بی نظمی سیکل قاعدگی بعد از اقدام به بارداری

منبع: اوما

173

1398/3/1

17:11


آیا هنگام اقدام برای بارداری پریودی شما تغییر می کند؟

احتمال بارداری درست قبل از قاعدگی بسیار کم است. برای خانم هایی که سیکل قاعدگی معمول آنها 28 تا 30 روز یا بیشتر است و سیکل آنها منظم است، با اطمینان می توان گفت تخمک گذاری آنها بین روزهای 11 و 21 رخ می دهد. این تخمک تنها 12 تا 24 ساعت برای بارداری در دسترس است.

گاهی اوقات به نظر می رسد باردار شدن ساده ترین اتفاق است، اما همیشه اینطور نیست. در بسیاری از موارد، تا زمانیکه اقدام به بارداری نکنید به تغییرات بدن، سیکل خود و تاثیر این تغییرات بر باردار شدن توجه نمی کنید. ممکن است متوجه تغییرات جزئی شوید که در حین اقدام به بارداری رخ می دهد. مثلا، آیا قاعدگی شما همیشه نامنظم بوده یا اقدام برای بارداری باعث بی نظمی در قاعدگی شده است؟ کارشناسان می گویند عوامل دیگری هم برای بررسی وجود دارد.

دكتر آدریان زرتوش، MD، MPH، OB-GYN و رئيس گروه تحقیقات بهداشت مادران و نوزادان جورجیا می گوید: "اقدام به بارداری به طور معمول باعث قاعدگی نامنظم نمی شود." با این حال، "او ادامه می دهد" در موارد نادر "بارداری شیمیایی" یا شکست اولیه بارداری به گونه ای است که تصور می کنید سیکل قاعدگی شما دیر شده است یا پریود سنگین تر یا طولانی تر از حد معمول است. "

طبق گزارش انجمن بارداری آمریکا، بارداری های شیمیایی، ممکن است 50 تا 75 درصد از علل سقط جنین را تشکیل دهد. بارداری شیمیایی زمانی اتفاق می افتد که بارداری در مدت کوتاهی پس از لانه گزینی از دست برود. این مسئله باعث خونریزی در زمان قاعدگی می شود. در حقیقت، در حین بارداری شیمیایی حتی متوجه نمی شوید باردار بوده اید. از آنجا که خونریزی بارداری شیمیایی متفاوت است، فکر می کنید قاعدگی شما دیر شده است یا قاعدگی نامنظم بوده است.

خانم سهام رشیدی، کارشناس مامایی و زنان ، در مورد بی نظمی پریودی بعد از اقدام اظهار کرد: "بی نظمی قاعدگی زمانی که شما قصد بارداری دارید، در یکی دو ماه اول طبیعی است و بدلیل تغییرات هورمونی و استرس و تنشی است که شما دارید. اگر منظورتان از نامنظمی دو سه روز است که مشکلی نداره اما تاخیر بعد از دو ماه بیشتر از چهار پنج روز بود باید پیگیری کنید. زمانی که پریود بیش از چند سیکل تاخیر دارد، ممکن است علت های محتلفی مثل سندرم تخمدان پلی کیستیک، استرس و اضطراب، ورزش سنگین، کیست و فیبروم و ... باشه که باید توسط پزشک یا ماما بررسی شود".

سایر علل بی نظمی قاعدگی بعد از اقدام

قاعدگی نامنظم بعد از اقدام  می تواند به علل مختلف رخ دهد از جمله عدم تعادل هورمونی ( پزشک شما ممکن است عملکرد تیروئید و یا اختلال هیپوفیز را چک کند). تخمدان پلی کیستیک یکی دیگر از علل شایع بی نظمی است، اما اگر قبلا بدون مصرف قرص های ضدبارداری دوره های منظم داشته اید، این احتمال بعید است. اگر همیشه در هنگام نزدیکی جنسی از روش های جلوگیری از بارداری استفاده می کردید، بررسی تخمدانها گام بعدی می باشد. افزایش شدید وزن و یا از دست دادن وزن و استرس بیش از حد می تواند موجب بی نظمی سیکل قاعدگی شود.

قبل از شروع آزمایشات، اطمینان حاصل کنید که تعریف شما از "منظم" با تعریف پزشک یکی است. ممکن است فکر کنید اگر چند روز قاعدگی شما تاخیر داشته باشد، قاعدگی نامنظم است، اما در اکثر خانم ها سیکل قاعدگی هیچ وقت منظم نیست. هنگامی که پزشک می پرسد آیا سیکل شما منظم است، می خواهد مطمئن شود سیکل شما همیشه در بازه زمانی مشابهی رخ می دهد.

قاعدگی نامنظم فرصت های شما برای بارداری را کاهش می دهد. در این صورت نیاز به زمان بیشتری برای درک سیکل خود دارید تا بتوانید زمان مناسب بارداری را متوجه شوید. همچنین می توانید اقدامات لازم را جهت تنظیم سیکل قاعدگی خود انجام دهید.

چگونه روز تخمک گذاری را مشخص کنیم؟

اگر درباره اقدام به بارداری با وجود قاعدگی نامنظم نگران هستید، چند ابزار وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.  در تقویم  تخمک گذاری اوما روز پریودی خود را مشخص کنید ، مخاط دهانه رحم و دمای پایه بدن را زیر نظر داشته باشید و از کیت پیش بینی تخمک گذاری استفاده کنید تا زمان تخمک گذاری را تعیین کنید. در هنگام ردیابی چرخه خود، ممکن است متوجه شوید که قاعدگی شما در محدوده طبیعی رخ می دهد.

اگر قصد بارداری دارید و قاعدگی شما منظم نیست، باید به متخصص زنان مراجعه کنید و به درمان بپردازید." بهتر است هر گونه عوارض احتمالی را کنار بگذارید، به خصوص زمانی که نزدیک به بارداری هستید.

Ojus Patel. Can Trying To Conceive Cause Irregular Periods? An Expert Explains. www.romper.com. Oct 14 2017

خانم سهام رشیدی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه کردستان بوده و در حال حاضر دارای مطب خصوصی در اهواز میباشند، و در زمینه های مراقبت هاي دوران بارداری، زايمان و پس از زايمان مشاوره تعيين جنسيت، بلوغ، يائسگي ، زناشوئي، نازايي و اختلاالات جنسي درمان بيماري هاي زنان تنظيم خانواده پاپ اسمير و ... در حال فعالیت میباشند برای آشنایی بیشتر با وی میتوانید صفحه اینستاگرام ایشان را مشاهده نمایید.
;

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو