نحوه تبدیل مثقال به گرم چگونه است؟

منبع: آرگا

100

1398/4/21

00:49


تبدیل مثقال به گرم بسیار ساده است که در اندازه گیری طلا و زعفران بسیار کاربرد دارد، وزن یک مثقال معادل با ۴/۶۰۸۳ گرم است پس هر مثقال بیش از ۴ برابر هر گرم است.

 هر جای دنیا روش خاصی برای اندازه گیری وجود دارد گاهی ممکن است واحد هایی را بشنوید یا نیاز داشته باشید که به واحد هایی که برای شما آشنا تر و کاربرد تر هستند تبدیل کنید، رایج ترین واحدی که در طلا و زعفران از آن استفاده می شود مثقال است که در ادامه مطلب تبدیل مثقال به گرم را به شما آموزش می دهیم.

یکی از واحد های اندازه گیری مثقال می باشد.

روش های تبدیل مثقال به گرم

یکای جرم رایج در جهان اسلام مثقال است که بیشتر برای اندازه گیری جرم طلا از این واحد استفاده می شود و دارای دو نوع می باشد:

مثقال صیرفی :

صیرفی از ریشه کلمه صراف است که کار خرید و فروش ارز را انجام می دهند و در واقع این نوع مثقال را کسانی که در بازار و بازاری هستند استفاده می کنند پس به یاد داشته باشید که این نوع مثقال مربوط به بازار بوده و در بازار کاربرد دارد. مثقال صیرفی معادل ۲۴ نخود و برابر ۴٫۶۰۸ گرم است. بنابراین اگر خواستید یک مثقال طلا یا زعفران را به گرم تبدیل کنید کافی است چهار شماره ۱ – ۲ – ۳ – ۴  را به یاد داشته باشید و زمانی که شما از یک تا چهار را شمردین ینی چهارگرم طلا وزن کرده اید که برابر و معادل یک مثقال می شود.

تبدیل مثقال به گرم

مثقال شرعی :

 مثقال شرعی معادل ۱۸ نخود و در واقع برابر ۳٫۴۵۶ گرم  است در علم فقه اسلامی جرم هر مثقال شرعی برابر (۱۸ نخود) و هر مثقال صیرفی چهار سوم مثقال شرعی و برابر ۴٫۶۰۸ گرم است.

هر مثقال برابر با چند است ؟

در سرزمین‌های اسلامی، از دیرباز دو واحد «مثقال» و «درهم» با اصل یونانی دراخما به عنوان اصلی‌ترین واحدهای جرم به کار رفته‌اند. بنابراین یک مثقال هجده نخود و هر چهار نخود یک گرم می شود به عبارت دیگر هر هجده نخود برابر یک مثقال شرعی یا چهار و نیم گرم است، یک مثقال با عیار ۷۰۵ معادل است با ۴/۳۳۱۸۰۲ گرم با عیار ۷۵۰بنابراین اگر قیمت مثقال را بر ۴/۳۳۱۸۰۲ تقسیم کنیم، قیمت یک گرم ۱۸عیار را خواهیم داشت. نیازی نیست همه این مراحل را به حافظه گران‌قیمت خود بسپارید. آنچه گفتم صرفاً جهت آشنایی شما بود چون عددی که به آن نیازمندید ۴/۳۳۱۸۰۲ یا حتی ۴/۳۳ است تا قیمت یک مثقال را بر آن تقسیم کنید.

 مثقال واحد اندازه گیری است

در این مطلب اطلاعات علمی درباره محاسبه مثقال به گرم ارائه شد، جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ها می توانید با مجله اینترنتی آرگا همراه باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو