خوراکی‌های ضروری برای تیروئید

منبع: فرزند

151

1398/3/4

16:59


خوراکی‌های ضروری برای تیروئید

غذا خوردن با بیماری شایع غده تیروئید ارتباط نزدیکی دارد؛ و یکی از مواردی که باعث شدت بیماری در افراد مبتلا به کم کاری یا پرکاری تیروئید می شود، عوامل تغذیه ای می باشد.

نقش داشتن یک برنامه غذایی سالم و مناسب برای مبتلایان به تیروئید در کنار توجه داشتن به دارو درمانی زیر نظر متخصصان غدد، از اهمیت بسیار بالایی برای این بیماران برخوردار است.

تیروئید پرکار

از انواع توت ها چه توت فرنگی گرفته تا بلوبری، تمشک … برای کاهش علائم پرکاری تیروئید میل کنید. اینها مقدار زیادی آنتی اکسیدان های قدرتمند برای بدن تامین می کنند، و سیستم ایمنی بدن تان را قوی نگه می دارند. خوردن روزانه ی توتها برای تاثیر بیشتر ضروری است.

در گروهی از مواد غذایی کلم بروکلی قرار می گیرد که می تواند به خوبی میزان تولید هورمون تیروئید را کاهش دهد. این گروه را با عنوان سبزی های کلمی می شناسیم. اگر به کلم بروکلی زیاد علاقمند نیستید از گل کلم و کاهو استفاده کنید. افراد مبتلا به پرکاری تیروئید می بایست روزانه یک یا چند وعده مصرفی از سبزی های کلمی را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

در گروه مواد مغذی ضروری، ماهی سالمون، حاوی ویتامین D می باشد که مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ را هم برای بدن تامین می کند.

خوب است بدانید که امگا ۳ را هم می توان با مصرف گردو، روغن زیتون و روغن تخم کتان جذب نمود. مواد غذایی حاوی ویتامین D و امگا ۳ باید روزانه مصرف شوند.

یکی از منابع عالی برای دریافت پروتئین، بوقلمون است و مصرف آن برای افزایش انرژی و عضله ها ضرورت دارد. همانطور که می دانیم کاهش وزن یکی از نشانه های پرکاری تیروئید است بنابراین دریافت پروتئین می تواند وزن بیماران را در محدوده عادی نگه دارد. تمامی وعده های خوراکی بیماران باید دارای پروتئین باشد.

پرکاری تیروئید در صورتی که درمان نشود استخوان های فرد بیمار را تضعیف میکند و باعث پوکی استخوان میشود. برای جلوگیری از بروز این مسئله افراد مبتلا به پرکاری تیروئید روزانه ضروری است ۳ سهم از محصولات حاوی کلسیم مثل ماست و پنیر و شیر را در وعده هایشان میل کنند.

تیروئید کم کار

در صورت کنترل نشدن کم کاری تیروئید، کلسترول بد خون افزایش می یابد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی بیشتر خواهد شد. همانطور که می دانیم مواد غذایی حاوی امگا ۳، التهاب را کاهش می دهد، سیستم ایمنی را تقویت می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را هم پایین می آورد.

ماهی امگا ۳ منبع خوبی برای دریافت سلنیوم است که در تیروئید تاثیر دارد.

منبع عالی دیگری برای دریافت سلنیوم مغزهای خام اند. در هر موقعیتی هم می توان از آنها استفاده کرد.

فندق و بادام برزیلی بیش از همه مغزها حاوی سلنیوم هستند و عملکرد تیروئید را تنظیم می کنند. البته نباید در خوردن مغزهای خام افراط کرد چون این مواد غذایی چربی زیادی دارند.

یکی از علائم شایع ابتلا به کم کاری تیروئید، یبوست است. مواد غذایی حاوی غلات سبوس دار مانند ماکارونی، نان و برنج حاوی مواد مغذی بسیار مهم و فیبر زیادی است و در نتیجه می تواند به تنظیم عملکرد روده کمک کند.

فیبر می تواند با هورمون تیروئید مصنوعی تداخل ایجاد کرده و بعضی از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید هرگز نباید از غلات سبوس دار استفاده کنند. درمجموع، داروهای تیروئید ضروری است چند ساعت قبل یا بعد از مصرف مواد غذایی حاوی غلات سبوس دار مصرف شوند.

لوبیا یک ماده ی غذایی مهم است. لوبیا انرژی پایدار و مفیدی ایجاد کرده و احساس خستگی را در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید کاهش می دهد. لوبیا ها دارای پروتئین، آنتی اکسیدان، ویتامین ها و املاح و کربوهیدرات های پیچیده اند و فیبر زیادی نیز دارند.

مصرف آنها برای مقابله با یبوست نیز مفید است. نباید در مصرف لوبیا افراط کنید چون این کار می تواند با داروهای کم کاری تیروئید تداخل ایجاد کند.

یکی از ویژگی های هورمون استروژن این است که می تواند قابلیت استفاده از هورمون تیروئید را در بدن مختل کند. یک ماده غذایی مشهوری که بر پایه فیتواستروژن گیاهی تهیه می شود سویا است و برخی از محققان باور دارند که مصرف زیاد سویا، خطر ابتلا به کم کاری تیروئید را افزایش خواهد دهد. از همین رو افراد مبتلا به کم کاری تیروئید خوب است از سویا استفاده کنند.

یکی از ویژگی های کم کاری تیروئید این است که وزن فرد بیمار به راحتی افزایش پیدا میکند. بنابراین، مواد غذایی سرشار از قند باید از رژیم غذایی این بیماران حذف شود زیرا مقدار زیادی کالری بدون مواد مغذی وارد بدن می کند.

متخصصان می گویند کافئین، جذب هورمون تیروئید جایگزین را با اختلال مواجه می کند. بیمارانی که داروی تیروئید را همراه با قهوه صبح زود مصرف می کنند، وضعیت تیروئید را به سطح کنترل ناپذیری می رسانند و پزشکان هم اغلب در درمان مشکل آنها به موفقیت دست نمی یابند.

از همین رو متخصصان تاکید دارند که داروی تیروئید فقط باید با آب مصرف شود و حداقل سی دقیقه بین مصرف دارو و مصرف قهوه فاصله باشد.

در تقویم سلامت، هر سال ۲۵ ماه مه، برابر با ۴ خردادماه، روز جهانی تیروئید نامگذاری شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو