علائم سردرد در کودکان، فرق آن با بزرگسالان

منبع: نی نی بان

66

1398/4/18

16:24


سردرد در کودکان رایج است و معمولاً خیلی جدی نیستند. همانند بزرگسالان ، کودکان هم میتوانند دچار سردردهای میگرنی ، ناشی از استرس شوند . هم چنین انها دچار سردردهای مزمن روزانه هم می شوند.
در برخی موارد سردرد به علت استرس بسیار بالا ، عفونت و یا آسیب دیدگی سر به وجود می آید . حتماً به سردرد و علائم سردرد کودک خود اهمیت دهید و اگر سردرد او بدتر شد و یا تعداد دفعات آن بیشتر شد ، با پزشک مشورت کنید . معمولاً سردرد در کودکان با داروهای ساده و یا تغییر در شیوه زندگی درمان می شود .

علائم سردرد در کودکان
سردرد در کودکان مشابه بزرگسالان است ،اما نشانه های آن متفاوت است . برای مثال سردرد میگرنی بزرگسالان در صبح آغاز می شود ، اما در کودکان بیشتر اوقات در ابتدای شب آغاز می شود . همچنین میگرن در کودکان کمتر از چهار ساعت طول می کشد ، اما در بزرگسالان بیش از چهار ساعت . چنین تفاوتهایی تشخیص نوع سردرد در کودکان را دشوار می کند ، خصوصاً که کودکان نمی توانند علائم سردرد را به درستی توضیح دهند . البته برخی نشانه ها تحت طبقه بندیهای مشخص بیشتر ظهور می کنند .

سردردهای میگرنی
میگرن باعث عوامل زیر می شود :
١- ضربان در سر ، احساس تنگی و فشار در عروق سر و سردردهای نبض دار
٢- دردی که با فشار دادن ،بدتر شود
٣- حالت تهوع
٤- استفراغ
٥- درد شکمی
٦- حساسیت شدید به نور و صدا
حتی نوزادان هم دچار میگرن می شوند ، در حالی که آن ها برای بازگو کردن درد خود بسیار ناتوان هستند و ممکن است سر خود را به نشانه درد شدید دردست بگیرند .

سردرد بر اثر تنش و اضطراب
این نوع سردرد باعث موارد زیر می شود:
١- احساس فشار و تنگی در قسمت عضلات پشت و گردن
٢- احساس درد خفیف در دو طرف سر بدون ضربان
٣- دردی که باحرکات جسمانی بدتر نمی شود
٤- سردردی که باحالت تهوع و استفراغ همراه نباشد
کودکان کوچکتر هنگام سردرد دست از بازی کشیده و می خوابند . این نوع سردرد از نیم ساعت تا چند روز میتواند ادامه داشته باشد .

سردردهای خوشه ای یا دوره ای
این نوع سردرد در کودکان زیر ١٢ سال غیر معمول است و اغلب باعث به وجود آمدن بعضی از علائم زیر می شود :
١- به صورت سردردهای منقطع بروز می کند ، از یک سردرد در روز شروع می شود و گاهی تا هشت بار هم ادامه پیدا می کند .
٢- درد بسیار شدید و نبض دار در یک طرف سر ایجاد می کند که از ١٥ دقیقه تا سه ساعت ادامه دارد .
٣- این نوع سردرد با خستگی ، گرفتگی و آبریزش بینی ، بی خوابی و اشفتگی همراه است .

سردردهای مزمن روزانه
سردرد مزمن روزانه و یا همان CDH به سردردهایی اتلاق می شود که از نوع سردردهای اضطرابی باشد و بیش از ١٥ روز در ماه و به مدت سه ماه ادامه داشته باشد . CDH ممکن است بر اثر یک عفونت ، آسیب های کوچک به سر و یا اثرات جانبی یک داروی دیگر اتفاق بیفتد .

عواملی که باعث سردرد در کودکان می شود
عوامل زیادی ممکن است باعث سردرد در کودکان شود که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم :
١- بیماری و عفونت
بیماری رایج مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا و عفونتهای گوش و سینوس است. عفونتهای جدی تری مانند مننژیت و ورم مغز هم باعث سردرد می شوند که علائم آن تب و گرفتگی در ناحیه گردن است .
٢- آسیب دیدگی سر
زخمهای کوچک و برآمدگی های جزیی که بر اثر ضربه به سر اتفاق می افتند ، نیز باعث سردرد می شوند . گرچه اغلب زخمهای سر جزیی هستند ، اما اگر کودک شما با سر به زمین بخورد و یا ضربه ای به سر او وارد شد ، و اگر سردرد کودک شما پس از ضربه بدتر، حتماً به پزشک مراجعه کنید .
٣- عوامل احساسی
استرس و اضطراب که از طریق روابط با هم سن ، معلم و والدین ، به وجود می آید ، میتواند عامل سردرد باشد . کودکانی که دچار افسردگی هستند ، خصوصاً آنهایی که احساس تنهایی و غم دارند، از این نوع سردرد شکایت دارند .
٤- استعداد ژنتیکی
سردرد ، خصوصاً از نوع میگرن ژنتیکی است و در خانواده سابقه دارد .
٥- برخی غذاها و نوشیدنیها
نیترات نوعی نگهدارنده که در برخی گوشتها مانند بیکن ، کالباس و سوسیس یافت می شود ، باعث سردرد می شوند . هم چنین کافئین زیاد در نوشابه ، شکلات ، قهوه و چای باعث سردرد می شود .
٦- برخی اختلالات در مغز
به ندرت تومور مغزی ، ابسه و یا خونریزی در مغز باعث فشار و سردردهای مزمن شدید می شوند . البته در این موارد سایر علائم هم دیده می شود مانند : ضعیف شدن دید ، سرگیجه ، و عدم هماهنگ شدن و توازن.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو