نظر اردلان، بهمنی، سعادتی راد و شرفی درباره اجراهای سومین روز جشنواره موسیقی جوان

239

1398/5/10

00:19


موسیقی بختیاری، قشقایی، فارس و سواحل جنوبی در سومین روز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی در تالار رودکی طنین‌انداز شد.

نظر اردلان، بهمنی، سعادتی راد و شرفی درباره اجراهای سومین روز جشنواره موسیقی جوان

سرویس موسیقی هنرآنلاین: حمیدرضا اردلان، پروین بهمنی، حسینعلی سعادتی راد، احمدعلی شرفی و... داوران سومین روز جشنواره ملی موسیقی جوان بودند. این روز به اجرای موسیقی بختیاری، قشقایی، فارس و سواحل جنوبی اختصاص داشت. در ادامه نظر داوران را درباره اجراهای روز دوشنبه می‌خوانید.

تداوم جشنواره سبب شده تا موسیقی مقامی ما وضعیت خوبی داشته باشد

دکتر حمیدرضا اردلان آهنگساز و پژوهشگر موسیقی و عضو هیئت داوران و مشاور دبیر جشنواره در بخش موسیقی نواحی در مورد اجراهای روز سوم جشنواره موسیقی جوان، گفت: جشنواره موسیقی جوان نسبت به سال‌های گذشته  هم به لحاظ کمی تعداد نوازندگان هر منطقه و هم از نظر اصالت‌ها و کارکردهای موسیقی اصیل در تداوم فرهنگی، به‌طور آرام اما محسوس در حال رشد است. به‌طور کلی اجراها نسبت به کاری که جشنواره انجام می‌دهد، رضایت‌بخش بودند. در نسبت با اصالت‌های منطقه و گذشته، موسیقی ایران در حوزه موسیقی مقامی در دورانی به سر می‌برد که اگر فکری بنیادین برایش نشود، ممکن است بعضی از لحن‌ها و رپرتوارها آسیب جدی ببیند.

وی افزود: در این دوره تاریخی، هجوم صداهای فرهنگ‌های دیگر و صداهایی که در دوران مدرنیته تولید شده سبب شده است که توجه و مراقبه نسبت به فرهنگ‌های بومی و موسیقی مقامی کم شود. یکی از تأثیرات آن در نوازندگی این نوازنده‌ها است و این تأثیر به طبع آن تأثیر بزرگ‌تر، چشمگیر است، اما وظیفه‌ای که جشنواره دارد این است که به‌خوبی نوازنده‌ها را به مراقبه و تمرین بر اساس اصالت‌ها دعوت کند و این مسائل در چارچوب جشنواره، بسیار خوب قابل ارزیابی است.

اردلان در پایان خاطرنشان کرد: در اغلب نقاط دنیا اجازه می‌دهند که رویدادهای فرهنگی مداوم باشد. موضوع دیگر این است که ساختار مدیریتی، داوران، نگاه و رویکردها طوری بوده است که اجازه داده است یک مقیاس و عیاری به دست آید که ما در وهله اول دانشمان راجع به موسیقی جوان در کشور بسیار اضافه شود و در وهله دوم بتوانیم بفهمیم در مناطق مختلف موسیقی در چه وضعیتی به سر می‌برد. به دلیل اینکه این جشنواره برقرار است، سیاست‌های خودمان را بر اساس تغییرات تنظیم می‌کنیم و این تداوم جشنواره سبب شده موسیقی ما در حوزه موسیقی مقامی وضعیت خوبی داشته باشد که تأثیرات جشنواره بر آن کاملاً مشهود است.

هنرمندان جوان باید برای یادگیری بیشتر به سراغ اساتید بزرگ و قدیمی بروند

پروین بهمنی خواننده، سرپرست گروه حاوا (قشقایی) و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش سازهای نی، نقاره، کرنا و کمانچه، در ابتدا در مورد اجراهای امروز و کیفیت اجراها گفت: اجراها درمجموع خوب بود و بچه‌ها به‌خوبی ساز زدند و نسبتاً خوب بودند، اما به هر حال عده‌ای از آن‌ها ضعف‌هایی داشتند. به دلیل این که با موسیقی ردیفی و موسیقیدانان بزرگ و قدیمی آشنا نیستند و همین موضوع باعث شد چنان که باید اجراهای خوبی را نداشته باشند. به هر حال این جوانان تازه ابتدای راه هستند و قدم اول را برداشته‌اند و باید برای بهتر شدن، به سراغ اساتید بزرگ و قدیمی بروند که موسیقی اصیل را به‌خوبی می‌شناسند.

وی افزود: اگر در دوره‌های آینده رپرتواری برای بچه‌ها انتخاب شود که طبق این رپرتوار قطعات خودشان را اجرا کنند، قطعاً بهتر خواهند شد به دلیل این که این هنرمندان جوانی که امروز اجرا کردند، از اساتیدی که کمی از آن‌ها بزرگ‌تر و باتجربه‌تر هستند تحقیق کرده‌اند، در صورتی که نباید این‌گونه باشد. بنده یکی از دلخوری‌هایی که دارم این است که هنرمندانی که امروز اجرا داشتند، ساز نی قشقایی را با لب و دندان می‌نواختند. مسئله دیگری که نوازندگان جوان باید توجه کنند، این است که از اساتید جوان رونویسی نکنند و به سراغ اساتید بزرگ و قدیمی این ساز بروند.

سرپرست گروه حاوا تصریح کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بزرگ ملی است و قطعاً می‌تواند به رشد و تعالی موسیقی کشور در آینده کمک شایانی کند. به دلیل این که در این جشنواره به موسیقیدانان نواحی بها داده می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که افراد زیادی نیز به دنبال موسیقی منطقه خودشان بروند.

 بهمنی در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است مراکز موسیقی در تهران و مراکز دیگر استان‌ها از موسیقیدانان نواحی ایران خبردار شوند. متأسفانه روز گذشته باخبر شدم یکی از سه عاشقی که بنده با زحمت توانستم ایشان را پیدا کنم، به دیار باقی شتافتند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع را اعلام نکرد و یا حتی برای عرض تسلیت نیز به دیدار خانواده ایشان نرفتند.

انتظار بیشتری از نوازنده‌ها داشتم

حسینعلی سعادتی راد عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش سازهای نی، نقاره، کرنا و کمانچه، در ابتدا در مورد کیفیت اجراها گفت: اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم از اجراهای امروز رضایت آنچنانی نداشتم و انتظار بیشتری داشتم. بنده تنها از اجرای سه نفر از آن‌ها در قسمت‌های کمانچه و نی راضی بودم. اما بقیه نوازندگانی که امروز اجرا کردند، باید کار و تلاش بسیار بیشتری کنند. بنده به تمام این نوازندگان تذکر دادم که تلاش بیشتری انجام دهند. در کل نوازندگان جوان باید زیر نظر اساتیدی بزرگ آموزش ببینند تا از هر لحاظ بهتر شوند.

وی افزود: مطمئناً برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند کمک کند تا در آینده، موسیقی کشور رشد بسزایی داشته باشد و جوانان کشور نیز با موسیقی اقوام خودشان بیشتر آشنا شوند.

اغلب شرکت‌کنندگان به پختگی لازم نرسیده‌اند

احمدعلی شرفی نوازنده سازهای بادی و نی انبان و دیگر عضو هیئت داوران در بخش موسیقی نواحی در بخش سازهای سواحل جنوبی، نیز در مورد اجراهای روز سوم جشنواره موسیقی جوان گفت: در کل اجراهای خوبی را شاهد بودیم، اما به دلیل اینکه اغلب شرکت‌کنندگان سن پایینی داشتند، باید بیشتر تلاش و تمرین کنند. آن‌ها هنوز به پختگی لازم نرسیده‌اند و باید حتماً نزد اساتید بزرگ آموزش ببینند، اما درمجموع از اجراها به‌خصوص نوازندگان ساز نی انبان راضی بودم.

وی افزود: نقاط ضعف آن‌ها در اشتباه نواختن سازها بود و امیدوارم که با تمرین و ممارست بیشتر بتوانند در دوره‌های آینده اجراهای بهتری داشته باشند.

شرفی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز بیان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد ملی است و برگزاری چنین جشنواره‌هایی به رشد موسیقی کشور کمک‌های زیادی می‌کند. به‌شخصه از برگزاری جشنواره موسیقی جوان بسیار راضی هستم.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از ۵ مرداد تا ۵ شهریور در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو