آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟ | از انیمه فرزند آب و هوا تا لیمبو

آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟ | از انیمه فرزند آب و هوا تا لیمبو


منبع: زومجی

1

1402/11/10

22:06


آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟ | از انیمه فرزند آب و هوا تا لیمبو

در این شماره از مجموعه مقالات «آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟» مثل همیشه در ابتدا به‌سراغ یک انیمه‌ی جذاب خواهیم رفت. دنیای این انیمه برگرفته از جهانی جادویی و فانتزی است که برای مدتی شما را از دنیای واقعی رها می‌کند. در ادامه فیلم مرد سگی را به تماشا خواهیم نشست. فیلمی متعلق به سینمای ایتالیا که در زمان اکران توجه منتقدان را به خود جلب کرده بود. و در انتها فیلم لیمبو را میبینیم. اثری لایه‌مند و بسیار جذاب که فیلمسازش درصدد است تا گونه‌های مختلف سینمایی را با یکدیگر تلفیق کند و به درامی خانوادگی، جنایی، انسانی و البته یک نئووسترن با ایده‌های هنری برسد.

موکااو زیر باران در انیمه فرزند آب و هوا

انیمه فرزند آب‌و‌هوا

انیمه Weathering with You

  • کارگردان: ماکوتو شینکای
  • سال انتشار: ۲۰۱۹

خلاصه داستان: پسری دبیرستانی به‌نام هوداکا از خانه‌شان فرار می‌کند و به توکیو می‌رود، جائی که با دختری عجیب که نیرویی ماورائی دارد آشنا می‌شود.

فرزند آب‌و‌هوا، انیمه‌ای با ایده‌های رئالیسم جادو است که در ژاپن مدرن اتفاق می‌افتد. هوداکا به‌خاطر یکسری مشکلات خانوادگی‌ از شهر کوچک خود فرار فرار می‌کند و به توکیوی همیشه بارانی می‌رسد. او در آن‌جا به‌سختی شغلی را پیدا می‌کند و درنهایت با دختری مرموز آشنا می‌شود. شینکای این انیمه را با الهام از تغییرات آب‌وهوایی شدیدی که در ژاپن روی داده بود ساخت. او در مصاحبه‌ای گفته بود که باران‌های شدید توکیو در تابستان من را به این فکر انداخته بود که نکند دلیل‌ این همه بارش یک مسئله‌ی جادویی و ماورایی باشد. شینکای برخلاف زاویه علمی‌تخیلی که برای نام تو انتخاب کرده بود، رویکرد ماورائی بیشتری را در این انیمه استفاده می‌کند.

Weathering with You، نمایشی از برهم‌پوشانی و هم‌زیستی جهان مارا و مدرن است. جائی که هنوز هم قوانین جادو کار می‌کنند و همانند دوران‌های گذشته و باستان، دنیا برای ادامه‌ی بقای خود قربانی می‌طلبد. در جهان شینکای باران به‌طرز دیوانه‌واری می‌بارد و دختر آفتاب توانایی این را دارد که دوباره خورشید را به زندگی برگرداند. فرزند آب‌و‌هوا دنیایی نسبتا شیرین اما گاهی ناراحت‌کننده‌ای ارائه می‌دهد. این جهان چندان تاریک نیست و درنهایت تماشاگر را با پایانی امیدوارکننده همراه می‌کند. شاید جذاب‌ترین، تعلیق‌برانگیز و دلهره‌آورترین سکانس این انیمه جائی باشد که هوداکا برای بازگرداندن دوستش به دروازه‌ی بهشت می‌رود. پلان‌هایی تماشایی و عمیقا تکان‌دهنده. جائی که گویا زمان از حرکت ایستاده است و چیزی به جز عشق و دوستی کار نمی‌کند.

قصه‌ی این عشق و دوستی جائی شکل می‌گیرد که باران به‌عنوان یک عامل محیطی نگران‌کننده، زندگی همه را تحت تاثیر قرار داده است و به‌زودی نیز قرار است برخی محله‌ها زیر آب بروند. علاوه‌بر مضامین دوستی، پایان دنیا و آخرالزمان، سنت قربانی کردن، ازخودگذشتگی، فرهنگ شهری ژاپن مدرن، مشکلات نوجوانان و سواستفاده از آن‌ها چیزهایی هستند که در این انیمه به‌نمایش درمی‌آیند. سبک بصری فرزند آب‌و‌هوا بسیار جذاب و خیره‌کننده است. باران‌ها به‌طرز خیره‌کننده‌ای جذاب هستند و تماشاگر را به دل این قصه‌ی مرموز می‌کشانند. این انیمه پرفروش‌ترین انیمه سال ۲۰۱۹ بود و توانست عنوان هفتمین انیمه پرفروش تاریخ ژاپن را نیز به‌دست آورد.


مارچلو پشت پنجره در فیلم مرد سگی

فیلم مرد سگی

فیلم Dogman

  • کارگردان: ماتئو گارونه
  • بازیگران: مارچلو فونته
  • سال انتشار: ۲۰۱۸

خلاصه داستان: مارچلو مرد ساده‌ای است که درگیر یک سرقت می‌شود و به زندان می‌افتد.

مرد سگی درامی جنایی است که به‌عنوان نماینده‌ی ایتالیا به نودویکمین دوره جوایز اسکار معرفی شده بود. فیلم در حومه‌ی ایتالیا اتفاق می‌افتد، جائی که بافت سنتی خود را حفظ کرده است و جنایتکاران مشغول زندگی هستند. مارچلو در این منطقه یک مغازه‌ی نگه‌داری از سگ‌ها را اداره می‌کند. او به آن‌ها علاقه‌ی زیادی دارد، در مسابقات مربوط‌به این حیوانات شرکت می‌کند، موهایشان را کوتاه می‌کند و می‌شوردشان. مارچلو دراین‌میان اما کوکائین نیز می‌فروشد، کنشی که سبب شروع درام اصلی فیلم می‌شود. مارچلو کارکتر ساده‌ای است که دخترش را دوست دارد خوشش نیز از دردسر نمی‌آید. اما دراین‌میان مردی قوی هیکل به‌نام سیمون وجود دارد که مدام او را آزار می‌دهد.

مرد سگی برگرفته از یکسری وقایع واقعی در میان باندهای مافیایی فروش مواد مخدر در ایتالیاست. فیلم فضای سرد و سنگینی دارد. از آن فیلم‌هایی که در قالب موسوم به فیلم‌های هنری روایتی جنایی را پیش گرفته است. فضاسازی این اثر بسیار جذاب و حساب‌شده است. در یک شهر ویران‌شده که گویی همه فراموش‌اش کرده‌اند، مردی زندگی می‌کند که در تقلای بقا مجبور است با خطر دست‌وپنجه نرم کند و با خلافکاران کنار بیاید. مارچلو در مرد سگی شخصیتی پیچیده دارد، از حیوانات مراقبت می‌کند، دخترش را بسیار دوست دارد، مواد می‌فروشد، احمق است و در عین حال نیز به‌خاطر زندگی‌اش با خلافکاران گلاویز می‌شود. او یک شخصیت دوپهلو است که درنهایت تصمیم می‌گیرد در مقابل سیمون قدعلم کند و حق‌اش را پس بگیرد.

مرد سگی نبرد میان کهن‌الگوی خیر و شر است. یک روایت اخلاقی نیز دراین‌میان جریان دارد که به‌خوبی در تضادی آشکار در میان جغرافیا و فضای فیلم خودش را نمایان می‌کند. در این بین فیلمساز نیز به‌خوبی می‌داند که چگونه‌ همه‌ی این عناصر را کنار هم قرار دهد و از میانشان اثری نمادین بیرون بکشد. مارچلو فونته برای این فیلم در جشنواره کن جایزه بهترین بازیگر نقش مرد را برد، جائی که منتقدان از بازی جذاب و تکان‌دهنده‌ی او به وجد آمده بودند.


تراویس در حال فکر کردن در فیلم لیمبو

فیلم لیمبو

فیلم Limbo

  • کارگردان: ایوان سن
  • بازیگران: سایمون بیکر
  • سال انتشار: ۲۰۲۳

خلاصه داستان: تراویس برای بازخوانی یک پرونده به شهری دور می‌رود.

لیمبو وسترنی شهری، آرام و قابل تامل است که داستان پرونده‌ای قدیمی را روایت می‌کند. فیلمی که هم از نظر بصری جذاب است و هم از نظر محتوایی. داستان از این قرار است که تراویس برای بازخوانی پرونده‌ی دختری بومی به‌نام شارلوت به مکانی دورافتاده و فراموش شده می‌رود، جائی که هم هتل‌اش و هم آدم‌هایش معنای استعاری فیلم را یدک می‌کشند. تراویس در آن‌جا با آدم‌هایی روبه‌رو می‌شود که هنوز در گذشته خود زندگی می‌کنند و نه راه بهشت برایشان باز است و نه راه جهنم. با آمدن این مامور به این منطقه خیلی از زخم‌ها دوباره سر باز می‌کنند و خاطرات تلخ خودشان را نشان می‌دهند.

هرچه قدر که تراویس در اینجا برای پیدا کردن ردی از شارلوت تقلا می‌کند، بیشتر وارد ناراحتی‌ها و غم‌های خانواده‌ی او می‌شود. زیرمتن‌های متعددی خودشان را نشان می‌دهند و فضای خشک و بی‌بار محیط این شهر بیش‌ازپیش به‌عنوان یک فرم جهان محتوایی فیلمساز را همراهی می‌کند. با گم شدن شارلوت طوفانی وحشتناک خانواده او را از پای درمی‌آورد و همه‌ی خانواده از هم می‌پاشد. اختلاف بین‌نسلی، تبعیض نژادی، بیکاری و... چیزهایی هستند که کارگردان درپس این داستان جنایی و خانوادگی درصدد نمایش‌شان است.

لیمبو فیلمی است که خود را در فرم یک اثر هنری به‌نمایش درمی‌آورد اما قصه و شخصیت‌هایش از دنیای آثار تجاری آمده‌اند. قالب سیاه‌وسفید، قطع فیلم، نماهای مینیمال و پرسپکتیوها داستان پرتنشی را پیش می‌برند. درواقع تلفیق دو دنیای تجاری و هنری باعث شده است که لیمبو تبدیل به اثری جذاب و تماشایی شود. این فیلم که در زمان اکران تحسین منتقدان را با خود همراه کرده بود، دربردارنده‌ی یک پایان جذاب در دنیای فیلم‌ است.


نظرات


تصویری


ویدئو