نکات کاربردی برای نگهداری و پرورش گیاه آدنیوم

منبع: ستاره

438

1398/4/22

08:04


از شرایط نگهداری و پرورش گیاه آدنیوم در منزل باید به آبیاری کم و به‌موقع، دمای ۱۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد، دریافت نور کافی و مستقیم خورشید و کوددهی ماهانه اشاره کرد.

نکات کاربردی برای نگهداری و پرورش گیاه آدنیوم

 
ستاره | سرویس گیاهان و حیوانات - اگر به دنبال هدیه دادن یک گیاه آپارتمانی فوق العاده برای اقوام و دوستانتان هستید، انتخاب آدنیوم یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست. آدنیوم ظاهری شبیه به بونسای دارد و جزو گیاهان خانواده خرزهره است و هر ساله در اواسط زمستان تا اوایل بهار به گل می‌رود. گل‌های آدنیوم صورتی، قرمز و گا‌ها سفید رنگ هستند و به گل رز شباهت دارند که به راحتی و با مراقبت جزئی به خوبی می‌توان در محیط آپارتمان از آنها نگهداری کرد. با خواندن این مقاله نکات کاربردی برای نگهداری و پرورش گیاه آدنیوم را یاد بگیرید.

چنانچه مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.


نحوه کاشت و پرورش گیاه آدنیوم

شرایط محیطی مورد نیاز برای نگهداری این گیاه به شرح زیر است:

۱) خاک آدنیوم

ترکیب ماسه، ورمیکولیت و کوکوپیت برای کاشت و پرورش گیاه آدنیوم در گلدان مناسب است. به طور کلی خاکی که برای کاشت آدنیوم استفاده می‌شود باید حاصلخیزی کافی و زهکش مناسب داشته باشد. از ترکیب خاک کوکوپیت، خاک پیت ماس و خاک پرلیت به نسبت ۲-۱-۱ یا خاک مخصوص کاکتوس (ترکیبی از شن، ماسه، کود پوسیده شده و خاک برگ) نیز می‌توانید برای کاشت آدنیوم استفاده کنید.

۲) نور مناسب برای آدنیوم

گیاه آدنیوم به نور مستقیم و کافی خورشید برای رشد و گلدهی نیاز دارد. برای نگهداری از آدنیوم در آپارتمان حتما آن را در برابر پنجره‌های نورگیر منزل قرار دهید به طوری‌که در تابستان، صبح، دو ساعت نور مستقیم خورشید به آن بتابد، ظهر در سایه آفتاب و بعد ازظهر در سایه قرار گیرد. نور کم و عدم دریافت نور خورشید باعث بلند و باریک شدن ساقه‌ها، تعداد کمتر برگ و عدم گلدهی می‌شود.

۳) میزان و نحوه آبیاری

یکی از مهم‌ترین نکات برای نگهداری و پرورش گیاه آدنیوم توجه به میزان و نحوه آبیاری گیاه است. آدنیوم همانند کاکتوس‌ها به دلیل داشتن ساقه‌ای که آب را در خود ذخیره می‌کند، مقاومت زیادی به خشکی دارد و آبیاری بیش از اندازه و مرطوب بودن دائمی خاک گلدان باعث پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه می‌شود. بنابراین برای آبیاری هنگامی که دو تا سه سانتیمتری سطح خاگ گلدان خشک شده بود گیاه را آبیاری کنید و از باقی ماندن آب در زیرگلدانی خودداری کنید.
نکته: از زیاد خشکی دادن به گیاه نیز بپرهیزید و توجه داشته باشید در روز‌های گرم تابستان ممکن است گیاه شما نیاز به آبیاری روزانه داشته باشد. خشکی کشیدن بیش از اندازه، باعث ریزش برگها، عدم گلدهی و ورود گیاه به دوره رکود می‌شود.

۴) دمای مناسب برای نگهداری و پرورش گیاه آدنیوم

آدنیوم تحمل زیادی به دما‌های بالا دارد و تا دمای ۳۸ درجه سانتیگراد را نیز تحمل می‌کند. حداقل دمای قابل تحمل برای این گیاه دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد است.

۵) گلدان مناسب و زمان تعویض گلدان

گلدان مناسب برای کاشت و نگهداری آدنیوم گلدان‌های سرامیکی و سفالی است. بهتر است از کاشت آدنیوم در گلدان‌های پلاستیکی خوداری کنید زیرا باعث آسیب به ریشه می‌شود. گیاه آدنیوم در صورت رشد مناسب نیاز به تعویض گلدان به یک سایز بزرگتر، هر ساله یا هر دو سال یکبار در فصل بهار دارد.
نکته: در هنگام تعوض گلدان حتما خاک قبلی را دور ریخته و گلدان را با خاک و بستر کاشت مناسب جدید، مجدداً پر و در صورت نیاز ریشه‌ها را نیز هرس کنید. همچنین از وجود سوراخ کافی در کف گلدان برای خروج زهکش و آب اضافی مطمئن باشید.

اصول نگهداری از آدنیوم

۱. نحوه هرس و سرزنی 

از نکات کاربردی برای نگهداری و پرورش گیاه آدنیوم، هرس به موقع و سرزنی صحیح آدنیوم است. هرس باعث می‌شود گیاه ساقه قطورتر و گلدهی بهتری داشته باشد.

نحوه هرس

  • هرس ساقه‌های آسیب دیده، بیمار و شکسته
  • هرس ساقه‌های نرم، آبدار و نازک
  • هرس شاخه‌های بلند به طوری که هم‌قد دیگر شاخه‌ها شود
  • هرس سرشاخه‌ها در اواخر پاییز برای گلدهی گیاه

هرس گیاه آدنیوم


۲. کوددهی آدنیوم

برای رشد بهتر گل آدنیوم توصیه می‌شود در فصل رشد گیاه یعنی بهار و تابستان ماهی یک بار از کود کامل یا کود‌های پتاسه استفاده شود. همچنین تغذیه و کوددهی آدنیوم با کود مایع حاوی آهن در فصل رشد نیز به رشد بهتر و افزایش گلدهی گیاه شما کمک خواهد کرد. بدین منظور هر ۱۵ روز یک بار همزمان با آبیاری مقداری نیز کود مایع به گیاه دهید.


۳. سمپاشی برای آفات و بیماری‌های آدنیوم

هر چند این گیاه همانند سایر گیاهان خانواده خرزهره در برابر بیماری و آفات مقاوم است، اما ممکن است باز هم شته‌ها، کنه تار عنکبوتی، شپشک و بیماری‌های قارچی مانند لکه برگی و سفیدک پودری برای گیاه شما ایجاد مشکل کنند. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم از سم دیازینون مطابق دستورالعمل آن استفاده کنید.


زمان و نحوه گلدهی آدنیوم

هر چند گیاه آدنیوم حتی بدون داشتن گل هم به دلیل برگ‌ها و ساقه قوی که دارد، جذاب است ولی در فصل گلدهی زیبایی و خیره‌کنندگی این گل چند برابر می‌شود. گلدهی آدنیوم از اواخر زمستان آغاز و تا اواسط بهار ادامه دارد.

شرایط گلدهی آدنیوم به شرح زیر است:

  • گیاه آدنیوم برای گلدهی باید بالغ باشد که بسته به نوع آن دو تا سه سال طول می‌کشد.
  • برای به گل رفتن گیاه لازم است حتما گیاه خود را به موقع (اواسط پاییز) هرس کنید و در همان فصل پاییز کوددهی نیز انجام دهید.
  • آدنیوم برای به گل رفتن نیاز به گذارندن یک دوره سرما و خواب (رکود) دارد. یعنی لازم است گیاه در طول فصل زمستان و به مدت ۲ ماه، در دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد قرار گیرد. در این مدت نیاز آبی گل بسیار کم شده و هر ۳ تا ۴ هفته یک بار باید گل را آبیاری کنید و آبیاری باید در حدی باشد که فقط از خشک شدن بیش از اندازه خاک گلدان جلوگیری شود. در این دوران گیاه برگ‌های خود را از دست می‌دهد و نیاز چندانی به نور خورشید ندارد. قرار دادن گلدان پشت پرده پنجره‌ای که دمای کمتر از ۱۰ دارد، برای گذارندن دوره خواب گل در آپارتمان کفایت می‌کند.

گلدهی گیاه آدنیوم


سوالات متداول درباره گیاه آپارتمانی آدنیوم

۱. علت نرم شدن ساقه آدنیوم چیست؟ 

آبیاری بیش از اندازه و عدم دریافت نور کافی خورشید از مهمترین علت‌های نرم شدن ساقه است. آدنیوم نیاز به دریافت حداقل ۲ ساعت نور مستقیم خورشید دارد و در هنگام آبیاری باید از ماندن آب در پای گلدان و زیر گلدانی خودداری شود.

۲. زرد شدن برگ‌های ادنیوم چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

میزان دریافت نور کم است و یا تغذیه گیاه به خوبی انجام نمیشود.

۳. دلایل کند شدن رشد گیاه چیست؟

آفات و بیماری‌ها از مهمترین دلایل کند شدن و عدم رشد گیاه است. همچنین عدم حاصلخیزی و کهنه شدن خاک نیز می‌تواند باعث کند شدن رشد شود. برای حل این مشکل می‌توان خاک گلدان را تعویض و گیاه را دو مرتبه در خاک نو مخلوط با کود پوسیده کاشت.


بیشتر بدانید: انواع خاک گلدانی و بستر کاشت برای گیاهان


سخن پایانی

در صورت داشتن اطلاعات کافی درباره نگهداری و پرورش گیاه آدنیوم، به راحتی می‌توانید این گل را مهمان خانه خود کنید. تکثیر آدنیوم از طریق بذر و قلمه زدن قابل انجام است فقط توجه داشته باشید برگ و بذر‌های این گیاه سمی هستند، پس اگر فرزند کوچکی در خانه دارید، گیاه آدنیوم را دور از دسترس او قرار دهید و در هنگام تکثیر و هرس نیز حتما از دستکش استفاده کنید. لمس این گیاه باعث تحریکات پوستی و در صورت بلع باعث مسمومیت می‌شود.

در صورتی که شما نیز تجربه‌ای در زمینه کاشت و نگهداری گیاه آدنیوم دارید، از طریق بخش ارسال نظر با ما به اشتراک بگذارید.

اگر قصد هدیه دادن یک گیاه آپارتمانی زیبا به دوست یا آشنای خود دارید پیشنهاد می‌کنیم انواع گیاهان زینتی معروف را بشناسید و سپس اقدام به خرید کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو