تحول در تشخیص و درمان سندرم روده تحریک‌پذیر

69

1398/4/18

20:23


محققان دانشگاه مک‌مستر کانادا موفق به شناسایی یک نشانگر زیستی جدید در ادرار شده‌اند که به سادگی قادر به تشخیص سندرم روده تحریک‌پذیر بدون نیاز به آزمایش‌های تهاجمی است و می‌تواند روش‌های درمانی را متحول کند.

تحول در تشخیص و درمان سندرم روده تحریک‌پذیر

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایرنا، سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) یک اختلال شایع گوارشی است که با علائمی مانند اسهال، یبوست، شکم درد، استرس، خستگی مزمن و نفخ همراه است.
حدود ۱۰ تا ۲۳ درصد از جمعیت جهان و ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت آمریکا به این اختلال مبتلا هستند. هر سال حدود ۲.۴ تا ۳.۵ میلیون نفر بر اثر این عارضه در آمریکا به پزشک مراجعه می‌کنند. هزینه‌های ناشی از این عارضه شامل درمان، مراقبت‌های پزشکی، کاهش بهره‌وری و غیبت در محل کار حدود ۲۱ میلیارد دلار در سال برآورد شده است.

معمولاً از روش‌های پرهزینه و تهاجمی مانند کولونوسکوپی برای تشخیص این عارضه استفاده می‌شود.

محققان دانشگاه مک مستر موفق به شناسایی یک نشانگر زیستی جدید در ادرار شده‌اند که به سادگی قادر به تشخیص سندرم روده تحریک‌پذیر بدون نیاز به آزمایش‌های تهاجمی است و می‌تواند روش‌های درمانی را متحول کند. محققان با بررسی نمونه ادرار بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر دریافتند امضاهای متابولیک متمایز در افراد مبتلا به IBS افزایش می‌یابد. برخی از متابولیت‌ها (اجزای شرکت‌کننده در سوخت و ساز سلولی) مربوط به تخریب کلاژن هستند که محققان منشا آن را روده می‌دانند و معتقدند نقصان لایه داخلی روده در عملکرد آن تاثیرگذار است. این نشانگرهای زیستی روشی مطمئن و بی‌خطر برای تشخیص دقیق بیماری است و می‌تواند منجر به روش‌های درمانی موثر شود.

کنترل رژیم غذایی، تغییر سبک زندگی، اجتناب از تنش‌های روحی و ورزش، مهم‌ترین روش‌های درمان سندرم روده تحریک‌پذیر هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو