آیا جنبش MeToo تاثیرگذار بود؟

آیا جنبش MeToo تاثیرگذار بود؟


منبع: کولاک

205

1398/4/19

14:21


استعفا و برکناری ۲۰۱ مدیر قدرتمند یکی از تاثیرات این جنبش بوده است

مجله اینترنتی کولاک، ترجمه: پرویز فغفوری

آیا می‌دانستید به راه افتادن جنبش MeToo و افشای اسامی مدیران و مسئولانی که به زنان زیردست یا همکار خود آزار جنسی رسانده‌اند موجب چه تغییراتی شده است؟

شاید شما فقط اسامی افرادی همچون هاروی واینستین و کوین اسپیسی را شنیده باشید و حال و حوصله پیگیری اخبار مربوط به بقیه افراد را نداشته باشید اما با ما همراه باشید تا از تاثیر عجیبی که این جنبش بر رفتار و کردار مدیران امریکایی گذاشت و تغییراتی که باعث شد، متعجب شوید.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی جامع و طولانی، لیستی بلندبالا از افرادی که طی این کمپین از سمت خود برکنار شده‌اند تهیه کرده و اسامی جانشینان آنها را هم در این لیست آورده است.

حدود ۲۰۱ مرد قدرتمند بر اثر این کارزار از سمت خود برکنار شده‌اند یا استعفا کرده‌اند و تقریبا نیمی از جانشینان آنها زن هستند.

قدرتمندترین مرد عرصه هنر که در این رابطه از شرکت  خود اخراج شد، هاروی واینستین بوده که جانشینانش اندی میچل و میلوش براجوویچ هستند.

مهم‌ترین فرد عرصه رسانه که به اتهام آزار جنسی کار خود را ترک کرد نیز چارلی رز بوده که جای خود را به کریستین امانپور داده است.

در این گزارش آمده:

آنها سال‌ها مرتکب چنین اعمالی می‌شدند و به روش‌های مختلف از محکومیت فرار می‌کردند، طوری که به نظر می‌رسید اصلا راهی برای متهم کردن آنها وجود ندارد چه رسد به محکوم کردنشان. در بین این مجرمان ارتفاع اعمال مجرمانه هاروی واینستین از بلندی‌های هالیوود هم بیشتر است.

اما فقط یک سال طول کشید تا قدرت جنبش MeToo خودش را نشان دهد. سیلی که راه افتاد تقریبا تمام مدیران و مسئولان متخلف را با خود برد. حداقل ۲۰۰ مرد به ظاهر قدرتمند پس از به راه افتادن این کمپین شغل خود را از دست داده‌اند و چند نفرشان با اتهامات جنایی روبه‌رو هستند. حدود ۹۲۰ نفر پا پیش گذاشتند و این افراد را متهم به آزار جنسی کردند و حداقل نیمی از جانشینان این مدیران برکنار شده، زن هستند.

اما هنوز کار بیشتری باید انجام داد. طی سال گذشته فقط ۳۰ نفر از این افراد از کار خود استعفا کرده‌اند و سقوط بیل اورایلی (Bill O’Reilly) در سال ۲۰۱۷ از فاکس فقط یک شروع بوده است.

جوان ویلیامز، استاد حقوق دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «هرگز چنین چیزی را قبل از این به چشم ندیده بودم و اصلا فکرش را هم نمی‌کردم که شاهد چنین سقوطی باشم. استخدام زنان همیشه یک حرکت ریسکی بود زیرا ممکن است باردار شوند و مدتی از محل کار خود غیبت کنند، اما حالا به نظر می‌رسد استخدام مردان ممکن است خطرناک‌تر باشد!»

حدود ۴۳ درصد از جانشینان کسانی که برکنار شده‌اند،‌ زن هستند. به عنوان مثال رابین رایت جایگزین کوین اسپیسی در «خانه پوشالی» شد، امیلی نمنز جانشین لورین استین به عنوان ویراستار «The Paris Review» شد و تینا اسمیت جایگزین آل فرانکلین به عنوان سناتور مینه‌سوتا شد.

براساس این گزارش، محیط کار زن‌ها در حال حاضر به مراتب بهتر از گذشته شده، ضمن این که حقوق آنها نیز بیشتر شده است. درصد خشونت‌های کلامی و آزار جنسی کاهش محسوسی داشته و کلا محل‌های کار، تبدیل به محیط‌های امن‌تری نسبت به گذشته شده‌اند گرچه هنوز کلی راه در پیش است.

در این گزارش از روی پرایس، مدیر استودیوهای آمازون هم نام برده شده که پس از برکناری‌اش، آلبرت چنگ و جنیفر سالک به جای او بر سر کار آمده‌اند.

اگر علاقه‌مندید با دیدن لیست اسامی نمایندگان کنگره، سناتورهای متعدد و مدیران و مسئولان مشهوری که بابت آزار جنسی شغل خود را از دست داده‌اند، تعجب کنید، باید به سایت روزنامه نیویورک تایمز مراجعه کنید. آوردن این همه اسم و جایگزین آنها در یک مطلب ممکن نیست.

منبع: نیویورک تایمز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو