مگنت تراپی چگونه است؟

منبع: فرزند

146

1398/3/1

18:14


مگنت تراپی چگونه است؟

مگنت تراپی به معنی استفاده از آهنربا برای بهبود و سرعت بخشیدن به درمان یا کاهش درد می باشد.

مگنت تراپی اشکال مختلفی دارد. در برخی موارد، مگنت ها با استفاده از وسایلی مثل مفتول، افزونه کفش، نوار چسب، کمربند، یا جواهرات مغناطیسی مثل دستبند، گردنبند و گوشواره به مناطق آسیب دیده اعمال می شود. سایر محصولات مغناطیسی عبارتند از پد و پتو مغناطیسی و همچنین دستگاه های تولید کننده مغناطیس.

از آنجایی که حمایت علمی برای استفاده از این روش بسیار محدود است، تعیین اینکه چگونه مگنت تراپی ممکن است به بهبود درمان کمک کند، دشوار است. با این حال، طرفداران این روش معتقدند که آهن ربا می تواند گردش خون را تحریک، رگ های خونی را ریلکس کند، سطح اندورفین را افزایش دهد، تنش عضلانی را کاهش دهد، و عملکرد متابولیک را نرمال کند.

حتی اگر این ادعا که درمان مغناطیسی می تواند بیماری هایی مانند سرطان و مولتیپل اسکلروزیس را درمان کند، بی اساس باشد، شواهدی وجود دارد که ممکن است این روش به کاهش درد ناشی از این بیماریهای مزمن کمک کند.

مگنت تراپی چیست؟

بدن شما به طور طبیعی دارای میدان مغناطیسی و الکتریکی است. تمام مولکول های شما دارای مقدار کمی انرژی مغناطیسی در آنها هستند.

فکر پشت زمینه مغناطیس درمانی این است که مشکلات خاصی که برای شما اتفاق می افتد به دلیل عدم تعادل میدان مغناطیسی بدن است و اگر میدان مغناطیسی در نزدیکی بدن خود قرار دهید، همه چیز به حالت عادی بر می گردد.

یون هایی مانند کلسیم و پتاسیم به سلول های شما کمک می کنند تا سیگنال هایی ارسال کنند. در آزمایشات، دانشمندان مشاهده کردند که آهن ربا چگونه موجب می شود که این یون ها به نحو دیگری عمل کنند. با این حال، تا کنون شواهدی وجود ندارد که آهنرباها در سلول های بدن نیز تاثیر مشابهی داشته باشند.

مگنت تراپی برای زانو

محققان در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۴ در مورد ۱۹۴ بزرگسال مبتلا به استئوآرتریت ران یا زانو انجام شد، متوجه شدند که کسانی که دستبند مغناطیسی را به مدت ۱۲ هفته پوشانده اند، درد آرتریت کمتری را تجربه کردند.

همچنین، مطالعه ای در سال ۲۰۰۱ در مورد ۶۴ بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید زانو نشان داد که ۶۸٪ از کسانی که از مغناطیس درمانی استفاده کردند، بعد از یک هفته احساس بهتر یا خیلی بهتری داشتند.

مگنت تراپی مغز

تحریک مغناطیسی میان جمجمه ای (TSM) یک روش غیر تهاجمی است که از میدان مغناطیسی برای تحریک سلول های عصبی در مغز برای بهبود علائم افسردگی استفاده می کند. TMS به طور معمول زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که سایر درمان های افسردگی موثر نبوده باشد.

در طول جلسه درمانی TMS، یک سیم پیچ الکترومغناطیسی بر روی سر شما در نزدیکی پیشانی قرار می گیرد. مدار الکترومغناطیسی بدون این که دردی متوجه شوید، پالسی مغناطیسی به سلول های عصبی نواحی افسرده مغز می فرستد تا آن ها را تحریک کند. این کار ممکن است نواحی مغز را که در زمان افسردگی کم کار شده بودند، دوباره فعال کند.

مگنت تراپی استخوان شکسته و دیسک کمر

دستگاه هایی که میدان های الکترومغناطیسی پالس دار تولید می کنند توسط دامپزشکان برای درمان پاهای شکسته اسب ها مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده پزشکی از چنین دستگاه هایی برای شکستگی های غیر یکنواخت در انسان مورد مطالعه قرار گرفته است.

استفاده از این دستگاه ها نیاز به تجویز پزشک دارد. با این حال هنوز شواهد قانع کننده ای وجود ندارد که برای انواع خاصی از درمان های غیر همزمان و تاخیری شکستگی استخوان به کار می آید یا خیر. مطالعات متعددی به این نتیجه رسیده اند که این کار تاثیری در سرعت درمان ندارد.

همچنین مطالعاتی درباره استفاده از آهنرباهای استاتیک و تاثیر آن بر درمان شکستگی استخوان و کمر درد صورت نگرفته است و هیچ شاهد قوی ای وجود ندارد که اشاره کند استفاده از این روش ها به کاهش درد و سرعت درمان کمک می کند.

مراقبت از مگنت تراپی

قبلا تصور می شد که افراد مبتلا به دفیبریلاتور قلبی عروقی (ICD) و کسانی که از دستگاه های ضربان ساز استفاده می کنند نباید از مغناطیس درمانی استفاده کنند، اما این توصیه متعادل شده است.

یک مطالعه نشان داد که به استثنای پدها و تشک های مغناطیسی، بیشتر مگنت هایی که برای مقاصد درمانی فروخته می شوند، با سوئیچ های فعال مغناطیسی موجود در اکثر ضربان سازها تداخل ندارند.

پد ها و تشک های مغناطیسی می تواند عملکرد ICD ها و ضربان ساز ها را غیرفعال کرده و تغییر دهد، اما اگر آهنرباهای درمانی فاصله ۶ اینچ یا بیشتر از این ضربان سازها داشته باشند، احتمالا مشکلی بوجود نخواهد آمد.

اگر شما در حال انجام تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) هستید، مهم است که از استفاده از دستگاه های آهنربایی اجتناب کنید. زنان باردار نیز بهتر است از مگنت تراپی خودداری کنند.

مضرات مگنت تراپی

به طور کلی، مگنت ها ایمن به نظر می رسد. بزرگترین خطر آن ها احتمالا سوزش ایجاد شده از نوارهای مغناطیسی در محل مورد استفاده باشد. برای مثال، دستگاه های MRI بدن شما را با میدان های مغناطیسی عظیمی می پوشاند. تحقیقات وسیعی صورت گرفت و هیچ مدرکی از آسیب دار بودن این دستگاه به دست نیامد.

در طی MRI، بیمار برای مدت کوتاهی از سطح مغناطیسی بالا استفاده می کند، در حالی که افرادی که هر روز یا هر شب از آهن ربا استفاده می کنند یا حتی با آنها می خوابند، در طول یک دوره طولانی از سطح مغناطیسی پایینی استفاده می کنند. لذا تا کنون معلوم نیست آیا این نوع قرار گرفتن در معرض مغناطیس اثرات زیان آوری دارد یا خیر.

با این حال بعضی از افراد ممکن است بیش از حد به قدرت مغناطیسی حساس باشند و این باعث افزایش موقت درد در ناحیه آسیب دیده در ابتدای درمان شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو