رابطه جنسی بعد از زایمان (2)

منبع: نی نی بان

151

1398/4/18

09:19


زایمان در بچه اول خیلی استرس و مشکلات دارد. دیگر اینکه خانم ها از بارداری مجدد نگران هستند و گاهی احساس درد دارند،اینها باعث بی رغبتی در خانمها می شود. یک نوزاد مشکلات زیادی دارد، توان مادر را می گیرد و وقت مادر را پر می کند و مادر دیگر حوصله ی این ارتباطات را ندارد و زمانی ندارد که به این ارتباطات فکر کند. در این سه ماه اول مادر با فرزند رابطه ی عاطفی عمیقی پیدا می کند. زیرا بچه به مادر خیلی نیاز دارد. از طرفی با این نیاز عاطفی نیاز جنسی زن برطرف می شود و دیگر نیازی به ارتباط جنسی ندارد. در مطلب پیش مطالبی درباره درباره رابطه جنسی بعد از زایمان آورده شد، در ادامه به موارد دیگر می پردازیم:

از وقتی خانم من باردار شده است به نیازهای جنسی من توجه نمی کند. آیا من باید تا پایان بارداری او از رفع نیازهای جنسی محروم باشم؟
پاسخ : ممکن است که این خانم از گروهی است که در ایام بارداری نیازهای جنسی شان کاهش یافته است. خانم هایی که بارداری اول را دارند بیشتر جزو این گروه هستند. خانم باید توجه داشته باشد که وضعیت خودش این طور است ولی مرد شما تغییراتی در نیازهای جنسی اش ایجاد نشده است و او نیاز دارد. خانمها تا آنجایی که در توان شان است و برایشان آفتی ندارد به نیازهای مردشان توجه بکنند.

رابطه جنسی بعد از زایمان (1)


متاسفانه یکی از زمانهایی که خیانت (ارتباط با خانم های دیگر ) آقایان فراوانی دارد در ایام بارداری و پس از بارداری است البته در زمان عادت ماهیانه کمتر است. آقای دکتر مستر و جانسون روی یک نمونه ی آماری تحقیق کرده اند که از 97 نفر از آقایان 18نفر اعتراف کرده بودند که در دوران بارداری با خانم های دیگر ارتباط برقرار   کرده اند.

پس از زایمان خانم، از چه زمانی می توان با او ارتباط برقرار کرد؟
پاسخ : از نظر شرعی تا زمانی که خانم در ایام نفاس باشد نمی توان با او ارتباط جنسی برقرار کرد. از نظر بُعد پزشکی و بهداشتی آراء مختلفی در این مورد هست. در منابع و در آراء متخصصان نظرات مختلف است. تفاوت زمانها به نوع زایمان و مشکل خانم هم بستگی دارد.
برقرار نکردن ارتباط جنسی در این زمان برای جلوگیری از درد و عفونت است. همچنین دستگاه تولید مثل خانمها بعد از زایمان دستخوش تغییرات جدی می شود. برای برگشت این تغییرات زمان لازم است. توصیه ی ما این است که خانم به پزشک خودشان مراجعه کنند. خانم ها از نظر روحی و جسمی می توانند این موضوع را احساس کنند.
 
از زمانی که فرزند من بدنیا آمده است، خانم من هیچ تمایلی برای ارتباط جنسی با من ندارد.علت چیست و باید چکار کرد؟
پاسخ : علت اصلی و جدی آن هورمون ها هستند. خانم ها دو هورمون جنسی و عاطفه ی مادری دارند. در دوران بارداری قبل از تولد فرزند، ترشحات هورمون های جنسی مثل پروژسترون و استروژن زیاد می شود و میل جنسی خانم زیاد می شود. وقتی خانم زایمان می کند ترشح هورمون پرولاکتین زیاد می شود وترشح هورمون های جنسی کم می شود.
این هورمون برای افزایش شیر مادر است. علت اصلی و عمومی بی میلی خانم ها بخاطر همین است. علت دیگر افسردگی بعد از زایمان است. از هر صد خانمی که زایمان می کنند ده الی پانزده نفر افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند. علت این افسردگی اختلالات هورمونی، کسالت دوران بارداری،مشکلات زایمان و استرس ها است. بعضی از رفتارها این زمان افسردگی را طولانی تر می کند. مثلا هنگام زایمان آقا در کنار خانم نبوده است یا اینکه آقا پسر می خواسته ولی بچه دختر بوده و آقا به بچه توجهی نمی کند و به خانم ابراز محبت نمی کند.

رابطه جنسی بعد از زایمان (2)

 
مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
برای نزدیکی بعد از زایمان باید چند هفته منتظر ماند و انجام آن باید به مشورت پزشک انجام شود. خونریزی پس از زایمان حدودا 3 تا 6 هفته طول می‌کشد و به منظور انجام رابطه جنسی باید صبر کرد تا خونریزی کاملا متوقف شود.
در صورتی که قبل از توقف خونریزی اقدام به رابطه جنسی نمایید، ممکن است دچار عفونت شوید. آمیزش جنسی پس از زایمان باید بعد از مشورت با پزشک انجام شود. شما باید از بدن خود انتظار منطقی داشته باشید و پیش از بهبود بخیه‌ها و قطع خونریزی، به فکر رابطه جنسی نباشید.
زمان و نکات لازم جهت اولین رابطه بعد از زایمان طبیعی بسیار حائز اهمیت می‌باشد که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

زمان انجام اولین رابطه بعد از زایمان طبیعی
بعد از گذشت 9 ماه بارداری و کاهش رابطه جنسی در این دوران، زوج خود را برای اولین رابطه جنسی آماده می‌کنند.
به طور کلی توصیه می‌شود که حدود 4 تا 6 هفته اول پس از زایمان طبیعی از انجام رابطه جنسی پرهیز شود، اما با این حال، باید قبل از شروع مجدد نزدیکی، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.
در زایمان طبیعی، فرد می‌تواند پس از پایان درد، خونریزی و جوش خوردن پارگی‌ها طبق نظر پزشک رابطه جنسی را از سر بگیرد، زیرا در طی این مدت دهانه رحم نیز بسته خواهد شد؛ این پروسه حدودا 2 تا 3 هفته زمان می‌برد.
در صورتی که زایمان سزارین باشد، در اغلب موارد به دلیل بریدگی‌ها به زنان توصیه می‌شود که تا 6 هفته پس از زایمان، رابطه جنسی نداشته باشید و پس از آن نیز برای شروع رابطه جنسی، پزشک باید این مسئله را تایید کند.
زمان شروع رابطه جنسی پس از زایمان به خودتان بستگی دارد، اما بهتر است در این زمینه با پزشک مشورت کرد. عوامل متعددی بر روی اولین رابطه بعد از زایمان تاثیر دارند که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:
- خستگی
- فشار
- درد
- تمایل رابطه جنسی
- ترس از رابطه جنسی
- خشکی واژن
- افسردگی پس از زایمان

اولین نزدیکی پس از زایمان به چه صورت است؟
در اولین رابطه جنسی پس از زایمان، خونریزی خواهید داشت. بهتر است در اولین رابطه بعد از نزدیکی آرامش و معاشقه خوبی داشته باشید، تا به خوبی تحریک شوید. فشار و استرس باز شدن بخیه‌ها در این دوران کاملا طبیعی است و خونریزی و درد نیز این مشکل را دو چندان می‌کند.
تا چند مدت پس از زایمان به هنگام نزدیکی، درد شدیدی را تجربه خواهید کرد، بنابراین تحریک شدن و یا استفاده از مواد روان کننده به تحمل این درد کمک می‌کند. برای اینکه رابطه جنسی شما به زمان قبل از زایمان و به حالت عادی بازگردد، باید به خودتان فرصت دهید.

رعایت نکات لازم در اولین نزدیکی پس از زایمان
برخی از نکات وجود دارند که زنان باید پیش از انجام اولین رابطه بعد از زایمان طبیعی خود آن‌ها را رعایت نمایند. در زیر به معرفی این نکات خواهیم پرداخت:
- رابطه جنسی خود را تا پایان خونریزی به تعویق بیندازید.
- به علت خشکی واژن، از مواد روان کننده استفاده کنید.
- معاشقه و فعالیت‌های پیش از رابطه جنسی را به دلیل مرطوب شدن واژن، طولانی‌تر نمایید.
- نیاز به نگرانی خاصی وجود ندارد، زیرا رابطه جنسی شما پس از گذشت مدتی، به حالت طبیعی خود باز می‌گردد.
- در طی خونریزی، سعی کنید رابطه صمیمانه و معاشقه را جایگزین رابطه جنسی نمایید.
- سینه‌های شما به دلیل شیردهی، از حساسیت بالایی برخوردار هستند، بنابراین از همسر خود بخواهید که فشار کمتری بر آن‌ها وارد نماید.
- پیش از شروع رابطه جنسی بعد از زایمان، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

رابطه جنسی بعد از زایمان (2)


علت کاهش میل جنسی پس از زایمان چیست؟
کاهش میل جنسی پس از زایمان کاملا طبیعی است و علت آن احتمالا به کمبود خواب و خستگی مربوط می‌شود.
در صورتی که از شیر خود برای تغذیه کودک خود استفاده می‌کنید، پرولاکتین می‌تواند میل جنسی را کاهش دهد، البته افسردگی پس از زایمان نیز در شکل گیری این وضعیت بی‌تاثیر نیست. اگر دچار این مشکل شده‌اید، حتما با پزشک خود در این باره صحبت کنید.
از دلایل دیگر کاهش میل جنسی می‌توان به پاره شدن بخیه یا واژینال اشاره کرد، پس صبور باشید و به خودتان زمان بدهید. بهبود و التیام زخم‌ها پیش از شروع رابطه جنسی، ضروری می‌باشد، اما متاسفانه برخی از زوجین به این نکته توجه نکرده و متحمل درد شدید و گاها عفونت می‌گردند.

کاهش درد نزدیکی بعد از زایمان
زنان ممکن است در خصوص زمان مناسب برای انجام رابطه جنسی بعد از زایمان شک داشته باشند.
با توجه به تغییرات هورمونی در طی دوران پس از زایمان، بسیاری از زنان خشکی واژن را تجربه می‌کنند که این وضعیت ممکن است 4 تا 6 هفته بعد ادامه پیدا کند، علت آن هم سطح پایین هورمون استروژن می‌باشد.
همانطور که گفته شد؛ شیردهی نیز می‌تواند موجب کاهش میل جنسی شود. به طور کلی تا چند ماه پس از زایمان، رابطه جنسی دردناک است، به همین خاطر در این قسمت از مقاله به معرفی مراحلی که می‌تواند درد را در هنگام رابطه جنسی پس از بارداری کاهش دهد، اشاره خواهیم کرد:
- کنترل کردن عمق دخول با تغییر دادن موقعیت‌های مختلف جنسی
- استفاده از کرم‌های روان کننده واژن
- استفاده از داروهای مسکن
- تخلیه مثانه
- حمام آب گرم
روان کننده‌های مختلفی اعم از بدون نسخه و با نسخه در دسترس هستند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، اما توجه داشته باشید که قبل از انجام هر اقدامی به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی، با پزشک خود مشورت نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو