سازمان بورس و اوراق بهادار

منبع: آسمونی

256

1398/4/20

11:32


سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت یک شرکت سهامی عام تاسیس شد که در آن کارگزاران و یا معامله گران اوراق بهادار را طبق قوانین معامله می کنند.

بورس و اوراق بهادار

بورس و اوراق بهادار

تاریخچه

ایده اصلی تشکیل سازمان بورس و اوراق بهادار به سال 1315 بر میگردد که یک شخص هلندی و یک کارشناس بلژیکی برای تنظیم قوانین به ایران آمدند اما این مطالعات با شروع جنگ جهانی دوم متوفق شد و نا تمام ماند . پس از این اتفاق در سال 1333 ، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، بانک مرکزی و وزارت بازرگانی شروع به ادامه دادن این ماموریت شدند و سرانجام پس از 12 سال در روز 15 بهمن 1346 بورس تهران با سهام شرکت های بانک صنعت و معدن و نفت پارس شروع به کار کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی تعداد شرکت های در بورس از 105 شرکت به 56 شرکت تقلیل یافت . از سال ۱۳۶۸ و در چارچوب برنامه پنج‌ساله اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، تجدید فعالیت بورس به‌عنوان پیش‌زمینه اجرای خصوصی‌ سازی آغاز گردید.

بورس و اوراق بهادار

بورس و اوراق بهادار

یکشنبه سیاه

یکی از وحشتناک ترین سقوط های شاخص کل بورس در طی عمر 47 ساله اش در تاریخ ۱۳۹۳/۱۲/۲۳ اتفاق افتاد که شاخص با افت 2388 واحد باعث ورود بازار به محدوده 85 هزار واحدی شد.

پس از یکشنبه سیاه شاخص کل سیر نزولی خود را پیش گرفت و به 70 هزار واحد رسید . این اتفاق باعث شد بسیاری از سهام داران سقوط 50 درصدی در سهم های خود را تجربه کنند . پس از این اتفاق شاخص باز هم به نزول خود ادامه داد تا در اوایل زمستان 1394 در 62 هزار واحد متوفق شد.

بورس و اوراق بهادار

بورس و اوراق بهادار

رکورد ها

رکورد بیش ترین نزول شاخص در یک روز ، به تاریخ  ۱۳۹۳/۱۲/۲۳ برمیگردد با نزول ۳۵۹۰ واحدی که باز گشایی چند نماد پالایشی باعثش شد.

رکورد افزایش شاخص کل نیز در تاریخ ۱۳۹۴/۰۱/۱۶ با صعود 2435 واحدی بر میگردد که سببش اعلام توافق اولیه برجام بین ایران و گروه 5+1 بود .

ساعت انجام معاملات 

معاملات بورسی در همه روز های هفته به جز پنج شنبه و جمعه و روزهای تعطیل از ساعت 9 تا 12.30 در جریان است . معاملات در تالار های معاملات انجام میشو و تنها از طزیق یک سیستم کاملا مکانیزه شده انجام میشود. برای خرید و فروش اوراق بهادار حتما نباید در تالار های معاملاتی حضور داشت و سهامداران میتوانند با دریافت کد آنلاین خود ار طزیق اینترنت به خرید و فروش اوراق بهادار بپردازند .

0/5 ( 0 نظر )


منبع : asemooni

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو