علت تاری دید در بارداری چیست و چگونه درمان می‌شود؟

منبع: فرزند

140

1398/5/7

20:03


علت تاری دید در بارداری چیست و چگونه درمان می‌شود؟

تغییرات و عوارض دوران بارداری در خانم ها بی شمارند. یکی از شایع ترین آنها تاری دید در بارداری و یا دوبینی است که می‌تواند نگرانی هایی را در مادر ایجاد کند.

در این مقاله قصد داریم دوبینی در بارداری، دیدن جرقه های نور در بارداری، تاری در ماه آخر، تاری ناگهانی، علت و درمان مربوطه را بررسی کنیم.

علت بیماری

در دوران بارداری هر روز یک اتفاق جدید در بدن مادر می افتد. به خصوص در سه ماهه سوم بارداری و در هفته های آخر ممکن است خانم باردار با تاری دید یا دوبینی و یا دیدن جرقه های نورانی در هر دو چشم مواجه شوند.

اما به راستی علت این همه تغییر و تحول چیست؟

خشکی چشم

گاهی ممکن است به علت خشکی چشم، تاری دید در مادر باردار ایجاد شود؛ به خصوص اگر خانم باردار از لنز استفاده کند.

تغییرات هورمونی

با این حال تغییرات هورمونی و نوسانات سطح هورمون ها علت اصلی بیشتر تغییرات فیزیکی بدن در دوران بارداری هستند.

افزایش حجم خون و احتباس مایعات در بدن

به علت افزایش حجم خون و احتباس مایعات در بدن و طبیعتا افزایش فشار مایعات داخل چشم، ضخامت و شکل قرنیه تحت تأثیر قرار گرفته و باعث می‌شود مشکل تاری در دید و یا دوبینی در مادر باردار ایجاد شود.

دیابت در بارداری

از طرف دیگر، دیابت بارداری نیز می تواند علت تاری دید یا دوبینی در این دوران باشد. دیابت با تاثیر بر عروق خونی شبکیه این مشکل را ایجاد می‌کند.

میگرن در بارداری

همچنین ابتلا به میگرن در بارداری، مشکلات بینایی در بارداری را به دنبال خواهد داشت

اما آیا در هنگام بروز این مشکلات در بینایی باید نگران بود؟

در صورتی که تاری دید، ناگهانی و همراه با سرگیجه در بارداری در ماه های آخر باشد و برای مادر مشکلات جدی ایجاد کند، باید بلافاصله و اورژانسی مادر را به بیمارستان برسانید.

در هنگام مراجعه به پزشک، اگر معاینات چشم پزشکی نشان دهند که عصب بینایی مادر دچار تورم و آسیب شده و همچنین مادر دچار فشار خون بالا و پروتئین بالا است، باید هر چه زودتر سزارین فوری (زایمان زودرس) انجام شود، چرا که این علائم نشان دهنده پره اکلامپسی یا پیش مسمومیت بارداری هستند.

درمان

به طور کلی بیشتر تغییرات فیزیولوژیکی بدن مادر در دوران بارداری طبیعی هستند. در مورد تاری دید در بارداری هم باید گفت که اگر برای مادر مشکل جدی ایجاد نکند و قابل تحمل باشد جای نگرانی نیست.

اگر عینک استفاده می‌کنید

در مواردی شاید لازم باشد به پزشک مراجعه کنید و مثلا اگر از عینک استفاده می‌کنید، شماره عینکتان را تغییر دهید. خوشبختانه در بیشتر موارد تاری یا دوبینی موقتی بوده و بعد از دوران بارداری و حداکثر تا سه ماه بعد از زایمان بینایی مادر به حالت طبیعی بر می‌گردد.

اگر خشکی چشم دارید

اگر به علت خشکی چشم دچار تاری دید شده‌اید، بهتر است قبل از هر کاری، لنزهایتان را کنار بگذارید و از عینک استفاده کنید.

اگر از لوازم الکترونیکی استفاده می‌کنید

همچنین استفاده زیاد از موبایل، تبلت و یا کامپیوتر ممکن است باعث خشکی چشم بشوند؛ بنابراین استفاده از آنها را محدود کرده و یا بعد از مشورت با پزشک از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنید.

اگر مبتلا به پارگی مویرگ‌ها شده باشید

گاهی تاری دید، دوبینی و یا به طور کلی مشکلات چشمی در ماه های اول بارداری ممکن است به خاطر پاره شدن مویرگ‌های چشم در اثر فشاری که موقع استفراغ شدید، اجابت مزاج سخت و یا حتی سرفه و عطسه شدید ایجاد می شود، اتفاق بیافتد.

در این موارد معمولا نیازی به درمان نیست و خود به خود بعد از مدتی عروق آسیب دیده ترمیم می‌یابند، مگر آنکه نیاز باشد که خون جمع شده در چشم طی یک جراحی ساده تخلیه شود.

تاری دید و مسمومیت در بارداری

اما همان طور که گفته شد نکته مهم اینجاست که تاری دید، حساسیت به نور و یا حتی از دست دادن موقتی بینایی در بارداری می‌تواند یکی از نشانه های مسمومیت بارداری و یا دیابت بارداری باشد که یکی از خطرناک ترین عوارض در بارداری است.

مسمومیت در بارداری معمولا در اواخر بارداری و بعد از هفته بیستم ایجاد می‌شود و فشار خون بالا عامل اصلی آن است. بنابراین در صورت بروز تاری ناگهانی یا تاری در ماه آخر حتما به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز اقدامات لازم به موقع انجام شوند و سلامت مادر و نوزاد حفظ شود.

جمع بندی

تاری دید یا دوبینی در بارداری اگرچه در بیشتر موارد مشکل جدی نیستند و به زودی برطرف می شوند، اما نباید با سهل انگاری از کنار این علائم گذشت. در صورتی که خانم باردار به خصوص در ماه های آخر بارداری دچار تاری دید و یا دوبینی بشود، باید حتما و سریعا به پزشک مراجعه کند تا بررسی‌های لازم انجام شود.

بخش بزرگی از مشکلات دوره بارداری مربوط به تغذیه در این دوران است؛

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو