در مورد عفونت مجاری ادراری چه می دانید؟ آیا با عوارض عفونت مجاری ادراری آشنایی دارید؟ آیا میتوان این بیماری را با روش های خانگی درمان کرد؟ معمولا افرادی که به عفونت ادراری دچار هستند، به احتباس ادرار هم مبتلا خواهند شد و بالعکس در صورت داشتن احتباس ادرار احتمال خطر عفونت مجاری ادراری بالا می رود. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام به بررسی عفونت مجاری ادراری ، احتباس ادرار و روش های درمان خانگی آنها خواهیم پرداخت. همچنین در مورد خطرات و عوارض هر کدام صحبت خواهیم کرد.

عفونت مجاری ادراری چیست؟

عفونت مجاری ادراری یکی از شایع ترین عفونت ها بین زنان است تقریبا 25 درصد از همه عفونت را تشکیل می دهد. بیش از 50 درصد زنان در طول زندگی خود علائم عفونت مجاری ادراری یا UTI را دارند. از آنجایی که آنتی بیوتیک ها شایع ترین روش درمانی معمول برای UTI هستند، باکتری ها به آنتی بیوتیک مقاوم شده اند و ممکن است در بدن فرد این نوع درمان جوابگو نباشد. به همین دلیل، باید درمانی استفاده کرد که باکتری ها را کاملا از بین ببرد و خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری را کاهش دهد. یک روش سالم و موثر برای درمان این بیماری استفاده از دارو های خانگی است. مهم است که از چه نوع داروهای خانگی برای عفونت مجاری ادراری استفاده شود، اما برخی از بهترین داروهای خانگی برای عفونت مجاری ادراری عبارتند از: نوشیدن مقدار زیاد مایعات، لباس زیر خشک و تمیز و مصرف غذاهایی مانند خربزه، پروبیوتیک، ویتامین C و استفاده از برخی روغن های موثر.

بی اختیاری ادرار

علل و عوارض عفونت مجاری ادراری

UTI یا عفونت مجاری ادراری توسط ارگانیسم هایی ایجاد می شود که بیش از حد کوچک اند و بدون میکروسکوپ دیده می شود، از جمله قارچ ها، ویروس ها و باکتری ها. با وجود دفاع سیستم ایمنی بدن، برخی از باکتری ها این توانایی را دارند به مجرای ادرار، مثانه و کلیه نفوذ کنند. بیشتر موارد UTI توسط باکتری E. coli ایجاد می شود که می تواند در روده، مجرای ادرار و واژن زندگی کند. دیگر عوامل بیماری زاهای مهم که می تواند UTIs را ایجاد کند شامل باکتری های پروتس میرابیلیس، استافیلوکوک ساپروفیتیکوس، استافیلوکوک اپیدرمیدیس و پنومونی کلبسیلا است. در بیماران دیابتی، عفونتهای کلیبسیلا و استرپتوکوک شایع تر هستند. عفونتهای پوسیدوموناس در بیمارانی که از کاتتر استفاده می کنند، شایعتر هستند.

همچنین عفونت ادراری در میان زنان در سن 18 تا 24 سالگی بسیار شایع است. اگر چه UTI به طور معمول برای زندگی خطر ناک نیست، اما باعث درد و ناراحتی می شود و کیفیت زندگی یک شخص را تحت تاثیر قرار می دهد. بطور کلی، علائم UTI در بزرگسالان ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • درد هنگام ادرار کردن
  • احساس سوزش در مثانه یا مجرای ادرار هنگام ادرار کردن
  • ادرار کردن به صورت مکرر، اما فقط مقدار کمی دفع می شود
  • دردهای عضلانی
  • درد شکم
  • احساس خستگی و ضعف
  • ادرار ابری به نظر برسد
  • ادرار قرمز یا صورتی روشن باشد (نشانه ای از خون در ادرار)
  • درد لگن در زنان
  • گیجی یا هزیان (در بیماران مسن)

عوامل خطر عفونت مجاری ادراری

عوامل متعددی وجود دارد  که احتمال ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می دهد. احتمال مبتلا شدن افراد سالمند، افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی و زنان باردار به عفونت ادراری بیشتر است. عواملی که باعث می شود فرد دچار عفونت مجاری ادراری شود، عبارتند از:

  • مقاربت جنسی
  • استفاده از اسپرم ها
  • استفاده از دیافراگم
  • استفاده کاتتر
  • زنان باردار
  • زنان یائسه
  • افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف
  • افراد مبتلا به دیابت

یک چالش عمده از UTI ها این است که این عفونت تمایل دارند که مجددا فعالیت کنند. UTI های عود شده عمدتاً توسط یک عفونت مجدد ظاهر می شود. با هر بار مبتلا شدن به UTI خطر ابتلای مجدد به عفونت در یک زن افزایش می یابد. تحقیقات نشان می دهد که پس از مبتلا شدن به UTI، از هر پنج زن، یک زن طی شش ماه دیگر، مجدد دچار UTI خواهد داد.

گیاهان دارویی -01

12 درمان خانگی برای عفونت مجاری ادراری

1. نوشیدن مقدار زیادی مایعات

آب آشامیدنی یا مایعات در طول روز باعث می شود تا باکتری ها از مجاری ادراری شما از بین بروند. بر اساس مطالعه ای که در سال 2013 در مرکز پزشکی در جنوب غرب کانادا انجام شده است، مصرف زیاد مایعات عامل مهمی برای درمان عفونت مجاری ادراری است چون با نوشیدن آب و مایعات، بدن هیدراته می شود و سم ها و باکتری ها از بدن خارج می شود. به همین دلیل، نوشیدن حداقل یک لیوان آب در هر وعده غذایی و میان وعده ها در روز(به عبارتی سه وعده غذایی و دو میان وعده در روز که جمعاً، حداقل 5 لیوان آب در روز می شود) برای از بین بردن باکتری الزامی است چون می تواند منجر به درمان عفونت شود.

2. تکرار کردن ادرار

ادرار کردن و تکرار آن توسط فرد برای دفع باکتری ها بسیار موثر است. فرد می تواند با مصرف مایعات و دفع ادرارکه باعث فعالیت بیشتر مجاری ادراری می شود، باکتری ها از این بدن خود دفع کند و به درمان خود کمک کند. همچنین این نکته مهم باید توجه شود که بعد از رابطه جنسی، دفع ادرار انجام شود تا باکتری هایی که ممکن است وارد مجرای ادراری شده باشند، از بدن دفع شوند. مطالعات نشان داده است که نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی در مثانه، اجازه می دهد که محیطی برای رشد بیشتر باکتری ها در داخل مجاری ادراری فراهم شود و در نتیجه عفونت مجاری ادراری ایجاد شود.

3. لباس زیر تمیز و خشک

تمیز و خشک نگه داشتن باعث جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری ها می شود و تضمین می کند که باکتری به داخل مجرای ادرار نرسد. همچنین جنس لباس مهم است زیرا جنس نامناسب مانند پارچه های پلاستیکی یا شلوار جین چون رطوبت را جذب می کند، می تواند مشکل ساز باشد و به رشد باکتری ها کمک کند.

4. عدم استفاده از کاندوم های اسپرم کش

اسپرم کش ها می تواند باعث تحریک و افزایش رشد باکتری ها شود. استفاده از کاندوم بدون چربی همچنین می تواند باعث تحریک شود بنابراین کاندومی را انتخاب کنید که اسپرم کش نباشد. یک مطالعه که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده، نشان می دهدکه در میان زنان جوان ، بروز عفونت مجاری ادراری بالا است و خطر آن به شدت به ارتباط جنسی مربوط است، چون از دیافراگم با اسپرم کش استفاده کرده بودند.

5. پروبیوتیک ها و تاثیر آنها بر عفونت مجاری ادراری

با توجه به مقاومت باکتری ها در مقابل بهترین داروهای خانگی برای درمان عفونت مجاری ادراری ، بعد از این موارد، امیدوارترین روش درمانی، استفاده از پروبیوتیک است. تحقیقات منتشر شده در مجله اورولوژی هند نشان می دهد که استفاده از پروبیوتیک می تواند از رشد بیماری در سطوح داخلی و خارجی جلوگیری کند، زیرا پروبیوتیک ها از سیستم ایمنی بدن انسان حمایت می کنند و به عنوان یک خط دفاعی عمل می کنند. خوردن غذاهای حاوی پروبیوتیک به بازگرداندن فلور طبیعی بدن کمک می کند و همچنین مثانه با کمک باکتری های مفید بازسازی می شود. بعضی از مواد غذایی سالم شامل مواد غذایی حاوی ماست غنی شده، پنیر خام و کلم هستند.

6. کرن بری و درمان عفونت مجاری ادراری

برخی مطالعات نشان می دهد که آب کرن بری ممکن است احتمال مبتلا شدن به UTI را در افراد کاهش دهد، بویژه برای زنانی که ممکن است مجدد دچار UTI شوند، احتمال مبتلا شدن در این زنان را نیز کم می کند. شواهدی هم نشان داده است که استفاده از کرن بری خاصیت پیشگیرانه دارد.

7. سیر

سیر دارای خاصیت ضد میکروبی است، مصرف سیر خام در درمان و دفع میکروب ها و باکتری های مضر از بدن بسیار موثر است. همچنین، یافته های علمی نشان می دهد که سیر توانایی فعالیت ضد باکتری در برابر طیف گسترده ای از باکتری ها را دارد و همچنین خواص ضد قارچی دارد، به خصوص در برابر قارچی که باعث عفونت می شود.

8. ویتامین C و درمان عفونت مجاری ادراری

ویتامین C ادرار را اسیدی می کند و عملکرد سیستم ایمنی را افزایش می دهد. در سال 2007، مصرف روزانه 100 میلی گرم ویتامین C در درمان عفونت های مجاری ادراری، در دوران بارداری مورد بررسی قرار گرفت. محققان دریافتند که مصرف ویتامین C برای یک دوره سه ماهه، می تواند عفونت مجاری ادراری را کاهش دهد و سطح سلامت زنان را افزایش دهد.

9. روغن گل میخک

تحقیقات منتشر شده نشان داده است که روغن گل میخک دارای فعالیت ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد ویروسی است. همچنین خاصیت ضد التهابی دارد و برای از بین بردن درد و بهبود بیماری استفاده می شود. گل میخک را می توان به صورت داخلی به مدت دو هفته انجام داد اما بهتر است که این درمان، تحت مراقبت یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی انجام شود.

10. روغن پونه کوهی برای درمان عفونت مجاری ادراری

مطالعه ای در سال 2012، فعالیت ضد باکتری روغن پونه کوهی را مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که پونه در برابر تمام گونه های باکتری ها که مورد آزمایش قرار گرفته بودند، خاصیت دفع کنندگی دارد و می تواند از رشد باکتری ها جلوگیری کند. محققان معتقدند که پونه کوهی می تواند به عنوان جایگزین ضد باکتری برای درمان استفاده شود و یک وسیله موثر برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی است. می توان این روغن را با آب یا روغن نارگیل مخلوط و به صورت داخلی استفاده کرد. توصیه می شود این درمان بیشتر از دو هفته ادامه پیدا نکند اما بهتر است که طبق نظر متخصص این درمان پیش برود.

عفونت مجاری ادراری

پیشگیری از عفونت مجاری ادراری با آب انار

کسانی که از مشکل عفونت های دستگاه ادراری رنج می برند، می دانند که چقدر احساس دردناکی است. این نوع عفونت ها ناراحت کننده و ناخوشایند است و می تواند منجر به عوارض دیگری شود. عفونت ناشی از ویروس ها و باکتری ها ممکن است بر سیستم ادراری از جمله مثانه و کلیه تاثیر بگذارد. احساس سوزش، بوی نامطبوع، ادرار تیره و تکرر ادرار بعضی از علائم شایع این بیماری است. اگر چه درمان های پزشکی برای درمان عفونت های دستگاه ادراری مهم است، اما نوشیدن هر روز آب انار می تواند به شما در از بین بردن این بیماری ناراحت کننده کمک کند.

روش های بهبود عفونت های دستگاه ادراری

هنگامی که مبتلا به عفونت های دستگاه ادراری هستید، توصیه می شود مقدار زیادی مایعات مصرف کنید. مصرف مایعات به دفع ادرار کمک می کند و احساس سوزش هنگام ادرار را کم می کند. مصرف مایعات موجب می شود که باکتری ها از سیستم ادراری شما از جمله کلیه ها خارج شود.

آب انار

شما متعجب خواهید شد اگر بدانید که آب انار یکی از سالمترین انواع آبمیوه ها است، زیرا حاوی هر نوع آنتی اکسیدان است. یک مجله سلامتی با بررسی و تحقیقاتی که انجام داده است، گزارشی ارائه کرده که نشان می دهد آب انار ممکن است در برابر برخی از سرطان ها بدن را ایمن کند و همچنین می تواند خطرات ناشی از بیماری های قلبی را کاهش دهد. آب انار پر از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است که برای رهایی از عفونت های دستگاه ادراری بسیار مفید است. خواص آنتی اکسیدانی آب انار باعث جلوگیری از ایجاد باکتری روی دیواره های مثانه می شود، چون که ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و عفونت را از بین می برد.

چگونه آب انار را مصرف کنیم؟

شما می توانید یک کاسه انار میل کنید یا یک لیوان آب انار بنوشید تا مشکل عفونت های دستگاه ادراری شما را رفع شود. آب زغال اخته هم برای پیشگیری و درمان عفونت مجاری ادراری بسیار موثر است.

عفونت مجاری ادراری

احتباس ادرار چیست؟

احتباس ادرار، تخلیه نشدن کامل مثانه است. احتباس ادرار می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، اما مردان مسن بیشتر ممکن است دچار این بیماری شوند.

به طور کلی، دو نوع احتباس ادرار وجود دارد:

  • احتباس ادرار حاد
  • احتباس ادرار مزمن

احتباس ادرار حاد به طور ناگهانی اتفاق می افتد و فقط برای مدت کوتاهی باقی می ماند. این نوع از احتباس می تواند برای سلامت فرد خطرناک باشد چون حتی اگر مثانه پر باشد نمی توانند ادرار را تخلیه کنند.

احتباس ادرار مزمن طی مدت زمان طولانی رخ می دهد. افرادی که به این نوع از احتباس دچار هستند، می توانند ادرار را تخلیه کنند اما به طور کامل مثانه تخلیه نمی شود.

عفونت مجاری ادراری

علائم احتباس ادرار

علائم مربوط به احتباس ادرار بسته به نوع آن متفاوت است.

علائم احتباس ادرار حاد عبارتند از:

  • درد در قسمت تهتانی شکم
  • نفخ
  • نیاز فوری به دفع ادرار
  • ناتوانی در خالی کردن مثانه

علائم احتباس ادرار مزمن عبارتند از:

  • فشار شکمی
  • جریان ادرار ضعیف
  • درد شکم
  • تکرر ادرار
  • مشکل تخلیه نشدن کامل مثانه

درمان خانگی احتباس ادرار

عدم درمان احتباس ادرار می تواند موجب درد، ناراحتی و سایر مشکلات شود. در بعضی موارد، این بیماری می تواند برای سلامت فرد تهدید کننده و خطرناک باشد و ضروری است که برای درمان به پزشک مراجعه کنید. ترکیبی از درمان های پزشکی و خانگی ممکن است علائم را کاهش دهد و کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

در اینجا پنج راه درمان احتباس مثانه معرفی می شود:

1. داروهای پروستات

یک علت شایع احتباس ادرار، به ویژه در مردان، بزرگ شدن پروستات است. به همین دلیل، یک روش مشهور برای درمان احتباس ادرار، استفاده از داروهای پروستات است، دارو هایی مانند:

  • مسدود کننده های آلفا، از جمله آلفوزوسین (اوروکاتال)، دوکسازوزین، سیلوودوزین و تامسولوزین
  • مهار کننده های آنزیم 5 آلفا ، از جمله فیناستراید (پروسار) و دوتاسترید

این داروها می توانند رشد پروستات را متوقف یا آن را کوچک کند، همین طور می تواند علائم احتباس ادرار را کاهش دهد. همچنین برای جریان پیدا کردن ادرار، داروهای پروستات می تواند ماهیچه های مثانه را شل کند.  قبل از اینکه هر دارو را برای درمان خود مصرف کنید، ضروری است که با پزشک خود مشورت کنید. در حالی که مصرف دارو ها برای درمان مفید هستند، ممکن است بعضی از داروها، عوارض جانبی مضری داشته باشد که علائم شما را نیز بدتر کند.

2. مسکن

احتباس مثانه نیز ممکن است ناشی از عفونت مثانه یا تورم باشد. در نتیجه، ممکن است ناراحتی شدید، درد و سایر علائم بدتری را تجربه کنید. داروهای ضد درد یا مسکن ها می تواند به کاهش درد شما کمک کند. پزشک ممکن است استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن را برای تسکین موقتی توصیه کند.

10 خاصیت کم نظیر روغن نعناع

3. روغن نعناع

روغن های مفیدی مانند روغن نعناع، به دلیل توانایی از بین بردن درد، وجود دارد. روغن نعناع برای درمان مشکلات مثانه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در سال 2018 ، تحقیقات بالینی در مورد روغن نعناع انجام شد، در این تحقیقات، محققان از روغن نعناع برای درمان احتباس ادرار پس از زایمان در زنان استفاده کردند و نتایج خوبی برای درمان این بیماری دریافت کردند.

در این روش، برای ترغیب مثانه و تخلیه ادرار، چند قطره روغن نعناع را در آب توالت بریزید. روغن که با پرینوم برخورد می کند باعث می شود جریان ادرار افزایش یابد. این نوع از روغن ها را نباید بدون رقیق کردن استفاده کرد، باید با آب ترکیب شود و سپس استفاده شود.

4. گل قاصدک

گل قاصدک خواص ضد التهابی دارد. در گذشته، برای درمان بیماری کلیه و ناراحتی معده استفاده شده است. با توجه به توانایی های ضد التهابی آن، برای درمان التهاب مثانه و احتباس مثانه نیز مورد استفاده قرار گرفته است. برای استفاده از این روش، گل قاصدک را می توان به صورت چای مصرف کرد. شما می توانید این چای گیاهی را در فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید. برای اینکه از این روش نتیجه بگیرید و درمان شوید، چای را دو بار در روز بنوشید. اگر بعد از مصرف این چای، علائم شما بدتر شد، بلافاصله مصرف آن را کنار بگذارید و به پزشک مراجعه کنید.

5. گیاه گزنه

گیاه گزنه در گذشته، برای درمان درد مفاصل استفاده شده است. با این حال، برای از بین بردن علائم بزرگ شدن پروستات، مورد استفاده قرار گرفته است. برای استفاده از این گیاه، می توانید ریشه گیاه را تهیه کنید و آن را به صورت چای سه بار در روز مصرف کنید. شما همچنین می توانید این گیاه را به صورت قرص یا عصاره مصرف کنید. اگر با مصرف این گیاه دچار مسمومیت شدید، مصرف آن فوراً متوقف کنید.

احتباس ادرار یک وضعیت دردناک و تهدید کننده ای برای سلامت شما است. در حالی که داروهای خانگی برای درمان احتباس مثانه وجود دارد، پزشکان درمان های سنتی را توصیه می کنند چون درمان توسط این روش ها موثرتر هستند. اما به دلیل اینکه گیاهان و سایر داروهای خانگی اغلب از نظر کیفیت، خلوص و ایمنی تحت نظارت سازمان غذا و دارو نیستند، بهتر است که قبل از استفاده از درمان های خانگی، استفاده از هر نوع درمان را زیر نظر پزشک انتخاب و استفاده کنید.

عفونت مجاری ادراری

کدام آنتی بیوتیک برای درمان عفونت مجاری ادراری بهتر است؟

ابتدا پزشک یک آزمایش ادرار برایتان تجویز می کند تا مطمئن شوید که UTI دارید. سپس آزمایشگاه میکروب ها را در ظرفی به مدت چند روز رشد می دهد تا مشخص شود که کدام نوع از باکتری ها در شما مقاوم تر است و باعث بروز بیماری شده است. نتیجه این آزمایش نشان خواهد داد که کدام باکتری عامل بروز بیماری در شما بوده است. احتمالا یکی از آنتی بیوتیک های زیر برای درمان بیماری تان، تجویز می شود:

  • آموکسی سیلین / آپمتینین
  • سفتریاکسون
  • سفالکسین (کافلکس)
  • سیپروفلوکساسین (سیپرو)
  • فسفومایسین (مونورول)
  • لووفلوکساسین (Levaquin)
  • نیتروفورانتوئین (مکرواندین، مکبوید)
  • تری متوپریم / سولفامتوکسازول

دوز مصرفی این آنتی بیوتیک ها به شدت بیماری شما بستگی دارد. گاهی تنها یک عفونت ساده باعث این بیماری در شما است که با یک آنتی بیوتیک ساده هم درمان می شود. اما گاهی عفونت ادراری ناشی از پروستات بزرگ شده در مردان و یا سنگ کلیه است که نیاز به داروهای قوی تر با دوز بالاتر است.

برای درمان یک عفونت مزمن ادراری، پزشک ممکن است دوز بالایی از آنتی بیوتیک ها را تجویز کند. اگر UTI شما شدید باشد یا عفونت تا کلیه هایتان نیز پیش رفته باشد، ممکن است به آنتی بیوتیک های تزریقی نیاز داشته باشید.

گروهی از داروهای آنتی بیوتیک شناخته شده به عنوان فلوروکینولون ها مانند سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین ودیگر موارد معمولا برای عفونت مجاری ادراری ساده توصیه نمی شود، زیرا خطرات این داروها معمولا از مزایای درمانی شان بیشتر است. در برخی موارد که عفونت ادراری تان شدید است و یا عفونت کلیه، پزشک ممکن است داروی فلوروکینولون را تجویز کند، البته در صورتی که گزینه های دیگری برای درمان وجود نداشته باشد.

ممکن است در چند روز اول درمان با آنتی بیوتیک، شاهد بهبودی علائم نباشید ولی تقریبا با مصرف یک هفته آنتی بیوتیک، بیماری تان درمان می شود. همیشه سعی کنید تا انتها داروهایتان را مصرف کنید و درمانتان را کامل کنید تا دوباره عفونت عود نکند. معمولا به همراه آنتی بیوتیک یک داروی ضد درد هم تجویز می شود تا سوزش ادراری ناشی از این عفونت را کاهش دهد.

هشدارها

اگر چه استفاده و درمان این داروهای خانگی برای عفونت مجاری ادراری ها مورد اثبات قرار گرفته اند، اما مهم است که از این درمان های طبیعی طبق راهنمایی یک متخصص بهداشت و درمان استفاده شود.  UTIs بدون عارضه باید در عرض دو تا سه روز درمان شوند. اگر علائم در این مدت زمان کاهش پیدا نکرد، به متخصصین بهداشتی خود مراجعه کنید تا از بیماری خود مطمئن شوید.