بهترین فیلم های ابرقهرمانی تاریخ سینما

بهترین فیلم های ابرقهرمانی تاریخ سینما


1,049

1398/4/31

20:45


معرفی برترین و محبوب ترین فیلم های سینمایی ابرقهرمانی (Superhero) تاریخ سینما در ژانرهای اکشن، کمدی، ماجراجویانه، فانتزی و علمی تخیلی

بهترین فیلم های ابرقهرمانی تاریخ سینما

۹ روز پیش
معرفی برترین و محبوب ترین فیلم های سینمایی ابرقهرمانی (Superhero) تاریخ سینما در ژانرهای اکشن، کمدی، ماجراجویانه، فانتزی و علمی تخیلی

بهترین فیلم های ابرقهرمانی تاریخ سینما

اختصاصی سلام سینما-فیلم های ابرقهرمانی همانطور که از اسمشان پیداست درباره ابرقهرمان ها و چالش های پیش روی آنها هستند. ابرقهرمان، فردی معمولی است که قدرت های ماورای انسانی دارد و کارش حفاظت از مردم است.

فیلم های سینمایی ابرقهرمانی معمولا در ژانرهای اکشن، ماجراجویانه، فانتزی و علمی تخیلی ساخته می شوند و عموما المان هایی مانند ابرشرور و ضدقهرمان در مقابل آنها قرار می گیرند. بعضی از این فیلم ها بر اساس شخصیت های کتاب های کمیک هستند، بعضی برگرفته هاز داستان های کوتاه رادیویی و بعضی دیگر صرفا ساخته ذهن یک فیلمنامه نویس اند.

 

تاریخچه ابرقهرمان ها

تاریخچه ظهور این ابرقهرمان ها به اوایل دهه 1940 میلادی برمی گردد زمانی که کاراکتر «کاپیتان آمریکا» به عنوان اولین ابرقهرمان به دنیا معرفی شد. در همان دهه بود که کاپیتان مارول، بتمن و سوپرمن هم ساخته شدند. اما ماندن در کتاب های مصور برای جهانی شدن کافی نبود. باید پای قهرمان ها به دنیای فیلم و سینما باز می شد. سپس از این شخصیت ها کارتون هایی به صورت سریال برای رده سنی کودک و نوجوان ساخته شد که در زمان خودش حسابی گل کرد.

اواخر دهه 50 بود که شخصیت های قهرمانی ژاپنی به دنیا معرفی شدند و به عنوان ابرقهرمان و یا ابرشرور در کنار دیگر شخصیت ها قرار گرفتند.

دهه های 80 و 90 عصر قهرمان های فضایی، فیلم های ابرقهرمانی تخیلی و دوران طلایی جنگ ستارگان و فیلم هایی از این قبیل بود. همزمان فیلم های بسیاری از سوپرمن، سوپرگرل، بتمن، مرد عنکبوتی، روبوکاب و گروه هایی مثل چهار شگفت انگیز ساخته شدند که هرکدام به نوبه خود سردمدار بودند.

از سال 2000 به بعد بود که «مردان ایکس» پا به عرصه گذاشتند و نظر طرفداران ژانر ابرقهرمانی را به خود معطوف کردند. فیلم های این دوران به واسطه پیشرفت صنعت جلوه های ویژه که عموما لازمه ژانر ابرقهرمانی است؛ قوی تر و ماندگارترند. سه گانه مرد عنکبوتی از «سم ریمی» و سه گانه بتمن از «کریستوفر نولان» در همین سال ها ساخته و اکران شدند.

بعد از 2010، زمانی که کمپانی مارول با فیلم «مرد آهنی» برای خودش اعتباری دوچندان گرفته بود؛ با ساخت فیلم هایی مثل «انتقام جویان» و «کاپیتان آمریکا» گیشه ها را به دست گرفت و به نوعی بی رقیب شد.

حالا سوال اینجاست که از میان اینهمه فیلم های سینمایی ابرقهرمانی، کدامیک در ذهن مردم ماندگار شدند و می توان به آنها عنوان بهترین داد؟ در این فهرست برآنیم تا بهترین، محبوب ترین و البته پرامتیازترین فیلم های ابرقهرمانی را معرفی کنیم.

 

11-ددپول/ (Deadpool (2016

بهترین فیلم های ابرقهرمانی-ددپول

امتیاز: 8   (نقد فیلم ددپول)

کارگردان: تیم میلر           بازیگران: رایان رینولدز,  تی جی میلر,  لزلی اوگامس,  برایانا هیلدبرند,  تیلور هیکسون

یک فیلم ابرقهرمانی کمدی! فردی که از انواع امراض رنج می برد به ابرقهرمانی نامیرا تبدیل می شود. در واقع نامیرا بودن قدرت ابرانسانی ددپول است. او برعکس دیگر هم نوعانش، بد دهن است و همیشه از کلمات رکیک استفاده می کند و همین ماجرا باعث می شود که فیلم هایش با درجه سنی R باشند. اما ددپول به قدری در بین مردم محبوب شد که به رویه دیگر فیلم های این نوع، همه منتظر قسمت دوم آن بودند و زمانی که ادامه آن 2 سال بعد ساخته شد؛ عنوان پرفروش ترین فیلم سال را گرفت و بلاک باستر تابستان 2018 شد.

«رایان رینولدز» که از قبل گفته بود که بعد از ددپول در هیچ فیلم ابرقهرمانی دیگر بازی نخواهد کرد؛ لباس ددپول را بعد از فیلم برای خودش برداشت. البته در طی روز های فیلمبرداری که 48 روز طول کشید؛ «رینولدز» با بنیاد «آرزو کن» همکاری کرد و با لباس مخصوصش به دیدن بچه های سرطانی رفت.

فیلم «ددپول» از مجموعه فیلم های «مردان ایکس» است و نامزد گلدن گلوب بهترین فیلم کمدی-موزیکال و بهترین بازیگر نقش اول مرد شده است.

 

10-مردان ایکس: روزهای گذشته آینده/  (X-Men: Days of Future Past (2014

بهترین فیلم های ابرقهرمانی-مردان ایکس روزهای گذشته آینده

 امتیاز: 8

کارگردان: برایان سینگر           بازیگران: هیو جکمن,  جیمز مک آووی,  نیکولاس هولت,  مایکل فاسبندر,  هلی بری,  جنیفر لارنس,  پیتر دینکلیج,  پاتریک استوارت,  فن بینگ بینگ

این فیلم ابرقهرمانی تخیلی، هفتمین فیلم از سری فیلم های «مردان ایکس» و ادامه مستقیم «آخرین ایستادگی» است. «ولورین»، که جزو محبوب ترین شخصیت های مردان ایکس است و به واسطه داشتن پنجه های تیغه ای شکل از آیکونیک ترین آنها هم محسوب می شود قرار است در زمان سفر کند تا نسل بشر را نجات دهد. او باید به سال 1973 برود و جلوی کشتاری را بگیرد که اگر اتفاق بیفتد؛ تهدید بزرگی برای نسل بشر است.

به گفته «برایان سینگر»، کارگردان این فیلم، برای آنکه قضیه سفر در زمان در فیلم، علمی و کارآمد به نظر برسد؛ گپ و گفتی طولانی با «جیمز کامرون» داشتند که حول نظریه های فیزیک کوانتوم، تئوری ریسمان و جهان موازی بوده است.

این فیلم، در بخش بهترین جلوه های ویژه نامزد جایزه اسکار و بفتا شد.

 

9-نگهبانان کهکشان/  (Guardians of the Galaxy (2014

بهترین فیلم هایابرقهرمانی-نگهبانان کهکشان

 امتیاز: 8.1

کارگردان: جیمز گان           بازیگران: کریس پرت,  زویی سالدانا,  دیوید باتیستا,  وین دیزل,  بردلی کوپر,  مایکل روکر,  کارن گیلان,  جان سی ریلی,  جایمن هانسو,  گلن کلوز,  بنیسیو دل تورو,  شان گان,  لارا هادوک

«پیتر کویل» که در کودکی دزدیده شده و زمین خارج شده است؛ حالا برای خودش کسی شده و یک گوی را از یکی از اشرار کهکشان دزدیده است؛ بی خبر از آنکه این شی می تواند تهدید بزرگی برای جهان باشد. «پیتر» که به استار لرد معروف است؛ با چند خلافکار دیگر یک تیم برای نگهبانی از کهکشان راه می اندازند. تیمی متشکل از: زنی آدمکش و مرموز، مردی تشنه انتقام، راکونی مسلح و یک درخت سخنگو.

به گفته «بردلی کوپر» صداپیشه شخصیت «راکت، راکون اسلحه به دست»، دستمزدی که او برای فیلم گرفته از مجموع دستمزدش برای فیلم های «دفترچه امیدبخش» و «خماری» بیشتر بوده است.

این فیلم ابرقهرمانی کمدی، در بخش های بهترین جلوه های ویژه و بهترین چهره پردازی، نامزد جوایز اسکار و بفتا شد است.

 

8-لوگان/  (Logan (2017

بهترین فیلم های ابرقهرمانی-لوگان

امتیاز: 8.1   (نقد فیلم لوگان)

کارگردان: جیمز منگولد           بازیگران: هیو جکمن,  پاتریک استوارت,  بوید هالبروک,  استیون مرچنت,  دافنه کین,  ریچارد ای گرانت

فیلم «لوگان» بعد از 17 سال از اولین قسمت از مجموعه فیلم های «مردان ایکس»، حسن ختامی برای شخصیت محبوب «ولورین» است و ظاهرا قرار است دخترش راه او را ادامه دهد. فیلم در زمان آینده اتفاق می افتد که جهش یافته ها کمرنگ و کمیاب شدند و آنهایی که باقی ماندند، مثل لوگان، قدرت هایشان رو به افول است. لوگان آخرین ماموریت زندگی اش را باید به قیمت جانش تمام کند. 

«هیو جکمن» که در زمان ساخت فیلم حدودا 49 ساله بود در مصاحبه ای گفت که رسیدن به آمادگی جسمانی برای این قسمت از مردان ایکس، از سخت ترین چالش های بازیگری او بوده است. او اضافه کرد که از بازنشسته شدن از نقش لوگان فقط یک ناراحتی دارد آن هم اینکه در دیگر فرانچایزها مثل انتقام جویان و ددپول نمی تواند بازی کند.

فیلم «لوگان» نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شده است.

 

7-مردعنکبوتی: دور از خانه/  (Spider-Man: Far from Home (2019

بهترین فیلم های ابرقهرمانی-مرد عکبوتی دور از خانه

امتیاز: 8.1

کارگردان: جان واتس           بازیگران: تام هالند,  جیک جیلنهال,  ماریسا تومی,  مایکل کیتون,  زندیا کلمن,  ساموئل ال جکسون,  جان فاورو

مرد عنکبوتی را «استن لی» خلق کرد و اولین بار در عصر طلایی کتاب های کمیک در سال 1962 به جهان معرفی شد. از این شخصیت، انیمیشن، فیلم و سریال های بسیاری ساخته شده است. معروف ترین این فیلم ها، سه گانه (مرد عنکبوتی 1، 2 و 3) ساخته «سم ریمی» و با بازی «توبی مگوایر»، دو فیلم از «مارک وب» با عنوان (مرد عنکبوتی شگفت انگیز 1 و2) و با بازی «اندرو گارفیلد» و 2 فیلم مارولی با عنوان (بازگشت به خانه و دور از خانه) و با بازی «تام هالند» هستند.

«تام هالند» پیش از آنکه در فیلم «مرد عنکبوتی» به صورت مستقل حضور داشته باشد؛ در فیلم «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» بازی کرد و معرفی شد.

آخرین فیلمی که از مرد عنکبوتی ساخته شده «مرد عنکبوتی: دور از خانه» نام دارد و هم اکنون در سینماهای دنیا درحال اکران است. این فیلم محبوب ترین و پرامتیازترین فیلم در مجموعه خودش است و در ادامه وقایع «انتقام جویان: پایان بازی» است.

 

6-انتقام جویان/  (The Avengers (2012

بهترین فیلم های ابرقهرمانی-انتقام جویان

امتیاز: 8.1

کارگردان: جاس ویدون           بازیگران: رابرت داونی جونیور,  کریس ایوانس,  اسکارلت جوهانسون,  مارک رافالو,  کریس همسورث,  جرمی رنر

انتقام جویانِ مارول که ششمین اثر مستقل این کمپانی به شمار می رود؛ جز پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما است. مارول، بعد از موفقیتی که از «مرد آهنی» به دست آورد؛ به فکر ساختن انتقام جویان افتاد. در این فیلم، قهرمانان محبوب مردم مثل: کاپیتان آمریکا، مردآهنی، هالک، ثور، بیوه سیاه و شاهین چشم دور هم جمع شدند تا بشریت را از نقشه های شوم «لوکی» نجات دهند.

مدت زمان این فیلم بیش از 3 ساعت است اما در نسخه نهایی 2 ساعت و 20 دقیقه بود. «کریس ایوانز» بازیگر نقش کاپیتان آمریکا در این باره گفت که بیشتر سکانس های حذف شده درباره «استیو راجرز/کاپیتان آمریکا» و کنار آمدن او با دنیای مدرن است.

این فیلم ابرقهرمانی تخیلی، در بخش بهترین جلوه های ویژه نامزد جایزه اسکار و بفتا شده است.

 

5-بتمن آغاز می کند/  (Batman Begins (2005

بهترین فیلم های تاریخ سینما-بتمن آغاز می کند

امتیاز: 8.2

کارگردان: کریستوفر نولان           بازیگران: کریستین بیل,  مایکل کین,  لیام نیسون,  گری اولدمن,  مورگان فریمن,  کیتی هولمز

«بروس وین»، شخصیت پشت نقاب بتمن، مردی ثروتمند و خوش گذران است اما زمانی که لباس بتمن را می پوشد خودِ واقعی اش را به دنیا نشان می دهد. بتمن، مردی نابغه با توانایی جسمی بالا و البته به واسطه ثروت هنگفتش با امکانات فراوان است. چون در کودکی در گاتهام سیتی پدر و مادرش را جلو چشمش کشتند؛ تصمیم گرفت ذهن و بدنش را قوی کند تا هم انتقام بگیرد و هم با جرم و جنایت مبارزه کند.

اولین بار حدود 30 سال پیش، «تیم برتون» نسخه ای از بتمن را ساخت که فیلمی موفق بود. اما اغلب مردم، بتمن را با سه گانه «کریستوفر نولان» می شناسند. در «بتمن آغاز می کند»، بروس که فهمیده قدرت در ترساندن است با لباسی تیره، الهام گرفته از خفاش، می خواهد یک تنه عدالت را به گاتهام سیتی برگرداند و البته موفق هم ظاهر می شود. در آخر این قسمت، رئیس پلیس شهر به او می گوید که خلافکاری در حال به هم زدن نظم شهر است و هرجا خرابکاری می کند؛ یک کارت جوکر جا می گذارد. بتمن قول می دهد این مساله را پیگیری کند.

این فیلم، نامزد اسکار در بخش بهترین فیلمبرداری شده است.  

 

4-شوالیه تاریکی برمی خیزد/ (The Dark Knight Rises (2012

بهترین فیلم های ابرقهرمانی تاریخ سینما-شوالیه تاریکی برمی خیزد

امتیاز: 8.3

کارگردان: کریستوفر نولان           بازیگران: کریستین بیل,  مایکل کین,  گری اولدمن,  تام هاردی,  ماریون کوتیار,  مورگان فریمن,  جوزف گوردون لویت,  آنا هتوی

سومین و آخرین قسمت از سه گانه بتمن است و کریستوفر و جاناتان نولان فیلمنامه آن را نوشتند. در این قسمت، هاروی دنت مرده و آرامش به شهر برگشته است. حالا 8 سال است که بتمن خانه نشین شده و مال و ثروتش تا حد زیادی با توطئه از دستش خارج شده است. با برگشتن شخصی که گمان می رود فرزند راس الغول است دوباره شهر گرفتار آشوب می شود و بتمن از جانش مایه می گذارد تا مردم را نجات دهد.

در نهایت در ماجرای خنثی کردن بمب ها، همه فکر می کنند که بتمن کشته شده و خانه اش مکان سکونت بینوایان می شود؛ حال آنکه او با «سلینا» در فلورانس است.

این فیلم که در رده پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما قرار دارد؛ نامزد بفتای بهترین جلوه های ویژه شده است.

 

3-انتقام جویان: جنگ ابدیت/ (Avengers: Infinity War (2018

بهرین فیلم های ابرقهرمانی-انتقام جویان جنگ ابدیت

امتیاز: 8.4   (نقدهای فیلم انتقام جویان: جنگ ابدیت)

کارگردان: آنتونی روسو,  جو روسو           بازیگران: کریس ایوانس,  اسکارلت جوهانسون,  مارک رافالو,  جاش برولین,  تام هیدلستون,  کریس همسورث,  جرمی رنر,  الیزابت اولسن,  بندیکت کامبربچ,  تام هالند,  پل راد,  رابرت داونی جونیور,  آنتونی مکی,  دان چیدل,  دانای گوریرا,  سباستین استن,  چادویک بوزمن,  پام کلیمنتیئف,  زویی سالدانا,  دیوید باتیستا,  وین دیزل,  بردلی کوپر,  کریس پرت,  بندیکت وانگ,  گوئیت پالترو,  کارن گیلان,  لتیتیا رایت

پیش از جنگ ابدیت، انتقام جویان هر مانعی را می توانستند از سر راه بردارند و از پس هر شروری بر بیایند اما «تانوس» با سنگ های ابدیت و دستکش آهنینش، تمام معادلات را به هم ریخت. مردمی که رفته بودند تا یک پیروزی هیجان انگیز دیگر از جوخه ابرقهرمانان محبوبشان ببینند؛ بهت زده و بعضا ناراحت سالن های سینما را ترک کردند.

علی رغم همه تلاش ها، «تانوس» با یک بشکن زدن، نیمی از مردم دنیا که قهرمانان داستان هم جزئی از آنها بودند را با خاک یکسان کرد.

از آنجا که مارول در این قسمت به نحوی سنت شکنی کرده بود و شرور داستان را پیروز میدان نشان داده بود؛ برای لو نرفتن فیلمنامه اقدامات زیادی انجام داد. حتی بعضی از بازیگران که در قسمت های قبلی نشان داده بودند که ممکن است داستان را خواسته یا ناخواسته لو دهند؛ اصل فیلمنامه را نداشتند. «مارک رافلو» با زیگر نقش هالک گفته بود که فیلمنامه فیک به او دادند. «تام هالند»، چهره جدید مردعنکبوتی هم تا روز آخر فیلمنامه را نداشت؛ البته «هالند» پیش از آن داستان «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» را اسپویل کرده بود و با این کار کمی او را گوش مالی دادند.

فیلم «انتقام جویان: جنگ ابدیت» که تا مدت ها بعد از اکران در صدر باکس آفیس بود؛ در جوایز اسکار و بفتا نامزد بهترین جلوه های ویژه شد.

 

2-انتقام جویان: آخر بازی/ (Avengers: Endgame (2019

بهترین فیلم های ابرقهرمانی-انتقام جویان آخر بازی

امتیاز: 8.6    (نقد فیلم انتقام جویان: آخر بازی)

کارگردان: آنتونی روسو,  جو روسو           بازیگران: رابرت داونی جونیور,  کریس ایوانس,  کریس همسورث,  اسکارلت جوهانسون,  بری لارسون,  پل راد,  جاش برولین,  میشل فایفر,  سباستین استن,  جرمی رنر,  چادویک بوزمن,  مارک رافالو,  جان فاورو,  تای سیمپکینز,  گوئیت پالترو,  دان چیدل,  هیرویوکی سانادا

این قسمت از انتقام جویان پایانی بر 22 فرانچایز از مجموعه فیلم های با این مضمون است. قسمت قبلی بیننده را شوک زده در نیمه راه رها کرد و همین باعث شد تا طرفداران برای دیدن قسمت آخر مشتاق باشند. «آخر بازی» از همان روزهای اول اکران، با استقبال بی نظیر مردم مواجه شد و امتیاز خیلی بالایی از آنها گرفت. منتقدان هم فیلم را پسندیدند و امتیاز 78 از 100 را به آن دادند. به علاوه این فیلم در هفته اول اکرانش به فروش بالای 1 میلیارد دلار رسید.

کمی پیش از این فیلم، مارول با فیلم «کاپیتان مارول» شخصیت دیگری را معرفی کرد و زمینه حضور او را در قسمت آخر انتقام جویان فراهم کرد. ظاهرا قرار است که کاپیتان مارول آخرین امید و ناجی بشریت و البته خود انتقام جویان باشد. در ضمن، شعار قسمت آخر این است: «به هر قیمتی!»

 

1-شوالیه تاریکی/ (The Dark Knight (2008

بهترین فیلم های ابرقهرمانی-شوالیه تاریکی

امتیاز: 9   (نقد شوالیه تاریکی)

کارگردان: کریستوفر نولان            بازیگران: کریستین بیل,  مایکل کین,  مگی جیلنهال,  گری اولدمن,  مورگان فریمن,  آنتونی مایکل هال,  هیث لجر,  کیلین مورفی,  دیوید دستمالچیان

 مگر می شود «کریستوفر نولان» فیلمی بسازد و در فهرست بهترین ها نباشد؟ دومین قسمت از سه گانه بتمن، با عنوان شوالیه تاریکی، با بیش از 2 میلیون رای در imdb عنوان محبوب ترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ سینما را دارد. فیلم اول، یعنی «بتمن آغاز می کند» در حالی تمام می شود که گاتهام سیتی دوباره درگیر آشفتگی شده و دشمن مردم این بار یک کارت جوکر در صحنه جرم از خودش به جا می گذارد. حالا همه می خواهند بدانند جوکر کیست و بتمن چگونه از عهده این روان پریش بر می آید.

البته لازم به ذکر است یکی از دلایلی که این فیلم را خیلی محبوب کرد نه خودِ بتمن، بلکه شرور داستان یعنی جوکر بود. خیلی از مردم به جای قهرمان، با او همراه شدند وته دلشان برای او آرزوی برد داشتند. مرگ زود هنگام و ناگهانی «هیث لجر»، بازیگر شخصیت جوکر، هم مردم را احساساتی و بیش از پیش مشتاق دیدن این فیلم کرد.

بازی درخشان و ماندگار «هیث لجر» باعث شد تا جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را بگیرد؛ هرچند خودش فرصت گرفتن آن را پیدا نکرد. جایزه دیگری که عاید «شوالیه تاریکی» شد در بخش بهترین صدا بود. در کل این فیلم، در 8 بخش نامزد اسکار شده بود.

 

 طی چند سال اخیر، ابرقهرمان هایی جذاب و دوست داشتنی به دنیا معرفی شدند؛ مثل: مرد مورچه ای، زنبورک، آکوامن، زن شگفت انگیز، پلنگ سیاه و حتی ابرقهرمان های انیمیشنی مثل شگفت انگیزان که بعضی در گیشه بسیار موفق بودند و لقب پرفروش ترین تمام ادوار گرفتند اما به لحاظ امتیازی در رده  پایینی قرار داشتند که خارج از این فهرست است؛ خب مسلما همه فیلم های ابرقهرمانی در این فهرست جا نمی شوند و سعی ما معرفی بهترین ها بود؛ بهترین فیلم ابرقهرمانی از نظر شما چیست؟


زهرا توللی

زهرا توللی

انتقام جویان ددپول نقد فیلم ددپول تیم میلر رایان رینولدز تی جی میلر لزلی اوگامس برایانا هیلدبرند تیلور هیکسون مردان ایکس روزهای گذشته آینده برایان سینگر هیو جکمن جیمز مک‌آووی نیکولاس هولت مایکل فاسبندر هلی بری جنیفر لارنس پیتر دینکلیج پاتریک استوارت فن بینگ بینگ نگهبانان کهکشان جیمز گان کریس پرت زویی سالدانا دیوید باتیستا وین دیزل بردلی کوپر مایکل روکر کارن گیلان جان سی ریلی جایمن هانسو گلن کلوز بنیسیو دل تورو شان گان لارا هادوک دفترچه امیدبخش خماری لوگان نقد فیلم لوگان جیمز منگولد بوید هالبروک استیون مرچنت دافنه کین ریچارد ای گرانت مردعنکبوتی دور از خانه جان واتس تام هالند جیک جیلنهال ماریسا تومی مایکل کیتون زندیا کلمن ساموئل ال جکسون جان فاورو استن لی سم ریمی توبی مگوایر مارک وب اندرو گارفیلد کاپیتان امریکا جنگ داخلی جاس ویدون رابرت داونی جونیور کریس ایوانس اسکارلت جوهانسون مارک رافالو کریس همسورث جرمی رنر مرد آهنی  بتمن آغاز می کند کریستوفر نولان کریستین بیل مایکل کین لیام نیسون گری اولدمن مورگان فریمن کیتی هولمز شوالیه تاریکی برمی خیزد تام هاردی ماریون کوتیار جوزف گوردون لویت آنا هتوی جاناتان نولان انتقام جویان جنگ ابدیت نقدهای فیلم انتقام جویان جنگ ابدیت آنتونی روسو جو روسو جاش برولین تام هیدلستون الیزابت اولسن بندیکت کامبربچ پل راد آنتونی مکی دان چیدل دانای گوریرا سباستین استن چادویک بوزمن پام کلیمنتیئف بندیکت وانگ گوئیت پالترو لتیتیا رایت مرد عنکبوتی بازگشت به خانه انتقام جویان آخر بازی نقد فیلم انتقام جویان آخر بازی کاپیتان مارول شوالیه تاریکی نقد شوالیه تاریکی آنتونی مایکل هال هیث لجر کیلین مورفی دیوید دستمالچیان زهرا توللی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو