بلیط چارتر کیش ارزان تر است یا بلیط سیستمی؟

منبع: دوستان

109

1398/5/6

13:43


به گزارش قاصدک 24 بسیاری از مسافران پروازهای هوایی از این موضوع بی اطلاع هستند که قیمت بلیط هواپیما از چند عامل متأثر می شود. برای مثال اینکه نوع بلیط شما چارتر است یا سیستمی، با چه شرکت هوایی پرواز می کنید، ساعت پرواز شما در چه بازه زمانی از روز قرار دارد و در کدام روز هفته بلیط خود را رزرو می کنید؛ بر نرخ بلیط اثرگذار هستند. بهتر است بدانید که علی رغم استثنائات انگشت شماری که وجود دارند، به طور کلی نرخ بلیط هواپیما در ساعات اولیه روز یعنی صبح در مقایسه با عصر و شب پایین تر است. از سوی دیگر شرکت هوایی ارائه دهنده بلیط هواپیما نیز با توجه به ناوگان هوایی خود و تازه یا کهنه بودن هواپیماهایش، بر نرخ بلیط هواپیما تأثیر می گذارد. در میان ایرلاین های داخلی شرکت های ماهان، ایران ایر و معراج، پر طرفدارترین بلیط های هواپیما را ارائه می دهند.

www.dustaan.com بلیط چارتر کیش ارزان تر است یا بلیط سیستمی؟

در این مطلب تلاش می کنیم تا از طریق مقایسه قیمت بلیط هواپیما در مسیر پرطرفدار کیش، به بررسی نقش نوع بلیط(چارتر یا سیستمی) در نرخ بلیط بپردازیم. نخست بهتر است اندکی در مورد بلیط چارتر و سیستمی و تفاوت های آنها صحبت کنیم. پرواز چارتر پروازی است که اغلب توسط یک آژانس مسافرتی به فروش می رسد. در واقع این آژانس ها پس از مذاکره با ایرلاین ها بخشی از ظرفیت آنها را برای خود کرایه می نمایند و مسئولیت فروش آن را بر عهده می گیرند. در این روش به شرکت هواپیمایی، چارتر دهنده و به آژانس مسافرتی چارتر کننده گفته می شود.

نکته دیگر این است که مسئولیت قیمت گذاری تنها با چارتر کننده است. ضمن اینکه اگر قرارداد چارتر بین یک چارتر دهنده و یک چارتر کننده انجام شود، مسئولیت فروش کامل ظرفیت چارتر شده و ریسک آن یعنی صندلی های هواپیما بر عهده چارتر کننده است. به عبارت دیگر در صورتی که چارتر کننده (دفتر خدمات مسافرتی) نتواند همه ظرفیتی را که اجاره نموده است، استفاده کند یا به فروش برساند چارتر دهنده (شرکت هواپیمایی) تعهدی ندارد و او مبلغ اجاره منعقد شده را دریافت خواهد نمود. به همین دلیل، نرخ بلیط چارتر ثابت نیست و در مقاطع مختلف زمانی دارای نوسان می شود چرا که چارتر کننده سعی دارد با کاهش یا افزایش بلیط هواپیما در لحظات مختلف از یکسو تمام صندلی هایی را که از ایرلاین اجاره نموده به فروش برساند و از سوی دیگر، از عواید اقتصادی مناسبی بهره مند شود.

مقایسه بلیط سیستمی و چارتر کیش برای تاریخ شنبه 26 مرداد 98

  • قیمت بلیط هواپیما سیستمی کیش متعلق به شرکت هوایی کیش ایر در بازه زمانی صبح 420 هزار تومان
  • قیمت بلیط هواپیما چارتر کیش متعلق به شرکت هوایی کیش ایر در بازه زمانی صبح بین 358 هزار تا 388 هزار تومان

مقایسه بلیط سیستمی و چارتر کیش برای تاریخ جمعه 25 مرداد 98

  • قیمت بلیط هواپیما سیستمی کیش متعلق به شرکت هوایی کیش ایر در بازه زمانی صبح 380 هزار تومان
  • قیمت بلیط هواپیما چارتر کیش متعلق به شرکت هوایی کیش ایر در بازه زمانی صبح از 354 تا 358 هزار تومان

با توجه به آنچه که در بالا گفته شد و اینکه کیش از جمله مقاصد پر رفت و آمد است، بلیط هواپیما آن معمولا در تمام طول سال در اجاره چارتر کننده است. این موضوع به نفع شرکت هوایی هم هست چرا که آنها می توانند حداکثر ظرفیت خود را با قیمت مناسب در اختیار چارتر کننده قرار دهند. بنابراین در مورد بلیط چارتر و سیستمی کیش هم می توان گفت از آنجایی که چارتر کننده یا همان آژانس مسافرتی به صورت یکجا همه صندلی ها را چارتر کرده و باید آن را هر طور شده به فروش برساند، قیمت بلیط چارتر کیش در مقایسه با سیستمی ارزان تر است.

اما نکته ای که نباید فراموش کرد این است که قیمت بلیط چارتر مطلقا ارزان نیست. گاهی دیده شده که پرواز چارتر کیش روز جمعه به دلیل آنکه در روز تعطیل اتفاق می افتد، گران تر است. در حالت عادی ارزان ترین پرواز چارتر کیش را می توانید در روزهای سه شنبه و چهارشنبه که از شلوغی روز جمعه به دور است، رزرو کنید. اما باید بگوییم که در این قاعده نیز استثنائاتی وجود دارد.

منبع: قاصدک 24

 

5/5 ( 1 نظر )

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو