فنجان قاعدگی چیست؟ + روش استفاده از آن به جای نوار بهداشتی!

فنجان قاعدگی چیست؟ + روش استفاده از آن به جای نوار بهداشتی!


منبع: دلگرم

534

1398/2/30

08:46


فنجان قاعدگی چیست؟ + روش استفاده از آن به جای نوار بهداشتی!

فنجان قاعدگی یا جام قاعدگی چیست؟ + روش استفاده از آن

فنجان قاعدگی menstrual cup داخل واژن قرار می گیرد و می تواند خون قاعدگی رو جمع آوری کنه. استفاده از این کاپ ها یکی از راه های جمع آوری خون قاعدگی است که به جای نوار بهداشتی هم استفاده می شه. کاپ قاعدگی شبیه قیف کوچک و یا یک زنگوله است که جنس آن از پلاستیک است.

این فنجان قاعدگی باید به درستی درون واژن قرار بگیرد تا از اطراف آن خون بیرون نریزد. این فنجان را باید هر 12 ساعت یکبار به آرامی از داخل واژن بیرون بکشید و خون داخلش رو خالی کنین و بشویین. یادتان باشد که دستهاتونم به خوبی بشویید. برای استفاده مجدد باید این فنجان به خوبی شسته و تمیز شده باشد. بعد از اتمام دوره عادت ماهیانه می تونین این کاپ رو به خوبی شسته و خشک کنین و برای دوره بعدی پریودی نگه دارین.

مزایای کاپ قاعدگی

  • جمع آوری خون به جای جذب آن
  • پس از هربار خالی کردن خون و شستن آن دوباره قابل استفاده است.
  • یک جایگزین بهداشتی به جای نواربهداشتی است.
  • بدون بو و بدون خطر است.
  • در سایزهای مختلف برای افراد مختلف وجود دارد.
  • مانند تامپون ها باعث خشکی واژن نمی شود.
  • جنس نرمی دارن و به راحتی به ماهیچه های واژن می چسبند و شما هیچ دردی حس نمی کنید.
  • موقع ادرار کردن نیاز به درآوردن این کاپ نیست.
  • با بدن انسان و محیط زیست سازگاری دارد.
  • مقرون به صرفه است.
  • میتوان موقع خواب و شنا هم از این کاپ استفاده کرد.

کاپ قاعدگی

نحوه استفاده از فنجان قاعدگی

برای استفاده از فنجان قاعدگی، مراحل زیر را دنبال کنید.

۱. فنجان را تا بزنید

قبل از استفاده از فنجان، همیشه دست‌های خود را بشویید. فنجان را به سبک دلخواه خود تا بزنید. بسیاری از افراد، فنجان را همانند شکل زیر تا می‌زنند.

فنجان قاعدگی چیست


۲. فنجان را وارد واژن کنید

همانند تامپون، فنجان تا شده را به آرامی وارد واژن کنید، آن را به سمت ستون فقرات خود برگردانید. فنجان قاعدگی نسبت به تامپون معمولا پایین‌تر قرار می‌گیرد.

فنجان قاعدگی چیست


زمانی که فنجان در داخل واژن است، باز شده و حالت مکش را ایجاد می‌کند. این مکش باعث می‌شود که فنجان از نشت خون جلوگیری کند. بنابراین، با استفاده از انگشت خود، بررسی کنید که فنجان کاملا باز شده باشد. در صورت نیاز، فنجان را بچرخانید.

فنجان قاعدگی چیست


۳. تا دوازده ساعت از فنجان استفاده کنید

یکی از مزایای استفاده از فنجان قاعدگی این است که می‌توان از آن تا دوازده ساعت استفاده کرد. خالی کردن فنجان قاعدگی بستگی به میزان خونریزی شما دارد، با این حال، بیشتر مصرف کنندگان، فنجان را یک بار در صبح و یک بار در شب خالی می‌کنند.


۴. فنجان را خالی کنید

با دست‌های تمیز و پاکیزه، به آرامی پایه فنجان را به سمت پایین کشیده، سپس، بدنه فنجان را فشار داده و آن را به آرامی بیرون بیاورید.

فنجان قاعدگی چیست


پس از خارج کردن فنجان، آن را درون توالت خالی کرده و با آب بشویید.


۵. دوباره فنجان را وارد واژن کنید

پس از شستشوی فنجان، آن را دوباره می‌توانید وارد واژن کنید.

اما یک نکته وجود دارد

با این حال، این مهم است که از تامپون به طرز صحیح استفاده کنیم تا دچار سندرم شوک سمی نشویم، یک عارضه جدی که ظهور آن با استفاده از نوعی تامپون های با جذب قوی مرتبط است (البته این تامپونها دیگر تولید نمی شون). برای اطمینان از تامپونهایی که حداقل جذب را دارند ولی باز هم مناسب شما هستند استفاده کنید. آنها را بیشتر از ۸ ساعت نگه ندارید و برای استراحت گاه به گاه، نوار بهداشتی را جایگزین آن کنید.

کاپ قاعدگی

پد Pad یکبار مصرف

باید به خاطر نواربهداشتی های باله دار سپاسگذار باشیم . به خاطر دارید که نوارهای بهداشتی متداول در دهه ۱۹۷۰ نیاز به کمربندی داشتند تا آنها را سرجای خود نگه دارد. امروزه پدها در مدل های مختلف عرضه می شوند، نازک، مخصوص شب، بلند و بدون نیاز به کمربند. اما پد برای همه مناسب نیست.

گانتر میگوید:

“برخی از زنان دچار تحریک و سوزش پوست با پد می شوند. به ویژه زنانی که مجبور به پوشیدن آنها برای ۶ تا ۷ روز پشت سرهم هستند. برای جلوگیری از هر نوع حساسیت و تحریک پوستی از استفاده از محصولات معطر خودداری کنید. بافت واژن حساسترین بافت بدن است و تمام این عطرها بصورت بالقوه آلرژی زا هستند.

پدهای قابل شستشو Reusable pads

اگر از یک رژیم غذایی گیاهی پیروی می کنید و از لامپهای روشنایی کم مصرف و قابل بازیافت استفاده می کنید و خلاصه کلام اینکه به حفظ محیط زیست کمک می کنید چرا از پدهای دوستدار زمین استفاده نکنید؟

با پدهای پارچه ای Cloth pads که قابل شستشو هستند و برای ۵ سال قابل استفاده می باشند و از تولید زباله جلوگیری کرده و انرژی که برای تولید، حمل و بسته بندی محصولات یکبار مصرف هدر می شود را ذخیره می کنند.

همچنین این پدها پول شما را هدر نداده و نسبت به پدهای پلاستیکی یکبار مصرف کمتر ایجاد حساسیت می کنند. اگر مهارت دارید می توانید خودتان آنها را دست کنید و نحوه ساخت آنها را در قسمت های آموزشی youtube جستجو کنید.

تینکس Thinx

چرا به جای استفاده از لباس زیر و پد از لباس زیری که کار پد را هم انجام می دهد استفاده نکنیم؟

این همان ایده ای است که تینکس را بوجود آورد یک برند لباس زیر ” جاذب رطوبت، ضد میکروب و ضد نشت.” لباس زیری که به اندازه دو عدد تامپون قدرت جذب دارد. در روزهایی که پریود شما شدید است می توانید از این لباس زیر همراه با یک تامپون یا فنجان قاعده گی استفاده کنید. تقریباً احساس پوشیدن یک لباس زیر جادویی را خواهید داشت که مانند لباس زیر معمولی است ولی محافظ شما هم هست.

همچنین بخوانید:

بهترین تغذیه در دوران قاعدگی از نظر طب سنتی ایران

راه های مناسب برای کم شدن خون قاعدگی در طب سنتی


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو