عادت بدی که همه را از شما فراری میدهد !

عادت بدی که همه را از شما فراری میدهد !


منبع: نمناک

116

1398/4/18

09:54


برخی افراد در زندگی روزمره عادت های بدی دارند که ناخواسته انجام می دهند، عادت های بدی که اغلب به طور ناخواسته انجام می شود اما باعث آزار اطرافیان می شود.

عادت بدی که همه را از شما فراری میدهد !

عاداتی که اطرافیانتان را کلافه می کند و موجب دوری آنها از شما میشود

قطعا تا به حال برایتان پیش آمده که در جمعی قرار بگیرید و از حرکت شخصی در آن محل کلافه شده باشید، حرکاتی مثل صدا درآوردن، لرزاندن پا، بیش از حد تکان خوردن و ... . متاسفانه هیچ درمان خاصی برای این نوع رفتارها وجود ندارد، در واقع تنها چاره ای که داریم، این است که این رفتار های کلافه کننده را تحمل کنیم یا این که به افراد تذکر دهیم، اما مسئله ای که وجود دارد، این است که ممکن است خودتان یکی از این عادات را داشته باشید، اما از آن بی خبر باشید، به همین منظور در این بخش از نمناک به تعدادی از این عادات اشاره می کنیم تا اگر آن را در خودتان یافتید، سعی کنید که آن ها را کنار بگذارید.

14 عادت بدی که ناخواسته انجام میدهید و موجب آزار اطرافیانتان می شود

لرزاندن پاها

اگر کنار شخصی نشسته اید، که مدام پای خود را تکان می دهد، قطعا در تمرکز کردن دچار مشکل خواهید شد، شاید خودتان متوجه این موضوع زمان نباشید، اما زمان هایی هستند که شما خودتان همین کار را می کنید، تکان دادن پا این پیغام را به اطرافیانتان می رساند که شما از درون، مضطرب یا کلافه و یا هردو هستید، پاهای شما بزرگ ترین قسمت بدن شما هستند، بنابراین زمانی که انها را تکان می دهید، بسیار سخت است که دیگران به شما توجه نکنند، اگرچه که بیشتر افراد می توانند این کار را کنار بگذارند، اما 7 تا 10 درصد از مردم به هیچ وجه قادر به ترک این عادت نیستند، این افراد کسانی هستند که سندروم پای بی قرار دارند که علت آن اختلالات عصبی می باشد، این سندروم یک نوع احساس ناراحتی و ناخوشایند در پاها است و گاهی اوقات غیر قابل مقاومت می باشد.

صدا دادن دهان هنگام غذا خوردن از عادت های بد:

غذا خوردن یک کار لذت بخش است، اما اگر کنار کسی نشسته باشید که دهانش موقع خوردن صدا می دهد، قطعا اشتهایتان کور می شود، مثلا فردی که سوپ را هورت می کشد، با دهان باز مواد را می جود، صدای جویدنش بلند است، ساییده شدن غذا به دهان و دیگر صدا های ممکن کاملا عصبی کننده است، اگر هنگام شنیدن صدای دهان کسی عصبی شدید، باید بدانید که این عادت غذا خوردن شرم آور نیست، به این اختلال میسوفونیا یا صدابیزاری می گویند، میسوفونیا اختلالی است که در آن افراد واکنش های شدید و غیر طبیعی به صدای معمولی دهان هنگام غذا خوردن نشان می دهند، مثل صدای جویدن یا نفس کشیدن. اما این دلیل نمی شود که هرکس که از صدای غذا بدش می آید، مبتلا به موسوفونیا باشد. این که افراد در طول روز با صداهای طبیعی اطرافشان کلافه شوند، کاملا طبیعی است، اگرچه که یک فرد مبتلا به میسوفونیا واکنش شدید و کلافگی زیاد از حدی را تجربه خواهد کرد.

عادت بد روزانه

صدا دادن دهان هنگام غذا خوردن

چسبیدن به طرف مقابل هنگام صحبت:

هیچ چیز تعجب آورتر از این نیست که طرف مقابل هنگام صحبت بیش از حد به شما بچسبد، هرچقدر که سعی می کنید از این افراد فاصله بگیرید، باز آن ها نزدیک تر می شوند، به نوعی آن ها به فاصله شخصی شما وارد می شوند. چرا افرادی چنین رفتاری دارند؟

مطالعات نشان می دهد که رابطه ای بین عضو بادامی شکل مغز و فاصله شخصی در بین افراد وجود دارد، محققان اینگونه می گویند که خانمی که ناحیه بادامی شکل مغزش آسیب دیده، قادر به تشخیص فاصله مناسب با طرف مقابل نیست، اما این موضوع تنها مربوط به مغز نمی شود، ممکن است تفاوت های فرهنگی نیز در این موضوع نقش داشته باشد، اگر در فرهنگ شما اینگونه تعریف شده است که هنگام صحبت کردن می توان به افراد نزدیک شد، پس این موضوع برای شما طبیعی و قابل قبول است.، اما بدانید که این کار افراد زیادی را کلافه خواهد کرد.

آواها و کلمات تکراری:

شنیدن صحبت های اقتصادی خسته کننده است، از طرفی بسیار سخت است که هنگام گوش دادن به سخنرانی کسی چنین چیزهایی را مدام بشنوید:اوم، آها، خب، مثلا و ... . اگر خودتان هم این کار را انجام داده باشید، متوجه کلافه کنندگی آن خواهید شد، این مدل صحبت کردن تنها باعث حواس پرتی شنونده می شود، پس این صداها و کلمات را با تمرین کاملا از سخنرانی خود حذف کنید.

آزار برخی افراد با آدامس جویدن:

شاید شما عاشق آدامس جویدن باشید، اما واقعا با شنیدن صدای جویدن و حباب ساختن توسط فرد دیگر هم همین نظر را دارید؟ قبلا هم در یک مطلب کامل در نمناک توضیح دادیم که برای بسیاری از افراد این صدا کلافه کننده است، اما برای افراد مبتلا به میسوفونیا، شنیدن این صدا شکنجه آور است و انگار که مغز او را جراحی می کنند، آدامس جویدن در همه جای دنیا رایج است. بسیاری از افراد با شنیدن صدای آدامس جویدن و کشیدن آن روی دهان، به کل تمرکز خود را از دست می دهند.

عادت بد افراد

آدامس جویدن باعث آزار برخی افراد می شود

عادت بد تف کردن:

واقعا چرا مردان به محض بیرون آمدن از خانه تف می کنند؟

بسیاری از افراد این صحنه را دیده اند و از آن عصبانی شده اند، این کار از ضعف فرهنگی نشات می گیرد، بسیاری از مردان این کار را انجام می دهند تا جذاب تر دیده شوند، دلیل دیگر آن هم این است که با انجام آن مثل دخترها تنبیه نشده اند، البته دلایل بیولوژیکی هم برای این موضوع وجود دارد که چرا مردان بیشتر از زنان تمایل به تف کردن دارند.

کشیدن صدا جز از عادت های بد:

نه تنها تکرار صداهایی مثل مورد قبلی باعث عصبانیت فرد می شود، بلکه در مکالمه های محاوره نیز موارد عصبانی کننده کم نیستند و حتما شده که با دوستتان صحبت کنید و متوجه شوید که او آخر جملاتش را بیش از حد کش دار می کند، حتما لجتان از این کار درآمده است، این کار کاملا با اعتماد بنفس در تضاد است، بسیاری از افراد عقیده دارند که این مدل حرف زدن نشان از احساس ناامنی فرد می باشد.

ناخن جویدن یکی از عادت های بد :

شاید باور این موضوع برایتان سخت باشد، اما میلیون ها نفر در دنیا ناخن می جوند، اگرچه که پزشکان این کار را مضر و آلوده می دانند، اما چرا افراد از آن دست نمی کشند؟ زمانی که این عمل را بر روی مغز انسان شبیه سازی کرده اند، متوجه شدند که ناخن جویدن رابطه مستقیمی با افزایش احساس آرامش در افراد دارد، اگر دوست دارید که این عادت را ترک کنید، می توانید روی ناخن هایتان را بپوشانید یا اینکه جایگزینی برای آن پیدا کنید.

ترک عادت بد

جویدن ناخن یکی از عادت های بد است

شکستن انگشتان جز عادت های بد:

شکستن انگشتان یکی از رایج ترین رفتارها بین افراد است، اما برای بعضی دیگر این کار بسیار کلافه کننده است، حتما تا بحال شدهاست که هنگام شکستن انگشت دست، مادرتان به شما هشدار داده که اگر این کار را ترک نکنید، مفصل هایتان دچار آسیب می شود، اگرچه که این باور غلط است. ممکن است این کار باعث عصبی شدن اطرافیانتان شود، اما ربطی به ورم مفاصل ندارد.

اما زمانی که انگشتانتان را می شکنید، چه اتفاقی می افتد؟ مطالعات و تحقیقات علمی نشان می دهد که شکستن انگشتان باعث ایجاد فاصله بین مفاصل می شود. در واقع این صدای حباب های گازی در مایع بین مفاصل است که ترکیده می شود. در هر حال این صدا برای بعضی از افراد کلافه کننده است و بهتر است که کم کم آن را کنار بگذارید.

کلیک کردن خودکار:

قطعا در قرارها و جلسات کاری با فردی که مدام خودکار خود را فشار می دهد، مواجه شده اید. در این زمان ها ناگهان به خودتان می آیید و متوجه می شوید که به جای اینکه به صحبت های سخنران گوش دهید، در حال کنکاش هستید که این صدا از طرف چه کسی است و واقعا چرا او اینکار را می کند؟ در این لحظه دلتان می خواهد که تمام خودکارهای داخل اتاق را از پنجره بیرون بیاندازید.

بسیاری از افراد مبتلا به میسوفونیا از شنیدن صدای کلیک نیز خشمگین می شوند، تنها راه خلاص شدن از این وضعیت این است که به افراد تذکر دهید که این کار را نکنند، نمناک توصیه می کند به این مسئله دقت کنید که اگر خودتان اینکار را انجام دهید و فردی مبتلا به میسوفونیا اطرافتان باشد، این موضوع از ذهن شبه هیچ وجه پاک نخواهد شد. اگر به آنها بگویید که حساسیت خود را کم کنند، مثل این است که به یک فرد افسرده بگویید که افسردگی اش را کنار بگذارد، این اختلالات از مغز فرد ناشی می شوند و کاملا غیر ارادی است.

پریدن وسط حرف دیگران از عادت های بد :

واقعا شکنجه آور است که با کسی صحبت کنیم که مدام وسط حرف ما می پرد، اگرچه که ممکن است خودمان این این کار را کرده باشیم، اما بعضی افراد به این رفتار عادت کرده اند.بسیاری از افراد این رفتار غلط خود را می پذیرند و ان را اصلاح می کنند، اما تعدادی دیگر زیر بار آن نمی روند، ممکن است کمی گفتگو برایتان آرام و کلافه کننده پیش برود، اما در هر صورت این کار خارج از ادب است و بهتر است که برای ترک آن حداکثر تلاش خود را بکنید.

رفتارهای بد

عادت های بدی که اطرافیانتان را آزار می دهد

قرض گرفتن از دیگران یا بهتر بگوییم عادت به این کار:

تابحال چند بار برایتان پیش آمده که چیزی را به کسی قرض بدهید و دیگر آن را پس نگرفته باشید؟ شاید خودتان هم در پس دادن وسایل دیگران یا مثلا کتاب کتابخانه دچار فراموشی شده باشید، شاید از نظر شما این که خودکار کسی را پس نداده اید، برایتان چیز کوچکی باشند، اما صاحب آن این موضوع کوچک را فراموش نمی کند، گاهی اوقات با وجود این که از این کار آسیب دیده اید، باز هم آن را انجام می دهید. در هر حال اگر خودتان در این مورد فراموش کار هستد، بیشتر به اموال دیگران مسئولیت پذیری داشته باشید و این عادت را ترک کنید.

گوش دادن به مکالمه دیگران با تلفن جز عادت های بد:

اکثر ما در مورد این موضوع موافقیم که شنیدن صدای مکالمه افراد با تلفن واقعا کلافه کننده است، اما علت این کلافگی چیست؟دلیل آن این است که ناخودآگاه ما این کار را خارج از ادب می داند که به مکالمه دو نفر دیگر گوش دهیم، از طرفی چنین مواقع نمی توانیم بر روی کار دیگری متمرکز شویم و صدای آنها را نشنویم، همین دو دلیل کافی است که عصبانی شویم.

بازی کردن با موها جز عادت های بد:

اغلب بیشتر ما بدون آگاهی با موهایمان بازی می کنیم و آنها را دور انگشتانمان می پیچیم، مخصوصا زمان هایی که درگیری فکری داریم، متخصصان باور دارند که این کار در مواقع اضطراب بیشتر انجام می شود و نوعی حالت دفاعی فرد برای مواجه با نگرانی و استرس است، هر زمان که این کار را انجام دهید، ناخودآگاه این پیام را به دیگران می رسانید که دچار مشکلی از درون هستید و احساس راحتی نمی کنید، حتی اگر واقعا ناراحت نباشید، پس بهتر است این عادت را کم کم از خود دور کنید، زیرا علاوه بر اینکه دیگران را کلافه و عصبی می کند، بلکه بیانگر کمبود اعتماد بنفس و عزت نفس در شما نیز است.

 

عاداتی که دارید و نمدانید اطرافیان تان را فراری می دهد!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو