یوگا در دوران بارداری، چه فوایدی دارد؟

منبع: نی نی بان

125

1398/3/2

21:49


یوگا در بارداری دارای تاثیر بسیار زیادی می‌باشد. به جرات می‌توان گفت یکی از بهترین لطف‌هایی که مادران باردار می‌توانند در حق بدن خود و کودک انجام دهند، انجام یوگای بارداری و تمرینات مدیتیشن می‌باشد. در واقع تمرینات یوگا هم برای افرادی که به صورت طبیعی قصد باردار شدن را دارند، و هم برای کسانی که تحت درمان‌های ناباروری مانند تلقیح مصنوعی، تجویز داروهای باروری، لقاح آزمایشگاهی و رحم جایگزین قرار دارند بسیار موثر می‌باشد.

تاثیر یوگا در ماه های مختلف بارداری
دوران حاملگی به سه دسته سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم تقسیم می‌شود. در هر مرحله تغییراتی خاص در جنین و مادر اتفاق می‌افتد. لازم به ذکر است که با توجه به وضعیت مادر و جنین، تکنیک‌ها و ورزش‌ها در هر مرحله متفاوت می‌باشد.
در سه ماه اول بارداری تمام روش‌های یوگا و ورزش‌ها به دلیل کوچک بودن جنین قابل اجرا می‌باشد. در صورتی که مادر دچار بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، ناراحتی‌های ریوی و یا خونریزی باشد، انجام حرکات یوگا باید با احتیاط کامل و همراه با آساناهای تغییر یافته انجام گیرد.
در سه ماهه دوم باید یک سری تمرینات که باعث تقویت عضلات کمر و شکم و پاها می‌شود صورت گیرد. این تمرینات شامل انجام ریلکسیشن و آساناهایی است که بر روی شکم، کمر، لگن و در کل اسکلت بدن کار می‌کنند. در واقع انجام این تمرینات در بارداری از تغییر وضعیت بدن مادر به طور قابل توجهی جلوگیری می‌کند و وضعیت مناسبی را به اندام‌های مختلف مادر می‌دهد.
تاثیر یوگا در بارداری به خصوص در سه ماهه سوم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. به دلیل اینکه وزن مادر در این دوره افزایش پیدا کرده و رحم باعث فشار مستقیمی به ریه می‌شود، این مساله باعث مشکلات تنفسی و کمبود اکسیژن در مادران خواهد شد. از این رو انجام یکسری ورزش‌های یوگا تاثیر چشمگیری در حفظ سلامت مادر دارد.

مزایا و تاثیر یوگا در بارداری
همانطور که می‌دانید با رشد جنین در بدن مادر، بالانس بدن نیز به هم می‌ریزد. در این دوران ستون فقرات به شدت خم می‌شود. با انجام تمرینات یوگا به راحتی می‌توانید با هر نفسی که به داخل شش‌ها فرو می‌برید بدن خود را به بهترین شکل تنظیم نمایید.
در واقع انجام تمرینات کششی یوگا باعث قوی‌تر شدن عضلات مادر می‌شود که این امر به طور چشمگیری به داشتن یک زایمان راحت‌‌تر کمک می‌کند. پیشگیری از کمر دردهای بارداری نیز از تاثیر یوگا در بارداری محسوب می‌شود. خانم‌ها با اجرای تکنیک‌های ورزشی یوگا به نوعی به کنترل و تعدیل فشار ناشی از بزرگ‌ شدن شکم خود می‌پردازند. زیرا عدم کنترل این فشار باعث بروز درد در ستوان فقرات و ناحیه عضلات خواهد شد.
همچنین اجرای تکنیک‌های یوگا و ورزش‌های کششی باعث کنترل هورمون‌های درونی بدن مادران خواهد شد. بنابراین خانم‌هایی که به انجام ورزش یوگا در دوران بارداری خود می‌پردازند در مقایسه با دیگر زنان باردار، شادابی و نشاط بیشتری خواهند داشت. حرکات ساده یوگای باروری باعث افزایش جریان خون در رحم و تخمدان‌ها می‌شود. این نوع ورزش باعث رفع مشکلاتی مانند آندومتریوز، فیبروم، کیست تخمدان، ناباروری و منظم شدن سیکل ماهانه می‌شود.
همان طور که می‌دانید استرس و فشارهای عصبی به نوعی باعث اختلالات هورمونی می‌شود. این اختلالات هورمونی در بیشتر خانم‌ها باعث مشکلاتی از قبیل آمنوره، اختلال در تخمک‌گذاری و نامنظم شدن عادت ماهیانه خواهد شد. از این رو تاثیر یوگا در بارداری به طرز قابل توجهی زیاد می‌باشد و باعث کاهش استرس و زیان‌های ناشی از آن می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو