بیماری‌های قلبی- عروقی از اجداد دو میلیون ساله ما به ارث رسیده‌اند

96

1398/5/2

16:33


بیماری‌های قلبی- عروقی از اجداد دو میلیون ساله ما به ارث رسیده‌اند

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد بروز یک جهش ژنتیکی در دو میلیون سال گذشته، انسان‌ها را مستعد ابتلا به بیماری قلبی کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بیماری‌های قلبی و عروقی شایع‌ترین علت مرگ و میر در جهان به شمار می‌روند و اکنون نتایج یک مطالعه نشان داده است که این بیماری‌ها از اجداد دو میلیون ساله ما به ارث رسیده‌اند.

به گزارش روزنامه گاردین،محققان دانشگاه کالیفرنیا در این مطالعه که بر روی موش‌ها انجام شد، موفق به کشف یک ژن منفرد شدند که اجداد قدیمی ما آن را نداشتند و به نظر می‌رسد که این ژن انسان‌ها را به عنوان یک گونه، در معرض میزان بالاتر ابتلا به تصلب شرایین نسبت به سایر پستانداران قرار داده است.

تصلب شرایین وضعیتی است که در آن رگ‌ها با رسوبات چربی یا کلسترول مسدود می‌شوند، بنابراین جلوی جریان خون گرفته می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد لخته خونی، آنوریسم (بزرگ شدن یا بیرون‌زدگی دیواره یکی از سرخرگ‌های بدن)، حملات قلبی و سایر مسائل مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی شود. چاقی، دیابت، رژیم غذایی ضعیف، سیگار کشیدن و عدم فعالیت بدنی از عوامل خطرساز ابتلا به بیماری قلبی هستند.

اما موضوعی که به اندازه کافی عجیب به نظر می‌رسد، این است که حدود ۱۵ درصد از حملات قلبی ناشی از تصلب شرایین بدون ایفای نقش این عوامل خطرساز بروز می‌کنند. این موضوع با بررسی سایر پستانداران عجیب‌تر نیز می‌شود زیرا بروز حملات قلبی مرتبط با تصلب شرایین تقریبا منحصر به انسان‌هاست. یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نشان داد که بروز تصلب شرایین در شامپانزه‌ها که بیشترین شباهت را از لحاظ ژنتیکی به انسان‌ها دارند، حتی زمانی که این حیوانات از لحاظ بدنی فعال نیستند و یا از سایر عوامل خطرساز ابتلا به بیماری قلبی برخوردارند، هرگز باعث ابتلا به حملات قلبی در آن‌ها نمی‌شود.

دو تا سه میلیون سال پیش اجداد ما دچار یک جهش ژنتیکی شدند که ژنی به نام CMAH را از فعالیت انداخت؛ این جهش ژنتیکی انسان‌ها را فاقد مولکول‌هایی به نام «اسید سیالیک» ساخت. در نتیجه این جهش ژنتیکی،‌ همه انسان‌ها فاقد یک مولکول قندی اسید سیالیک به نام Neu۵Gc شدند. محققان در این مطالعه که در مجله PNAS منتشر شده است، موش ها را از لحاظ ژنتیکی به گونه‌ای اصلاح کردند که از لحاظ نقص Neu۵Gc شبیه انسان‌ها باشند. محققان متوجه شدند که این موش‌ها تقریبا دو برابر موش‌هایی که اصلاح نشده بودند دچار تصلب شرایین شدند. آن‌ها همچنین متوجه شدند که این جهش ژنتیکی که مختص انسان‌هاست احتمالا عامل مستعد ساختن آنها به ابتلا به بیماری قلبی و عروقی ناشی از تصلب شرایین است. این همان ژنی است که با مصرف گوشت قرمز خطر بروز بیماری‌های قلبی را در انسان‌ها افزایش می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو