رشد قابل توجه درگیری های فیزیکی و چاقوکشی در میان نوجوانان و جوانان

97

1398/4/19

11:45


رشد قابل توجه درگیری های فیزیکی و چاقوکشی در میان نوجوانان و جوانان

سلامت نیوز: یک رفتارشناس و آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه :« گرانی ، تورم و مشکلات اقتصادی نظیر بیکاری نیز از عوامل موثر در بروز خشونت در جامعه است.» خاطر نشان کرد:«گاهی انسان ها به بهانه های بسیار کوچک و غیرمنطقی با یکدیگر درگیر شده که منجر به جراحت و حتی قتل می شود. افزایش چشمگیر آمار مراجعان به پزشکی قانونی بیانگر این واقعیت است که خشونت و خشم در جامعه روند صعودی یافته و حتی به بانوان نیز سرایت کرده است.»


دکتر مجید ابهری در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، در واکنش به خبر افزایش آمار نزاع در جامعه که از سوی پزشکی قانونی منتشر شده درباره دلایل افزایش نزاع در جامعه گفت:« پرخاشگری و درگیری های لفظی و فیزیکی از نمادهای خشم در جامعه می باشد. گاهی انسان ها به بهانه های بسیار کوچک و غیرمنطقی با یکدیگر درگیر شده که منجر به جراحت و حتی قتل می شود. افزایش چشمگیر آمار مراجعان به پزشکی قانونی بیانگر این واقعیت است که خشونت و خشم در جامعه روند صعودی یافته و حتی به بانوان نیز سرایت کرده است.»


وی درباره علت افزایش درگیری ها و خشونت در جامعه از نگااه رفتارشناسی گفت:« دلایل خشونت در جامعه را می توان در محورهای زیر خلاصه و بیان نمود: کاهش شادی و نشاط در جامعه و افزایش تنش های خبری ، فکری در فضای جامعه مانند شایعات گران شدن طلا و ارز و یا شایعاتی نظیر جنگ و حملات به کشور باعث تنش های روحی و عصبی و در نتیجه زایش خشونت می شود.»


وی در ادامه گفت:« گرانی ، تورم و مشکلات اقتصادی نظیر بیکاری نیز از عوامل موثر در بروز خشونت در جامعه است. همچنین فصل نیز عامل موثری در افزایش یا کاهش خشونت است به طوری که در فصل گرما با توجه به ترافیک و آلودگی های صوتی و تنفسی و از طرف دیگر کاهش آب بدن، انسان به طرف خشم و پرخاشگری کشیده شده و با اندک تنشی به درگیری فیزیکی دست می زند. »


این رفتارشناس افزود:« درگیری های خانوادگی و تنش های عاطفی در زندگی نیز از عواملی هستند که می توانند بستر مناسبی برای بروز خشم در جامعه باشند. اصلی ترین محورها در افزایش خشونت و ایجاد تنش ها و تشنجات لفظی و فیزیکی عوامل گفته شده فوق هستند اما در کنار این موارد فاصله گرفتن از ارزش های اخلاقی بر روابط معنوی نیز باعث می گردد که انسان مهارت کنترل هیجان های رفتاری خود را از دست بدهد. انسان های صبور معمولا افرادی هستند که از نظر ایمان قوی بوده و می توانند رفتارهای خود را کنترل کنند.»


وی گفت:« یکی دیگر از عواملی که در پژوهش های میدانی از طرف بنیاد علوم رفتاری، خودنمایی می کند ، فقدان مهارت مدیریت هیجان های رفتاری است یعنی نه در خانواده ، نه در مدارس و نه در رسانه ها این مدیریت به طور موثر و کامل به افراد آموخته نمی شود .فروخوردن خشم ، خودداری از عصبانیت و پرهیز از تضادها و اصطکاک های لفظی و فکری و فیزیکی عواملی هستند که می توانند از افزایش خشونت در جامعه جلوگیری کنند.»


وی خاطرنشان کرد:«در مورد نوجوانان و جوانان افزایش بازی های خشونت آفرین رایانه ای ، فیلم ها و سریال های خشن و حاوی کُشت و کشتار در شبکه های ماهواره ای و تلفن های هوشمند از بسترهای اصلی خیزش و تولد خشونت در نوجوانان و جوانان است چه بزهکاری به عنوان درگیری های فیزیکی و چاقوکشی در میان نوجوانان و جوانان نیز رشد قابل توجهی داشته است.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو