علت استفراغ نوزاد، گزینه‌های درمانی

منبع: نی نی بان

95

1398/2/31

23:10


هیچ پدر و مادری دوست ندارد نوزاد خود را در حال استفراغ ببیند. این مقاله به شما کمک خواهد کرد اطلاعات بیشتری در خصوص این مشکل بدست آورید.
گاهی اوقات، بسیاری از افراد به دلیل عشق و محبت و یا جهل، کودک خود را با مواد غذایی بیش از حد تغذیه کرده که این امر می‌تواند منجر به استفراغ او شود. اگر این حالت به ندرت اتفاق می‌افتد، در این صورت جای نگرانی ندارد. کمی بالا آوردن پس از تغذیه در میان اکثر نوزادان امری معمول است. چنانچه غذا سنگین باشد و قادر به هضم آن نباشند، پس از خوردن بالا می‌آورند. گاهی، اگر غذای خود را دوست نداشته باشند و یا تمایلی به خوردن آن نداشته باشند، آن را به بیرون تف می‌کنند. رفلکس یا استفراغ برگشتی (Reflux Vomiting) و استفراغ جهنده (Projectile Vomiting) در نوزادان شایع است. اجازه دهید بیشتر در مورد این دو نوع استفراغ در در بخش‌های ذیل بدانیم.

استفراغ برگشتی
هنگامی که دریچه‌های موجود در بالای معده به طور تصادفی باز می‌شوند، آنگاه مواد موجود در معده به آهستگی به مری برگشته و در نتیجه منجر به استفراغ می‌شود.

استفراغ جهنده
هنگامی که محتویات موجود در معده با شدت از دهان بیرون می‌ریزند، آن را استفراغ جهنده می‌نامند.

علل احتمالی
- ورم معده و روده یکی از دلایلی است که می‌تواند موجب بالا آوردن غذا در نوزادان باشد.
- همچنین، تغذیه نوزاد با مواد غذایی سنگین و بیش از حد می‌تواند موجب شود غذا را بالا آورد. از این رو، اطمینان حاصل کنید که کودک خود را با غذای کودک سبک تغذیه می‌نمایید.
- چنانچه نوزاد از هر گونه وضعیت پزشکی دیگری رنج می‌برد، پس احتمال آن وجود دارد که استفراغ نماید.
- خوردن غذای آلوده به باکتری و ویروس همچنین می‌تواند به چنین بیماری منجر شود. این امر ممکن است موجب مسمومیت غذایی شود که می‌تواند موجب شود کودک از اسهال همراه با استفراغ رنج ببرد.
- اگر عادات غذایی کودک به یکباره و ناگهانی تغییر یابند، آنگاه احتمال بالا آوردن و استفراغ در او وجود خواهد داشت.
- مصرف بیش از حد دارو نیز می‌تواند منجر به دچار شدن به این وضعیت شود.

گزینه‌های درمان
- نوزاد را با مواد غذایی تغذیه کنید که به راحتی قابل هضم باشند. غذا را به قسمت‌های کوچک تقسیم کرده و سپس کودک را تغذیه کنید.
- کودک بایستی به خوبی هیدراته باشد و یا آب بدنش حفظ شود، از این رو مطمئن شوید که غذا را با مایعات کافی به کودک دهید. همچنین اجازه دهید کودک به قدر کافی استراحت کند.
- مراقبت مناسب را جهت دور نگاه داشتن کودک خود از هرگونه اختلال به عمل آورید. چنانچه نوزاد پس از خوردن هر نوع ماده‌ی غذایی به طور مداوم استفراغ می‌کند، در این صورت مسئله جدی بوده در نتیجه، در اسرع وقت به درمان مناسب بپردازید.
- همچنین، اگر در استفراغ نوزاد خون یا صفرا مشاهده کردید، آنگاه جای نگرانی دارد. از آنجا که دستگاه گوارش کودک ضعیف است، با مواد غذایی تند و ادویه‌دار او را تغذیه نکنید. بهتر است از دادن غذاهای سرخ شده به او نیز خودداری نمایید.
مشکل بالا آوردن در نوزادان بایستی در اسرع وقت درمان شود، به این دلیل که ممکن سلامت نوزاد را تحت تأثیر قرار دهد. به علت استفراغ، کودک قادر نخواهد بود به وزن کافی برسد. همچنین، از آنجا که غذای خورده شده بیرون می‌آید، نوزاد از مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مناسب محروم خواهد شد. بالا آوردن همچنین موجب آزردگی نوزاد شده و به این دلیل که دچار کمبود انرژی شده است، علاقه و اشتیاق بسیار کمی برای کار یا بازی از خود نشان می‌دهد. با یک متخصص اطفال مشورت کرده تا در خصوص آنچه بایستی به کودک بدهید و آنچه نباید به او بخورانید مطلع شوید.
اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو