قبل از اینکه دیر بشود فشارخون های بدخیم را بشناسید و درمان کنید

92

1398/3/4

15:36


قبل از اینکه دیر بشود فشارخون های بدخیم را بشناسید و درمان کنید

سلامت نیوز:جراح و متخصص بیماری های کلیوی در گفتگو با سلامت نیوز با بیان اینکه :«فشارخون ثانویه بیشتر در دهه دوم و سوم زندگی در فرد بروز پیدا می کند و علل مختلفی دارد و باید علت آن برطرف شود و تنها اکتفا به تجویز دارو برای کنترل فشارخون نکنیم. » خاطر نشان کرد :« فشارخون های ثانویه بدخیم هستند و اگر به سرعت علت آن کشف و درمان نشود باعث می شود بر اثر آن چشم و کلیه های بیمار آسیب ببیند.»


دکتر محمدرضا صفری نژاد در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره رابطه فشارخون بالا با ابتلا به بیماری های کلیوی، گفت:« فشارخون به دو نوع فشارخون های اولیه و ثانویه تقسیم می شود. فشارخون های اولیه بعد از سن ۴۰ سالگی در فرد بروز پیدا می کند و ارثی است وبیمار باید با مصرف دارو، فشارخون خود را کنترل کند. »


وی درباره فشارخون ثانویه گفت:« فشارخون ثانویه بیشتر در دهه دوم و سوم زندگی در فرد بروز پیدا می کند و علل مختلفی دارد و باید علت آن برطرف شود و تنها اکتفا به تجویز دارو برای کنترل فشارخون نکنیم. فشارخون های ثانویه بدخیم هستند و اگر به سرعت علت آن کشف و درمان نشود باعث می شود بر اثر آن چشم و کلیه های بیمار آسیب ببیند.»


این استاد دانشگاه افزود:« یکی از علل مهم فشارخون ثانویه ، تنگی شریان کلیه است به عنوان مثال وقتی در یک بیمار ۲۲ ساله با فشارخون بالا مواجه می شویم از جمله اعضای بدن که مورد بررسی قرار می گیرد، شریان کلیه است. اگر فشارخون بیمار به این علت بالا باشد، براحتی و بدون عمل جراحی باز قابل درمان است.»


وی خاطرنشان کرد:« فشارخون اگر در درازمدت درمان نشود سبب آسیب به کلیه ها می شود. شایع ترین بیماری هایی که منجر به از دست رفتن کلیه ها و پیوند کلیه در کشورمان می شود ابتدا دیابت سپس بیماری های کلیوی و در درجه سوم فشارخون می باشد.لذا درمان فشارخون بالا از اهمیت بسیاری برخوردار است.»


وی با هشدار نسبت به آسیب کلیه ها در صورت عدم درمان فشارخون بالا گفت:« به کلیه ها عضو مظلوم و بی صدای بدن می گویند به این دلیل که بدون سروصدا کارایی خود را از دست می دهند و بیمار زمانی متوجه بیماری خود می شود که دیگر قابل برگشت نیست و کلیه هایش را از دست داده است بنابراین افرادی که فشارخون دارند حتما باید نسبت به درمان آن اقدام کنند.»


این جراح و متخصص بیماری های کلیوی با بیان اینکه فشارخون بر روی اعضای بدن اثرات سوئی دارد، گفت:« یکی از مشکلاتی که بر اثر فشارخون بالا برای بدن ایجاد می شود، نارسایی کلیه است ، دومین مشکل گشاد شدن بطن های قلب است ،همچنین فشارخون بالا باعث خونریزی در شبکیه چشم می شود و نیز‌ سبب خونریزی مغزی می شود. بسیاری از موارد خونریزی های مغزی که منجر به سکته های مغزی می شود که ممکن است در اثر آن نصف بدن بیمار فلج شود ناشی از فشارخون های کنترل نشده است.»


وی خاطرنشان کرد:« در بسیاری از بیماران که با سکته مغزی به اورژلنس مراجعه می کنند پزشک متوجه می شود فرد دچار فشارخون بالا بوده و بیمار از آن بی اطلاع بوده است. متاسفانه در کشرر ما بیماری فشارخون بنا به دلایل عمده ای نسبت به جوامع مختلف شیوع بالایی دارد لذا باید در بررسی های سالیانه و غربالگری ها برای سلامتی، حتما کنترل فشارخون جزو برنامه های پزشکان و افراد جامعه باشد.»


وی درباره تعریف فشارخون بالا گفت:« وقتی ما دوبار در دو نوبت مختلف فشارخون فردی را اندازه گیری کنیم در صورتی که فشار وی ۱۴۰ میلی متر جیوه بر ۹۰ باشد می گوییم فرد دچار فشارخون بالا است و احتیاج به مصرف دارو دارد ولی تنها درمان دارویی کفایت نمی کند چون همانطوری که اشاره شد بسیاری از فشارخون ها علت ثانویه دارند و باید علت آن را پیدا و درمان کنیم و در این صورت دیگر نیاز نیست بیمار تا آخر عمرش از داروهای مختلف استفاده کند. »


وی در پایان گفت:« در ایران خیلی مُد شده که همه قند و چربی خود را چک می کنند اما فشارخون مغفول مانده است توصیه می کنم افراد سالیانه یکبار فشارخون خود را اندازه گیری کنند.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو