رشد دندان در کودکان ؛ درمان درد رویش دندان

منبع: آسان طب

147

1398/5/7

17:00


رشد دندانها زمانی رخ می دهد که دندان ها از میان لثه ها ظاهر می شوند. این دوره ممکن است زمان دشواری برای والدین کودک بوده، به این دلیل که کودکان در زمان رشد دندانها بی تاب و بی قرار می شوند. روش هایی وجود دارد که والدین کودک می توانند جهت بهبود علایم در کودکانشان انجام دهند. این روش ها شامل استفاده از حلقه های سرد و ژل های رشد دندان می باشد.

رشد دندان

اطلاعات مهم در مورد رشد دندان

رشد دندان زمانی اتفاق می افتد که دندان های شیری (یا دندان های کودک) از میان لثه ها پدیدار شده و بخشی طبیعی از روند تکامل می باشد. هرچند دندان های شیری از زمانی که کودک در رحم در حال تکامل می باشد، رشد می کنند ولی درکل، دندان ها تنها زمانی که کودک شش تا نه ماهه است، شروع به ظاهر شدن، می کنند (اگرچه قبل یا بعد از این سن هم می تواند رخ دهد). زمانی که دندان رشد می کند، مواد شیمیایی ویژه ای از بدن آزاد شده که باعث شکافته شدن قسمتی از لثه می شوند و در نتیجه به دندان اجازه رشد از میان لثه را می دهند. دندان ها به تدریج از میان لثه ها رشد خواهند کرد. معمولا دندان های جلویی فک پایین در ابتدا رشد کرده و به دنبال آن دندان های میانی بالا. سایر دندان ها در ماههای آینده رشد می کنند. زمانی که مجموعه کاملی از اولین دندان های کودک شکل می گیرد، کودک حدود دو سال و نیم یا سه سال سن دارد.

شایع ترین علایم رشد دندان چیست؟

نوزادان و کودکان با علایمی که در زمان رشد دندانها می توانند داشته باشند، به میزان زیادی متنوع هستند. برای بسیاری از نوزادان، رشد دندان، منجر به علایم خفیفی شده که فقط برای چند روز به طول می انجامد. هرچند برای سایر نوزادان، رشد دندان، دردناک بوده و می تواند طولانی تر باشد. علایم رشد دندان، اغلب چند روز (یا حتی چند هفته) قبل از اینکه دندان از میان لثه بیرون بیاید، اتفتاق می افتد. نشانه ها و علایم شایع شامل موارد زیر می باشد:

  • لثه های قرمز و متورم.
  • صورت یا گونه های برافروخته قرمز.
  • وارد آمدن فشار بر گوش ها در همان سمتی که دندان ها در حال بیرون آمدن هستند.
  • ترشح آب دهان کودک بیشتر از حالت طبیعی.
  • بیشتر بیدار شدن درطول شب و به طورکلی بی قراری بیشتر.
  • تغذیه نامناسب.
  • وارد آمدن فشار بر لثه ها، گاز گرفتن، جویدن یا مکیدن بیشتر.

در مورد اینکه آیا تب خفیف و اسهال خفیف در اکثریت نوزادانی که در حال رشد دندانها هستند اتفاق می افتد، بحث وجود دارد. اگر این علایم بروز کنند، هرچند ممکن است به دلیل رشد دندانها باشد، احتمال اینکه به خاطر علت دیگری از قبیل عفونت باشند، بیشتر است. آنچه که مشخص است این است که رشد دندان، نباید باعث ناخوشی جدی در کودک شود. درصورتی که کودک تب، اسهال یا علایم دیگری دارد و ناخوش به نظر می رسد، بهتر است به منظور بررسی علت دیگر نشانه ها به پزشک مراجعه شود ( برای مثال عفونت گوش، عفونت سینه یا عفونت ادراری).

بیشتر بخوانید:

رشد دندان در نوزادان و مراحل

درمان برای دندان در آوردن

رشد دندان

بسیاری از نوزادان در موقع رشد دندانها کمترین علایم را داشته یا هیچ نشانه ای ندارند. در نتیجه نیاز به هیچ درمانی نمی باشد. هرچند روش های زیر ممکن است برای نوزادانی که دچار علایم می شوند، مفید باشد:

توصیه کلی

امکان دارد فشار دادن ملایم لثه های متاثر، درد را تسکین دهد. بسیاری از نوزادان درمی یابند جویدن یک جسم خنک و تمیز، تسکین دهنده است (برای مثال حلقه های مخصوصی که با قرار دادن در یخچال سرد و خنک می شوند). جویدن سبزیجات و میوه های خنک ممکن است به تسکین درد کمک کند. هرچند بهتر است از خوردن بیسکویت ها و نان های سوخاری که محتوی قند هستند، اجتناب شود.

تجویز دارو برای کمک به درد رویش دندان

اگر کودک در حین رشد دندان، دچار درد است، تجویز پاراستامول یا ایبوپروفن ممکن است مفید باشد. این داروها باید به مقدار توصیه شده برای سن کودک تجویز شود. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه درمان های مکمل برای رشد دندان، مفید هستند، وجود ندارد. برای مثال پودرهای گیاهی برای رشد دندان.

ژل های رشد دندان

ژل هایی دردسترس هستند که محتوی بی حس کننده های موضعی و مواد از بین برنده میکرب های تولید کننده عفونت (مواد جرم گیر) می باشند (برای مثال ژل های بونژلا). تصور می شود که این ژل ها جهت استفاده در کودکان مطمئن بوده و ممکن است تا حدودی تسکین دهنده باشند. بهتر است که این ژل ها با دست تمیز به کار روند و باید از دستورالعمل داخل بسته پیروی شود.

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو