فیلم رگ خواب اثر حمید نعمت الله؛ فیلم فارسی مدرن یا عاشقانه‌ای غمگین؟!

فیلم رگ خواب اثر حمید نعمت الله؛ فیلم فارسی مدرن یا عاشقانه‌ای غمگین؟!


منبع: نت نوشت

332

1398/5/2

16:44


فیلم رگ خواب اثر حمید نعمت الله؛ فیلم فارسی مدرن یا عاشقانه‌ای غمگین؟!

همانطور که میدانید حمید نعمت الله کارگردان فیلم رگ خواب کارگردان پرکاری به حساب نمی‌آید اما علی رغم کم کار بودنش، آثارش همواره اسم و رسم خاصی پیدا کرده اند و سرآغاز این اتفاق را می‌توان فیلم به یادماندنی بوتیک در سال ۱۳۸۲ دانست. او با ساخت بوتیک مخاطب خود را غافلگیر کرد و سپس بعد از چند سال با ساختن بی پولی به عرصه‌ی سینما بازگشت که آن فیلم هم از استقبال خوبی برخوردار شد. در ادامه با معرفی و تحلیل فیلم رگ خواب با نت نوشت همراه باشید.

فیلم رگ خواب: برداشتی دوگانه از اثر نعمت الله

بعد از بی پولی، نعمت الله دیگر یک فیلمسازی شناخته شده بود که مخاطبانش کار او را دنبال می‌کردند. در همین زمان او سریال وضعیت سفید را برای تلویزیون ساخت که البته در میان آثار تلویزیونی ایران کاری با ارزش به حساب می‌آمد.

 

سه سال قبل گویی نعمت الله تصمیم به ابداع شیوه‌ای جدید گرفت و فیلم آرایش غلیظ را ساخت که بازخوردهای متفاوتی را به دنبال داشت. مخاطبان فیلم تقریبا به دو دسته تقسیم شده بودند. آن‌ها یا بسیار از فیلم راضی بودند و یا بسیار سرخورده از دیدن آن از سالن سینما بیرون آمده بودند. برخوردی که هم علاقه مند و هم منتقد باشد در مخاطبان آرایش غلیظ بسیار کم به چشم می‌خورد. حال پس از گذشت سه سال و همزمان با اکران می‌خواهیم به معرفی فیلم رگ خواب اثر تازه‌ی حمید نعمت الله بپردازیم.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم رگ خواب اثر حمید نعمت الله

هنرنمایی لیلا حاتمی در فیلم رگ خواب

هنرنمایی لیلا حاتمی در فیلم رگ خواب

فیلم سینمایی رگ خواب با بازی لیلا حاتمی، کوروش تهامی و الهام کردا در سال ۹۵ به کارگردانی حمید نعمت الله ساخته شد. این فیلم برای بار اول در جشنواره‌ی فجر به نمایش درآمد که با استقبال تماشاگران همراه شد. داستان رگ خواب روایت مینا (لیلا حاتمی) است که تازه از زندگی زناشویی ناموفق خود بیرون آمده است و تصمیم دارد زندگی جدیدی برای خود بسازد. او به دنبال کار می‌گردد اما خیلی موفق نیست تا اینکه با کامران حصیبی آشنا می‌شود و…

مینا روایتگر اصلی داستان است زیرا در تمام مدت فیلم ما با روایت او از داستانش مواج هستیم که این روایت توانسته دنیای بدون نقص زنانه را به تصویر بکشد که شاید این بی نقصی را مدیون فیلمنامه نویس زن فیلم (معصومه بیات) باشد.

بیشتر بخوانید: فیلم درباره الی کاری از اصغر فرهادی

پوستر فیلم رگ خواب کاری از حمید نعمت الله

پوستر فیلم رگ خواب کاری از حمید نعمت الله

رگ خواب خیلی زود و در سکانس‌های نخست خود به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و شاید این ارتباط به غیر از روایت زنانه‌اش به دلیل اتفاق‌های بدیعی است که فیلم را از یک فیلم سطحی متمایز می‌کند. اتفاقات عاشقانه بین مینا و کامران سطحی نیستند. این اتفاقها هر چه بیشتر تماشاگر را مجذوب می‌کند و به درون شخصیت‌های اصلی فیلم به ویژه  شخصیت “مینا” می‌برد. گمان کنید این فیلم بدون شخصیت پردازی عمیق و اتفاقات بدیع چه می‌شد؟ شاید یک طرح داستانی بسیار آشنا و به گوش خورده‌ای می‌شد که هر کدام از ما بارها داستانش را به صورت فیلم دیده ایم یا حتی کتابش را خوانده ایم.

بیشتر بخوانید: فیلم فروشنده از اصغر فرهادی ” نگاه به فاجعه از پَسِ عینک”

فیلم فارسی مدرن یا عاشقانه‌ای غمگین؟!

ما در رگ خواب شوریدگی مینا را می‌بینیم که چطور در یک رابطه‌ی عاطفی پریشان شده و تا مرز دیوانگی و سر به خرابات گذاشتن پیش می‌رود. اما به نظر می‌رسد این پریشانی ممکن است در زندگی خیلی از زن‌ها که به اندازه‌ی مینا مبهوت و گیج نباشند هم اتفاق بیفتد پس دلیل این بی حواسی اغراق شده در مینا چه چیر می‌تواند باشد؟!

اتفاق دیگری که در فیلم رگ خواب” بهتر می‌توانست حادث شود، فرود رابطه‌ی عاشقانه از آن اوج زیبای خود است که شاید اگر کندتر و پخته تر اتفاق می‌افتاد فیلم به دو قسمت مجزا تقسیم نمی‌شد و وحدت و یکپارچگی آن هم طبیعتا افزایش می‌یافت.

نزول پیدا کردن رابطه درست بر خلاف اوج پیدا کردن آن مانند نمونه‌های دیگر روابط عاشقانه در سینما و حتی فیلم‌های فارسی اتفاق می‌افتد و ما روند عمیقی با توجه به رویکرد روانشناسانه‌ی  فیلمنامه روبرو نیستیم اما بازهم حتی در همین قسمت‌های فیلم، اتفاق‌هایی را تجربه می‌کنیم که “رگ خواب” را از یک فیلم ساده و سطحی متمایز می‌کند.

مصداق این سخن هم می‌تواند عکس العمل مینا در زمان خاکستری شدن رابطه باشد. مینای رگ خواب با سیمای “شوکران” و… زمین تا آسمان متفاوت است و این تفاوت بی شک بدون فکر حاصل نشده و حتما” حاصل شخصیت پردازی عمیق و پیچیده‌ی فیلمنامه‌ی آن است. البته در این میان فضا سازی کارگردان که همیشه آثارش را در زمره‌ی فیلم‌های تفکر برانگیز قرار گرفته است را نباید نادیده گرفت. در آخر اینکه به نظر می‌رسد رگ خواب نعمت الله حتما پتانسیل دیده شدن و تفکر برانگیز بودن را دارا بوده و هست.

بیشتر بخوانید: فیلم وارونگی کاری از بهنام بهزادی ؛ روایتی از آلودگی و وارونگی روابط یک شهر

 

هنرنمایی کوروش تهامی و لیلا حاتمی در فیلم رگ خواب کاری از حمید نعمت الله

هنرنمایی کوروش تهامی و لیلا حاتمی در فیلم رگ خواب کاری از حمید نعمت الله

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو