یانگون و شنژن، سفرنامه مصور به برمه و چین + تصاویر

یانگون و شنژن، سفرنامه مصور به برمه و چین + تصاویر


منبع: همگردی

368

1398/4/16

13:35


نشر اطراف، مجموعه «سفرنامه های مصور» را در سه جلد به چاپ رسانده که شامل سفرنامه های کره شمالی، چین و برمه است که با تصاویر، این شهرها توصیف شده است. سفرنامه کره شمالی در گزارشات قبلی معرفی شد و در اینجا دو کتاب دیگر از این مجموعه را معرفی می کنیم. «گی دولیل» کارتونیست مشهور کانادایی که طراحی جالب و خلاقانه این کتاب ها را انجام داده در سفرش به این کشورها، مشاهدات روزمره خودش را با لحنی طنزآمیز که خاص اوست، روایت می کند.

گی دولیل، این کتاب ها را بر اساس آن چه که در سفرهایش دیده، روایت می کند و هیچ جهت گیری خاصی ندارد. جنبه طنزی که به این تصاویر داده نیز به این شیوه روایت کمک می کند تا خواننده با فضای این کشورها بیشتر آشنا شود. حتی در برخورد با آدم ها، نظر نویسنده در مورد خنده مردم جالب است: «در چین، خنده برای مخفی کردن احساسات مختلفی به کار می رود که تشخیص شان برای خارجی ها آسان نیست.»

در بخشی از سفر به برمه هم درباره عقاید مذهبی این مردم می خوانیم: «برمه ای ها، پیرو بودیسم تراوده اند که از قدیمی ترین نوشته های جمع شده از شاگردان بودا گرفته شد. به خاطر همین به نظر خودشان اصول شان از بقیه حقیقی تر و خالص تر است.»

این سری از کتاب ها با نام «کتاب مصور» شناخته می شوند. اگر تاکنون نام کتاب مصور را شنیده باشید حتما دوست دارید که چنین کتابی را در دست بگیرید و ورقی بزنید. این باور وجود دارد که کتاب مصور یا «گرافیک ناول» فقط مناسب بچه هاست ولی کم کم این باور نادرست تغییر پیدا کرده و کتاب مصور به قفسه کتاب ها اضافه شده اند. یکی از اولین کتاب های مصور در سال 1978 توسط «ویل آیزنر» که از معروفترین طراحان کمیک است با نام «قراردادی با خدا» چاپ شد و تقریبا از همین زمان اصصلاح گرافیک ناول بین خوانندگان کتاب جا افتاد.

کتاب های «پیونگ یانگ، سفری به کره شمالی»، «شنژن، سفری به چین» و «یانگون، سفری به برمه» از نمونه های فارسی کتاب مصور کمیک است که نشر اطراف به خوانندگانش معرفی می کند. برای اینکه با فضای این نوع کتاب ها بیشتر آشنا شوید صفحاتی از آن ها را با هم می بینیم:

سفرنامه مصور به برمه و چین

سفرنامه مصور به برمه و چین 2

سفرنامه مصور به برمه و چین 3


سفرنامه مصور به برمه و چین 4

سفرنامه مصور به برمه و چین 5

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو