چگونه جای زخم‌های کهنه پوست را درمان کنیم؟

96

1398/4/22

10:06


چگونه جای زخم‌های کهنه پوست را درمان کنیم؟

سلامت نیوز:متخصص پوست و مو درباره چگونگی درمان جای زخم و نحوه مراقبت از آن توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران، اسکارمهام متخصص پوست و مو اظهار کرد: اسکار بافت فیبروزی تشکیل شده روی سطح پوست است که بعد از آسیب دیدن این اندام به دلایل مختلفی به وجود می‌آید که از جمله می‌توان به آسیب ناشی از سوختگی، بریدگی یا طی شدن فرآیند ترمیم هرگونه زخمی اشاره کرد.

وی افزود: اسکار معمولا در شروع تشکیل به رنگ قرمز و صورتی است که به مرور ممکن است محو‌تر شود.

این متخصص پوست با اشاره به اینکه ۲ نوع اسکار داریم، گفت: هایپر تروفیک، اکثر اسکار‌ها تخت هستند، اما چنانچه بدن کلاژن زیادی تولید نکند یا انسجام مرتب و منظمی به خودش نگیرد اسکار برجسته‌ای تشکیل می‌شودکه به این اسکارها، هایپرتروفیک یا کلوئید گفته می‌شود و تشکیل این بافت ممکن است از چند هفته تا چند ماه بعد از آسیب ادامه پیدا کند و بزرگتر هم شود.

وی درباره نوع دوم اسکار بیان کرد: آتروفیک اسکار ناشی از تحلیل رفتن یا کمبود کلاژن است که می‌تواند همسطح یا فرو رفته باشد که نمونه این موضوع را می‌توان در برخی از جراحی‌ها، تروما یا بیماری‌هایی مثل جوش، آبله مرغان به صورت فرورفتگی یا گودی می‌شود.

این متخصص پوست درباره پیشگیری از این نوع عارضه بیان کرد: اگر از زخم ایجاد شده خوب مراقبت کنید احتمال تشکیل اسکار کاهش پیدا می‌کند، ضمن اینکه مدت زمان باقی ماندن زخم کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: پیشگیری از عفونت در موضع زخم مهم است، زیرا عفونت همراه با پروسه التهابی باعث افزایش سایز آن می‌شود، ایجاد اسکار را بیشتر می‌کند که جدا کردن پوست‌های مرده از موضع و تمیز نگاه داشتن زخم با آب و صابون از نکات کلیدی این امر است.

مهام درباره درمان اسکار گفت: اگرچه ممکن است این عارضه هیچ وقت کامل از بین نرود، اما برای بهبود ظاهر اسکار درمان‌های موضعی مثل انواع کرم‌ها و ژل‌های ترمیم کننده که در داروخانه‌ها موجود است، می‌توان استفاده کرد.

وی متذکر شد: یک لایه نازک از یک پماد آنتی باکتریال روی پوست زده می‌شود که مثل یک لایه محافظ کننده عمل می‌کند و مانع نفوذ هوا به این بخش می‌شود.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو