اسلیپر: مروری بر انواع Slippers، دمپایی روفرشی مخصوص خانه

اسلیپر: مروری بر انواع Slippers، دمپایی روفرشی مخصوص خانه


منبع: نت نوشت

1,298

1398/4/21

15:27


اسلیپر: مروری بر انواع Slipper، دمپایی روفرشی و مخصوص خانه

اسلیپر یا Slipper (یا در اصطلاح عامیانه ما دمپایی روفرشی) نوعی پایوش سبک است که ویژگی اصلی‌اش پوشیدن و درآوردن بسیار راحت آنها است. لغت Slipper از فعل Slip به معنای سرخوردن گرفته شده است. و به این معنی است که این پایپوش به راحتی از پا لغزیده و در می‌آید. در ادامه با مروری بر هر آنچه باید راجع به انواع اسلیپر بدانید با نت نوشت همراه باشید.

اسلیپر، پاپوش، دمپایی روفرشی یا دمپایی حمام!‌

همگی میدانیم که انواع دمپایی خانگی یا اسلیپر اغلب در محیط‌های داخلی مخصوصا در داخل خانه پوشیده می‌شوند. به این دلیل که به راحتی از پا در می‌آیند و کفی بسیار نازکی دارند برای بیرون از خانه مناسب نیستند. استفاده از اسلیپرها در ایران به تازگی رواج پیدا کرده اند و اغلب دمپایی روفرشی و یا دمپایی حمام نامیده می‌شود.

این پایپوش‌ها برای راحتی پا در داخل خانه‌ها با کفپوش‌های سرامیکی و سنگی بسیار مناسبند و غبار محیط و پا را جذب می‌کنند و از کف پا در مقابل آلودگی‌ها و ترک خوردگی محافظت می‌کنند. در فصول سرد بسیار گرم و نرم و لذت بخش هستند و همچنین بعد از حمام پاها را خشک می‌کنند. انواع اسلیپر اغلب قابل شستشو هستند و در انواع مختلفی در بازار موجودند. و البته مطابق مد روز مدل‌های جدید و متنوعی از آنها طراحی و تولید می‌شوند.

بیشتر بخوانید: جوراب: همه چیز راجع به این پوشیدنی ساده!

انواع اسلیپر نرم و راحت و لذت بخش هستند!

انواع اسلیپر نرم و راحت و لذت بخش هستند!

تاریخچه دمپایی روفرشی اسلیپر

قدیمی ترین دمپایی روفرشی یا اسلیپر Slipper که در تاریخ به آنها اشاره شده است به قرن ۱۲ میلادی و ویتنام بر می‌گردد. اما طبق شواهد اولین اسلیپرها در غرب مربوط به سال ۱۴۷۸ هستند. در شرق، در حرم سراها نیز اسلیپرها توسط حاکمان و طبقه اشراف پوشیده می‌شدند.

در فرهنگ ژاپنی اسلیپرها در سالهای ۱۸۶۸ زمانی مورد استفاده قرار گرفتند که ارتباط نزدیک تری میان ژاپنی‌ها و غربی‌ها بر قرار شد. ژاپنی‌ها معتقدند که در هنگام ورود به خانه باید کفش‌ها را در آورد و این را نوعی احترام به خانه می‌دانستد.

اما غربی‌ها این گونه نبودند. پس از آن بود که ژاپنی‌ها اسلیپرهایی طراحی کردند که مخصوص محیط‌های داخل خانه بودند، آنها مخصوصا برای توالت‌ها اسلیپر قرار دادند تا دوستان غربی آنها بتوانند بدون هیچ گونه بی احترامی قواعد و قوانین آنها را رعایت کنند.

جالب است بدانید که در ۳۰ ژوئن ۲۰۰۷،  Derek مرد معروف به مرد اسلیپری “Slipper man” رکورد جهانی گینس را برای پوشیدن یک اسلیپر به مدت ۲۳ سال به نام خود ثبت کرد.

در اواسط قرن شانزدهم، بیشتر ثروتمندان اسلیپرهایی از پوست‌های نرم، ابریشم و یا مخملی می‌پوشیدند. در عصر ویکتوریا در اواخر دهه‌‌ی ۱۸۸۰ یک نوع اسلیپر به نام  Prince Albert در انگلستان بسیار محبوب شد. نام این اسلیپر از نام همسر ملکه ویکتوریا گرفته شده است. شاهزاده آلبرت از این اسلیپرها در محیط داخلی کاخ استفاده می‌کرد.

همچنین این اسلیپرها به Smoking Slippers نیز معروف بودند. چراکه مردان در هنگام رفتن برای سیگار کشیدن در ایوان خانه‌ها یا اتاق‌های مخصوص سیگار این اسلیپر را در پا داشتند.

بعد از آن هم چنین اسلیپرهای Alfred که محصول شرکت Alfred Dolge Felt Slippers and Shoes بودند نیز بسیار معروف شدند. این کارخانه در سال ۱۸۹۲ تاسیس شده بود. بعد از این سالها انواع اسلیپرها با جنس‌های ارزان تر با همان کاربرد برای طبقات متوسط جامعه نیز طراحی و تولید شدند.

اسلیپرهای معروف به آلبرت، استایلی مردانه داشتند وبه همراه لباسهای مخصوص شب مردانه و ربدشامبر‌ها پوشیده می‌شدند.

اسلیپرهای معروف به آلبرت، استایلی مردانه داشتند وبه همراه لباسهای مخصوص شب، ربدشامبر‌ها پوشیده می‌شدند.

بیشتر بخوانید: جوراب زنانه / جوراب مردانه / جوراب بچه / جوراب ورزشی

جنس و انواع اسلیپر

رویه‌‌ی اسلیپرها اغلب در انواع جنس‌های چرم، جیر، پشم، نمد و مواد مصنوعی تهیه می‌شوند. هم چنین زیره‌ها نیز از انواع جنس‌ها مانند چرم، لاستیک و یا EVA ساخته می‌شوند.

توجه کنید که تمام  کفش‌ها با یک پوسته‌‌ی داخلی گرم و نرم Slipper نیستند. بلکه دمپایی‌های ساده‌‌ی پلاستیکی و هرچیزی که به نوعی پایپوش در داخل خانه و یا محیط‌های داخلی باشند اسلیپر به حساب می‌آیند. در زیر با انواع متنوع اسلیپرهای موجود آشنا می‌شوید:

اسلیپرهای لغزان یا اسلیپرهای پاشنه باز Slip-On Slippers ، Open-heel slippers

معروف ترین نوع اسلیپرها که ممکن است در جلو انگشتان باز باشند و در عقب آنها نیز پشت پا باز باشد را اسلیپرهای لغزان یا اسلیپرهای با پاشنه‌‌ی باز می‌گویند. در ایران در اصطلاح عامه‌‌ی مردم به این دسته، دمپایی می‌گویند.

اما از آنجایی که کلمه‌‌ی دمپایی برای انواع متنوعی از پایپوش‌های باز با کاربرد‌های متنوع دیگر نیز به کار می‌روند. از اسم لاتین این نوع پایپوش برای توضیح آن استفاده می‌کنیم. معمولا قسمت رویه‌‌ی اسلیپر پارچه‌ای است که قسمت بالای پای و پا را محکم می‌کند، اما قسمت پاشنه در آن باز است. انگشتان پا در این پایپوش‌ها جای حرکت دارند و بسیار راحتند.

اسلیپرهای پارچه‌ای لغزان یا پشت باز که رایج ترین نوع اسلیپرها در بین مردم هستند.

اسلیپرهای پارچه‌ای لغزان یا پشت باز که رایج ترین نوع اسلیپرها در بین مردم هستند.

 

اسلیپر زنانه راحت و زیبا

اسلیپر زنانه راحت و زیبا

اسلیپرهای بسته Closed slippers

نوعی پاپوش مخصوص محیط داخلی مخصوصا خانه که دارای قسمت پشتی و محافظ است. و مانع سر خوردن پا درون پاپوش می‌شود. این نوع اسلیپر معمولا از نوع اول گرم تر است و راه رفتن با آن بسیار راحت تر می‌باشد. چرا که به راحتی اسلیپرهای پشت باز از پا در نمی‌آیند.

اسلیپر پشت بسته که راه رفتن با آنها راحت تر از اسلیپرهای پشت باز است.

اسلیپر پشت بسته تمام نمدی که راه رفتن با آنها راحت تر از اسلیپرهای پشت باز است.

اسلیپر پشت بسته پوششی کامل برای پا ایجاد می‌کند.

اسلیپر پشت بسته پوششی کامل برای پا ایجاد می‌کند.

اسلیپرهای موکاسین Moccasin Slippers

اسلیپرهایی بسته که طراحی آنها از روی کفش‌های موکاسین صورت گرفته است. این اسلیپرها در قسمت بیرونی دارای جنس جیر و مخمل هستند و در داخل آنها پشمی است.

اسلیپر موکاسین نوعی از اسلیپرهای پشت بسته هستند که شبیه کفش‌های موکاسین طراحی شده اند.

اسلیپر موکاسین نوعی از اسلیپرهای پشت بسته هستند که شبیه کفش‌های موکاسین طراحی شده اند.

اسلیپرهای چکمه‌ای Slipper boots

این نوع اسلیپر اغلب مورد توجه خانم هاست. چکمه‌های خز دار با پشم و یا یک آستر خیلی نرم و یک کفی لاستیکی نرم، این اسلیپرها بعد از Sheepskin Boots طراحی شدند و رواج یافتند. برای فصول سرد و درمان پاهای سرد بسیار مناسبند و تا ساق پاها را می‌پوشانند.

چکمه‌های پوست گوسفندی یا sheepskin boots که اسلیپرهای چکمه‌ای از روی آنها طراحی شدند.

چکمه‌های پوست گوسفندی یا sheepskin boots که اسلیپرهای چکمه‌ای از روی آنها طراحی شدند.

اسلیپرهای چکمه‌ای برای گرم کردن پاها در فصول سرد بسیار مناسبند.

اسلیپرهای چکمه‌ای برای گرم کردن پاها در فصول سرد بسیار مناسبند.

اسلیپرهای صندل مانند Sandal slippers

صندل هایی که با یک لایه لاستیکی و یا پارچه‌ای نرم پوشیده شده اند. درست شبیه صندل‌های Birkenstock’s cushioned sandals. این اسلیپر در انواع صندل‌ها نیز دسته بندی می‌شوند به همین دلیل برای محیط‌های بیرون برای استایل‌های مناسب فصول گرم تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. هم چنین انواع مدل دمپایی‌های روفرشی که خانم‌های ایرانی در خانه می‌پوشند نیز شامل این دسته بندی می‌شود.

اسلیپر صندل مانند مخصوص خانم‌ها و آقایان تولید برند نایکی

اسلیپر صندل مانند مخصوص خانم‌ها و آقایان تولید برند نایکی

 

صندل بیرکنستاک Birkenstock's cushioned sandals، صندلی مناسب خانم‌ها و آقایان برای داخل و بیرون از خانه

صندل بیرکنستاک Birkenstock’s cushioned sandals، صندلی مناسب خانم‌ها و آقایان برای داخل و بیرون از خانه

اسلیپر مخصوص شب Evening slippers

این اسلیپر مخصوص لباس‌های شب و خانه مانند ربدشامبرها طراحی شده است. این نوع اسلیپر که به اسلیپرهای “Prince Albert” پرنس آلبرت از رویه‌‌ی مخمل به همراه زیره‌‌ی چرم ساخته شده است. در بعضی از مدل‌ها دارای یک نوار برزنتی دور تا دور لبه است و ممکن است اول نام صاحب آن با رنگ طلایی بر روی آن گلدوزی شده باشد.

اسلیپر

اسلیپر “Prince Albert” که در انواع پشت باز و پشت بسته طراحی شده و حالت رسمی تری نسبت به اسلیپرهای پشمی دارد.

اسلیپرهای جدید Novelty Slippers

برخی از اسلیپرها در شکل‌های خاص و متفاوت طراحی می‌شوند، این اسلیپرها بسیار شبیه اسلیپرهای عادی نرم و لطیف اند اما در شکل‌های حیوانات، پاهای حیوانات، وسایل نقلیه، شخصیت‌های کارتونی و غیره هستند که البته بیشتر مورد علاقه‌‌ی کودکان و نوجوانان هستند.

اسلیپرهای جدید که در انواع شکل‌های پای حیوانات یا اشکال دیگر طراحی و تولید می‌شوند.

اسلیپرهای جدید که در انواع شکل‌های پای حیوانات یا اشکال دیگر طراحی و تولید می‌شوند.

با توجه به تمام آنچه که گفته شد اسلیپرها نوعی پایوش هستند که بیشتر احساس راحتی را برای پوشنده آن به همراه دارند. چرا که در محیط خانه پوشیده می‌شوند. با توجه به نوع متفاوت فرهنگ‌ها هر کشوری دارای آداب و رسوم مخصوص خود است.

در ایران در خانه‌های دارای کف تمام سرامیک تمام اعضای خانواده پایوش می‌پوشند تا خیسی پا بعد از حمام یا دستشویی بر روی کفی‌های سرامیک قرار نگیرند و این کار در حفظ تمیزی خانه بسیار موثر است.

در هندوستان کفش‌هایی به نام Chappals با جنس پلاستیکی یا همان Flip Flop دمپایی‌های انگشتی به عنوان دمپایی‌های داخل خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. و پوشیدن اسلیپرها متداول نیستند. در هاوایی و بسیاری از جزایر کارائیب، واژه‌‌ی دمپایی و یا “Slippahs” برای توصیف flip-flops استفاده می‌شود. اصطلاح “کفش‌های خانه” به جای slipper در جنوب آمریکا رایج است.

دمپایی‌های انگشتی chappal که در هندوستان داخل خانه به جای اسلیپر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دمپایی‌های انگشتی chappal که در هندوستان داخل خانه به جای اسلیپر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Uwabaki نوعی اسلیپر ژاپنی است که در محیط‌های داخلی و جاهایی مانند مدارس، بعضی ادارات و مکان‌های عمومی که ورود و خروج با کفش ممنوع است، پوشیده می‌شود. در فرهنگ ژاپنی همه باید هنگام ورود به خانه و یا ساختمان کفش هایشان را در آورند.

اوواباکی اسلیپر بسیار سبک و منعطفی است که در آوردن و پوشیدن آن بسیار راحت است. برای محیط‌های داخلی طراحی شده است. در ورودی مراکز آموزشی از مهد تا دانشگاهها جاکفشی هایی قرار داده شده است که بچه‌ها کفش هایشان را در آورده و باید اواباکی‌ها را بپوشند. برای هر دوره اواباکی دارای نوارهای رنگی مخصوص به آن دوره را دارد و بدنه‌‌ی اواباکی‌ها همیشه یک رنگ خاص دارد.

اسلیپر اواباکی Uwabaki که در ژاپن برای پوشیدن در محیط‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اسلیپر اواباکی Uwabaki که در ژاپن برای پوشیدن در محیط‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اسلیپرها دنیای متنوعی دارند که با توجه به نیاز روز جامعه و بازار مدل‌های مختلف آن طراحی و تولید می‌شوند. ممکن است گاهی به حیطه‌‌ی صندل ها، کفش‌ها، دمپایی‌ها و یا چکمه‌ها وارد شوند اما با خواندن مطلب بالا تا حدودی می‌توانید انواع مختلف آن را شناسایی کرده و با توجه به نوع نیاز و کاربرد آنها مدل مورد نظرتان را انتخاب کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو