جای خالی شبکه‌های مختلف در تلویزیون اینترنتی فراهم می‌شود / نگاهی به تلویزیون‌های تعاملی در ایران

220

1398/5/7

12:26


تلویزیون‌های اینترنتی امروز از جایگاه خوبی برخوردار بوده و تنها نیازمند تبلیغات و آگاهی مخاطبان خود است تا گامی جدید در کشور در راستای تلویزیون‌های جدید و جذب مخاطب برداشته شود.

جای خالی شبکه‌های مختلف در تلویزیون اینترنتی فراهم می‌شود / نگاهی به تلویزیون‌های تعاملی در ایران

سرویس سینمایی هنرآنلاین: در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا به جای استفاده از شبکه‌های تلویزیونی دولتی به سمت استفاده از شبکه‌های اینترنتی رفته‌اند و از این امکانات برای سرگرمی استفاده می‌کنند؛ چرا که تلویزیون‌های اینترنتی این امکان را می‌دهد که در هرزمان و هر مکانی که خواستند بتوانند از آن بهره گرفته و علاوه بر این امکان تعامل نیز وجود دارد. در ایران نیز پنج شرکت عهده‌دار این امر هستند و به تازگی تلویزیون‌های اینترنتی جای خود را میان مخاطبان ایرانی باز کرده‌اند. بسترهایی که این امکان را فراهم کرده تا برخی از آثاری که در رسانه ملی قابلیت پخش ندارند و یا شرایط ارائه خدمات به مخاطبان را ندارند از این طریق در اختیار مخاطبان قرار گیرند.

تلویزیون اینترنتی چیست؟

این فناوری جدید با نام‌هایی چون تلویزیون روی دسک تاپ (TOD) و تلویزیون از طریق پروتکل اینترنتی (IPTV) در سراسر دنیا شناخته شده است. تلویزیون اینترنتی یا اینترنت TV درواقع یک پروتکل تلویزیونی است که از طریق اینترنت پخش و منتشر می‌شود و به تماشاگرانش امکان انتخاب برنامه دلخواه‌شان را از میان مرجعی از نمایش‌های تلویزیونی می‌دهد. اینترنت پرسرعت، وای فای، کابل و ماهواره از جمله زیرساخت‌هایی این رسانه جدید محسوب می‌شود که پخش تلویزیون اینترنتی را امکان‌پذیر می‌کند. IPTV سیستمی را تعریف می‌کند که با استفاده از پروتکل اینترنت و از طریق اتصالات باند پهن، برنامه‌های تلویزیونی را در هر مکانی پخش می‌کند. استفاده از این فناوری نیازمند داشتن اشتراک و یک دستگاه IPTV است. به این ترتیب تولیدکنندگان محتوای الکترونیکی با استفاده از سرویس‌های مختلف می‌توانند محصولات خود را ارائه کرده و از این طریق به راه‌های جدیدی برای درآمدزایی دست پیدا کنند.

مخاطبان تلویزیون از طریق اینترنت به بانک اطلاعاتی شبکه مورد نظر دست می‌یابند و هر کاربری خود تعیین می‌کند که چه چیزی را چگونه می‌خواهد ببیند. همچنین کاربر می‌تواند زمان پخش یک برنامه را تغییر داده یا برنامه دلخواه خود را رزرو کند و بعد با پیغامی که داده می‌شود از زمان پخش آن برنامه باخبر شود و یا اینکه کاری کند که برنامه به طور خودکار برای او ذخیره شود. یکی از مزایای IPTV، قابلیت داشتن دستگاه‌های ضبط دیجیتالی (VCR) برای ضبط فوری برنامه‌های متعدد است؛ تلویزیون اینترنتی حتی بدون نیاز به گیرنده‌های متعدد، مشاهده تصویر در تصویر را امکان پذیر می‌کند. به این ترتیب افراد می‌توانند در حالی که یک برنامه را تماشا می‌کنند با استفاده از امکان تصویر در تصویر در کانال‌های دیگر به گشت و گذار بپردازند. کاربرد دیگر آن امکان مشاهده یک رویداد از زوایای مختلف و مشاهده همزمان آن از دو زاویه مختلف با استفاده از امکان تماشای تصویر در تصویر است.

هم اکنون رقابت بالا و تنوع و تعدد شبکه‌های تلویزیونی، استفاده از تلویزیون اینترنتی را در اکثر کشورهای توسعه‌یافته تبدیل به امری رایج کرده است. در ایران تلویزیون اینترنتی نیز همانند دیگر فناوری‌های جدید در بدو ورود با مشکلاتی همراه بوده و در حالی که در بسیاری از کشورها این فناوری جدید در کنار سایر رسانه‌های جمعی تبدیل به ابزاری عادی برای ارائه اخبار، محتوا و اطلاع‌رسانی شده، در ایران همچنان چالش‌هایی در مسیر بهره‌برداری از این سرویس وجود دارد. اگرچه بهره‌برداری از تلویزیون اینترنتی نیازمند به مشارکت فراسازمانی صدا و سیما، شرکت مخابرات و بخش خصوصی است.

تلویزیون‌های اینترنتی ایران

براساس آمار جهانی ۵۸ درصد حجم دانلود و مصرف ترافیک اینترنت جهان مربوط به ویدئو است. در این میان "نتفلیکس" به‌عنوان محبوب‌ترین سرویس استریم ویدئو بیش از ۱۵ درصد از پهنای باند کل اینترنت جهانی را به‌خود اختصاص داده است. این مسئله به خوبی نشان می‌دهد که چطور سرویس‌های پخش تصویر بر پلتفرم اینترنت در کشورهای مختلف جهان در این سال‌ها گسترش پیدا کرده‌اند و فراگیر شده‌اند. در ایران نیز پنج شرکت ایرانسل، آسمان، باران تلکام، تراشه سبز و نشر الکترونیک شرکت‌هایی هستند که این خدمات را در اختیار مخاطبان خود می‌گذارند و در این میان باران تلکام با نام اختصاری آیو بهترین عملکرد را در این زمینه داشته است.

در حال حاضر آیو علاوه بر این که یک تلویزیون اینترنتی محصول یک شرکت دانش بنیان و نخستین تلویزیون اینترنتی ایران در بخش خصوصی است، توانسته در مدت کوتاهی به یکی از اپراتورهای برتر و پیشرو در زمینه تلویزیون‌های اینترنتی تبدیل شود. تلویزیون اینترنتی آیو علاوه بر امکان پخش آنلاین فیلم، سریال و شبکه‌ها امکان دانلود را برای کاربران خود فراهم آورده است دارای شبکه‌های اختصاصی دیگری نیز هست که شامل شبکه "آیو اسپورت" (شبکه اختصاصی ورزش) شامل پخش زنده کلیه مسابقات مهم در رشته‌های مختلف ورزشی با گزارش‌های فارسی با چاشنی طنز، شبکه "آیو تون" (شبکه اختصاصی کودک و نوجوان) شامل پخش انیمیشن‌ها و کارتون‌های متنوع برای کودکان و نوجوانان، شبکه اختصاصی "مجلس" شامل پخش زنده جلسات علنی مجلس شورای اسلامی طبق کنداکتور مجلس و شبکه اختصاصی رضوی شامل پخش 24 ساعته حرم مطهر امام رضا (ع) است. در ادامه این خدمات آیو به تازگی نخستین شبکه ناشنوایان را تحت عنوان شبکه "اشاره" راه‌اندازی کرده است که به ناشنوایان و کم‌شنوایان خدمات ارائه می‌دهد. شبکه‌ای که جای آن بسیار خالی بود و حالا این خدمات در تلویزیون اینترنتی فراهم شده است.

شبکه اشاره در حال حاضر با شش ساعت برنامه که به زبان اشاره و یا زیرنویس پخش می‌شود راه‌اندازی شده است و به زودی ساعت پخش آثار این شبکه به هشت ساعت افزایش خواهد یافت.

 این اتفاقات و تاسیس چنین شبکه‌هایی در حالی رخ می‌دهد که تلویزیون ملی شرایط و امکان پخش و یا افزایش این آثار را ندارد و حالا شبکه‌های اینترنتی این جای خالی را پر می‌کنند. تعداد افراد ناشنوا و یا کم شنوا در کشور روز به روز در حال افزایش است و این افراد نیز به مانند سایر شهروندان نیازمند دریافت خدمات هستند و شبکه‌های اینترنتی می‌توانند این خدمات را در بهترین حالت و با بهترین کیفیت در اختیار مخاطبان خود بگذارند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو