نحوه کاشت درخت سنجد و شرایط نگهداری از آن

منبع: ستاره

235

1398/4/31

20:36


کاشت درخت سنجد در هر نوع خاکی امکانپذیر است و با گرمای هوا، خشکی و آبیاری کم سازگاری دارد. سنجد از گیاهان دارویی مهم است و کاشت آن در شرایط اقلیمی کشور ما به راحتی قابل انجام است.

آشنایی با نحوه کاشت درخت سنجد و شرایط نگهداری آن


ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات - درخت سنجد از آن درختان زیبایی است که عموما در کنار نهر آب و جوی‌ها می‌توان مشاهده کرد. سنجد به علت داشتن برگ‌های سبز خاکستری و شاخه‌هایی که در همه جهات رشد می‌کنند و همچنین دارا بودن میوه‌های رنگین با خاصیت دارویی فراوان مورد توجه است. چوب درخت سنجد نیز در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی، صنایع چوب و عطر سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.این درخت جلوه زیبایی به طبیعت بخشیده و یک گزینه مناسب برای کاشت در باغ، باغچه منزل و حتی داخل یک گلدان بزرگ است. در ادامه با طریقه کاشت درخت سنجد و شرایط نگهداری این درخت زیبا و مفید آشنا شوید.
در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.

نحوه کاشت درخت سنجد

برای کاشت درخت سنجد ساده‌ترین راه خرید نهال این درخت از فروشگاه‌های محصولات کشاورزی یا قلمه زدن ساقه گیاه در اوایل زمستان است، ولی اگر صبر و حوصله به خرج دهید می‌توانید این درخت را از طریق کاشت هسته آن نیز سبز کنید.


مراحل کاشت درخت سنجد از طریق بذر

۱- برای کاشت هسته سنجد باید صبر کنید تا میوه‌های سنجد روی درختان به طور کاملا طبیعی رسیده و تغییر رنگ دهند. (میوه سنجد در بیشتر نقاط کشور ما در فصل پاییز می‌رسد)
۲- زمانی که میوه آغاز به تغییر رنگ کرد، آن را از شاخه بچینید و قسمت گوشتی میوه را از روی آن جدا کنید.
۳- مراقب باشید هنگام جدا کردن گوشت میوه، آسیبی به هسته نرسد. می‌توانید هسته را با آب ولرم بشویید تا همه بقایای گوشتی میوه که به آن چسبیده، کاملا پاک شوند.
۴- هسته سنجد را در مخلوطی از خاک پیت ماس یا خاک اره مرطوب بکارید و آن را آبیاری کنید.
۵- گلدان را برای مدت یک ماه در دمای معمولی اتاق در برابر نور غیر‌مستقیم خورشید قرار دهید و در تمام این مدت همواره بستر کاشت را مرطوب (و نه خیس و غرقاب) نگه دارید.
۶- بعد از گذشت یک ماه، گلدان را برای مدت سه ماه به مکانی با دمای ۱ تا ۵ درجه سانتیگراد انتقال دهید و همچنان رطوبت مورد بذر را تامین کنید.
۷- بعد از گذشت سه ماه، گلدان را به مکانی با دریافت نور مستقیم خورشید، آبیاری روزانه و دمای ۲۴ درجه سانتیگراد انتقال دهید. در حدود ۶ هفته طول می‌کشد تا اولین جوانه‌های سنجد را مشاهد کنید.

 کاشت هسته سنجد


مراحل کاشت نهال سنجد

۱- نهال سالم و قوی سنجد را از مراکز مطمئن فروش گل و گیاه تهیه کنید.
۲- گودالی را در باغچه یا فضای باغ آماده کنید. برای اندازه این گودال، نمی‌توان عدد دقیقی گفت، ولی به طور کلی اندازه گودال را حدود دو تا سه برابر عرض و طول ریشه در نظر بگیرید و آن را حفر کنید.
۳- هرچه گودالی که حفر می‌کنید، بزرگ‌تر باشد، به شما این امکان را می‌دهد که به‌راحتی نهال را درون آن قرار دهید و همچنین شروع رشد ریشه راحت‌تر می‌شود. اما یادتان باشد گودال را بیش از حد عمیق یا کم‌عمق حفر نکنید. عمق ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتری برای کاشت نهال سنجد مناسب به نظر می‌رسد.
۴- ریشه نهال را به آرامی در گودالی که آماده کرده‌اید، به صورت عمودی و بدون فشار آوردن به ریشه‌ها قرار دهید و داخل گودال را با همان خاکی که خارج کرده‌اید همراه با مقداری کود دامی پوسیده ترکیب و پر کنید.
۵- بلافاصله بعد از کاشت درخت سنجد، نهال را آبیاری و این کار را مجددا چند ساعت بعد نیز تکرار کنید تا نهال به خوبی در خاک استقرار پیدا کند.
۶- بهترین زمان کاشت نهال سنجد اواخر فصل زمستان (نیمه اول اسفند) است.

عکس درخت سنجد



شرایط نگهداری و مراقبت‌های لازم درخت سنجد

خاک

درخت سنجد به نوع خاک چندان حساس نیست و در هر نوع خاکی که حاصلخیزی متوسط و زهکش مناسب داشته باشد، قادر به رشد خواهد بود. درخت سنجد به خشکی، خاک‌های سنگین رسی و فقیر مقاوم است، ولی بهترین رشد را در خاک‌های ماسه‌ای با زهکش مناسب دارد.

آبیاری

سنجد از گیاهان مقاوم به کم آبی است. مرطوب نگه داشتن بذر تا زمان جوانه‌زنی برای رشد گیاه ضروری است، ولی بعد از آن آبیاری را می‌توان هر دو هفته یک بار انجام داد. توجه داشته باشید در ماه‌های گرم سال (تیر و مرداد) به دلیل تبخیر سریع آب و درجه حرارت بالا، بایستی آبیاری را با فواصل کمتری انجام دهید.

دما

کاشت درخت سنجد در هر دمایی امکانپذیر است و این درخت تحمل سرمای ۳۵- درجه و گرمای ۴۵ درجه سانتیگراد را دارد.

نور

درخت سنجد برای رشد کافی و بهینه به دریافت نور کافی و مستقیم خورشید (۶ تا ۸ ساعت در روز) نیاز دارد. از همین رو اگر قصد کاشت درخت سنجد در محیط آپارتمان را دارید، نورگیرترین قسمت منزل را برای قرار دادن گلدان در نظر بگیرید.

آفات و بیماری‌ها

سنجد درختی مقاوم است و کمتر مورد هجوم آفات و بیماری‌ها قرار می‌گیرد. شپشک، لارو و بیماری‌هایی مانند لکه برگی، قانقاریا، پژمردگی ورتیسلیوم و سوختگی بلایت از جمله بیماری‌های این درخت است که در اثر شرایط نامساعد محیطی ایجاد می‌شوند. توصیه می‌کنیم اگر قصد کاشت درخت سنجد را دارید، از سموم شیمیایی استفاده نکنید تا بتوانید از خواص سنجد ارگانیک دست پرورده خودتان بهره‌مند شوید. با این حال اگر مجبور به این کار شدید بهتر است به مهمترین توصیه‌ها و نکات برای سمپاشی درختان میوه توجه کافی داشته باشید.


سخن پایانی

درخت سنجد سه سال بعد از جوانه‌زنی، شروع به گلدهی و تولید میوه می‌کند و می‌تواند یک درخت ماندگار در باغچه منزل شما باشد. همچنین در سال‌های اخیر به دلیل مقاومت این گیاه به شرایط اقلیمی کشور ما و نیاز آبی کم این درخت، طرح کاشت درختان سنجد با استقبال زیادی مواجه بوده و می‌تواند ایده‌ای برای جوانان جویای کار باشد.
در صورتی که تصمیم به کاشت انبوه این گیاه گرفته‌اید با اموری از قبیل اصول فاصله کاشت درخت و اصول سمپاشی کاملا آشنا گردید. اگر شما نیز تجربه‌ای درباره کاشت درخت سنجد، نحوه فروش محصول سنجد و بازار‌های هدف آن می‌شناسید، می‌توانید آن را از طریق ارسال نظرات با ما و خوانندگان ستاره به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو