وزیر خارجه روسیه : ایران باید بخشی از راه‌حل مشکلات منطقه باشد

وزیر خارجه روسیه : ایران باید بخشی از راه‌حل مشکلات منطقه باشد


منبع: آسمونی

66

1398/5/3

13:34


وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه ایران باید بخشی از راه‌حل مشکلات منطقه باشد، گفت: سناریوهای نظامی و تهاجمی تنها به بن‌بست خواهد رسید.

ایران باید بخشی از راه‌حل مشکلات منطقه باشد - Iran should be part of the solution to the problems of the region

ایران باید بخشی از راه‌حل مشکلات منطقه باشد – Iran should be part of the solution to the problems of the region

به گزارش آسمونی : به نقل از شبکه راشاتودی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با رسانه‌های آمریکای لاتین و راشاتودی با بیان اینکه روسیه و ایران با کمک یکدیگر اجازه ندادند آمریکا سناریو لیبی و عراق را در سوریه اجرا کند، گفت: ایران بخشی از راه حل منطقه است.

لاوروف ادامه داد: نباید ایران را مسئول تمامی مسائلی دانست که در منطقه به وجود می‌آید.

وی همچنین گفت: من بر این باورم، ایران کشوری است که باید بخشی از راه‌حل مشکلات منطقه باشد، نه اینکه به عنوان مقصر اصلی تمام مشکلات منطقه جلوه داده شود. سیاست گناهکار نشان دادن ایران برای تمام چیزهایی که در سوریه رخ می‌دهد، در سرزمین‌های فلسطین و یمن و یا در کشورهای همسایه اتفاق می‌افتد، رویکردی تقابلی است.

این مقام روس افزود: این شرایط به حل مشکلات کمکی نمی‌کند. من باور دارم که ایران باید در مذاکرات مشارکت داشته باشد. ما درباره این، با همکاران آمریکایی و اسرائیلی‌مان گفت‌وگو می‌کنیم. من معتقدم که باید بیش از پیش از این موضع خود به‌طور موثر دفاع کنیم زیرا کشورهای بیشتر و بیشتری به این نتیجه رسیده‌اند که سناریوهای نظامی و تهاجمی تنها به بن‌بست خواهد رسید.

وی درباره رویکرد تجاوزکارانه آمریکا علیه ایران نیز تصریح کرد: در واقع قدرت نمایی هیچ‌گاه در توسعه باثبات هیچ منطقه‌ای نقش نداشته است. درباره ایران باید گفت در سال 2015 ما به برجام دست یافتیم که همگان از این توافق تمجید کردند و این توافق در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هم به تصویب رسید. این قطعنامه برای همگان الزام‌آور بود، اما آمریکا تصمیم گرفت از آن خارج شود. این توافق مورد رضایت آنها نبود، به این علت که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به دست آمده بود.

لاوروف در ادامه گفت: آمریکا در نهایت از پایبندی به برجام سر باز زد و مانع از پایبندی همه کشورها به این توافق می‌شود. این مسائل بسیار جدی است. بسیاری از جنگ طلبان در واشنگتن مایل هستند مسئله ایران با استفاده از نیروی نظامی حل و فصل شود، اما ما احساس نمی‌کنیم که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا موضعی مشابه در این زمینه داشته باشد؛ در واقع این منطقه از سیاست ماجراجویانه آمریکا رنج بسیار برده است. شما به آنچه بر سر عراق و لیبی آمد بنگرید. همچنین به ائتلاف بین‌المللی که تشکیل شد نگاه کنید که به دنبال تکرار سناریو عراق و لیبی در سوریه بود، اما خوشبختانه ما با دوستان ایرانی‌مان توانستیم این طرح‌ها را ناکام بگذاریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز برای حل و فصل سیاسی مسئله سوریه می کوشیم و من یقین دارم که ایران کشوری است که باید بخشی از راه حل مسائل منطقه باشد و نباید این کشور را به عنوان مقصر اصلی تمامی مسائلی که در منطقه رخ می دهد، قلمداد کرد. بیش از 10 سال است که ما بر این مسئله تاکید داریم که تمامی کشورهای منطقه خلیج فارس – چه کشورهای عربی و چه جمهوری اسلامی ایران- باید با حمایت اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی به تقویت اعتماد و شفافیت بپردازند.

0/5 ( 0 نظر )


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو