درمان سردردهای شایع با نسخه خانگی

منبع: آسان طب

127

1398/3/2

22:32


درمان سردردهای شایع با مواد طبیعی موضوع این بخش از مجله پزشکی اسان طب است. اشتباه خیلی از ما اینست که به محض اینکه دچار سردرد می شویم سریع دنبال ژلوفن و پروفن می رویم. در صورتی که این قرص ها عوارض خیلی بدی برای بدن دارند و فقط باید در موارد ضروری استفاده شود. شما میتوانید به محض سردرد از داروهای گیاهی استفاده کنید. در این بخش از مجله پزشکی آسان طب برخی روشهای خانگی برای درمان سردردهای شایع را به شما معرفی می کنیم.

درمان سردردهای شایع

درمان سردردهای شایع

درمان سردردهای شایع

خوشبختانه امروزه توجه دانشمندان و محققان حرفه های پزشکی و بسیاری از مردم جهان به روش های درمانی سنتی فزونی یافته و استفاده از داروهای گیاهی به طریقهٔ علمی گسترش یافته است. بحث در مورد علت این تغییر نگرش در حوصلهٔ این مقدمه نیست. به هر صورت با بهره گیری از تجربیات گذشتگان به روش علمی، و با به کارگیری روشهای جدید درمان می توان به کسانی که دچار این عارضه هستند کمک های شایانی کرد. امید است مطالب آسان طب بتواند گامی هرچند کوچک در این راه بردارد.

سردردهای شایع از نوع بلغمی

در این نوع سردردهای شایع سر سنگین شده، آبریزش دهان و بینی، سفیدی ادرار و کندی نبض بروز می نماید و درد کمی شدت پیدا می کند.

نسخه: برای درمان سردرد روزی سه مرتبه هر بار نصف قاشق چای خوری پودر رب شیرین بیان را در آب گرم یا شیر ریخته، قبل از غذا میل کنید.

توجه: کسانی که دچار ناراحتی کلیه و فشارخون بالا هستند، از مصرف این دارو پرهیز کنند و به جای آن از نسخه های دیگر استفاده نمایند.

نسخه: ریشهٔ کاسنی ۴ مثقال، بادیان (رازیانه) ۴ مثقال، تاجریزی ۴ مثقال، همهٔ اینها را بکوبید و روزی دو بار صبح و شب یک قاشق مرباخوری از این مخلوط را در یک لیوان آب چند دقیقه بجوشانید و سپس صاف کرده، با گل قند مصرف نمایید.

طرز تهیهٔ گل قند: آسانترین روش برای تهیهٔ گل قند این است که مقدار ۲ سیر گل سرخ را نرم ساییده، با ۱۰۰گرم قند به قوام آورید.

نسخه: مرزنجوش 1 قاشق مرباخوری، آب جوش 1 استکان. این مخلوط را به مدت چند دقیقه دم کنید و سپس آن را صاف نموده، به دفعات غرغره نماید.

نسخه: تاجریزی ۱ قاشق مرباخوری. طبق دستور بالا مصرف نماید.

سردرد های شایع بر اثر سرماخوردگی

نسخه: گل بنفشه ۱ مثقال، ناخنک ۱ مثقال، آویشن ۲ مثقال، از مخلوط فوق روزی یک قاشق دم کرده، میل کنید.

نسخه: گل پنیرک ۱ مثقال، گل گاوزبان ۲ مثقال، گلیز وفا ۱ مثقال، گل ختمی ۱ مثقال، گل پونه ۲ مثقال، گل نیلوفر ۱ مثقال. داروها را مخلوط کنید و هر بار یک قاشق غذاخوری از آن را همراه یک قاشق مرباخوری ترنجبین در یک لیوان آب بجوشانید و پس از صاف کردن میل نمایید.

نسخه: گل بنفشه و گل ختمی هر کدام ۴ مثقال، سه پستان و تخم کتان هر کدام۲ مثقال، انجیر شیرازی ۱۰۰ گرم. این مواد را مخلوط نموده قدری خرد کنید و روزی دو مرتبه هر بار یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب به مدت پنج دقیقه بجوشانید و قبل از غذا میل نمایید.

سردرد های شایع پس از خروج از حمام

قبل از خروج از حمام نصف قاشق چای خوری فرنجشمک و نصف قاشق چای خوری تخم ریحان را با هم مخلوط کرده در 1 استکان آب بریزید و 1 قاشق مربا خوری عسل به آن اضافه کنید و پس از حمام میل نمایید.

توجه: کسانی که دچار دیابت هستند از عسل صرف نظر نمایند.

نسخه : قاشق غذا خوری گل بابونه را در یک لیوان آب بجوشانید و سپس سر را شسته از حمام بیرون بیایید.

سردرد های شایع بخاطر اشعه خورشید و مکان های شلوغ

علائم این سردرد خستگی، عطش، صدا کردن گوش و سستی در حواس پنجگانه است.

نسخه: گلاب یا سیب درختی، کافور، صندل و گشنیز را میتوانید بو کنید. ضمناً میتوانید گلاب را به سرتان بمالید.

نسخه: برای تسکین سردرد شربت انار ترش و شیرین، شربت تمبر هندی، عرق شاطره، عرق کاسنی، لعاب اسپرزه یا آب غوره را با شکر بجوشانید و میل نمایید. این داروها را به صورت مفرد و یا ترکیب می توان استفاده نمود.

نسخه: ۳ مثقال شیرخشت را در ۱ لیوان دوغ حل کرده میل نمایید.

نسخه: از آن جایی که افراد مبتلا به اینگونه سردرد باید مزاجشان نرم باشد، این نسخه برایشان مفید است. عناب ۴ مثقال، سه پستان ۴ مثقال، شاطره ۲ مثقال، خرفه ۲ مثقال، تمبر هندی ۱ قاشق غذاخوری، پوست هلیلهٔ زرد ۲ مثقال. این مخلوط را در ۴ لیوان آب بجوشانید تا ۲ لیوان آن باقی بماند. سپس آن را صاف کرده، ۲۰ عدد آلو در این آب بریزید و تا هفت روز هر صبح یک قاشق غذاخوری از آن میل کنید. مالیدن ضماد این جوشانیده یا پاشویه کردن با آن نیز ممکن است به تسکین سردرد کمک کند.

 سردردهای شایع به علت خشکی بینی

نسخه: به دانه ۱ مثقال، اسپرزه ۱ مثقال، قدومه ۱ مثقال. آنها را شسته در آب جوش بریزید و بگذارید ده دقیقه بماند. لعاب آن را روزی دو مرتبه میل نمایید.

نسخه: روغن بادام، روغن بنفشه و یا روغن کدو را صبح و شب یک قطره در هر بینی بچکانید.

نسخه: تخم خرفه را تمیز کرده روزی یک قاشق غذاخوری از آن را در ۲ لیوان آب بجوشانید و پس از صاف کردن روزی دو مرتبه میل کنید.

نسخه: نیم سیر آرد جو را همراه ۱ سیر روغن بادام شیرین یا تلخ خمیر کرده، به مدت یک ساعت به سر ضماد نمایید.

سردرد های شایع با مبداً ضعف دماغی یا سردرد هیجانی

علائم این سردردها اختلال در افکار، کدورت حواسی، و تحریک شدن با شنیدن صداهای زیاد، نور تند و بوهای بد و زننده است.

نسخه: گوشت کبوتر، گنجشک و یا بلدرچین را با قدری زعفران، دارچین و گلاب مصرف کنید. میوه ها را به صورت کمپوت میل نمایید.

نسخه: میخک را نرم ساییده، در گلاب بریزید و به سر بمالید.

نسخه: برای تسکین درد می توان گلاب، سیب و یا گلابی را بو کرد. این افراد بایستی همواره سعی نمایند که مزاجشان نرم باشد.

نسخه: مغز بادام، مغز گردو، مغز پسته، مغز فندق از هر کدام ۲۰ گرم، گل گاو زبان، بنفشه، تخم گشنیز و گل سرخ از هر کدام ۵ گرم، شکر ۱۵۰ گرم. این مواد را پودر کرده، روزی سه بار هر بار ۱ قاشق مرباخوری قبل از غذا میل نمایید.

توجه: افرادی که دچار جوش زدن، گرمی و خارش می باشند، از این دارو به مقدار روزی ۱ قاشق چایخوری مصرف نمایید.

سردردهای شایع به علت خوردن غذاهای چرب

نسخه: تخم خیار، تخم کاهو،تخم  کاسنی، تخم شوید شوید از هر کدام 1 مثقال، تخم گشنیز ۲ مثقال. همهٔ اینها را تمیز کنید و نرم سابیده، در در دو لیوان آب بریزید و چند دقیقه ای بجوشانید و یک بار صبح و یک بار عصر میل نمایید.

نسخه: قرقابت ۲ مثقال، چای مکه ای نیم کوب 2 مثقال. هر بار یک قاشق چای خوری از این مخلوط را در یک لیوان آبی ۵ دقیقه بجوشانید و پس از صاف کردن میل نمایید.

نسخه: تخم حنظل ۱ مثقال، تربد ۱ مثقال، افتیمون ۲ مثقال، مُقل ۱ مثقال، صبر زرد ۲ مثقال. این مخلوط را بکوبید و نرم کنید. سپس ۲ سیر برگ کرفس را در ۲ لیوان آب بجوشانید و صاف کنید. آب کرفس را با پودر فوق خمیر نموده، به صورت قرص درآورید و روزی ۲ عدد یک بار صبح و یک بار شب قبل از غذا میل کنید.

سردردهای شایع به علت ناراحتی معده

علائم این سردرد استفراغ، تلخی دهان، قی تلخ، زردی چشمان و رخساره، عطش، پیچش سر دل و ساکت شدن سردرد پس از استفراغ است.

نسخه: 2 قاشق غذاخوری سکنجبین را در 1 لیوان آب گرم بریزید و یکباره بنوشید پس از چند دقیقه معده تخلیه می شود و سردرد آرام می شود.

نسخه: سکنجبین، چهار شیر خنک (عناب، تخم کاهو، تخم کاسنی، تخم گشنیز، از هرکدام ۲ مثقال)، عرق شاطره و عرق کاسنی، چهار شیر خنک را با ۱/۵ لیوان آب بجوشانید و سپس صاف کرده، ۲ قاشق عرق شاطره و کاسنی بدان بیفزایید و با ۱ قاشق غذاخوری سکنجبین میل کنید.

نسخه: طباشیر صدف ۵ گرم، گل سرخ ۱۰ گرم، گل ارمنی ۵ گرم. مخلوط این مواد را نرم ساییده، در ۱ لیوان شربت غوره حل کنید و روزی سه قاشق غذاخوری در سه نوبت میل نمایید.

دستور شربت غوره: ۲قاشق غذاخوری آبغوره، نصف استکان آب، و غذاخوری سکنجبین را با هم مخلوط کنید.

سردردهای شایع ناشی از بیماری رحم و کلیه ها و روده ها

اگر در بیماری رحمی خون حیض کم باشد، درد در وسط و جلوی سر بروز می کند. در افراد کلیوی درد در پشت سر، در کسانی که دچار مشکل دیافراگم هستند درد در وسط سر مایل به جلو، و در بیماران روده ای درد در منطقهٔ قدامی نزدیک پیشانی می باشد. برای درمان عضوی که دچار مشکل است باید مداوا شود.

 سردردهای شایع که پس از بیدار شدن از خواب بروز می کند.

نسخه: مخلوط خاکستر و سرکه را دو بار در روز به مدت ده دقیقه به پیشانی بمالید.

 سردردهای شایع با مبدأ طحال

درد در قسمت چپ سر بیشتر احساس می شود و ضعف و درد در زیر شکم و دنده ها بروز می کند.
نسخه: عرق پونه، عرق نعناع، و نان و سرکه میل کنید.

امیدواریم از اطلاعاتی که در این بخش از مجله پزشکی اسان طب تقدیم تان کردیم بهره کافی را برده باشید.

برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو