اختلاف باغ کتاب تهران و پردیس سینمایی حل می‌شود؟

90

1398/5/1

16:16


در دو هفته اخیر مشکلاتی در پردیس سینمایی باغ کتاب پیش آمد که تماشاگران را دچار سردرگمی کرد، در حالی که به نظر می‌رسد با مدیریت درست می‌توان این مشکلات را مرتفع ساخت.

اختلاف باغ کتاب تهران و پردیس سینمایی حل می‌شود؟

سرویس سینمایی هنرآنلاین:  پردیس‌های سینمایی امروز یکی از مراکز مهم برای تفریحات خانوادگی هستند. خانواده‌ها و مخاطبان سینمارو برای ساعات پایانی شب و همچنین تفریح، پردیس‌های سینمایی را انتخاب می‌کنند تا بتوانند در این ساعات پایانی و گرم از خدمات یک جا بهره بگیرند.

در حال حاضر پردیس سینمایی کورش، پردیس سینمایی باغ کتاب، پردیس سینمایی ملت و مگامال از جمله مراکز فرهنگی- هنری هستند که خدمات شایسته‌ای به مخاطبان خود عرضه می‌کنند و دسترسی ساده و آسان به سالن‌های سینما، فودکورت و رستوران باعث شده تا میزان مخاطبان این پردیس‌ها نسبت به سایر سالن‌های سینمایی بیشتر باشد.

اما به تازگی در پردیس سینمایی باغ کتاب اتفاقی افتاد که خیلی ها را متعجب کرد. روز 20 تیر خبری منتشر شد با این موضوع که پردیس سینمایی باغ کتاب، شامگاه 19 تیر در ساعات پایانی کار دچار خاموشی موقتی شد.

ایسنا در این زمینه نوشت: در سئانس‌های پایانی و شبانگاهی که از ساعت 24 به بعد بود، سالن‌های انتظار این پردیس سینمایی برق‌هایش قطع شد و این اتفاق برخی تماشاگران که برای این سانس‌ها بلیت داشتند را متعجب کرد. سانس‌های نمایش فیلم برقرار شد، اما محوطه پردیس سینمایی برخلاف سالن‌های دیگر باغ کتاب دچار خاموشی بود و تماشاگرانی که در سئانس 24 فیلم دیدند، بعد از تماشای فیلم با درهای بسته باغ کتاب روبرو شدند که نمی‌توانستند آن مکان را ترک کنند. در بحث و گفت‌وگوهای که میان مخاطبان و نگهبانان باغ کتاب اتفاق افتاد و تماشاگران دلیل بسته شدن در را پرسیدند، نگهبانان اعلام کردند که ساعت کاری باغ کتاب، 22 است و بعد از آن، این مجموعه فعال نیست!

پس رسانه‌ای شدن این اتفاق و به دنبال آن انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی که از تاریکی مطلق مجموعه باغ کتاب خبر می‌داد، محسن جلالی فراهانی مدیر باغ کتاب تهران در گفت‌وگو با ایسنا درباره حواشی پیش آمده، گفت: پردیس سینمایی باغ کتاب به لحاظ وسعت و عملکردی مقابل سایر بخش‌های مجموعه باغ کتاب، 20 درصد آن را در برمی‌گیرد اما به لحاظ وسعت فضای زیر سقف کمتر از ۱۰ درصد باغ کتاب است. اگر این پردیس را با پردیس‌های سینمایی دیگر مثل پردیس کورش مقایسه کنیم می‌بینیم که آن‌ها در یک مجموعه جدا هستند که مثلاً ساختارشان طبقاتی است و اگر قرار باشد سینما فعالیت داشته باشد امکان تعطیل کردن و بسته شدن بقیه طبقات وجود دارد، اما ساختار باغ کتاب مسطح است و باز بودن پردیس سینمایی باعث می‌شود ما مجبور باشیم، تمام محدوده مرکزی باغ کتاب را که بیش از یک سوم کل مجموعه است باز نگه داریم.

او افزود: ما چند بار به بهره‌بردار سینما ابلاغ کردیم بیایند جلسه برگزار کنیم تا مشخص شود به چه شکل می‌خواهیم این همکاری ادامه داشته باشد، چرا که در تابستان ساعت کار مجموعه باغ کتاب تا ۱۲ شب است ولی در ۶ ماه دوم سال حدود ساعت ۲۲ مجموعه تعطیل می‌شود در حالی که الان گاهی فیلم‌ها تا بعد از ساعت ۲ بامداد تمام می‌شوند و باغ کتاب باید ساعت‌های بیشتری اضافه باز باشد.

مدیر باغ کتاب حتی به مخاطبان توصیه کرد در ساعت‌های پایانی اگر می‌خواهند به پردیس سینمایی باغ کتاب بیایند به ساعت کار باغ کتاب هم توجه کنند که به جز روزهای یکشنبه و دوشنبه که تا ساعت ۲۳ است بقیه روزها در تابستان تا ساعت ۱۲ شب خواهد بود و به همین دلیل پیشنهاد ما به دوستان این بود که سئانس آخر را به گونه‌ای تنظیم کنند که ساعت ۱۲ همزمان با پایان کار باغ کتاب پردیس سینمایی هم تعطیل شود؛ اما اگر اصرار بر این است که مثل بقیه سینماها اینجا هم تا سئانس آخر باز باشد باید در جلسه‌ای حد و مرزها مشخص شود تا راه برای مردم باز و چراغ‌ها روشن باشد تا شهروندانی که به مجموعه وارد می‌شوند از فضای درستی بهره‌مند شوند.

با صحبت‌های فراهانی ماجرا تمام نشد، چرا که فراهانی معتقد است قرارداد بهره‌بردار سینما با مجموعه باغ کتاب نیست و او حتی از نام این بهره‌بردار اطلاعی ندارد و قاعدتا مشکلات مالی بین دو طرف یکی از مسائلی است که موجب این قطعی‌ها و برخورد با مخاطبان سینما شده است.

در ادامه، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران 23 تیرماه در واکنش به این اتفاق گفت: ما در مورد باغ کتاب قانون‌مند عمل کرده و معتقدیم نباید این موضوع خانوادگی تا این اندازه رسانه‌ای می‌شد. ساعت کار مجموعه بر اساس قوانین کشور اعلام شده و حتی برخی انتقاداتی به مجموعه باغ کتاب داشتند که چرا تفاوت ساعت فعالیت بین مجموعه سینمایی آن و مابقی مجموعه است، چرا که ساعت کار مابقی‌ مجموعه‌ها را ۱۰ شب تا ۱۲ شب اعلام کرده بودیم اما عملا سینما ساعت دو بامداد تعطیل می‌شدند که این مسئله مورد انتقاد مابقی بهره‌برداران قرار گرفته و مدیرعامل باغ کتاب همان‌طور که باید پاسخگوی ۹ سالن سینما باشد باید پاسخگوی مابقی بهره‌برداران نیز باشد، لذا هیئت مدیره باغ کتاب تصمیم گرفت و آن را مکتوب هم اعلام کرد که این موضوع را در تعامل حل کرده و نیازی نبود که یک مسئله خانوادگی اینگونه رسانه‌ای شود و حتی نامه زدند که ما حکمیت کنیم.

وی با بیان این‌که دوستان سینمایی ما نیز پایبند قانون هستند، ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری نظارت بر سینما نیز وارد شده و این هفته با تعامل موضوع حل می‌شود.

چند روز پس از صحبت‌های اوحدی و مصاحبه‌های او و فراهانی در رسانه‌ها، احمدرضا ابوالصدق رئیس هیئت مدیره شرکت سازه هنر افق و بهره‌بردار پردیس سینمایی باغ کتاب بیانیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن با انتقاد صریح از جلالی فراهانی آمده بود: "اقدام به ایجاد هرگونه مزاحمت و ممانعت از حق مطابق با ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود و توصیه می‌شود ایشان عین متن ماده 690 قانون مجازات اسلامی را مطالعه و مجری آن باشند که در بخشی از آن آمده: هرکس... ‌اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور نماید به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود. ضمناً آقای جلالی فراهانی با توجه به ایجاد مزاحمت‌های ملکی و ممانعت از حق، این پردیس سینمایی را از خدمات رسانی کافی و استیفای قانونی از منافع عین مورد قرارداد محروم نموده و شخصا مسئول جبران خسارات مادی و معنوی وارد به این مجموعه می‌باشد.  ما طی نامه‌ای که برای مسئولین مربوطه و مراجع ذیصلاح تنظیم و ارسال کرده‌ایم ایشان را به عواقب عملکرد سوء مدیریتی و فرهنگی آشنا و مطلع نموده‌ایم. بدیهی است افکار عمومی و مراجع قضایی در این خصوص قضاوت خواهند نمود."

محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران نیز در این زمینه در مصاحبه‌ای گفت: موانعی که مجموعه باغ کتاب برای این پردیس سینمایی ایجاد کرده، باعث شده زحمات زیادی که مدیریت این سینما کشیده است و همچنین تبلیغات گسترده‌ای که برای جذب مخاطب داشته و درنهایت باعث شده به یکی از پردیس‌های موفق و پرفروش تبدیل شود، ضربه جدی‌ بخورد و بر سیستم نمایش‌اش اثر منفی گذاشته شود.

او ادامه داد: من به عنوان یک مدیر سینمایی از مسئولینی که این مشکل را ایجاد کردند تقاضا دارم این مورد را با کدخدامنشی و نشست‌ با مسئولین حل کند. ما حتی از طرف انجمن سینمادارن آمادگی داریم در این زمینه کمک کنیم، چه در زمینه نیروی انتظامی و امنیتی و چه در حوزه مدیریت شهری تا این مشکل حل شود. این گونه از موانع باعث می‌شود خدمات ارزنده‌ای که این پردیس به مخاطبان ارائه می‌دهد زیر سوال برود و همچنین از طرف دیگر تهیه‌کنندگان صدمه مالی ببینند.

این مدیر سینمایی افزود: در این خاموش کردن چراغ‌ها و ممانعت‌هایی که رخ می‌دهد، اگر مخاطبی آسیب ببینند و اتفاقی برای او بیفتد در سطح کشور اثر منفی خواهد گذاشت. این در حالی است که وجود سالن سینمایی می‌تواند به رونق مجموعه اضافه کند ولی ایجاد موانع در یک کار فرهنگی صورت خوشی ندارد.

پس از انتشار این بیانیه و همچنین صحبت‌هایی که دو طرف در رسانه‌های مختلف داشتند، در نهایت جلالی فراهانی با اظهار امیدواری از حل اختلاف میان باغ کتاب و پردیس سینمایی، گفت: مستاجر سینمای باغ کتاب از ابتدا مذاکره منطقی را رها کرد ولی پس از اتفاقات اخیر درخواست برگزاری جلسه و مذاکره کرد که اولین جلسه آن برگزار شد و امیدوارم طی مذاکره‌های آتی این اختلاف‌نظر زودتر حل شود و شیوه کار در پردیس سینمایی به شکل قبل ادامه پیدا کند.

مدیرعامل باغ کتاب درباره مشکلاتی که هفته گذشته برای تماشاگران نوبت شب پردیس سینمایی این مجموعه پیش آمد، توضیح داد: مشکل اصلی این بود که ما مسیرهای خروج مردم از سالن‌ها را تغییر دادیم و با این که از قبل هم اعلام کرده بودیم پردیس سینمایی برای ساعت ۱۲ دیگر به مردم بلیت نفروشد، اما سینما متاسفانه این کار را انجام داد که این موضوع مشکلاتی به دنبال داشت.

او افزود: ما با وجود این کارشکنی، همان شب به مسئولان سینما اعلام کردیم مسیر تردد مردم را از دری که مشخص کرده بودیم قرار دهند که این کار را نکردند و با هدایت مردم به سمت در اصلی از آن‌ها فیلم و عکس تهیه کردند.

جلالی‌فراهانی گفت: مشکل اصلی هم به این برمی‌گردد که مستاجر سینما باید شارژ مربوط به استفاده خود از خدمات عمومی و نگهداری باغ کتاب را پرداخت کند، ولی این اتفاق نیفتاده و در حال حل مشکل هستیم.

به نظر می‌رسد برای فعالیت این گونه پردیس‌های سینمایی که درون یک مجموعه دیگر قرار دارند باید یک راهکار اصولی در نظر گرفته شود تا به صورت اصولی و فنی سالن‌های سینما از دیگر بخش‌های یک مجموعه جدا شود. باید تدابیری اندیشیده شود که اگر بعد از این هم قرار است چنین ساخت و سازهایی ادامه پیدا کند، مسائل امنیتی و رفاهی در نظر گرفته شود تا مخاطبان با این دست مشکلات دست به گریبان نشوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو