آموزش زبان از چند سالگی؟

منبع: نی نی بان

115

1398/5/9

22:12


سن کلاس زبان چه سنی است؟ کلاس زبان را از چند سالگی شروع کنیم؟ بهترین سن برای آموزش زبان دوم چه موقع است؟ اینها سوالاتی است که از ابتدای آموزش کودکان برای پدر و مادر بوجود می‌آید. بسیاری از والدین برای فرزندان وقت زیادی می‌گذارند و می‌خواهند فرزندشان‌شان تمام مهارت‌ها را از جمله یادگیری زبان دوم به سرعت فرا بگیرد. بسیاری از والدین نیز نمی‌دانند در چه سنی بهتراست فرزند خود را به کلاس زبان بفرستند. نکته مهم این است که برای یادگیری زبان دوم کودک باید به توانمندی، کسب آگاهی و فهم و ادراک مناسبی رسیده باشد. در این مطلب به مسأله بهترین سن آموزش زبان دوم کودکان می‌پردازیم. در ضمن، برای مشورت در مورد مسائل آموزشی و تربیتی فرزند خود می‌توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید.

فواید یادگیری زبان دوم چیست؟
در دنیای کودکان رقابت بر سر کسب علم و دانش وجود ندارد. پس قبل از هر چیز ابتدا بهتر است به این موضوع بپردازیم که چرا لازم کودکان علاوه بر زبان مادری زبان دوم را نیز فرا گیرند. یادگیری زبان دوم علاوه بر این‌ که به افزایش اعتماد بنفس کودک کمک می‌کند و او را در برقراری ارتباطات بهتر یاری می‌دهد باعث موفقیت او در برنامه‌های مدرسه و مهارت‌های حل مسئله می‌شود. افرادی که زبان دومی را فرا می‌گیرند می‌توانند با فرهنگ‌ کشورهای دیگر نیز آشنا شوند و درک عمیقی نسبت به آن پیدا کنند. علاوه‌بر این کسانی که بر زبان‌های خارجی مسلط‌‌‌ اند شانس بیشتری در رقابت‌های شغلی برای کسب مشاغل بهتر دارند و در ارتباط‌ات بین‌المللی موفق‌تر هستند.

یادگیری زبان از بدو تولد توصیه نمی‌شود
آموزش زبان خارجی به همراه زبان مادری از بدو تولد ممکن است تا 2 یا 3 سالگی باعث کند شدن فرآیند صحبت کردن کودک شود. بهترین حالت این است که ابتدا یادگیری زبان پایه به صورت کامل انجام شود و دایره لغات کودک به رشد نسبی برسد و بعد زبان دوم آموزش داده شود. آنچه که اهمیت دارد توجه به هوش و میزان توانایی کودک در یادگیری زبان است. نباید برای یادگیری زبان به کودک خود فشار بیاورید این کار موجب افزایش استرس در کودک و به تبع آن اختلال در یادگیری و تکلم می‌شود. می‌توان همزمان با فرستادن کودک به مهد کودک زبان دوم را نیز به کودک آموزش داد.

چه سنی برای رفتن به کلاس زبان مناسب است؟
در مسائل آموزشی باید روند رشد شناختی کودک را مدنظر داشته باشیم. درگذشته مطرح می‌شد که کودکان سه یا چهار ساله چون هنوز به مهارت‌های لازم جهت صحبت کردن به زبان مادری خود نرسیده‌اند نباید زبان دوم را شروع کنند. اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که 50 درصد توانمندی‌ها در چهارسالگی آموخته می‌شوند. عملکردهای ذهن از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. هرچه کودک در سن پایین‌تری با زبان دوم آشنا شود پیشرفت و مهارت بیشتری را در تکلم زبان دوم و لهجه کسب می‌کند. البته کودکان تفاوت‌های بسیاری با هم دارند؛ کودکانی که مشکلات رشدی در زبان و گفتار دارند، در صورت مواجه شدن با زبانی دیگر در زبان مادری نیز دچار شکل می‌شوند و تکلم نیز به تاخیر می‌افتد. آموزش زبان خارجی در همه سنین اتفاق می‌افتد اما بهترین زمان آن هفت الی هشت سالگی است.

نکات مهم در یادگیری زبان دوم در کودکی
فرایند و مراحل یادگیری چیست؟ والدین با کمک روانشناس کودک می‌توانند رشد کودک و مراحل یادگیری او را زیرنظر داشته باشند. برای یادگیری موثرتر زبان در کلاس ها در کودکان باید به صورت بازی و همراه با موسیقی و شعر باشد. در این روش کودکان حتی می‌توانند زبان سوم را نیز یاد بگیرند چرا که استرس و فشاری به آن‌ها وارد نمی‌شود. کودکانی که ابتدا به زبان مادری مسلط شده‌اند و بعد زبان دوم را شروع کرده‌اند بسیار می‌توانند در صحبت کردن زبان دوم موفق باشند.

اختلال در زبان مادری
بسیاری از والدین که نگران‌اند که اگر کودک 7 ساله‌شان را به کلاس زبان بفرستند ممکن است در یادگیری کامل زبان مادری دچار مشکل شوند و یا آن‌را فراموش کنند. کودکان زیر 4 سال نباید به واسطه‌ی یادگیری زبان دوم تحت فشار قرار بگیرند. زیرا همان‌طور که گفتیم مرحله تکلم کودک به تعویق می‌افتد. تفاوت‌های دستوری دو زبان ممکن است باعث اختلال و بی نظمی در ذهن کودک شود و هنگام صحبت کردن دو زبان را باهم ترکیب کند و در واقع توانایی جداکردن آن‌ها را از همدیگر نداشته باشد. اما بعد از این سن یادگیری زبان دوم علاوه بر اینکه به زبان مادری آسیبی وارد نمی‌کند بلکه باعث پیشرفت کودک نیز می‌شود. در فرآیند ترجمه کلمات و جملات کودک زبان مادری خود را نیز بار دیگر می‌آموزد و بر ساختارها و جمله‌بندی‌های آن توجه و دقت بیشتری می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو