شرکت شهرک های صنعتی استان تهران

منبع: آسمونی

170

1398/4/19

10:56


در سال 1362 پس از ایجاد تغییرات در نظام صنعتی کشور، سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران با کلیه وظایف در وزارت صنایع ادغام گردید و به منظور ایجاد هماهنگی و استفاده مطلوب از امکانات شهرک های صنعتی و ایجاد هر چه بیشتر امکانات زیربنایی و ارائه خدمات ضروری برای متقاضیان ایجاد واحدهای صنعتی، قانون” شرکت شهرکهای صنعتی ایران” به تصویب رسید.

شرکت شهرک های صنعتی استان تهران

شرکت شهرک های صنعتی استان تهران

شروع کار

در سال 1347 ، “سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران” تشکیل گردید و هدف این سازمان توسعه صنایع کوچک و بهبود وضع آن و کمک به سرمایه گذاران مربوط بود.

در دهه های 40 و 50، کوشش های زیادی برای ایجاد شهرکها و نواحی صنعتی بعمل آمد که از آن جمله می توان شهر صنعتی مشهد (طوس) ، اصفهان، همدان و اهواز را نام برد ولی در نهایت چهار شهرک صنعتی البرز، باختران، کاوه و رشت بترتیب در سالهای 47، 50، 52، 53 پیش از سایر نواحی و شهرک ها به ثمر رسید. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولات جدیدی در نظام سیاست گذاری و برنامه ریزی و اجرایی توسعه بخش صنعت و معدن بوجود آمد. با تصویب قانون حفاظت از توسعه صنایع بسیاری از صنایع، ملی اعلام شد و مدیریت بخش صنعت به سه وزارتخانه صنایع سنگین، معادن و فلزات و صنایع سپرده شد. سازمان صنایع ملی شکل گرفت و برخی از واحدهای صنعتی، تحت پوشش بنیادها و نهادها قرار گرفت. وقوع جنگ تحمیلی، فرصت برنامه ریزی جامع و میان مدت را برای کشور از دست داد.

نزدیک به دو” دهه شرکت شهرکهای صنعتی” نسبت به ایجاد بیش از 400 شهرک صنعتی اقدام کرد و در ابتدای برنامه سوم پس از ادغام وزارتخانه های صنایع و معادن قبلی سازمان صنایع کوچک تشکیل گردید ولی در سال 84، وظایف اجرایی آن به شرکت شهرکهای صنعتی ایران سپرده شده و عملا “سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران” از شهریور 1384 فعالیت خود را آغاز کرد و در نهایت براساس مصوبه شماره 877/469 مورخ 17/1/1390 مجلس شورای اسلامی، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران به عنوان سازمان توسعه‌ای تعیین شده است.

اهداف استراتژيك

اهداف استراتژیک اهدافی هستند که عصاره نتایج کلیه فعالیت های سازمان را بصورت کیفی و با تاکید بر درازمدت بودن (افق 20 ساله) بیان می کنند و برآن اساس می توان اهداف میان مدت و استراتژیهای لازم را جهت حصول به آن اهداف تعیین کرد. به بیان دیگر در رابطه با اهداف استراتژیک می توان این سؤال را مطرح کرد که « تمام فعالیت ها و ماموریت این سازمان برای دستیابی به چه نتایجی است ؟» با عنایت به مراتب فوق ، اهداف استراتژیک سازمان را می توان به شرح زیر ارائه کرد:

1-افزایش سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور با تاکید بر توسعه صنایع کوچک

2-توسعه و تکمیل کلیه زیر ساخت های مورد نیاز استقرار صنایع در شهرک ها و نواحی صنعتی و بهبود فضای کسب وکار صنایع کوچک کشور

3-استقرار سازمانی پویا، دانش مدار و چابک و همسو با تحولات جهانی

شرکت شهرک های صنعتی استان تهران

شرکت شهرک های صنعتی استان تهران

برنامه‌های استراتژیک

راهبردهای کلان در قالب اهداف استراتژیک (20 ساله) :

با توجه به اینکه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران حدود 2 سال است که بر اساس ماموریت جدید تشکیل شده است،از لحاظ منحنی دوره عمر تقریبا در مرحله رشد و توسعه قرار دارد و از طرفی مطابق تجزیه و تحلیل های انجام شده، موقعیت سازمان در مرحله اتخاذ استراتژی های تهاجمی می باشد که بر این اساس راهبردهای کلان سازمان در قالب اهداف 20 ساله به شرح زیر استخراج می گردند.

هدف اول: افزایش سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور با تاکید بر توسعه صنایع کوچک

راهبردهای کلان (20 ساله) هدف اول:
1-حمایت از بخش خصوصی و هدایت سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در صنایع کوچک
2-کمک و حمایت ازایجاد تشکلهای صنعتی، موسسات و نهادهای پشتیبانی کننده از صنایع کوچک
3-نوسازی مستمر صنایع کوچک از ابعاد مختلف
4-ساماندهی صنایع کوچک مانند توسعه خوشه های صنعتی، پیمانکاری های فرعی و …
5-کمک به رشد صادرات صنایع کوچک در بازارهای منطقه ای و جهانی
6-جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش صنایع کوچک
7-کمک به توسعه کارآفرینی

هدف دوم: توسعه و تکمیل کلیه زیر ساخت های مورد نیاز استقرار صنایع در شهرک ها و نواحی صنعتی و بهبود فضای کسب و کار صنایع کوچک کشور

راهبردهای کلان (20 ساله) هدف دوم:

1-انجام هماهنگی های لازم با دستگاه های اجرایی تامین کننده زیربناها و خدمات مورد نیاز شهرک ها و نواحی صنعتی از قبیل وزارت نیرو، نفت، راه و ترابری، مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی، وزارت فناوری اطلاعات و …
2-مشارکت با بخش خصوصی جهت تکمیل و ایجاد شهرک ها و نواحی صنعتی
3-اصلاح نظام مدیریتی و مالکیتی شهرک ها و نواحی صنعتی
4-جذب منابع مورد نیاز از طریق سیستم بانکی، بخش خصوصی و اعتبارات عمرانی، ملی و استانی با تاکید بر مناطق غیر برخوردار.
5-بهبود فضای کسب کار با ظرفیت سازی نهادی و تصویب و اصلاح قوانین و مقررات
هدف سوم: استقرار سازمانی پویا، دانش مدار و چابک و همسو با تحولات جهانی

راهبردهای کلان( 20 ساله) هدف سوم:

1-آموزش منابع انسانی
2-اصلاح و اجرای ساختار سازمانی انعطاف پذیر و پاسخگو
3-بهره گیری از فناوری های پیشرفته رایانه ای و بانک های اطلاعاتی
4-استقرار سیستم های جدید برنامه ریزی و ارزیابی
5-شناسایی و بکارگیری نیروهای کارآمد و شایسته
6-کمک به ارتقا افراد شایسته
7-نظارت و ارزیابی مستمر بر فرآیند انجام امور
8-معرفی توانمندی های سازمان در داخل و خارج کشور

0/5 ( 0 نظر )


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو