روغن ماهی که در ماهی های چرب یافت می شود، دارای مزایای سلامتی فراوانی است که می تواند سطح سلامتی شما را بهبود بخشد و از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند. علاوه بر این، اگر شما نمی توانید که به طور مرتب ماهی مصرف کنید، مصرف مکمل های این روغن می تواند جایگزین مناسبی برای دریافت کافی اسیدهای چرب امگا 3 باشد. در ادامه این مطلب از بخش تغذیه دکتر سلام به برخی از مزایای سلامتی روغن ماهی بیشتر اشاره شده است.

روغن ماهی

 

مصرف روغن ماهی می تواند سلامت چشم را تقویت کند

مانند مغز شما، سلامت چشمان شما به چربی های امگا 3 وابسته هستند. شواهد نشان می دهد که افرادی که چربی های امگا 3 را به اندازه ی کافی دریافت نمی کنند، خطر ابتلای آنها به بیماری های چشمی بیشتر است. علاوه بر این، سلامت چشم ها با بالا رفتن سن کاهش می یابد که این می تواند منجر به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن شود. مصرف ماهی به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف دوزهای بالای روغن ماهی به مدت 19 هفته، سبب بهبود دید در همه ی بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن می شود.

همچنین در تحقیقات دیگری، اثر ترکیبی امگا 3 و سایر مواد مغذی در دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مورد بررسی قرار گرفت. اثر این مطالعات مثبت اعلام شد.

مصرف روغن ماهی می تواند التهاب را کاهش دهد

التهاب، روش های ایمنی بدن شما برای مبارزه با عفونت و درمان صدمات است. با این حال، التهاب مزمن با بیماری های جدی مانند چاقی، دیابت، افسردگی و بیماری های قلبی مرتبط است. کاهش التهاب می تواند علائم این بیماری ها را درمان کند. از آنجا که روغن ماهی دارای خواص ضد التهابی است، ممکن است مصرف آن به درمان بیماری های التهاب مزمن کمک کند. به عنوان مثال، در افراد مبتلا به فشار خون و چاقی، این روغن می تواند تولید و بیان ژن از مولکول های التهابی به نام سیتوکین ها را کاهش دهد. علاوه بر این، مکمل های این روغن می توانند به طور قابل توجهی علائمی مانند درد مفاصل، سفتی و نیاز به داروها را در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید که موجب درد شدید مفاصل می شود، کاهش دهند.

روغن ماهی می تواند از پوست سالم محافظت کند

پوست شما بزرگترین قسمت در بدن شما است و حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا 3 است. وضعیت سلامت پوست می تواند در طول زندگی و به ویژه در هنگام پیری و یا پس از قرار گرفتن در مقابل آفتاب شدید به مدت طولانی، دچار تغییر شود. گفته می شود تعدادی از اختلالات پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت وجود دارند که مصرف روغن ماهی می تواند مزایای فراوانی بر روی آنها داشته باشد.

روغن ماهی

 

روغن ماهی ممکن است چربی کبد را کاهش دهد

کبد شما بیشتر چربی های بدن شما را پردازش می کند و می تواند در افزایش وزن نقش داشته باشد. بیماری های کبد به طور چشم گیری در حال رشد و گسترش است، به ویژه بیماری کبد چرب غیر الکلی که در آن چربی در کبد شما ذخیره می شود.

مکمل های روغن ماهی می توانند عملکرد کبد و التهاب را که ممکن است به کاهش میزان چربی ذخیره شده در کبد کمک کند، بهبود بخشد.

مصرف روغن ماهی می تواند علائم افسردگی را بهبود بخشد

انتظار می رود که افسردگی تا سال 2030، دومین علت بیماری باشد. جالب است بدانید که افرادی که از افسردگی عمیق رنج می برند، میزان امگا 3 در خون آنها بسیار پایین است. مطالعات نشان می دهد که روغن ماهی و مکمل های امگا 3 ممکن است علائم افسردگی را بهبود بخشند. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که روغن های غنی از EPA سبب کاهش علائم افسردگی بیش از حد می شود.

مصرف روغن ماهی می تواند توجه و بیش فعالی در کودکان را بهبود بخشد

تعدادی از اختلالات رفتاری در کودکان مانند اختلال بیش فعالی کمبود توجه، بیش فعالی و بی توجهی را شامل می شود. با توجه به اینکه امگا 3 میزان قابل توجهی از مغز را تشکیل می دهد، دریافت کافی آن ممکن است برای جلوگیری از اختلالات رفتاری در اوایل زندگی مهم باشد. مکمل های روغن ماهی ممکن است بیش فعالی، بی توجهی، تحریگ پذیری و پرخاشگری در کودکان را بهبود بخشد. همچنین می تواند به یادگیری در اوایل زندگی نیز کمک کند.

خوردن روغن ماهی ممکن است به جلوگیری از علائم زوال عقل کمک کند

با بالا رفتن سن، عملکرد مغز شما کاهش و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر افزایش می یابد. افرادی که به ماهی بیشتری می خورند، زوال عقل در آنها با بالا رفت سن، کندتر می شود. با این حال، مطالعات نشان دهنده ی شواهد مطمئنی از تاثیر روغن ماهی بر کاهی زوال عقل دارد. با این وجود، مطالعات دیگری نشان داده است که این روغن می تواند سلامتی حافظه را در افراد سالخورده بهبود بخشد.

 

مصرف روغن ماهی می تواند علائم آسم و خطر آلرژی را بهبود بخشد

آسم که می تواند سبب تورم در ریه ها و تنگی نفس شود، در نوزادان بسیار شایع است. تعدادی از مطالعات نشان می دهند که این روغن ممکن است علائم آسم را به ویژه در اوایل زندگی، بهبود بخشد. علاوه بر این، مصرف مکمل های روغن ماهی توسط مادران باردار ممکن است خطر ابتلا به آلرژی را در نوزادان کاهش دهد.