل می‌شود.

اگر درباره هر نوع علامتی که بر شما عارض شده است، نگران هستید، حتماً به پزشک معالج خود مراجعه کنید. قبل از آن، چند راه حل، هرچند اندک، برای شناسایی و تشخیص کمبود ویتامین و مواد معدنی ضروری در اختیار شما قرار می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: چند نشانه کمبود ویتامین b3 و مواد غذایی حاوی ویتامین b3

مشکلات پوست و مو از راه‌های تشخیص کمبود ویتامین

یکی از راه‌های تشخیص کمبود ویتامین در بدن وجود مشکلات پوست و مو است.

رنگ موی شما سریع خاکستری می‌شود؟ اگر در خانواده، کسی را با این سابقه سراغ ندارید و در دهه سوم زندگی به سر می‌برید یا حتی جوان تر هستید، علت، شاید مربوط به کمبود مس باشد. از سوی دیگر، اگر متوجه شکنندگی موی خود شده اید، احتمالاً دچار کم خونی ناشی از کمبود آهن می‌باشید.

موی شکننده نیز از تشخیص کمبود ویتامین است و می‌تواند در پی پایین بودن سطح ویتامین‌های خانواده B از قبیل فولات (فولیک اسید) یا بیوتین حادث شود.

در نهایت، اگر پوست سرتان به دلیل مشکلاتی نظیر خارش یا پوسته پوسته شدن، شما را حسابی کلافه کرده است، علت را می‌توانید در کمبود ویتامین‌های A ،C و اسیدهای چرب در بدن جستجو کنید. وجود این سه ماده، سبب تولید روغن‌های چرب کننده و مرطوب کننده در پوست سر خواهد شد.

  • منابع مس: صدف دوکفه‌ای کنسرو شده، صدف چروک و قارچ
  • منابع آهن: گوشت گوساله، لوبیا قرمز، نخود، عدس و اسفناج
  • منابع اسیدهای چرب: ماهی چرب، گردو و کتان

زخم‌های روی لب

اگر بر روی لبه داخلی لب تان، زخم ایجاد می‌شود، می‌تواند یکی از علائم کمبود ویتامین B12 قلمداد شود. اما مانند تمامی علائم عمومی دیگر، که به چندی از آن‌ها در بالا اشاره شد، ممکن است در به وجود آوردن آن، چندین عامل متفاوت ایفای نقش کرده باشند. پس برای کسب اطمینان بیشتر، به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

  • منابع غنی از ویتامین B12: غذاهای تهیه شده از حیوانات مثل گوشت قرمز کم چرب، گوشت طیور و تخم مرغ یا غذاهای غنی شده مانند شیر سویا، غلات و مخمر خوراکی.

بیشتر بخوانید: آیا ویتامین B17 واقعا سرطان را درمان می‌کند؟ آیا ویتامین b17 ضد سرطان است؟

احساس خستگی

خستگی می‌تواند علل متنوع و متفاوتی داشته باشد؛ مانند کمبود پتاسیم. پس می‌شود به طور ثانویه در اثر مشکلات کلیوی، استفراغ، اسهال یا حتی مصرف آنتی بیوتیک‌ها ایجاد شود.

البته به دلیل کمبود ویتامین D نیز می‌تواند حادث شود. در انتها باید اشاره کنیم که اگر خستگی شما به همراه از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ و با ضعف عمومی بود، علت می‌تواند به کمبود مقادیر پتاسیم در بدن برگردد.

بدیهی است که در صورت عذاب کشیدن از علائم مذکور، باید فوراً به پزشک معالج مراجعه کنید. اما اگر صرفاً دردی اندک را تجربه می‌کنید، از کافی بودن میزان اخذ ویتامین‌های خود و تشخیص کمبود ویتامین اطمینان حاصل کنید.

  • منابع پتاسیم: غلات پوست نکنده و فراوری نشده، شیر، سبزیجات، انواع لوبیا و نخود
  • منابع حاوی ویتامین D: لبنیات غنی شده به شکل شیر و ماست
  • و برخی ماهی‌ها مانند انواع ماهی‌های ساردین
  • منابع منیزیم: بادام، بادام هندی، پسته، اسفناج و لوبیا سیاه

برآمدگی‌های قرمز روی سطح پوست

این هم یکی دیگر از تشخیص کمبود ویتامین در بدن است. اگر تعداد کمی برآمدگی قرمز، پشت بازوی خود مشاهده کردید، احتمالاً بافت ملتهب، دچار عارضه Keratosis pilaris شده است. این شرایط می‌تواند گویای از دست دادن مقادیر قابل توجهی از روی و ویتامین A باشد. شما تنها نیستید. بر اساس آمار منتشر شده از CDC، میزان ۱۷٫۳ درصد کل جمعیت جهان در معرض کمبود روی هستند. این در حالی است که یک سوم کودکان، قبل از سن مدرسه و یک ششم مادران باردار، دچار کمبود ویتامین A می‌باشند.

  • منابع ویتامین A: سیب زمینی شیرین و گرمک
  • منابع روی: گوشت طیور، حمص (نخود+ارده) و تخم کدو تنبل

نویسنده: علیرضا وفادار

منبع + +

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو