واژه سیاتیک علائم درد پا، مانند بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف را توصیف می کند که از قسمت پایین کمر شروع می شود و از روی باسن به کمر و  به عصب سیاتیک بزرگ در پشت هر پا حرکت می کند. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان از درد سیاتیک رنج می برید، ممکن است بخواهید بدانید که چگونه از درد سیاتیک به طور موثر و ایمن می توانید خلاص شوید. خوشبختانه، این مقاله  از بخش بیماری های دکتر سلام، بهترین درمان های خانگی طبیعی را برای سیاتیک را به شما نشان خواهد داد. اما قبل از  شناختن چنین روش های طبیعی، بهتر است درک کلی از این وضعیت داشته باشید.

سیاتیک چیست؟

سیاتیک یک وضعیت پزشکی است که سوزن سوزن شدن، درد یا بی حسی ناشی از تحریک ریشه های عصبی، منجر به درد سیاتیک می شود. عصب سیاتیک به وسیله ریشه های عصبی ایجاد می شود که از نخاع به سمت پائین کمر می آیند و سپس، از طریق باسن به پایین حرکت می کند و سپس شاخه های آن در پشت ساق پا تا مچ پا گسترش پیدا می کنند.

سیاتیک

این نشانه ای از شرایط پزشکی اساسی است. مشکلات رایج مربوط به کمرکه می توانند منجر به بروز علائم سیاتیک شوند عبارتند از بیماری زوال فاسد کنده دیسک ، دیسک کمر (فتق کمر)، تنگی مجرای نخاع و یا اسپوندیلولیستیس (جابجایی مهره ها)

علائم و نشانه های سیاتیک

  • درد مداوم تنها در یک طرف باسن یا پا و کشیدگی درد به سمت پائین و پاها
  • ضعف، بی حسی یا سوزن سوزن شدن پاها
  • درد پا که از آن با عنوان سوزش یا داغ شدن توصیف می شود
  • مشکل در حرکت پا، ساق پا و یا حتی در انگشتان پا
  • درد شدیدی که راه رفتن یا ایستادن را دشوار می کند
  • کشیده شدن درد به ساق پا و احتمالا به انگشتان و پا

درد سیاتیک می تواند از یک حالت آزار دهنده و  نادر به یک وضعیت ثابت و ناتوانی تغییر پیدا کند.علائم اغلب بر اساس محل گرفتگی عصب خود را نشان می دهند.

در حالی که علائم سیاتیک می توانند به طور بالقوه ناتوان کننده و دردناک باشند، اما آسیب دائمی به عصب سیاتیک به ندرت اتفاق می افتد و ممکن است در این حالت، نخاع را درگیر کند که بروز این حالت هم بسیار نادر است.

علل بروز سیاتیک چیست؟

سیاتیک زمانی رخ می‌دهد که عصب سیاتیک،  اغلب توسط یک دیسک کمری در ستون فقرات و یا با رشد استخوان  (استخوان اسپور ) بر روی مهره‌ ها، تحت فشار قرار می گیرد. به ندرت ممکن است که عصب توسط یک تومور خاص و یا به واسطه یک بیماری مثل دیابت نابود شود.

عوامل خطر

سن

تغییرات مربوط به سن در ناحیه ستون فقرات مانند دیسک کمر (فتق کمر) و استخوان اسپور که از علل شایع بروز این بیماری است.

شغل

اگر شغلی دارید که نیاز به چرخیدن پشت دارد و یا اگر مجبور هستید بارهای سنگینی را حمل کنید و یا با یک وسیله نقلیه به طور مرتب و برای مدت‌ طولانی رانندگی می کنید، ممکن است در معرض ابتلا به سیاتیک قرار بگیرید، البته در این باره هیچ مدرک قطعی وجود ندارد.

دیابت

سیاتیک بر نوع استفاده بدن شما از قند خون تأثیر می گذارد، بنابراین خطر ابتلا به آسیب عصبی را افزایش می دهد.

نشستن طولانی ‌مدت

افرادی که مجبورند برای مدت‌های طولانی بنشینند یا یک سبک زندگی بی‌تحرک دارند، بیش از افرادی که فعال هستند، دچار درد سیاتیک می شوند.

چاقی

چاقی باعث می شود تا فشار بیشتری بر روی ستون فقرات شما وارد شده و باعث بروز تغییراتی در ستون فقرات شود که منجر به بروز سیاتیک می شود.

بارداری، تومورهای لگنی، سیگار کشیدن، سندرم پیریفورمیس، تنگی نخاع و اسپوندیلولیستیس نیز ممکن است باعث ایجاد سیاتیک شوند.

سیاتیک

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنیم؟

درد خفیف سیاتیک اغلب به مرور زمان از بین می رود اما در صورت اینکه اقدامات شما موثر واقع نشود و یا نتوانستید علائم درد خود را تخفیف دهید و یا اگر درد و ناراحتی شما بیشتر از یک هفته طول بکشد و علائم بدتر و شدید تر شوند، بهتر است با مراقب بهداشت و یا پزشک متخصص خود تماس بگیرید.

هم چنین شما باید در صورت داشتن موارد زیر از فوریت های پزشکی استفاده کنید. این موارد عبارتند از:

  • درد شدید و ناگهانی در کمر یا پا و ضعف عضلانی و یا بی‌حسی در پا
  • درد ناشی از آسیب های شدید مانند تصادف رانندگی
  • مشکل در کنترل مثانه یا روده

درد سیاتیک چه مدت طول می کشد؟

مدت زمان این شرایط بستگی به علت بروز آن دارد. رگ به رگ شدن کمر، فتق دیسک، التهاب حاد و دردناک غده عصبی(shingles) و انحطاط ستون فقرات کمر نیز می تواند باعث بروز موقت این وضعیت شوند که از چندین روز تا چندین هفته به طول می انجامد. در صورت اتجام ندادن عمل جراحی،گاهی اوقات انحطاط ستون فقرات کمر به همراه دیسک ها، می تواند باعث بروز سیاتیک مزمن شود.

اگر تا به حال با درد شدیدی که از ران شروع شده و به پاها می رسد، از خواب بیدار شده اید،توصیه می کنیم که قبل از انجام هرگونه عمل جراحی، برخی از روش هایی که‌در زیر به آنها اشاره شده است را مورد بررسی قرار دهید.

بهترین راه های درمان خانگی طبیعی برای درد سیاتیک

یوگا و حرکات کششی

انجام برخی از حرکات خاص می تواند درد ناشی از سیاتیک را بدتر می کنند، اما در برخی موارد نیز می‌توانند به تسکین درد کمک کنند . برخی افراد مبتلا به سیاتیک متوجه می شوند که ایستادن، نشستن به مدت طولانی و یا حرکت ناگهانی ممکن است باعث ایجاد درد شود . انواع حرکاتی که باعث بدتر شدن درد سیاتیک می‌شوند شامل خمیدن یا فشرده ستون فقرات نظیر چسباندن زانو ها به قفسه ‌سینه یا چمباتمه زدن و یا بالا آوردن پا ها می شوند.

از سوی دیگر، کشش ستون فقرات از طریق انجام حرکات یوگا و یا حرکات کششی یا دراز کشیدن می تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند و سفتی، درد و التهاب را کاهش دهد.

طبق نتایج و مطالعات انجام گرفته، یوگا برای افرادی که از درد سیاتیک رنج می برند، بی خطر و موثر است. برخی حرکات برای پیشگیری از یروز درد سیاتیک، کمر را مورد هدف قرار می دهند و آن ناحیه را تقویت و نواحی سفت شده را شل و آرام می کند.

حتی از تمرینات بدنی جهت پیشگیری از درد در ناحیه پائین کمر و تقویت ماهیچه های اصلی بدن برای توانبخشی بیماران مبتلا به درد سیاتیک، بعد از عمل جراحی، استفاده می‌شود .

انجام حرکت کبوتر یوگا، ماهیچه گلابی شکل را هدف قرار می دهد و به این وسیله به پیشگیری از ایجاد فشار بر روی عصب سیاتیک و التهاب کمک می کند.

سیاتیک

طب سوزنی و ماساژ درمانی

وقتی نوبت به درمان های خانگی برای درمان درد سیاتیک می‌رسد، طب سوزنی واقعا موثر است . طب سوزنی نوعی روش طب سنتی چینی است که براساس حفظ یا دستیابی به سلامتی بهتر با باز کردن جریان انرژی طبیعی بدن انسان است. در این روش  اغلب از سوزن ‌های کوچک و تقریبا عاری از درد استفاده می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) ، طب سوزنی را بعنوان درمانی برای درد کمر مورد تائید قرار داده است. این روش برای تسکین درد مزمن از جمله درد سیاتیک، موثر است.

ماساژ و رلفینگ تراپی، دو رویکرد جامع و غیر جراحی هستند که بافت‌ ها، عضلات و مجاری انرژی را در بدن باز می‌کنند در نتیجه باعث جریان خون در بدن شده و با درد مبارزه می کنند. ماساژ درمانی با کاهش درد در ناحیه کمر باعث آزاد شدن یک ماده شیمیایی خوب به نام اندورفین می شود که حس خوبی را در فرد ایجاد می کند و به عنوان یک تسکین دهنده درد و شل کننده عضلات به کار می رود.

داشتن تحرک و ورزش

اگر ساعت ‌های زیادی را به تماشای تلویزیون بنشینید و یا مدت زمان طولانی در پشت میز به کار کردن مشغول باشید، مشکل شما در رابطه با کمردرد و یا بیرون زدگی دیسک ها بدتر می شود. برنامه ‌های زیادی برای درمان سیاتیک وجود دارند که همگی علاوه بر تمرینات هدفمند برای کمک به شل شدن نواحی ملتهب، خواستار انجام حرکات بیشتر نیز هستند. بهتر است تمرینات ایزومتریک سبک و یا تمرینات کششی خاصی را در برنامه ورزشی روزانه خود بگنجانید تا در راستای کاهش درد در ناحیه ستون فقرات و پاها، قدرت شما را نیز افزایش دهند. در صورت برگشت دوباره و یا بدتر شدن درد سیاتیک، می‌توانید برخی از تمرینات ورزشی یا کششی را  بدون مشورت با پزشک و در خانه  انجام دهید.

تمرینات خود را با حرکات متناوب دراز کشیدن یا نشستن و با پیاده‌ روی های کوتاه آغاز کنید . هر روز بیشتر از روز قبل تمرین کنید و یک گام شمار تهیه کنید تا شما را فعال تر نگاه دارد و فواصل پیاده روی را افزایش دهد. زمانی که در خانه هستید، با افزایش کشش ستون فقرات خود،حالت بدنی تان را بهبود ببخشید.

همچنین می‌توانید کمی ورزش های هوازی را تمرین کنید . برخی از ورزش های قلبی- عروقی مثل شنا ، پیاده‌روی ، یا آب درمانی،اغلب بخشی از روند بهبودی هستند ، زیرا فعالیت های هوازی، به مبادله مواد غذایی و مایعات و به  ایجاد یک محیط بهتر برای درمان کمک می کنند.

علاوه بر این، تمرینات هوازی مزایای منحصر به فردی برای آزاد کردن هورمون‌های شادی به نام اندورفین دارند که مانند یک ضد درد طبیعی عمل می کنند و  باعث کاهش درد سیاتیک می‌شوند.

هر فرد مبتلا به درد مزمن، می‌تواند از آب درمانی نیز استفاده کند. آب درمانی یک برنامه ورزشی پیشرفته است که تمرینات ورزشی در داخل استخر آب گرم را می تواند تحت کنترل قرار دهد.

زردچوبه

زرد چوبه یکی از داروهای موثر طبیعی برای درد سیاتیک است زیرا دارای خواص ضد اتهابی است و حاوی ترکیباتی به نام کورکومین می باشد که به کاهش درد و التهاب عصب کمک می کند.

1 قاشق چایخوری زردچوبه را به یک لیوان شیر اضافه کنید. همچنین می توانید چوب دارچین هم به آن اضافه کنید و بگذارید تا بجوشد. حال می توانید با استفاده از عسل  آن را شیرین کنید. این نوشیدنی را روزی 1 یا 2 بار بنوشید تا به نتیجه مثبت و بهبودی برسید.

روش دیگر استفاده از مکمل های 250 تا 500 میلی گرمی زردچوبه ، 3 بار در روز است. اما بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین متناوبا می‌توانید از زردچوبه به عنوان چای یا دمنوش استفاده کنید و یا آن را در آشپزی و در غذا مصرف کنید و یا حتی از آن به صورت یک خمیر موضعی استفاده کنید تا از فواید آن بیشتر بهره ببرید.

توجه: کسانی که دیابت یا خون رقیق دارند و همچنین افرادی که دارای سنگ کیسه صفرا هستند، نباید از زردچوبه استفاده کنند.

سیاتیک

پدهای گرمایی

یافته ها نشان داده اند که  بسیاری از افراد مبتلا به درد سیاتیک،  با استفاده از پدهای گرمایی ارزان قیمت، با درجه حرارت کم یا متوسط، بر روی ناحیه پائین کمر و به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی کمر توانسته اند درد سیاتیک را کاهش دهند. این روش را چند بار در روز و به مدت 2 تا 3 ساعت انجام دهید.

روش مشابه دیگری که می‌تواند به تسکین درد سیاتیک کمک کند، رفتن به حمام گرم است، زیرا گرما می‌تواند گرفتگی و سفتی ماهیچه ‌ها و عضلات را برطرف کرده و جریان خون را افزایش دهد. بهترین روش برای استفاده از گرما در منطقه آسیب دیده، خرید یک پد با دوام است که با برق یا آب داغ کار می کند.ولی می توانید پدهای گرمایی یک بار مصرف را نیز تهیه کنید که اثر آن فقط چند ساعت دوام خواهد داشت.

اگر درد شما به طور طبیعی از بین نمی‌رود، توصیه پزشکان قبل از بدتر شدن علائم، مصرف داروهای ضد درد بدون نسخه می باشد.

کیسه یخ

برای درد سیاتیک حاد ، یک کیسه یخ را به راحتی می توانید تهیه کنید زیرا به کاهش درد پا ، به ویژه در مراحل اولیه می تواند کمک کند. از قطعات یخ پیچیده شده در یک پارچه یا یک کیسه یخ به مدت ۱۵ دقیقه و یا هر 2 تا 3 ساعت می‌توانید استفاده کنید. اکثر افراد از یخ برای تسکین درد سیاتیک استفاده می‌کنند و برخی دیگر از کیسه یخ و کیسه گرم به طور متناوب استفاده می کنند.

بهتر است یخ را درون یک حوله و یا پارچه بپیچید و سپس بر روی پوست بگذارید تا از سوختگی ناشی از سرمای یخ جلوگیری کرده باشید.

کرم کپسایسین (کرم فلفل)

اگر می‌خواهید از شر درد سیاتیک خلاص شوید،  به سراغ فلفل قرمز بروید زیرا فلفل قرمز دارای یک ماده فعال به نام کپسایسین است که مانند یک ضد درد طبیعی عمل می کند. این ماده کمک می کند تا سطوح یک انتقال‌دهنده عصبی به نام ماده P را که سیگنال ‌های درد را حمل می کند،کاهش دهد.

برای استفاده از کپسایسین برای سیاتیک، باید یک پماد یا کرمی را تهیه کنید که حاوی 025/0 تا 075/0 کپسایسین باشد. سپس آن را از ۱ تا ۴ بار در روز و به مدت یک هفته یا بیشتر به محل آسیب دیده بمالید.

توجه: پماد یا کرم کپسایسین ممکن است در ابتدا باعث سوزش شود. از اعمال آن بر روی پوست آسیب دیده خودداری کنید.

گیاه والریان (گیاه سنبل الطیب)

ریشه گیاه سنبل الطیب به عنوان یک آرامش بخش عمل می کند و درد مزمن عصبی را از بین می برد و می تواند برای درمان درد سیاتیک نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

این گیاه حاوی روغن های فراری است که به شما کمک می کند تا عضلات و ماهیچه های خود را شل کنید و تنش عضلانی را کاهش می دهد. این گیاه همچنین به عنوان یک داروی گیاهی خواب آور محسوب می شود.

150 میلی گرم مکمل ریشه سنبل الطیب را 3 بار در روز و به مدت چند هفته مصرف کنید.قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین شما می توانید 1 قاشق چایخوری ریشه سنبل الطیب خشک را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و چند بار در هفته از این چای گیاهی بخورید.

پوست درخت بید سفید

پوست درخت بید سفید را همچنین می توانید به عنوان تسکین دهنده درد های بلند مدت استفاده کنید. این گیاه حاوی گلیکوزیدهای فنلی یا سالیسیان است و فواید ضد التهابی و ضد درد دارد و در مبارزه با درد عصب سیاتیک به همراه التهاب، مفید و موثر است.

2 قاشق چایخوری پوست بید سفید، یک فنجان آب و مقداری عسل را آماده کنید. پوست بید را به آب اضافه کنید و آن را بجوشانید.بعد از گذشت 10 دقیقه، آن را صاف کنید. بگذارید سرد شود و سپس مقداری عسل به آن اضافه کنید و بنوشید. برای کسب نتایج بهتر، از این چای 3 تا 4 بار در روز استفاده کنید.

شما همچنین می توانید از مکمل پوست درخت بید سفید که حاوی 120 تا 240 میلیگرم سالیسیان است به مدت چند هفته مصرف کنید. قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

سیاتیک

دانه های شنبلیله

ضماد تهیه شده از دانه های شنبیله می تواند یک راه حل عالی برای افرادی باشد که به دنبال درمان های خانگی برای تسکین درد سیاتیک هستند. دانه های شنبلیله  دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش درد ناشی از سیاتیک کمک کند و همچنین برای درمان  نقرس و آرتریت روماتوئید نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

  • یک مشت دانه شنبلیله را خرد کنید.
  • پودر به دست آمده را با شیر مخلوط کرده و بجوشانید تا خمیر شود.
  • از این خمیر مانند یک پماد بر روی محلی که درد دارید استفاده کنید.
  • پس از چند ساعت ناحیه مورد نظر را بشوئید.
  • از این پماد به طور روزانه استفاده کنید تا علائم درد کاملا از بین بروند.

سیر

سیر دارای خواص ضد التهابی است و در نتیجه از آن به عنوان یک راه درمان برای درد سیاتیک استفاده می شود.فعالیت ضد التهابی آن در کاهش درد و التهاب سیاتیک بسیار مفید است. علاوه بر آن، ترکیبات طبیعی موجود در سیر می‌تواند به درمان کمر درد نیز کمک کند.

روش اول

  • 10 حبه سیر، 1 فنجان آب، 2 فنجان شیر و مقداری عسل را آماده کنید.
  • تمام مواد به جز عسل را در یک کاسه ریخته و بجوشانید.
  • بعد از گذشت 5 دقیقه آن را صاف کنید.
  • اجازه دهید کمی سرد شده و سپس عسل را اضافه کنید.
  • یک فنجان شیر سیر را دو بار در روز مصرف کنید.

روش دوم

شما می توانید از سیر در غذاهای خود و یا از مکمل آن استفاده کنید. در مورد سیر خام، باید بگوئیم که مصرف آن در هنگام صبح می تواند با درد مبارزه کند.

حرکت دادن ستون فقرات

مراقبت های کایروپراکتیک به عنوان یک درمان طبیعی برای درد پشت و گردن در نظر گرفته می شود مراقبت های کایروپراکتیک حرکت دادن ستون فقرات با استفاده از تکنیک های مختلف از قبیل پیش راندن یا پس راندن سریع و کوتاه، به منظور کاهش تحریک عصب، التهاب و سایر علائم مرتبط با سیاتیک موثر است.

بر اساس یک مطالعه که در سال 2010 و در مجله Manipulative & Physiological Therapeutics منتشر شد، بهبودی با این روش  در 60٪ از شرکت کنندگان در این مطالعه که از درد سیاتیک رنج می بردند، به اندازه ای بهبودی بیماران مبتلا به سیاتیک بود که تحت عمل  جراحی قرار گرفته بودند.

بسته به علت دقیق درد ،بهتر است با پزشک کایروپراکتیک برای درمان مناسب مشورت کنید.

تکنیک الکساندر

از تکنیک الکساندر برای اصلاح حالت های حرکت یا وضعیت عمومی بدن استفاده می شود.این تکنیک به کاهش درد و کنترل علائم کمر درد کمک می کند.

از این تکنیک، موسیقی دان ها و خوانندگان استفاده می کنند تا وضعیت صحیح و سالم بدن خود را حفظ کنند و درد سیاتیک را کاهش دهند. بهترین کار برای آموزش تکنیک الکساندر داشتن یک مربی است که بتواند در کلاس های آموزشی این تکنیک را به شما آموزش دهد و تمرینات اضافی نیز در خانه برای شما در نظر بگیرد.

سیاتیک

تمرین های مکنزی

این سبک از تمرینات به شکل اختصاصی توسط یک فیزیوتراپیست نیوزلندی به نام رابین مکنزی در دهه 1950 طراحی شد. تمرین های مکنزی می توانند مشکلات مربوط به ناحیه پائین کمر از قبیل سیاتیک و فتق دیسک بین مهره ای را درمان کنند و پا درد و همچنین درد ناحیه پائین کمر را نیز تسکین دهد.

شخص درمانگر یا فیزیوتراپیست در انجام بدون خطر این تمرینات به شما کمک می کند و روش صحیح انجام آن را به شما نشان می دهد. بر طبق گزارش اکثر افراد مبتلا به کمر درد، انجام مرتب این تمرینات، حتی در همان هفته اول، پا درد را کاهش داد.

توجه: هنگامی که درد شما تحت کنترل قرار گرفت،  می توانید جهت تقویت و کمک به اثر بخشی این تکنیک، از حالت کبری (یکی از حالت های یوگا) نیز استفاده کنید.

تمرینات فیزیوتراپی

یکی از بهترین درمان های خانگی برای سیاتیک، تمرینات فیزیوتراپی است که می توانید برای کاهش کمر درد و سیاتیک، اصلاح وضعیت نامناسب بدن و تقویت ماهیچه های اصلی شکم و کمر، هر روز انجام دهید.

  • استفاده از یک پتوی تا شده یا تشک یوگا برای نرم تر شدن سطح زمین
  • توپ های تعادل وسیله های خوبی هستند که می توانید برای تقویت ماهیچه های اصلی شکم و کمر استفاده کنید.همچنین اگر نشستن روی صندلی شما را اذیت می کند، می توانید از این توپ ها به عنوان صندلی استفاده کنید.
  • از یک توپ تعادل با کیفیت و با دوام استفاده کنید که متناسب با سایز شما باشد.

برای کسب بهترین نتیجه، از یک توپ قوی و مستحکم استفاده کنید.

آقطی

تمام قسمتهای این گیاه مانند میوه، برگ یا گل می توانند کاربردهای بسیاری داشته باشند. آقطی به دلیل داشتن توانایی در شل کردن عضلات، می تواند به کاهش فشار در انتهای اعصاب و در نتیجه کاهش درد سیاتیک نیز کمک کند زیرا به طور طبیعی درد و التهاب را کاهش می دهد.

  • یک قاشق چایخوری آقطی و یک فنجان آب گرم را آماده کنید.
  • سپس، آقطی را به آب اضافه کنید و بگذارید ده دقیقه یا بیشتر دم بکشد.
  • شما می توانید مقداری عسل نیز برای بهتر شدن طعم به آن اضافه کنید.
  • سپس آن را صاف کرده و از نوشیدن این ترکیب خنک لذت ببرید.
  • برای اثر بخشی بیشتر، 2 تا 3 بار در روز از این نوشیدنی بخورید.

کرفس

مصرف آب کرفس یک روش عالی برای مقابله با درد عصبی سیاتیک است و درد و التهاب  ناشی از سیاتیک را آرام می کند، زیرا دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است.

  • ابتدا کرفس های تازه را به قطعات کوچکی برش دهید.
  • مقداری آب اضافه کرده و مخلوط کنید.
  • سپس، مقداری عسل اضافه کنید تا طعم بهتری به خود بگیرد و سپس آن را بخورید.
  • بهتر است دو بار در روز، از آب کرفس استفاده کنید.
  • این نوشیدنی به کاهش درد و التهاب ناشی از آسیب عصب سیاتیک کمک می کند.

سیاتیک

نمک اپسوم

منیزیم برای عملکرد عصب سالم مورد نیاز است. یکی از بهترین روش ‌ها برای دسترسی سریع به آن استفاده از نمک اپسوم است . این ماده به خاطر اینکه حاوی منیزیم و سولفات می باشد، به راحتی توسط منافذ پوست جذب می‌شود.

به منظور استفاده از نمک اپسوم برای تسکین درد سیاتیک، فقط وان حمام خود را با آب‌گرم پر کنید.

سپس 2 فنجان نمک اپسوم را به وان پر از آب گرم اضافه کنید.

هر روز به مدت 30 دقیقه در ترکیب آب و نمک اپسوم غوطه ور شوید تا درد کاهش یافته و عضلات و ماهیچه ‌ها شل شوند.

ترب کوهی

ترب کوهی دارای اثرات طبیعی و ضد التهابی برای تسکین درد سیاتیک و کاهش سریع التهاب است.

  • مقداری ترب کوهی را له کنید تا به خمیر تبدیل شود.
  • کمی آن را گرم کنید و سپس نواحی آسیب دیده و دردناک را ماساژ دهید.
  • یک پارچه تمییز را روی این قسمت قرار دهید و به مدت 2 ساعت صبر کنید.
  • از رنده ترب کوهی و آب آن نیز می توانید استفاده کنید.
  • آن را گرم کنید و مقداری عسل به آن اضافه کنید.
  • 2 قاشق غذاخوری از آب ترب کوهی را 3 بار در روز مصرف کنید.

نکات اضافی

  • از انجام دادن حرکات ناگهانی خودداری کنید.
  • به منظور کاهش فشار بر روی قسمت پائین کمر، وضعیت بدن خود را در حالت مناسبی قرار دهید.
  • تکنیک های مناسبی را جهت بلند کردن اجسام با زانوهای خمیده و کمر راست تمرین کنید.
  • بر روی تشکی بخوابید که زیاد سفت یا نرم نباشد.
  • فعالیت های بدنی مرتب داشته باشید اما از انجام ورزش های سنگین اجتناب کنید.
  • سیگار نکشید زیرا سیگار باعث زوال یا دنراسیون دیسک کمر می شود.
  • به منظور حفظ تعادل و هیدراته نگه داشتن بدن، روزانه 1 تا 2 لیتر آب بنوشید. برای کاهش ابتلا به یبوست و سایر مشکلاتی که می توانند باعث تحریک سیاتیک شوند، مقدار زیادی آب بنوشید.
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل، روند بهبودی را سرعت می بخشد. آب مرکبات مانند پرتقال و لیمو باعث بهبود سیستم ایمنی بدن شده و التهاب عصب سیاتیک را کاهش می دهد.
  • غذاهای سرشار ازفیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید زیرا از بروز یبوست جلوگیری می کنند. یبوست می تواند شرایط سیاتیک را بدتر کند.

امیدوار هستیم که با استفاده از این درمان های خانگی ساده و موثر برای سیاتیک، بتوانید بدون مصرف داروهای شیمیایی مضر یا عمل جراحی، از شر درد سیاتیک راحت شوید. با این وجود، اگر علائم بیماری تداوم پیدا کرد و با انجام این درمان های خانگی بهبود پیدا نکردید، به پزشک مراجعه کنید و یا با مشورت پزشک، از داروهای بدون نسخه استفاده کنید.