۱۰ واقعیت جالب و خواندنی درباره کره زمین که شاید چیزی از آن‎ها نمی‎دانید

۱۰ واقعیت جالب و خواندنی درباره کره زمین که شاید چیزی از آن‎ها نمی‎دانید


منبع: روزیاتو

196

1398/2/30

10:01


سیاره ی محل زندگی ما، یعنی کره زمین مملوء از زیبایی و البته شگفتی است. گرچه قرن ها است دانشمندان در تلاش هستند از سیاره ی خود بیشتر بدانیم اما همواره اسرار کشف نشده ای درباره ی کره زمین وجود داشته که با تحقیقات جدید به آن ها پی برده ایم. مثلاً آیا می دانستید قطب جنوب در حقیقت یک بیابان است یا در کشور روسیه در حالی که بعضی مردم صبح خود را شروع می کنند، بعضی دیگر برای خواب شبانه آماده می شوند؟ در ادامه به چند حقیقت جالب و خواندنی درباره کره زمین خواهیم پرداخت که شاید چیزی از آن ها نشنیده باشید.

۱- قاره قطب جنوب، بزرگ ترین بیابان دنیا است

حقایق جالب درباره کره زمین

وقتی صحبت از بیابان می شود، همه ی ما یاد شن، گرما، خشکی و نور خورشید می افتیم. اما واژه ی بیابان در واقع فقط به سرزمینی اطلاق می شود که میزان بارش سالیانه ی آن حداکثر ۱۰ اینچ باشد.

با توجه به این تعریف، قاره قطب جنوب، بزرگ ترین بیابان دنیا محسوب می شود. بیابان قطب جنوب ۱۴ کیلومتر مربع مساحت دارد و بیشتر آب آن در یخچال های طبیعی و صفحات یخی آن محبوس شده و تنها بخش کوچکی از آن در دسترس گیاهان و حیوانات است.

۲- نود درصد جمعیت دنیا در نیمکره شمالی زندگی می کنند

۷/۷ میلیارد انسان روی کره زمین زندگی می کنند که ۹۰ درصد آن ها در نیمکره شمالی هستند.

۳- روسیه آنقدر بزرگ است که یازده منطقه زمانی مختلف در آن وجود دارد

کشور روسیه با ۱۷ کیلومتر مربع مساحت، بزرگ ترین کشور دنیا محسوب می شود، به همین دلیل مناطق زمانی مختلفی در آن وجود دارد. این کشور ۱۱ منطقه زمانی مختلف دارد، یعنی وقتی مردم یک سر روسیه در حال شروع روز خود هستند، مردم سر دیگر آن برای خواب شبانه آماده می شوند.

۴- قاره ها می توانند با سرعت رشد ناخن دست، حرکت کنند

صدها میلیون سال طول کشید تا ابر قاره ی باستانی پانگه آ به هفت قاره ی فعلی کره زمین تقسیم شود. دو قاره ای که امروزه آن ها را به نام های آمریکای شمالی و آفریقا می شناسیم، به مدت ۴۰ میلیون سال با سرعت یک میلیمتر در سال جا به جا می شدند.

اما ۲۰۰ میلیون سال قبل و به مدت ۱۰ میلیون سال، حرکت صفحات تکتونیکی زمین سرعت بیشتری گرفت، به طوری که این صفحات با سرعت ۲۰ میلیمتر در سال یا تقریباً با همان سرعت رشد ناخن های دست، از یکدیگر جدا می شدند، تا آنکه یک بار دیگر، از سرعت این فرآیند کاسته شد. حرکت صفحات تکتونیکی زمین دو سرعت مختلف دارد، یک سرعت بالا و یک سرعت پایین، یعنی این صفحات گاهی با سرعت بالا و گاهی هم با سرعت پایین خود حرکت می کنند.

۵- استانبول تنها شهر دنیا است که همزمان روی دو قاره قرار دارد

اگر روزی قصد داشتید به همه ی قاره های دنیا سفر کنید، با رفتن به شهر استانبول در ترکیه می توانید با یک تیر دو نشان بزنید. استانبول تنها شهر دنیا است که روی دو قاره ی کره زمین قرار گرفته. تنگه بسفر ، بخشی از شهر استانبول که در خاک اروپا قرار دارد را از بخش دیگر آن که در قاره آسیا قرار گرفته، جدا می کند.

۶- قله چیمبورازو بلندترین نقطه ی کره زمین است اما بلندترین قله ی دنیا محسوب نمی شود

چطور ممکن است که یک قله بلندترین نقطه ی کره زمین باشد اما بلندترین قله ی دنیا محسوب نشود؟ علت این مسأله به تحدب ناحیه ی استوایی زمین برمی گردد.

قله چیمبورازو در کشور اکوادور واقع شده و ۶/۲ کیلومتر ارتفاع دارد، در حالی که ارتفاع قله اورست ۸/۸ کیلومتر است. کره زمین گرد است، اما کاملاً کروی نیست و سطح ان در دو قطب شمال و جنوبش، تخت و در قسمت خط استوا، محدب است. قله چیمبورازو هم از آنجایی که روی خط استوا واقع شده، در مقایسه با قله اورست، ۲۱۳۳/۶ متر بیشتر در آسمان بالا رفته و از طرفی نوک قله چیمبورازو هم در مقایسه با تمامی قله های دیگر کره زمین، بیشترین فاصله را با هسته زمین دارد.

۷- آفریقا تنها قاره ی کره زمین است که همزمان در چهار نیمکره قرار دارد

کره زمین بر اساس خط استوا و نصف النهار مبدأ به چهار نیمکره ی شمالی، جنوبی، شرقی و غربی تقسیم می شود. بعضی از قاره های دنیا در دو نیمکره قرار دارند، اما آفریقا تنها قاره ی دنیا است که همزمان در چهار نیمکره قرار گرفته.

۸- رشته کوه آپالاش کوتاه تر و کوتاه تر می شود

بعضی معتقدند رشته کوه آپالاش در ایالات متحده آمریکا زمانی به بلندی رشته کوه هیمالیا بوده، اما بارش های مداوم و فرسایش بر اثر وزش باد، باعث شده رشته کوه آپالاش بیشتر و بیشتر تحلیل برود.

۹- برعکس، رشته کوه هیمالیا بلندتر و بلندتر می شود

کوه ها زمانی به وجود می آیند که صفحات تکتونیکی زمین با یکدیگر برخورد می کنند و پوسته زمین را به بالا فشار می دهند. ارتفاع رشته کوه هیمالیا هنوز هم در حال افزایش است و سالانه ۱/۹ سانتیمتر به ارتفاع آن افزوده می شود، چون صفحات تکتونیکی ای که زیر هند و آسیا قرار دارند هنوز هم به یکدیگر فشار می آورند. رشته کوه هیمالیا هم مانند رشته کوه آپالاش، در حال تحلیل رفتن است اما سرعت فرسایش آن کمتر از سرعت رشد آن است. بلندترین قله ی رشته کوه هیمالیا، قله اورست است که ۸/۸ کیلومتر ارتفاع دارد.

۱۰- کوه تور پر شیب ترین کوه دنیا است

کوه تور که یکی از مکان های پرطرفدار در میان صخره نوردان دنیا است، بیشترین شیب عمودی را در میان کوه های کره ی زمین دارد. کوه تور بر روی جزیره ی بافین در کشور کانادا قرار گرفته و ۱/۶ کیلومتر ارتفاع دارد.ارتفاع  دیواره ی عمودی این کوه ۱۲۵۰ متر است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو