استرس منفی چیست؟ + علائم، عوارض و درمان

منبع: ستاره

198

1398/4/19

08:28


استرس منفی استرسی بوده که ناشی از افکار و نگرانی‌های ناخوشایند و یا قرار گرفتن در وضعیت‌های حساس و پر از دلهره است. این استرس عوارضی مانند مشکلات خواب، تغییر خلق‌ و خو و ... به دنبال دارد.

استرس

 
ستاره | سرویس روانشناسی - با وجود زندگی امروزی و مواردی که روزانه با آن سر و کار داریم، همه ما استرس را تجربه کرده‌ایم. در واقع استرس مکانیزمی طبیعی در بدن بوده و وجود آن در سطح و اندازه عادی، برای زندگی بسیار حیاتی است. اما وقتی صحبت از استرس به میان می‌آید همه ما به یاد یک خاطره بد یا مرحله سخت از زندگی می‌افتیم. این نوع از استرس که همیشه منجر به پریشان حالی شده و عوارض ناخوشایندی به دنبال دارد،‌ استرس منفی است. در این مطلب به توضیح بیشتر در مورد استرس‌های منفی و بررسی تفاوت‌های آن با استرس خوب می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.
 

استرس منفی چیست؟

استرسی که در مواقع حساس به سراغ ما می‌آید، می‌تواند مثبت و یا منفی باشد. استرس خوب چیزی جز هیجان درون وجود ما به جا نمی‌گذارد. مثلا وقتی به عروسی و یا بارداری‌ خود در آینده نزدیک فکر می‌کنید هیجان تمام وجودتان را در بر می‌گیرد؛ این هیجان که با اندکی دلهره همراه است، همان استرس مثبت تلقی می‌شود. اما استرس بد تمام سیستم بدنی شما را به هم ریخته، قدرت افزایش تمرکز را از شما گرفته و پریشان‌حالی زیادی به دنبال دارد. اگر این نوع از استرس پایدار شده و ادامه یابد مشکلات زیادی از جمله از دست دادن بهره‌وری، مشکلات سلامتی و خستگی همیشگی را در پی خواهد داشت.
 

عوارض استرس


تفاوت استرس منفی و استرس مثبت

  • استرس منفی (DISTRESS)، زمانی اتفاق می‌افتد که فرد احساس کند قادر به مقابله با یک وضعیت نیست. این استرس از احساسات درونی (مانند ترس از انجام کارها)، افکار و نگرانی‌های مداوم و رفتارهای خاص نشأت می‌گیرد. 
  • استرس مثبت زمانی تجربه می‌شود که فرد به خوبی، با انگیزه و با اعتماد به نفس روی یک کار تمرکز کرده و فکر به نتیجه کار احساس هیجان‌انگیزی در او به وجود می‌آورد. این احساس‌ می‌تواند کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشد.


علائم استرس منفی

علائم این نوع از استرس از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است؛ اما نشانه‌های زیر معمولا ناشی از استرس بد و مخربی بوده که مدتی در وجود فرد باقی مانده باشد.

  • مشکلات فیزیکی مانند سوزش معده، سردرد، حالت تهوع و استفراغ، احساس سوزن سوزن شدن دست‌ها و صورت
  • مشکل در ارتباط با اعضای خانواده، دوستان، همکاران و ...
  • تغییر رفتار در خانه مانند عصبانیت کوتاه، خشم غیر قابل توضیح، گریه بدون دلیل
  • رگرسیون یا رفتاری که مناسب سن فرد نیست
  • الگوهای خواب نامطلوب مانند بی‌خوابی، کابوس‌های شبانه و خواب کوتاه
  • تغییرات شخصیتی مانند تبدیل شدن به یک فرد گوشه‌گیر و یا نیاز به توجه بیش از حد
  • بی‌حوصلگی مداوم

بیشتر بخوانید: برای مدیریت استرس چه باید کرد؟


ورزش داروی استرس منفی 

ثابت شده که ورزش ترشح اندورفین را افزایش می‌دهد. اندورفین به‌طور طبیعی موادی را در مغز تولید کرده و احساس آرامش را به فرد القا می‌کند. بنابراین ورزش کردن اعتماد به نفس و عزت نفس را افزایش و تنش را نیز کاهش می‌دهد. همچنین ورزش برای کسانی که "مضطرب" هستند به عنوان مکانیزم دفاعی عمل می‌کند.

 

تاثیر ورزش بر استرس

 

اگر تا به حال پیاده‌روی کرده باشید، می‌دانید که فکر کردن به مشکلات در حال پیاده‌روی بسیار کم‌تر از حالت معمول رخ می‌دهد.


عوارض استرس منفی

استرس بد در طولانی‌مدت اغلب مشکلات زیر را به وجود می‌آورد.

  • اضطراب شدید
  • بی‌خوابی
  • افسردگی
  • مشکلات گوارشی
  • وابستگی به مواد مخدر و الکل

برخی مطالعات نشان می‌دهند که هورمون‌های مرتبط با استرس بد و مزمن با افزایش چربی در شکم مرتبط هستند. این امر به نوبه خود ریسک بیماری‌های مزمن و جدی نظیر دیابت را افزایش می‌دهد.


بیشتر بدانید: هورمون کورتیزول (هورمون استرس) و روش های کاهش آن


سخن پایانی

استرس بد تاثیرات مخرب بی‌شماری بر روی زندگی شما خواهد داشت. بهترین راهکاری در این زمینه، مدیریت این استرس به شیوه‌های درست است. سعی کنید از فکرهای منفی که هنوز اتفاق نیفتاده دوری کنید، با افرادی پرانرژی معاشرت بیشتری داشته باشید و سبک زندگی سالم و ورزش را در برنامه روزانه تان قرار دهید. همچنین مثبت اندیشی را تمرین کرده و زندگی را شادتر پیش ببرید. 
آیا شما فردی استرسی هستید و در هر برهه حساس از زندگی اولین احساسی که دارید استرس است؟ برای مدیریت این استرس چه راهکاری در پیش گرفته‌اید؟ لطفا نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان ستاره از طریق قسمت ارسال نظرات به اشتراک بگذارید.

برگرفته از:  webmd.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو