نحوه تعیین جنسیت جنین + 2 ویدئو

منبع: آسان طب

462

1398/4/17

12:52


نحوه تعیین جنسیت روشهای مختلف پزشکی، خانگی و تغذیه ای دارد که البته هیچ کدام 100 درصد پاسخ نمی دهد. یکی از روشهای نحوه تعیین جنسیت، روش شتل است. اساس روش شتل برای تعیین جنسیت به آمیزش در زمان به خصوصی از تخمک‌گذاری بستگی دارد. میزان موفقیت این روش ۵۰ تا ۷۵ است. در این بخش درباره راههای تعیین جنسیت جنین اطلاعاتی را تقدیم می کنیم.

تنها اسپرم‌های مرد، جنسیت نوزاد را تعیین می‌کند:

انتخاب جنسیت نوزاد

 

نحوه تعیین جنسیت جنین

برای عده ای از زوج ها و همسران اینکه فرزند پسر داشته باشند یا فرزند دختر بسیار مهم است و گاها بسیاری آرزوی بسیاری از خانواده ها این است که اگر ۲ فرزند داشته باشند یکی از آنها پسر و دیگری دختر باشد و برای دستیابی به این خواسته شان از هیچ کوششی دریغ نمیکنند. اما چگونه و با چه روشهایی تعیین جنسیت جنین امکان پذیر میباشد. همین که ماد‌ری بارد‌ار می‌شود‌، گمانه‌زنی‌ها برای د‌اشتن د‌ختر یا پسر شروع می‌شود ‌، به‌خصوص اگر خانمی فرزند‌ اولش را بارد‌ار باشد‌، این موضوع برای خانواد‌ه خانم هم مهم می‌شود‌ چون باید‌ بد‌انند‌ سیسمونی صورتی تد‌ارک ببینند‌ یا آبی!

نحوه تعیین جنسیت نوزاد بد‌ون سونوگرافی

بیشتر موارد‌ مربوط به تعیین جنسیت بچه بد‌ون سونوگرافی به طب بوعلی سینا بازمی‌گرد‌د‌. به طور مثال د‌ر بعضی متون آمد‌ه پسر سمت راست شکم ماد‌ر و د‌ختر د‌ر سمت چپ قرار می‌گیرد‌. اگرچه می‌شود‌ روی بعضی از این موارد‌ تا 80-70 د‌رصد‌ حساب کرد‌ ولی د‌ر موارد‌ زیاد‌ی هم این باورها صاد‌ق نیست و ممکن است نتیجه د‌رست نباشد‌. از آنجا که احتمال د‌ختر یا پسر بود‌ن 50 د‌رصد‌ است با این موارد‌ می‌توان کمی د‌رصد‌ احتمال را بالاتر برد‌ و حــد‌س بهتری زد‌. خیلی اوقات زمانی که می‌خواهم جنسیت را تعیین کنم می‌بینم که پسرها بیشتر د‌ر سمت راست هستند‌ اما باز هم موارد‌ی را مشاهد‌ه می‌کنم که برعکس است بنابراین نمی‌توان با اطمینان این علائم را به کار برد‌.

گفته می‌شود‌ ضربان قلب جنین پسر تند‌تر از د‌ختر است اما واقعا نمی‌توان به‌طــور صد‌د‌رصد‌ی به آن استناد‌ کرد‌. د‌رست است که همه اینها را ابوعلی سینا برحسب تجربه به د‌ست آورد‌ه است اما امروز می‌توان از روش‌های د‌قیق‌تری برای تشخیص جنسیت بچه استفاد‌ه کرد‌.

به‌عنوان یک پزشک عقید‌ه د‌ارم اگر بد‌ون تعصب به موضوع نگاه کنید‌ بعضی از این باورها د‌رست است و بعضی د‌یگر هم نه. گاهی اوقات به موارد‌ جالبی برمی‌خورید‌ که نمی‌توانید‌ منکر شوید‌. به عنوان مثال وقتی سر د‌ل ماد‌ر می‌سوزد‌ گفته می‌شود‌ جنین د‌ر حال مو د‌رآورد‌ن است. سوزش سر د‌ل مربوط به هفته 25 بارد‌اری است و د‌قیقا زمانی است که از نظر علمی نیز جنین مو د‌رمی‌آورد‌.

باید‌ به این موضوع د‌قت د‌اشت که این باورها با خرافات متفاوت هستند‌. تنگی نفس، ضربان قلب، شکل شکم، ورم صورت و چیزهایی از این د‌ست را نمی‌توان د‌ر رد‌ه خرافات قرار د‌اد‌. د‌رست است که د‌ر کتاب‌های علمی پزشکی به هیچ‌کد‌ام از این موارد‌ اشاره نشد‌ه است ولی نمی‌توان با اطمینان آنها را رد‌ کرد‌. 

نحوه تعیین جنسیت نوزاد

نحوه تعیین جنسیت

در این بخش درباره نحوه تعیین جنسیت اطلاعاتی را تقدیم می کنیم:

جنسیت را آقایان تعیین می‌کنند!

جنسیت نوزاد توسط کروموزوم‌های جنسی تعیین می‌شود. دو نوع کروموزوم جنسی در بدن وجود دارد: کروموزوم X و کروموزوم Y. کروموزوم تعیین کننده جنسیت برای خانم‌ها X و برای آقایان Y است. در واقع سلول جنسی زن (تخمک) دارای فرمول XX است و به فرزندش می‌تواند فقط یک کروموزم X بدهد. اما سلول‌های جنسی مرد (اسپرم) دارای دو نوع کروموزم جنسی Y و X هستند. بنابراین بسته به اینکه کدام نوع اسپرم (حاوی X یا Y) با تخمکی که حاوی کروموزوم X است ترکیب شود، جنسیت جنین مشخص می‌شود. اگر اسپرم حاوی کروموزم Y موفق به نفوذ در تخمک شود، جنین پسر خواهد بود و اگر اسپرم حاوی X به تخمک وارد شود، جنین دختر خواهد بود. به عبارت دیگر اگر دو کروموزوم X باشند جنسیت مؤنث و اگر یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y باشد جنسیت مذکر می‌شود. بنابراین در اولین زمانی که لقاح انجام می‌شود و کروموزوم‌ها با هم ترکیب می‌شوند، جنسیت مشخص می‌شود و دیگر نمی‌توان آن را تغییر داد. 

نحوه تعیین جنسیت IVF

امروزه با استفاده از روش‌های علمی می‌توان حتی به صورت 100 درصد جنسیت کودک را از قبل تعیین نمود. یکی از این روش‌ها استفاده از IVF است. در این روش همان کارهایی که برای زوج‌های نابارور انجام داده می‌شود برای خانم‌هایی که ناباروری ندارند نیز انجام می‌شود. به این ترتیب که تعدادی تخمک از خانم گرفته می‌شود و بعد در آزمایشگاه، اسپرم‌ها داخل تخمک‌ها تزریق می‌شوند و جنین تشکیل می‌شود. پس از آن یک سلول از جنین تشکیل شده با روشی به نام PGD)Pregestational Diagnosis) یا همان «تعیین جنسیت قبل از تولد» مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا مشخص شود جنین پسر است یا دختر. سپس با توجه به خواسته زوج مورد نظر تصمیم‌گیری می‌شود که جنین پسر داخل رحم مادر منتقل شود یا جنین دختر. به گزارش آسان طب در این روش می‌توان با اطمینان 100 درصد جنسیت جنین را تعیین نمود اما جواب دهی خود IVF، 100 درصد نیست. تکنیکIVF یک روش آزمایشگاهی کمک باروری است که جواب دهی آن در زوج‌های نابارور ایرانی حدود 40 درصد است و کسانی که ناباروری ندارند چیزی حدود 60 تا 70 درصد از آن جواب مثبت می‌گیرند. از طرف دیگر این روش هزینه‌بر است و فقط پرو تعیین جنسیت حدود 3 میلیون تومان هزینه می‌برد و با داروهایش حدود 7 تا 8 میلیون تومان تمام می‌شود، اما از همه روش‌ها مطمئن‌تر است.

جداسازی و تزریق اسپرم داخل رحم

برای تعیین جنسیت روش‌های ساده‌تری نیز وجود دارند که درصد اطمینان‌شان 100 درصد نیست اما تا حدود 80 درصد جواب مثبت می‌دهند. یکی از این روش‌ها تزریق اسپرم به داخل رحم است. در واقع اسپرم‌هایی که Y هستند حرکت‌شان سریع‌تر از اسپرم‌های X است. با روش‌های آزمایشگاهی می‌توان تا حدودی این اسپرم‌ها را از هم جدا کرد و برحسب علاقه زوج مورد نظر اسپرم‌های X (دختر) یا Y (پسر) تزریق می‌شوند. همان طور که گفته شد جواب دهی این روش 70 تا 80 درصد است. البته باید در نظر داشته باشید که در هر دوره احتمال رخداد حاملگی حدود 30 تا 35 درصد است. یعنی احتمال جنسیت دلخواه 70 تا 80 درصد و احتمال حاملگی با این روش 30 تا 35 درصد است.

نحوه تعیین جنسیت کم هزینه بر اساس روز تخمک‌گذاری

از دیگر روش‌های ساده‌تر برای تعیین جنسیت می‌توان به انجام سونوگرافی برای تعیین روز تخمک‌گذاری اشاره نمود. در واقع پزشک بر اساس نتیجه سونوگرافی می‌تواند بگوید نزدیکی در چه روزهایی احتمال دختر شدن یا پسر شدن را بیشتر می‌کند. معمولاً بعد از تخمک‌گذاری احتمال پسر شدن جنین بیشتر است و 2 تا 3 روز قبل از تخمک‌گذاری احتمال دختر شدن بیشتر است زیرا اسپرم‌هایY سرعت‌شان بیشتر است و زودتر از بین می‌روند اما اسپرم‌های X مقاومت‌شان بیشتر است و حرکت‌شان کندتر است و برای مدت طولانی‌تری باقی می‌مانند. بنابراین X اسپرم با X تخمک جنسیت دختر ایجاد می‌کند. برخی افراد معتقدند برای دختردار شدن خانم باید از دو ماه قبل سطح کلسیم و منیزیم خون خود را بالا ببرد و سطح سدیم و پتاسیم را پایین بیاورد و برای پسر شدن درست برعکس این موضوع عمل کند اما باید بدانید که این راهکارها از لحاظ علمی خیلی تأیید شده نیستند.

نحوه تعیین جنسیت با آزمایش خون

نحوه تعیین جنسیت

دختر یا پسر بودن جنین را نمی‌توان از روی علایم ظاهری خانم باردار تشخیص داد. برای مثال جوش زدن صورت دلیل بر دختر بودن جنین نمی‌شود! در حال حاضر روش‌های سریع‌تری برای تشخیص جنسیت وجود دارد. برای مثال قبل از انجام سونوگرافی، با آزمایش خون می‌توان تا حدود 85 تا 90 درصد جنسیت جنین را از روی خون مادر تشخیص داد. البته این کار از هفته هشتم و نهم بارداری انجام‌پذیر است و هم اکنون چندین آزمایشگاه در تهران مانند آزمایشگاه پارسه این کار را انجام می‌دهند.

نحوه تعیین جنسیت دختر یا پسر؟

در زمان لقاح، جنسیت با مشخصات کرموزم تعیین می شود. و البته کرموزم اسپرم های مرد است که مشخص می کند بچه دختر باشد یا پسر. قبل از عمل لقاح تخمک بارور نشده حامل کرموزم X است در حالیکه اسپرم هم می تواند حامل کرموزم X و هم Y است. جنسیت بچه با یک رویداد ساده تعیین می شود: اگر اسپرمی که موفق می شود به تخمک برسد حامل کروموزم X باشد آنگاه کودک دختر خواهد بود. و اگر اسپرم حامل کرموزم Y باشد کودک پسر خواهد بود.

زمان مقاربت و نحوه تعیین جنسیت

مطالعات نشان می دهد که اسپرم حاوی کرموزم X یا اسپرم ماده عمر طولانی تری از اسپرم نر دارد که حامل کرموزم Y است. در حالیکه کرموزم مرد جنبندگی بیشتری دارد. میزان جنبندگی اسپرم مرد به دو طریق اندازه گیری می شود: درصد حرکتی که اسپرم به نمایش می گذارد و کیفیت این حرکت، که به آن پیشروی رو به جلو می گویند. جنبندگی ضعیف به این معناست که اسپرم در شنا کردن به سمت تخمک مشکل دارد. متخصصین می گویند اسپرمی که حامل کرموزم Y است سریعتر انرژی خود را مصرف می کند تا اسپرمی که حامل کرموزم X است. هر چه اسپرم سریعتر به سمت تخمک شنا کند زودتر انرژی خود را از دست می دهد. اسپرم ها فقط به اندازه نیاز خود در سفری که باید طی کنند انرژی مصرف می کنند. این انرژی توسط میتوکندری ها تامین می شود که برای زنده بودن اسپرم ضروری است و اسپرم های X میتوکندری بیشتری از اسپرم های Y حمل می کنند. اسپرمی که سریعتر حرکت می کند شانس بیشتری برای زودتر رسیدن به تخمک دارد و البته زودتر هم انرژی خود را از دست می دهد و می میرد. به همین دلیل است که دانستن زمان تخمک گذاری برای تعیین جنسیت مهم است. خانم ها می توانند زمان تخمک گذاری خود را مشخص کنند. و با دانستن آن برای تعیین جنسیت فرزند خود با دقت بیشتر اقدام کنند. اسپرم می تواند در زمان 20 دقیقه تا 2 ساعت به لوله های رحمی برسد. و این اسپرم ها می توانند در داخل بدن زن چهار تا هفت روز زنده بمانند.  خوب حال می دانید که جنسیت فرزند شما با مشخصات کرموزم آن مشخص می شود. جنسیت کودک با بیست و سومین جفت از کرموزم هایی که از والدینش به ارث می برد تعیین می شود. تخمک زن حامل یک کروموزم X است و مردان هم اسپرم های حامل کرموزم X دارند و هم اسپرم های حامل کرموزوم Y. و این اسپرم مرد است که مشخص می کند بچه دختر باشد یا پسر!

آیا می خواهید پسر داشته باشید؟

متخصصین معتقدند که هنگام مقاربت هر چه آلت مرد به لوله های رحمی نزدیکتر باشد شانس اینکه کودک پسر باشد بیشتر است. دلیل آن هم از آنچه گفتیم مشخص است چون اسپرم های حامل کرموزم Y سریعتر حرکت می کنند و حرکت رو به جلوی آنها بیشتر است و همچنین عمر کوتاه تری دارند. بنابراین شانس رسیدن اسپرم های حامل کرموزم Y به تخمک بیشتر از اسپرم های حامل کرموزم X است.  اگر می خواهید فرزند شما پسر باشد نزدیکی خود را تا نزدیکی زمان تخمک گذاری به تاخیر بیندازید. به توصیه متخصصان برای فرزند پسر یک روز قبل از تخمک گذاری زمان خوبی برای نزدیکی است. و در طول دوره تخمک گذاری بهتر است چندین بار نزدیکی داشته باشید. همین طور بهتر است همسر شما لباس زیر تنگ نپوشد. مردی که تعداد اسپرم های او زیاد باشد احتمال پسر شدن فرزندش بیشتر است.

اگر می خواهید جنسیت فرزند شما دختر باشد

همانطور که قبلاً گفته شد اسپرم های X که منجر به فرزند دختر می شوند جنبندگی کمتر و عمر بیشتر دارند. بنابراین نزدیکی زودتر از موعد تخم گذاری احتمال دختر شدن فرزند شما را افزایش می دهد. همانطور که می دانید خانم ها 14 روز قبل از شروع سیکل ماهیانه خود تخمک گذاری می کنند و زمان نزدیکی شما نباید دیرتر از 4 روز مانده به زمان تخمک گذاری انجام شود. بنابراین در این مدت بیشتر اسپرم های حامل کرموزم Y از بین می روند و کروموزم های X هنوز زنده هستند. اگر تخمک گذاری 5 روز قبل از نزدیکی انجام شود، اسپرم های حاوی کروموزم X در رحم انتظار تخمک را می کشند. اگر یک کرموزم X تخمک را بارور کند، بچه دختر خواهد بود و شما به هدف خود رسیده اید. یک نکته ساده اما حیاتی: اگر دختر می خواهید، نزدیکی را برای یک هفته تکرار نکنید یا اگر انجام دادید از وسایل جلوگیری از بارداری استفاده کنید!

نحوه تعیین جنسیت جنین به روش سنتی

این روزها بحث تعیین جنسیت جنین به موضوع داغی تبدیل شده است. برای بسیاری از زوج‌های جوان حتی در جوامع پیشرفته مهم است که بتوانند جنس فرزندشان را انتخاب کنند. سال‌هاست که دانشمندان و پژوهشگران علوم پزشکی نتایج تحقیقات خود درباره تاثیرگذاری کروموزوم‌های x وy مردان در تعیین جنسیت جنین را مطرح و اعلام کرده‌اند؛ موضوعی که فصل اشتراک طب مدرن و طب سنتی برای تعیین جنسیت جنین است. با این تفاوت که درمانگران و متخصصان طب سنتی علاوه بر تاثیرگذاری کروموزوم‌های مردانه، شرایط فیزیکی و جسمی دستگاه زنانه و رحم زنان را در تعیین جنس نوزاد موثر می دانند. دکتر سعید صانعی، درمانگر و مشاور گیـاه‌درمانی توضیحات بیشتری را درباره دیدگاه درمانگران مکتب طب سنتی ایران با شما در میان می گذارد.

پسر می‌خواهید، دور این غذاها را خط قرمز بکشید

اگر تصمیم دارید نوزاد پسری را به جمع خانواده خود اضافه کنید، می‌توانید با تغییر برنامه و رژیم غذایی به سبک طب سنتی به آرزوی خود برسید. به گفته درمانگران طب سنتی این مادران باید مصرف غذاهای دریایی، شیر، لبنیات، کلم، کدو، قهوه، کاکائو، تره، ماءالشعیر و جوانه گندم را که موجب افزایش PH محیط رحم می‌شود از برنامه غذایی خود حذف کنند. بهترین زمان برای اجرای این رژیم غذایی از اولین روز قاعدگی تا 19 روز بعد از پایان آخرین روز قاعدگی است. به گزارش آسان طب اجرای این برنامه غذایی در ماه‌های پیش از بارداری به زوج کمک می‌کند تا شانس بیشتری برای تولد نوزاد پسر داشته باشند. مادر با مصرف این غذاها می‌تواند موجب کاهش میزان اسیدیته رحم شود و به این ترتیب محیط رحم را برای قلیایی شدن آماده کند. به این ترتیب او می‌تواند با مصرف پرتقال شیرین در میان‌وعده‌ها به کاهش میزان اسیدیته رحم خود کمک کند.

با هویج و خرما پسردار می‌شوید

یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش احتمال تولد نوزاد پسر مصرف انواع دانه‌های روغنی و آجیل است. در برخی از متون طب‌سنتی مصرف روزانه 2عدد خرما بعد از یکی از وعده‌های غذایی نیز شانس تولد پسر را افزایش می‌دهد. علاوه بر این با گنجاندن سبزیجات و میوه‌هایی چون هویج، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، مرکبات شیرین، توت‌فرنگی، شاه‌توت، انگور، کاهو و مصرف غذاهای خوش‌نمک می‌توانید جنسیت نوزاد خود را پسر انتخاب کنید به شرط آنکه علاوه بر رعایت رژیم غذایی دیگر توصیه‌های متخصصان طب سنتی را نیز درباره پرهیزهای غذایی لحاظ کنید. نکته مهمی که خانم‌ها باید به آن توجه کنند میزان مصرف نمک است که باید حتما با مشاوره متخصص طب سنتی یا پزشک خود آن را مصرف کنند تا احتمال ابتلا به فشارخون حاملگی ناشی از مصرف نمک را به صفر برسانند.

طب سنتی درباره تعیین جنس جنین چه می‌گوید؟

برخلاف دیدگاه طب مدرن که مرد را عامل اصلی در تعیین جنسیت نوزاد می‌داند، حکیمان و درمانگران طب سنتی بر این باورند که علاوه بر مرد، زن نیز می‌تواند نقش موثر و قابل ملاحظه‌ای در تعیین جنسیت داشته باشد. بر اساس این قاعده علاوه بر تاثیر کروموزوم‌های جنسی xوy ، میزان ph محیط رحم و اسیدی و قلیایی بودن آن و حتی وجود پادتن‌های ضدکروموزوم yدر بدن زن نیز می‌تواند در تعیین جنس جنین موثر باشد بنابراین باید توجه داشت که مرد و زن هر دو به یک اندازه بر تعیین جنسیت نوزاد موثرند و نباید اینگونه باشد که نقش زن در تعیین جنسیت جنین کم‌اهمیت و نادیده گرفته شود.

توصیه طب‌سنتی: شستشو با آبلیمو خیلی رقیق

یکی از روش‌هایی که در طب سنتی برای تولد نوزاد دختر به خانواده‌ها پیشنهاد می‌شود شست‌وشوی رحم با آبلیموی تازه خیلی رقیق است. برای این منظور کافی است از 6 ماه قبل از بارداری این روش را اجرا کنید. 5 سی‌سی آبلیموی تازه را با یک استکان آب مخلوط کرده و از آن برای شست‌و‌شوی رحم استفاده کنید. این کار نه تنها موجب پاکسازی رحم از قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌شود بلکه مقاومت رحم را در برابر اسیدیته بیشتر می کند. به این ترتیب بعد از چند بار تکرار این روش شرایطی ایجاد می‌شود که شانس تولد نوزاد پسر را کاهش می‌دهد. ضمن آنکه درمانگران طب سنتی از این شیوه برای درمان برخی از عفونت‌ها و حتی پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های دستگاه زنانه و رحم استفاده می‌کنند.

غذاهای که احتمال دختر شدن را بیشتر می‌کند

درمانگران طب سنتی بر این باورند که گنجاندن خوراکی‌هایی مانند کرفس، پیاز، اسفناج، کاکائو، پروتئین میگو، ماهی و غذاهای دریایی، شیر و لبنیات به برنامه غذایی و پرهیز از مصرف غذاهای خوش‌نمک در وعده‌های غذایی روزانه 5 تا 6 ماه پیش از بارداری و انجام لقاح می‌تواند به ایجاد شرایطی برای تولد نوزاد دختر کمک کند. علاوه بر این هرچه سن پدر و مادر بیشتر باشد یا زندگی زوج تحت تاثیر هیجانات، استرس و تنش‌های روزمره باشد، احتمال تولد نوزاد دختر افزایش می‌یابد.

این نشانه های پسر است

اولیل حاملگی، اول صبح حالت تهوع نداشته اید. ضربان قلب نوزاد کمتر از 140 در دقیقه است. در قسمت شکم چاق می شوید. شکم تان مثل یک توپ بسکتبال می شود. به غذاهای ترش و شور علاقه مند می شوید. به پروتئین، گوشت و پنیر، علاقه مند می شوید. پاهای تان سردتر از دوران قبل از حاملگی خواهدشد. موی روی پاهای تان سریع تر رشد می کند. دست های تان خیلی خشک می شود. پدر بچه هم همراه با شما شروع به چاق شدن می کند. حاملگی برای تان بسیار خوشایند است. حلقه ازدواج تان را با نخ روی شکم تان آویزان نگاه دارید تا دایره دایره بچرخد سردرد خواهید داشت. سن تان را موقع حاملگی با عدد ماهی که در آن حامله شدید را جمع کنید، عدد زوج به دست می اید .

این نشانه های دختر است

اوایل حاملگی اول صبح حالت تهوع خواهید داشت. ضربان قلب نوزاد حداقل 140 در دقیقه است. در قسمت های ران و باسن چاق می شوید. شکم تان شکل هندوانه می شود. به غذاهای شیرین علاقه پیدا می کنید. به میوه ها به ویژه آب پرتقال علاقه مند می شوید. در دوران حاملگی نسبتا حال خوبی ندارید. در دوران حاملگی بداخلاق و ترشرو می شوید. صورت تان بیش از همیشه جوش می زند. ته مانده نان را نمی خورید. اگر حلقه ازدواجه تان را با نخ روی شکم تان آویزان نگاه دارید، به اطراف خواهد چرخید. سن تان را موقع حاملگی با عدد ماهی که در آن حامله شدید را جمع کنید، عدد فرد به دست می آید.

روش‌های عجیب‌ نحوه تعیین جنسیت کودک

نحوه تعیین جنسیت

زنان قدیمی و مادرها و مادبزرگ‌ها هر کدام ایده های خود را برای تعیین جنسیت فرزند زنان باردار دارند. برخی می گویند اگر شکم زن گرد و جلو بود، فرزند پسر است و اگر در پهلوها پخش بود، فرزند دختر است. ما در این جا 12 مورد بسیار عجیب را برایتان انتخاب کرده ایم که در سراسر دنیا، مردم زیادی به آنها اعتقاد دارند. اما این روش ها به هیچ عنوان علمی نیستند. بیان آنها از طرف ما هم دلیلی برای تایید آنها نیست.

 تست سیر

برخی از زنان قدیمی اعتقاد دارند اگر زن باردار سیر بخورد و بوی آن در عرق بدنش منعکس شود، فرزند پسر است. اگر هم عرقش بوی سیر ندهد، بچه دختر است.

 تست اکنه

تقریبا همه ما می دانیم اکنه در دوران بارداری در اثر نوسانات هورمونی پدیدار می شود. اما برخی از مردم اعتقاد دارند زنان بارداری که اکنه می زنند، فرزند دختر در شکم خود دارند.

تست کلید

چندین کلید را در یک جا بچینید و از خانم باردار بخواهید یکی از آنها را بردارد، اگر کلیدی که برداشت انتهای باریکی داشت، نوزاد دختر است. اگر هم کلیدی را برداشت که انتهای گردی داشت که فرزند پسر است.

تست خط مو

این تست برای زنانی که برای نخستین بار است باردار می شوند، جواب نمی دهد. باید حتما قبلا یک بار زایمان داشته باشید. یک افسانه قدیمی آمریکایی بر این اصل استوار است که می گویند، خط موی پشت گردن فرزند شما می تواند جنسیت فرزندی که باردار هستید را تعیین کند. اگر خط مو راست باشد، فرزند دختر است و اگر در یک جا جمع شود، فرزند جنسیت مخالف فرزند کنونی شما خواهد داشت.

تست کلم

در این تست، باید کلم قرمز را در آب بجوشانید و آب آن را با ادرار خود مخلوط کنید. (کار عجیب و مشمئز کننده ای است اما جواب می دهد). اگر آب صورتی شد، فرزند شما دختر است. اگر آب بنفش شد، کودکتان پسر است.

 تست جوش‌شیرین

یکی دیگر از روش های تشخیص جنسیت فرزند، استفاده از جوش‌شیرین است. باید ادرار خود را با جوش‌شیرین مخلوط کنید، اگر همانند نوشابه گازدار، صدای فش داد، فرزند شما پسر است. اما اگر گاز نکرد و صدا نداد، فرزندتان دختر است. البته خیلی هم به آن اعتماد نکنید زیرا به هیچ عنوان علمی نیست. اما در میان عوام رواج دارد.

 زوج و فرد

مایان ها سن مادر و تاریخ بسته شدن نطفه و سال لقاح را با یکدیگر جمع می کنند. اگر عدد به دست آمده زوج بود، فرزند دختر است. اگر فرد بود، پسر است.

 بالا یا پایین بودن شکم

اگر شکم زن باردار بالا باشد، فرزند دختر است و اگر پایین و افتاده باشد، پسر است.

 ویار

یک اعتقاد قدیمی هست که می گویند اگر زن باردار میل شدیدی برای خوردن غذاهای شور داشته باشد، فرزندش پسر است. اگر شیرینی جات دوست داشته باشد، فرزندش دختر است.

 تست انگشتر

برای تعیین جنسیت فرزند خود می توانید از حلقه طلا استفاده کنید. حلقه را به نخی بلند ببندید. آن را بالای شکم خود بگیرید، اگر حلقه در جهت عقب و جلو حرکت کرد، فرزند دختر است. اگر به صورت دایره ای در بالای شکم حرکت می کرد، فرزندتان پسر است.

 تست ضربان قلب

اگر تعداد ضربان قلب کودک 140 بار در هر دقیقه یا بیشتر باشد، فرزند دختر است. اگر زیر 140 ضربه در دقیقه باشد، پسر است. البته این مساله به هیچ عنوان علمی نیست و خیلی خودتان را درگیر آن نکنید.

 حالت تهوع های صبحگاهی

گفته می شود زنان بارداری که دل‌به‌هم خوردگی های صبحگاهی آنها در سه ماه نخست مدام تکرار می شود، فرزندشان دختر است. البته این تهوع ها برای هر دو جنس دختر و پسر یکسان است اما بسیاری از افراد اعتقاد دارند اگر تهوع ها زیاد و طولانی باشند، فرزند دختر خواهد بود.

روش‌های خانگی نحوه تعیین جنسیت

در این بخش از مجله پزشکی آسان طب درباره روشهای خانگی نحوه تعیین جنسیت اطلاعاتی را تقدیم می کنیم.

نحوه تعیین جنسیت با روش ویلان

اساس این روش به آمیزش در روزهای خاصی از چرخه قاعدگی و همچنین موقعیت بیوشیمیایی بدن خانم در روزهای مختلف چرخه قاعدگی بستگی دارد. این روش برای پسردار شدن ۶۸ درصد و برای دختر دارشدن ۵۶ درصد موثر است. گروهی از دانشمندان هم می‌گویند توفیق روش ویلان بیش از ۵۰ درصد نیست.

توضیح روش: اگر زوجین پسر بخواهند باید 4 تا 6 روز قبل از افزایش دمای بدن هنگام صبح آمیزش انجام شود و اگر دختر بخواهند باید آمیزش 2 تا 3 روز قبل از تخمک‌گذاری انجام شود.

مزایا:

بدون نیاز به دارو و جراحی

بی‌هزینه

ایمن

معایب:

خانم مجبور است هر روز دمای بدن هنگام صبح را اندازه بگیرد .

هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد.

نحوه تعیین جنسیت با روش شتل

اساس این روش به آمیزش در زمان به خصوصی از تخمک‌گذاری بستگی دارد. میزان موفقیت این روش بنا به منابع مختلف ۵۰ تا ۷۵ درصد گزارش شده است. نظریه تایید کننده این روش می‌گوید اسپرم‌های پسرساز سریع‌‌تر از اسپرم‌های دختر ساز حرکت می‌کنند و عمر کوتاه‌تری دارد بنابراین در زوجینی که پسر می‌خواهند باید آمیزش تا حد امکان نزدیک به زمان تخمک‌گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان) باشد و اگر دختر بخواهند باید آمیز‌ش 2 تا 4 روز قبل از تخمک‌گذاری باشد.

مزایا:

هیچ جراحی یا دارویی در کار نیست.

اصلا نیازی به مراجعه مداوم به متخصص وجود ندارد.

هزینه‌بر نیست و بی‌خطر است.

معایب:

برای تعیین روز تخمک‌گذاری باید هر روز با دقت دمای بدن هنگام صبح قبل از خارج شدن از رختخواب اندازه گرفته شود تا نسبت به روز تخمک‌گذاری اطمینان حاصل شود.

هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد.

نحوه تعیین جنسیت با روش‌ آزمایشگاهی

الف.روش لقاح آزمایشگاهی (IVF): در این روش ابتدا به مادر داروهایی داده می‌شود که تخمدان‌ها را تحریک به آزاد سازی چند تخمک در ماه می‌کند. اگر روش IVF را انتخاب کرده باشید باروری تخمک خارج از بدن در شرایط آزمایشگاهی رخ می‌دهد. به این ترتیب پزشک شما را بیهوش کرده، با وسیله‌ای باریک از طریق دیواره واژن تعدادی از تخمک‌های‌تان را خارج می‌کند. این تخمک‌ها سپس در آزمایشگاه توسط اسپرم بارور می‌شوند. 2 تا 5 روز بعد، پزشک متخصص برای تخمک‌های بارور شده آزمایش تشخیص جنسیت و بررسی وضعیت سلامت انجام می‌دهد و رویان‌های سالمی که جنسیت مورد نظر شما را دارند درون رحم شما جاگذاری می‌شوند.

ب.تلقیح درون رحمی اسپرم (IUI): در این روش پزشک با لوله کاتِتراسپرم، اسپرم‌ها را به طور مستقیم وارد رحم می‌کند.

روش PGD (تشخیص ژنتیک پیش از لانه گزینی)

در روش IVF سلول‌های بارور شده ابتدا باید تحت آزمون‌های ژنتیک قرار بگیرند که یکی از این روش‌ها PGD است که حدود ۲۰ سال پیش ابداع شد و در آن زمان تنها برای فرزند زوج‌هایی که احتمال اختلالات ژنتیک در آنها وجود داشت، انجام می‌شد. امروزه این آزمایش برای خانم‌های بالای ۳۵ سال یا خانم‌هایی که سابقه سقط داشته‌اند هم انجام می‌شود.
چند رویان در رحم جاگذاری می‌شود؟ تعداد رویان‌هایی که در این مرحله شکل می‌گیرند به عواملی مانند سن، کیفیت رویان‌ها و سابقه تولیدمثلی بستگی دارد. به طور کلی اگر خانمی زیر ۳۵ سال داشته باشد و رویان‌ها هم وضعیت سالمی داشته باشند، بیش از دو سلول بارور شده داخل رحم گذاشته نمی‌شود، زیرا متخصصان قبل از جاگذاری رویان‌ها وضعیت سلامت آنها را بررسی کرده‌اند. اگر فرد بالای ۴۰ سال داشته باشد ممکن است پزشک 4 تا 5 رویان را در رحم جاگذاری کند.

درصد موفقیت: تقریبا صددرصد

مزایا:

اگر با این روش باردار شدید روش PGD صددرصد جنسیت مورد نظر را برای‌تان به ارمغان می‌آورد

معایب:

این روش بسیار گران است. جراحی خارج سازی تخمک‌ها تهاجمی است و ممکن است دردناک باشد. داروهای باروری که قبل از شروع مراحل به فرد داده می‌شود عوارض ناخوشایندی از قبیل افزایش وزن، نفخ، تورم و تاری دید دارد. بنا به آخرین یافته‌ها احتمال این‌که با این روش فرد دو قلو باردار شود، ۳۸ درصد است. به طور کلی ۴۳ درصد موارد روش IVF به بارداری زنده ختم می‌شود و این آمار با افزایش سن مادر کاهش می‌یابد اما متخصصان می‌گویند با استفاده از روش PGD شانس موفقیت به مراتب بیشتر می‌شود زیرا در این روش رویان‌های معیوب وارد بدن مادر نشده‌اند.

نحوه تعیین جنسیت با روش Micro Sort

در این روش متخصصان با تکنیک‌های رنگ‌آمیزی، اسپرم‌های دخترساز را از اسپرم‌های پسرساز جدا می‌کنند و اسپرمی که جنسیت مورد نظر را تولید می‌کند به روش IUI داخل رحم وارد می‌شود.

اثربخشی: این روش برای فرزند دختر ۹۰ درصد و برای فرزند پسر ۷۴ درصد موفقیت‌آمیز است.

جزئیات مراحل: اسپرم‌ها دونوعند. گروهی کروموزوم X دارند و بزرگترند و پس از ترکیب با سلول تخمک، دختر تولید می‌کنند. در مقابل گروه دوم یک کروموزوم Y دارند و نسبت به گروه اول کوچک‌تراند و در ترکیب با سلول تخمک، سبب تولید پسر می‌شوند. در روش میکرو سورت نمونه‌های اسپرم به آزمایشگاه منتقل شده در آنجا با رنگ‌های فلورسنت رنگ‌آمیزی شده، تحت تشعشع لیزری قرار می‌گیرند. کروموزوم‌های X نسبت به کروموزوم‌های Y بزرگ‌ترند و رنگ بیشتری به خود جذب می‌کنند در نتیجه تحت تشعشع لیزر روشن‌تر می‌شوند. از این مرحله به بعد متخصص می‌تواند اسپرم‌هایی را که جنسیت مورد نظر را تولید می‌کنند، جدا ساخته و به روش IUI به رحم منتقل کند. البته میکروسورت گاهی هم به روش IVF انجام می‌شود که گران‌تر و دردناک‌تر است اما شانس موفقیت بیشتری دارد.

مزایا:

این روش از لحاظ سلامت و بهداشت خطری ندارد و به مراتب ارزان‌تر از IVF است اما ممکن است لازم باشد داروهای باروری استفاده شود که عوارض جانبی دارند و شانس دوقلودار شدن را بالا می‌برد.

با این روش می‌توان از ابتلای نوزاد به بیماری‌های ژنتیک مثل بیماری هموفیلی یا دیستروفی عضلانی دوشن که کرومزوم X مادر حامل آنهاست، پیشگیری کرد. این روش احتمال انتقال چنین بیماری‌هایی را بسیار پایین می‌آورد اما صفر نمی‌کند.

معایب:

این روش همچنان در آزمایشگاه‌های دانشمندان مورد بررسی و تحقیق قرار دارد. روش میکروسورت از سال ۱۹۹۵ باب شده و تقریبا جدید محسوب می‌شود و هنوز اطلاعات کافی درباره عوارض احتمالی آن در دسترس نیست. در این روش نمی‌توان انتظار داشت حتما جنسیت مورد نظر تشکیل شود زیرا تکنیک مورد استفاده خطاهایی دارد و ممکن است اسپرم‌های تولید کننده جنس مورد نظر به درستی جدا نشوند. موفقیت میکروسورت به روشIUI حدود ۶/۱۶ درصد و به روش IVF حدود ۴۳ درصد است.

نحوه تعیین جنسیت با روش اریکسون

در این روش اسپرم‌های پسر سازی که با سرعت بیشتری نسبت به اسپرم‌های دخترساز حرکت می‌کنند، از هم جدا می‌شوند و بنا به جنسیت مورد نظر والدین اسپرم‌های تولید کننده جنس مورد نظر به روش IUI وارد بدن مادر می‌شوند.

میزان موفقیت:

اگر جنسیت مورد نظر پسر باشد، حدود ۷۸-۸۵ درصد

اگر جنسیت مورد نظر دختر باشد ۷۳-۷۵ درصد

نحوه انجام:

اساس این روش که از حدود دهه ۱۹۷۰ باب شده بر این پایه است که نمونه اسپرم روی لایه‌ای از سیالی چسب مانند در لوله آزمایش ریخته می‌شود. تمام اسپرم‌های نمونه به سمت پایین لوله شنا می‌کنند اما اسپرم‌های تولید کننده پسر با سرعت بیشتر و زمان کوتاه‌تری به انتهای لوله آزمایش می‌رسند و به این ترتیب متخصص می‌تواند اسپرم‌های مورد نظر را جدا کند.

مزایا:

نسبت به روش‌های گفته شده ارزان‌تر است. نیازی به جراحی تهاجمی ندارد. نسبتا ایمن و بی‌خطر است.

معایب:

هیچ تضمینی برای موفقیت آمیز بودن این روش وجود ندارد. عده‌ای از متخصصان می‌گویند احتمال موفقیت حدود ۷۵-۸۰ درصد است اما در مقابل گروهی دیگر از دانشمندان موفقیت این روش را بیشتر از ۵۰ درصد نمی‌دانند. روش IUI به اندازه IVF موثر نیست و ممکن است تا یک بارداری موفق، چند مرحله نیاز به انجام داشته باشد. اسپرم‌ها دونوعند. گروهی کروموزوم X دارند و بزرگترند و پس از ترکیب با سلول تخمک، دختر تولید می‌کنند. در مقابل گروه دوم یک کروموزوم Y دارند و نسبت به گروه اول کوچک‌تراند و در ترکیب با سلول تخمک، سبب تولید پسر می‌شوند. در روش میکرو سورت نمونه‌های اسپرم به آزمایشگاه منتقل شده در آنجا با رنگ‌های فلورسنت رنگ‌آمیزی شده، تحت تشعشع لیزری قرار می‌گیرند. کروموزوم‌های X نسبت به کروموزوم‌های Y بزرگ‌ترند و رنگ بیشتری به خود جذب می‌کنند در نتیجه تحت تشعشع لیزر روشن‌تر می‌شوند

نحوه تعیین جنسیت با روش تغذیه‌ای

نتایجی که از به کار بردن این روش گزارش شده، یکنواخت نیست و بعضی از مراکز بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد موفقیت گزارش داده اند، اما این نتایج، زمانی می تواند قابل قبول و قابل اعتماد باشد که رژیم غذایی به تنهایی مورد استفاده واقع شود و سایر روش ها همزمان با این روش به کار گرفته نشود.

روش استفاده از رژیم غذایی استاندار خاصی ندارد و تا حدود زیادی با مواد غذایی معمول در هر کشور ارتباط دارد. ولی نتایج به دست آمده از این تحقیقات، یکنواخت بوده و هدف از آن تغییر تعادل موجود بین یون های منیزیم، سدیم، پتاسیم و کلسیم است.

پیروی از رژیم غذایی مخصوص برای به دست آوردن فرزند پسر یا دختر از زمان های قدیم معمول بود، ولی از آنجا که مکانیسم و نحوه اثر این روش ناشناخته بود، رژیم های غذایی، متفاوت و گاه متناقض به کار گرفته می شد. در انسان اگر چه نحو عمل رژیم غذایی و استفاده از رژیم مناسب شناخته نشده ولی حدس زده می شود که ممکن است به علت تغییر متابولیسم تخمک و بخصوص یون‌های سطح خارجی آن در صورتی که تخمک یون مناسب را داشته باشد بتواند اسپرماتوزوئید حامل کروموزوم جنسی y یعنی پسر یا x یعنی دختر را به طرف خود جلب کند.

در این روش آنچه اهمیت دارد نسبت این مواد به یکدیگر و نه مقدار مطلق آنهاست.

بنابراین، رژیم غذایی باید به نحوی انتخاب شود که نه تنها باعث بالا رفتن ماده معدنی مورد نظر نشود بلکه مقدار املاحی را که باعث جلب اسپرماتوزوئید جنسیت مخالف جنین مورد نظر می شود در خون کاهش دهد.

در این روش برای رسیدن به جنین پسر، بالا بودن نسبت سدیم و پتاسیم و کم بودن کلسیم و منیزیوم، متابولیسم تخمک و به خصوص لایه خارجی آن را به نحوی تغییر می دهد که اسپرماتوزوئیدهای حامل جنسیت پسر به طرف آن جذب می شوند و به عکس برای جذب اسپرماتوزوئید جنسیت دختر به وسیله تخمک، لازم است میزان کلسیم و منیزیوم خون بالا برود و میزان پتاسیم و سدیم خون پایین بیاید.

در یک مطالعه دقیق که روی ۴۷ نفر زنی که از این رژیم برای به دست آوردن جنسیت مورد نظر استفاده کردند ۴۰ نفر توانستند فرزند پسر به دنیا آورند رژیم فقط لازم است به مدت سه ماه و به خصوص در ماهی که لقاح صورت می گیرد مورد استفاده واقع شود. این روش فقط لازم است توسط زن اجرا شود زیرا تغییرات یونیک اوول است که اسپرماتوزوئید موردنظر را انتخاب می کند. استفاده از رژیم با به کاربردن یک دستور آشپزی صورت نمی گیرد بلکه یک نسخه پزشکی محاسبه شده می تواند موثر باشد. استفاده درازمدت از این رژیم پزشکی اثر سوء بر سلامت مادر و بچه نیز به جای نمی گذارد. به طور مثال سدیم علاوه بر نمک طعام، در غذاهای دریایی، گوشت، تخم مرغ، شیر، جگر گوساله، هویج، اسفناج وجود دارد و مقدار مصرف روزانه آن معادل ۵/۰ گرم است درصورتی که رژیم های غذایی معمولا تا ۴ برابر این مقدار را به بدن می رسانند.منابع غذایی حاوی پتاسیم در فرآورده هایی مثل گوشت، غلات، میوه ها و سبزی ها وجود دارد.

مقدار نیاز روزانه به پتاسیم یک میلی گرم است اما در رژیم های غذایی معمولا تا ۱۵ برابر این مقدار پتاسیم وجود دارد. کلسیم که مقدار احتیاج روزانه آن در بدن ۸۰۰ میلی گرم در روز است، در فرآورده هایی مثل شیرکاکائو، ماست، بستنی، شلغم، بادام و ساردین وجود دارد. منابع غذایی حاوی منیزیوم نیز شامل قهوه، کاکائو، غلات، سبزی ها، مخمر آبجو، سویا، چغندر، گردو، جوانه گندم است. در بعضی تحقیقات با این  روش تا ۸۵ درصد موفقیت گزارش شده که برای چنین روش ساده، ارزان و بدون ضروری نتیجه بسیار خوبی است. یکی از تغییرات دیگری که در میزان تخمک گذاری صورت می‌گیرد، اضافه شدن مقدار گلوکز در ترشحات مخاطی دهانه رحم در موقع تخمک گذاری است. بالارفتن مقدار گلوکز در ترشحات دهانه رحم به جذب اسپرماتوزوئیدها کمک می کند و از آنجا که اسپرماتوزوئید پسر از قدرت تحرک بیشتری برخوردار است. مناسب بودن ترشحات دهانه رحم بیشتر به نفع اسپرماتوزوئید پسر است. از روش تصحیح رژیم گاه در مراکز انتخاب جنسیت در کشورهای انگلستان، فرانسه، کانادا همراه با روش جدا کردن اسپرماتوزوئیدها استفاده می شود ولی در آمریکا کمتر از این روش استفاده می شود.

استفاده از میوه‌های شیرین محتوی گلوکز در روزهای تخمک گذاری، محیط را برای جلب اسپرماتوزوئید y مناسب تر می کند. چرا که قند خون به سرعت بالا می رود. این غذاها شامل؛ گلوکز، ساکاروز، شربت ذرت، عسل، آب نبات، غلات صبحانه شیرین شده، هویج، بیسکوئیت، سیب زمینی پخته، کشمش، نان گندم سفید، نوشابه های دارای شکر و یا پلیمرهای گلوکز است. به طور خلاصه غذاهایی که بیشتر برای لقاح پسر مناسب است عبارتند از غذاهای شور، موز، خرما، هویج، سیب زمینی، جگر، گوشت و تخم مرغ و غذاهایی که برای دختر مناسب است عبارتند از؛ شیر و فرآورده های آن، ماهی ساردین، خاویار، بادام، کاکائو و جوانه گندم و کلم، کدو و فلفل سبز.

اگر مادر منابع فراوانی در اختیار داشته باشد، صرف منابع در تولید فرزندان مذکر معقول است، زیرا به نسبت به داشتن یک دختر، احتمال بیشتری وجود دارد که برای او نوه‌های بیشتری تولید کند.

همچنین جالب است که بدانید به گزارش خبرگزاری فرانسه یک بررسی که در انگلیس انجام شده است، نشان می‌دهد رژیم غذایی کم‌انرژی که حداقل کالری، مواد معدنی و مواد مغذی را داشته باشد، با احتمال بیشتری به تولد نوزاد دختر منجر می‌شود. نسبت نوزاد پسر همچنین برای زنانی که روزانه دست کم یک ظرف غلات صبحانه می‌خوردند، در مقایسه با افرادی که یک ظرف یا کمتر از آنها در هفته می‌خوردند، به شدت بالا می‌رفت. به گفته این پژوهشگران یافته‌های آنها ممکن است توضیح‌دهنده این امر باشد که چرا در کشورهای پیشرفته که زنان جوانان به رژیم‌های کم کالری روی آورده‌اند، جمعیت پسران در حال کاهش است. رابطه میان رژیم‌ غذایی غنی و کودکان مذکر ممکن است توضیحی تکاملی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

آموزش استفاده از کیت تخمک گذاری و تعیین جنسیت

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو