از خواص پودر سفیده تخم مرغ و نحوه مصرف آن چه می دانید؟

98

1398/4/16

19:56


سفیده تخم مرغ حاوی پروتئین و آمینو اسیدها است و خواص پودر سفیده تخم مرغ نیز از همین مواد غذایی نشات می‌گیرد. از پودر سفیده تخم مرغ در بدنسازی بسیار استفاده می‌شود.

از خواص پودر سفیده تخم مرغ و نحوه مصرف آن چه می دانید؟

به گزارش بهداشت نیوز، سفیده تخم مرغ حاوی پروتئین و آمینو اسیدها است و خواص پودر سفیده تخم مرغ نیز از همین مواد غذایی نشات می‌گیرد. از پودر سفیده تخم مرغ در بدنسازی بسیار استفاده می‌شود.
 پودر سفیده تخم مرغ حتی قبل از آنکه پودر پروتئین پنیر و کازئین در دهه ۹۰ میلادی رواج پیدا کند، به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می‌شد. پودر سفیده تخم مرغ یکی از عناصر کلیدی در رژیم غذایی بدنسازان و تمام افرادی است که به سلامت ماهیچه‌های خود اهمیت می‌دهند، اما به راستی پودر سفیده تخم مرغ این همه خواص دارد؟ بیاید در ادامه نگاهی به مضرات و خواص پودر سفیده تخم مرغ و نحوه مصرف آن بیندازیم.
 
مواد تشکیل دهنده سفیده تخم مرغ
سفیده تخم مرغ علاوه بر حفاظت از زرده حاوی مواد مغذی برای نطفه نیز است تا به جوجه تبدیل شود. حدود ۹۰ درصد از سفیده را آب و ۱۰ درصد آن را پروتئین تشکیل می‌دهد.
پروتئین‌های موجود در سفیده تخم مرغ شامل  آلبومین ها، موکوپروتئین‌ها و گلوبولین‌ها می‌شوند. علاوه بر این، سفیده تخم مرغ حاوی هیچگونه چربی یا کربوهیدراتی نیست.
سفیده تخم مرغ یک بسته‌بندی کامل از مواد مغذی است. در واقع، سفیده تخم مرغ می‌تواند حاوی ۴۰ نوع مختلف از پروتئین‌ها از جمله اوالبومین و اوتوترسفررین باشد.
 
خواص پودر سفیده تخم مرغ، تخم مرغ آب پز
اوالبومین تقریبا ۵۵ درصد و اوتوترسفررین حدود ۱۰ درصد از پروتئین‌های سفیده را تشکیل می‌دهند. اوتوترسفررین یک پروتئین تشکیل دهنده آهن در بدن است که خواص ضد میکروبی نیز دارد. علاوه بر پروتئین، سفیده تخم مرغ شامل  اسید آمینه (آمینو اسید) مختلف نیز است، اسید‌هایی مانند لوسین، ایزولیزین و والین که برای سنتز پروتئین عضلانی حیاتی هستند و منجر به رشد عضلات می‌شوند.
 
خواص پودر سفیده تخم مرغ
اکنون تا حدی با خواص سفیده تخم مرغ آشنا شده‌اید، اما جالب است که پودر سفیده تخم مرغ نیز می‌تواند این خواص را داشته باشد. به طور خلاصه فواید این پودر عبارت است از:
*پودر سفید تخم مرغ به طور طبیعی فاقد کربوهیدرات و چربی است
*این ماده غذایی یک انتخاب عالی برای کسانی است که رژیم غذایی دارند
*توانایی بدن را برای رشد و تقویت عضلات افزایش می‌دهد
*منبع کامل پروتئین است که با سرعت و میزان متعادلی هضم می‌شود
*حاوی آمینو اسید‌ها است
*در مقایسه با سایر منابع غذایی مقدار لوسین بیشتری دارد

بنابراین تمام افرادی که سفیده تخم مرغ را دوست ندارند، با استفاده از پودر سفیده تخم مرغ می‌تواند از خواص فراوان آن بهره‌مند شوند. البته حذف تخم مرغ از رژیم غذایی توصیه نمی‌شود، اما اگر شما تمایلی به خوردن تخم مرغ ندارید، پودر سفیده تخم مرغ می‌تواند گزینه خوبی باشد.

مضرات پودر سفیده تخم مرغ به عنوان مکمل
پروتئین پودر سفیده تخم مرغ معمولا از طریق خشک کردن با اسپری و از تخم مرغ خام تولید می‌شود. این مکمل پاستوریزه شده است، بنابراین  سالمونا موجود در آن از بین می‌رود، اما هیچ اطمینانی در رابطه با از بین رفتن آویدین وجود ندارد. احتمال واکنش آویدین در بدن با بیوتین وجود دارد، در نتیجه این واکنش بدن دچار کمبود بیوتین خواهد شد.
نوشیدن پودر سفیده تخم مرغ همراه با آب، ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد کند. این پودر به خوبی در آب حل نمی‌شود و ممکن است فومی چسبنده را تولید کند. در نتیجه تشکیل این فوم فرد ممکن است دچار  نفخ شدید شود. بنابراین برای بهره‌مندی از خواص پودر سفیده تخم مرغ ، آن را با شیر مخلوط کنید.
 
سفیده تخم مرغ و بدنسازی
پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ باعث رشد ماهیچه‌ها می‌شود و سنتز پروتئین در عضلات را افزایش می‌دهد. این سنتز پروتئین در عضلات است که به رشد و تقویت ماهیچه‌ها کمک می‌کند. لوسین، اسید آمینه اصلی تحریک کننده سنتز پروتئین در عضلات، پس از وعده غذایی است که در سفیده تخم مرغ به فراوانی یافت می‌شود. در واقع سفیده حدود ۹ درصد لوسین دارد که غلظت آن ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از سایر منابع پروتئینی است.
آمینو اسید دیگری که در سفیده تخم مرغ وجود دارد، آرژنین است. آرژنین با تحریک رگ‌های خونی و گشاد کردن آن‌ها جریان خون را به سمت ماهیچه‌ها تقویت می‌کند و در نتیجه اکسیژن، مواد مغذی و هورمون‌های آنابولیک بیشتری به آن‌ها می‌سد. حاصل این فعل و انفعالات انرژی بهتر در طول تمرین و بهبود رشد عضلات بعد از تمرین خواهد بود.
هضم پروتئین تخم مرغ با سرعت و میزان متعادلی صورت می‌گیرد که منجر به افزایش چشمگیر اسید‌ آمینه‌های در پلاسمای خون می‌شود. سلول‌های عضلات کاملا نسبت به تغییرات سطح اسید آمینه خون حساس هستند، بنابراین افزایش سطح این مواد باعث ایجاد پاسخ مثبت از سوی ماهیچه‌ها می‌شود.
 
نحوه مصرف پودر سفیده تخم مرغ
پودر سفیده تخم مرغ به صورت مکمل باید به همراه شیر یا آب پنیر نوشیده شود. به باور متخصصان برای دریافت نتایج مطلوب از خواص پودر سفیده تخم مرغ بهتر است آن را صبح‌ها و  بلافاصله بعد از بیدار شدن یا همراه با وعده غذایی یا میان وعده غذایی مصرف کنید. همچنین به ورزشکاران توصیه می‌شود که این مکمل را قبل از تمرینات بنوشند تا اسید‌ آمینه ضروری برای عملکرد عضلات آن‌ها فراهم شود.
جف آندرسون نویسنده کتاب «آنابولیک‌های بهینه» می‌گوید بهترین زمان برای نوشیدن پروتئین سفیده تخم مرغ، بلافاصله بعد از تمرینات ورزشی است تا مواد مغذی درون ماهیچه‌ها بازیابی شوند.

۱. دستور پخت یک صبحانه ۴ نفره با پودر سفیده تخم مرغ
مواد لازم برای تهیه تست فرانسوی را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.
مواد لازم
پودر سفیده تخم مرغ     ۳ قاشق غذاخوری
شیر     یک فنجان
شکر     ۲ قاشق غذاخوری
نمک     یک چهارم قاشق چایخوری
پودر دارچین     یک هشتم قاشق چایخوری
تخم مرغ     ۳ عدد
نان تست فرانسوی     ۸ قطعه

نکته: می‌توانید سه عدد  تخم مرغ را با یک سوم فنجان آب جایگزین کنید.

طرز تهیه
تمام مواد را با هم درون یک کاسه ترکیب کنید و به خوبی هم بزنید.سپس تکه‌های نان را حدود ۳۰ ثانیه درون ترکیب خیس کنید.نان‌ها را روی حرارت ملایم با مقدار کمی روغن سرخ کنید.زمانی‌که هر دو طرف نان قهوه‌ای و پخته شد آن‌ها را از روی حرارت بردارید.صبحانه شما آماده است. معمولا این صبحانه را همراه با شربت پرتقال میل می‌کنند.

۲. طرز تهیه شربت پرتقال
برای تهیه شربت پرتقال به مواد زیر نیاز خواهید داشت.
مواد لازم
آب پرتقال     نصف فنجان
شربت ذرت     یک سوم فنجان
شکر     یک چهارم فنجان
کره     ۴ قاشق چایخوری
پوست پرتقال رنده شده     یک قاشق چایخوری
عصاره پرتقال     نصف قاشق غذاخوری

نکته: در صورت تمایل می‌توانید مقدار شکر را کاهش دهید.

طرز تهیه شربت پرتقال
تمام مواد را باهم ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید.شربت باید به مدت ۲ دقیقه بجوشد، در این مدت دائما شربت را بهم بزنید تا از سوختن آن جلوگیری شود.شربت آماده است، می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید.شربت پرتقال را در یخچال قرار دهید تا خنک شود، سپس همراه با صبحانه سرو کنید.
 
سخن پایانی
سفیده تخم مرغ حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین‌ و آمینو اسید‌ است، این مواد مغذی به رشد ماهیچه‌ها کمک فراوانی می‌کنند. از اینرو بسیاری به ویژه ورزشکاران از پودر سفید تخم مرغ که خواص مشابهی دارد، به عنوان مکمل استفاده می‌کنند. البته هرگز جایگزین کردن سفیده تخم مرغ با پودر آن توصیه نمی‌شود. بلکه اگر می‌خواهد حداکثر بهره را از خواص پودر سفیده تخم مرغ ببرید بهتر است آن را همراه با تخم مرغ مصرف کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو