گرگرفتگی در دوران بارداری، روش هایی برای مقابله

منبع: نی نی بان

100

1398/4/18

21:25


بارداری باعث ایجاد بسیاری از تغییرات در بدن شما به دلیل عدم تعادل هورمونی می‌شود. این روند شامل ایجاد گرگرفتگی است که اگر چه ممکن است ناراحت کننده باشد، اما در واقع زنگ هشدار محسوب نمی‌شود. گرگرفتگی در بارداری معمولاً با افزایش ضربان قلب، تعریق زیاد و قرمزی ناگهانی سینه، گردن و صورت شما همراه است. شما همچنین ممکن است احساس گرما، حتی در اواسط زمستان و یا در شب‌های سرد داشته باشید. این گرگرفتگی‌ها اغلب بعد از سه ماهه اول دوران بارداری آغاز می‌شود. متاسفانه، درمانی برای از بین بردن گرگرفتگی وجود ندارد. خبر خوب این است که به طور معمول گرگرفتگی بیش از پنج دقیقه طول نمی‌کشد، بنابراین شما به راحتی می‌توانید مدتی صبر کنید و در عین حال لایه‌های لباس راحت و آسان بپوشید و در صورت بروز گرگرفتگی آن‌ها را درآورید. استراحت کنید و آرامش خود را حفظ نمایید، با وجود احساس عجیب و غریب ناشی از گرمای شدید که در طول چند ثانیه یا چند دقیقه در بدن شما ایجاد می‌شود، گرگرفتگی بارداری روی نوزاد شما تأثیر نمی‌گذارد.
اگر چه هنگام بارداری، کاملاً طبیعی است که گرگرفتگی احساس کنید، اطمینان حاصل نمایید که این گرگرفتگی در بارداری به همراه تب نباشد. اگر به این مورد برخورد کردید، ممکن است از عوارض بعدی بارداری رنج بکشید، زیرا دمای فیزیکی بدن شما واقعاً افزایش خواهد یافت. این حالت دیگر یک گرگرفتگی معمولی به طوری که تنها برای مدت کوتاهی احساس گرما کنید، محسوب نمی‌شود. اگر فکر می‌کنید که مشکلی وجود دارد، سعی کنید با استفاده از یک دماسنج دمای بدن خود را اندازه گیری کنید. در صورت بروز مشکل بلافاصله به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید زیرا چنان چه با گرگرفتگی در دوران بارداری مقابله نکنید، این امر می‌تواند علتی برای بروز استرس و مشکلات اضافی باشد.

آیا گرگرفتگی در دوران بارداری امری طبیعی است؟
آیا گرگرفتگی در دوران بارداری امری طبیعی استاین گرگرفتگی‌ها بخش رایجی از دوران بارداری هستند. گرگرفتگی در بارداری به دلیل نوسان دائم هورمون‌های زنانه ایجاد می‌گردد که می‌تواند به افزایش مقدار خونی که به سطح پوست حجوم می‌آورد، ایجاد گردد. این باعث می‌شود فرد احساس گرگرفتگی کند و همچنین پوست او ظاهری قرمز و در برخی جاها بدون رنگ، به خصوص در سر، گردن و قفسه سینه پیدا می‌نماید. گرگرفتگی‌های فرد ممکن است فقط از چند ثانیه تا کمتر از پنج دقیقه طول بکشند. از آنجا که بدن بعد از یک گرگرفتگی بارداری ناگهانی خنک می‌شود، ممکن است احساس خستگی بعد از آن شروع شود. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که یک زن سه ماهه دوم خود را به اتمام رسانده باشد و تا زمان زایمان او نیز ادامه خواهد یافت. آن‌ها همچنین ممکن است چند ماه پس از زایمان و زمانی که بدن به طور مداوم شیر تولید می‌کند تا نوزاد از آن تغذیه کند، ادامه داشته باشد.

عوامل ایجاد کننده گرگرفتگی در دوران بارداری چیست؟
علت یا علل دقیق گرگرفتگی در دوران بارداری هنوز تعیین نشده‌اند. با این حال، مطالعات و تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که این گرگرفتگی‌ها ممکن است در نتیجهٔ پاسخ‌های مغز به سطوح نوسانی هورمون باشد. هنگامی که زن باردار می‌شود، میزان استروژن او کاهش قابل ملاحظه‌ای دارد که به نوبه خود باعث افزایش سطح استرس می‌شود. این روند باعث می‌شود که مغز سیگنال تولید و آزاد کردن میزان بیشتری اپی نفرین و نوراپی نفرین به جریان خون را ایجاد کند. به علت این تغییرات در سطح هورمونی، فرد ممکن است حس افزایش گرمای بدن را تجربه کند. تصور می‌شود که محرک‌های مؤثر در ایجاد گرگرفتگی عبارتند از: غذاهای تند و حاوی کافئین، قند خون پایین و داغ شدن فیزیکی بدن. همچنین استرس می‌تواند باعث ایجاد گرگرفتگی شود. حتی وضعیت‌هایی مانند گیر کردن در ترافیک و یا انتظار در صفی شلوغ در فروشگاه مواد غذایی می‌تواند به اندازه کافی برای شروع گرگرفتگی تحریک کننده باشند.

چگونه با گرگرفتگی در بارداری مقابله کنید
چگونه با گرگرفتگی در حین بارداری مقابله کنیدمقابله با گرگرفتگی در دوران بارداری ممکن است چندان آسان نباشد، زیرا گرچه زن گرمای ناراحت کننده‌ای را احساس می‌کند، بدن او از لحاظ فیزیکی سرد خواهد بود. بسیار مهم است که فرد یاد بگیرد که از بدن خود مراقبت کند تا هر گونه عوارضی که ممکن است بارداری او را به خطر بیندازد به حداقل برساند. در زیر بعضی از راه‌هایی که فرد می‌تواند بدنش را خنک نگه دارد تا گرگرفتگی را راحت‌تر مدیریت کند، ذکر شده‌اند:
خوابیدن در یک محل خنک
سعی کنید در جایی بخوابید که خنک است. بنابراین اگر در نصفه شب از خواب بیدار شدید و احساس گرگرفتگی داشتید، احساس ناراحتی چندانی نخواهید داشت.
همیشه در سایه بایستید
از آفتاب گرفتن اجتناب کنید و یک کلاه نقابدار بزرگ برای خود بخرید، بنابراین صورت و شانه همیشه در برابر نور خورشید محافظت می‌شود.
بدن خود را هیدراته نگه دارید
همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید تا در طول روز بدن خود را هیدراته نگه دارید. نوشیدنی‌های سرد همچنین می‌توانند باعث کاهش دمای بدن شود.
یک سبک زندگی سالم داشته باشید
از خوردن غذاهای داغ و تند، و همچنین نوشیدنی‌های حاوی کافئین پرهیز نمایید. سیگار کشیدن را هم باید ترک کنید. این‌ها همه می‌توانند موجب تحریک بروز بیشتر گرگرفتگی‌های ناخواسته شوند.
از برخی ابزارهای خنک کننده استفاده کنید
مواردی مانند دستمال مرطوب بچه، یک بطری اسپری پر از آب یا یک مینی فن دارای باتری را همیشه در هر زمان همراه خود داشته باشید، به طوری که بتوانید بدون هیچ مشکلی در هر زمان و مکانی خود را خنک نگه دارید.
دوش گرفتن اضافه
این احتمال وجود دارد که استفاده مداوم از عطر و اسپری برای جنین مضر باشد پس مادر باردار باید کمتر از محصولات شیمیایی استفاده کند. برای حفظ احساس تازگی، سعی کنید بیشتر دوش بگیرید، مچ دست خود را زیر آب سرد بگیرید و یا از یک پارچه مرطوب برای سرد کردن صورت و گردن خود استفاده نمایید. شما همچنین می‌توانید از اسپای پا و یا تشت آب سرد استفاده کنید.
آرامش
هنگامی که گرگرفتگی در بارداری رخ می‌دهد، خود را مجبور به نفس کشیدن به طور عادی بکنید زیرا پنیک فقط باعث می‌شود احساس گرم‌تر شدن داشته باشید و ناراحتی شما افزایش یابد. می‌توانید تمرینات یوگا و یا سایر روش‌های مراقبه را برای کنترل تنفس خود امتحان کنید.
لباس‌های مناسب بپوشید
لباس را به صورت لایه‌هایی روی یکدیگر بپوشید به طوری که هم پوشش مناسبی دارید و هم زمانی که گرگرفتگی در بارداری را تجربه می‌کنید، می‌توانید به آسانی و به سرعت لباس‌ها را از تن خود بیرون آورید. اطمینان حاصل کنید که لباس‌هایی از جنس پنبه، کتان و دیگر پارچه‌های طبیعی را انتخاب کرده‌اید تا هوا در اطراف پوست بیشتر جریان داشته باشد.
سایر درمان‌های فیزیکی را امتحان کنید
اگر کنترل گرگرفتگی در بارداری بسیار سخت شد، ممکن است بخواهید با تأیید پزشک، روش‌های جایگزینی را در نظر بگیرید. این روش‌های درمانی شامل استفاده از تخم کتان، سویا و داروهای گیاهی و همچنین درمان طب سوزنی است. آرام بخش‌های ملایم، داروهای ضد افسردگی و فشار خون نیز در دسترس هستند.
وزن مناسب را حفظ کنید
ورزش و رژیم غذایی سالمی را دنبال نمایید تا مقداری وزن کم کنید. ثابت شده است که کم کردن پوند اضافی می‌تواند فرکانس تجربه گرگرفتگی در بارداری را تقریباً تا ۳۳ درصد کاهش دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو