ناخن جویدن کودکان، پنج روش موثر درمان

منبع: نی نی بان

130

1398/2/31

23:10


ناخن جویدن کودکان اگر به مرور زمان مدام تکرار شود می‌تواند به یک عادت تبدیل شود. اگر کودک شما هم عادت به جویدن ناخن دارد، شما تنها خانواده‌ای نیستید که نگران این موضوع هستید. ناخن جویدن کودکان در علم پزشکی onychopagia نامیده می‌شود. این یکی از عادت‌های رایج در بین تمام کودکان سراسر دنیا است.
طبق ارزیابی پزشکی، حدود ۵۰ درصد از کودکان بین ۱۰ تا ۱۸ سال عادت به جویدن ناخن‌های خود دارند. با توجه به اینکه این عادت می‌تواند کاملا آزاردهنده باشد، مهم است که شما به عنوان خانواده و والدین، علت ناخن جویدن کودک خود را جویا شوید.

چه عواملی باعث ناخن جویدن در کودکان می‌شود؟
عوامل مختلفی از جمله استرس، اضطراب، بی حوصلگی یا خستگی موجب ناخن جویدن در کودکان می‌شود.
رایج‌ترین عواملی که کودک را به ناخن جویدن تحریک می‌کند عبارتند از:
۱. برای رسیدن به حس آرامش
ممکن است حرکت غیرارادی کودک شما برای رسیدن به آرامش این باشد که انگشت خود را در دهانش فرو کند. این عادت، گاهی اوقات پس از بزرگ شدن کودکان نیز ادامه پیدا می‌کند. به همین دلیل کودک شما ممکن است طبق عادت از ناخن جویدن به آرامش برسد و به این عادت خود ادامه دهد.
۲. خستگی
وقتی کودک شما خسته باشد، جویدن ناخن را نسبت به زمان‌های دیگر بیشتر از قبل در او می‌بینید. این رفتار می‌تواند برای او عادی به نظر برسد، مخصوصا هنگام تماشای تلویزیون یا حضور در کلاس که با دست خود هیچ‌کاری انجام نمی‌دهد.
۳. استرس و اضطراب
اگر شرایط روحی محیط اطراف کودک، مانند خانه و مدرسه ناخوشایند باشد او ناخن‌‌های خود را می‌جود. این می‌تواند موجب اضطراب و استرس در کودک شما شود. تعدادی از مسائلی که موجب استرس و اضطراب در کودک می‌شوند به شرح ذیل می‌باشند:
طلاق
نزاع میان والدین یا اعضای خانواده
از دست دادن بزرگ خانواده یا نزدیکان
تغییر مکان به منزل جدید
ثبت نام در مدرسه جدید
شرایط نامناسب کلاس
فشار برای انجام خوب و درست تکالیف در کلاس
تنبیه و سرزنش
4. ژنتیک
عادت‌های شما از طریق ژن‌های شما به کودک منتقل می‌شود. اگر شما در کودکی عادت به ناخن جویدن داشتید، احتمال اینکه کودک شما عادت‌های شما را تکرار کند وجود دارد.
۵. تقلید از عادات دیگران
کودکان عادت ناخن جویدن را از برادر یا خواهر و دیگر اعضای خانواده که این‌کار را انجام می‌دهند تقلید می‌کنند. زمانی که کودک شما عادت خواهر، برادر یا یکی از اعضای خانواده خود را تقلید می‌کند، این‌کار به او حس خوب می‌دهد و احساس می‌کند که بزرگ شده است.

چگونه عادت ناخن جویدن را در کودکان از بین ببریم؟
عادت به ناخن جویدن کودکان ممکن است بسیار خسته‌کننده باشد با این‌حال، شما باید از سرزنش و تنبیه کودک برای ناخن جویدن خودداری کنید. برخی روش‌هایی که موجب می‌شود تا کودک شما عادت ناخن جویدن را از یاد ببرد عبارتند از:
با کودک صحبت کنید
با کودک خود صحبت کنید تا متوجه شوید چرا به ناخن جویدن عادت پیدا کرده است. اگر دلیل خاصی برای این کار وجود دارد، مانند خستگی یا استرس، با او صحبت کنید و علت را از بین ببرید.
میکروب و بیماری‌ها
به کودک خود آموزش دهید که زیر ناخن‌های او میکروب‌ وجود دارد و او سریعا باید این عادت را ترک کند. به کودک خود کمک کنید تا درک کند که میکروب‌های موجود در ناخن می‌توانند به راحتی وارد بدن او شوند و موجب بیماری شوند.
برای او جایزه در نظر بگیرید
با کودک خود توافق کنید که هر روز ناخن‌های او را چک می‌کنید و اگر ناخن‌هایش سالم باشند به او جایزه می‌دهید. جایزه او می‌تواند ظرف شام مخصوص یا دسر خانگی مورد علاقه او باشد.
ناخن‌های او را کوتاه کنید
ناخن‌های او را کوتاه و مرتب کنید و بعد از پایان کار به او بگویید که چقدر ناخن‌های تمیزی دارد و از او تعریف کنید. هم‌چنین به او بگویید ناخن‌های جویده شده اصلا زیبا نیستند، این کار مانع از جویدن ناخن‌ها می‌شود.
درمان با طعم تلخ
شما می‌توانید مایعات زیادی را از فروشگاه‌های دارویی پیدا کنید و یکی از این محصولات را به ناخن کودک بمالید. طعم تلخ بهترین انتخاب است تا مانع از ناخن جویدن کودک شوید.
درک علت ناخن جویدن کودک به شما کمک می‌کند تا علل عادت را در کودک خود از بین ببرید. گاهی اوقات این رفتار کودک، فقط یک تاکتیک ساده برای جلب توجه است. بنابراین مطمئن شوید که کودک به اندازه کافی از شما عشق و توجه دریافت می‌کند و با گذشت زمان این عادت در او از بین می‌رود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو