یک و نیم برابر درآمد نفت، پول وارد نظام سلامت کشور می شود/ ظرفیت پرستاری را ۲۰۰ درصد کردند

108

1398/5/18

22:17


یک و نیم برابر درآمد نفت، پول وارد نظام سلامت کشور می شود/ ظرفیت پرستاری را ۲۰۰ درصد کردند

سلامت نیوز:رییس سازمان نظام پرستاری کشور ضمن تشریح عملکرد سازمان در چهارمین دوره نظام پرستاری از پیگیری سازمان نظام پرستاری برای تغییر قانون سازمان خبرداد. معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری نیز با اشاره به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است گفت: خیلی آرام و نرم ظرفیت ها را افزایش داده اند و در حال حاضر ۲۰ هزار پرستار بیکار داریم.

دکتر اصغر دالوندی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به پنجمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری گفت:« به جرات می توانیم بگوییم کم حاشیه ترین و شفاف ترین انتخابات را در این دوره برگزار کردیم. ثبت نام در انتخابات شورای عالی نظام پرستاری نیز از ۲۲ تا ۲۸ مرداد ماه جاری خواهد بود و در ۲۷ نیز انتخابات برگزار می شود.»
وی گفت:«شاید در چهار دوره سازمان، دوره چهارم از حساسیت های خاص خود برخوردار بود به دلیل اینکه گروهی شعارهایی دادند که بر آن پایبند بودند. چندین اقدام مهم در دستور کار این دوره قرار گرفته بود که حساسیت های بسیاری بر انجام آن داشتیم و آنها را پیگیری کردیم.»


دکتر دالوندی افزود:« انتظار داشتیم وقتی که معاونت پرستاری که برخواسته از خواسته همه پرستاران است در وزارت بهداشت ایجاد شد به سازمان نظام پرستاری و جامعه پرستاری کمک کننده باشد. البته نمی خواهیم کسی را متهم کنیم ولی دوره هایی مثل دوره کمک پرستاری ایجاد شد که بیشترین وقت شورای عالی نظام پرستاری را گرفت و بیش از یک سال بر روی این موضوع وقت گذاشتیم تا خوشبختانه با توافق معاونت پرستاری توانستیم برخی از شرح وظایف را از دوره کمک پرستاری حذف کنیم و اسم کمک بهیاری را نیز از این دوره حذف کردیم چراکه باید بین پرستار غیرحرفه ای با پرستار حرفه ای تفاوتی وجود داشته باشد که این یکی از دستاوردهای مهم سازمان در این دوره بود.»


وی در ادامه گفت:« موضوع بسیار مهم دیگری در این دوره که برخاسته از وزارت بهداشت بود بحث پرستار بیمارستانی بود که به هر مرکز درمانی که معیارهای اولیه را داشت اجازه تربیت پرستار را می داد. ما۱۸۰ دانشکده پرستاری و ۱۵۰۰ عضو هیات علمی و ۶۰ هزار دانشجوی رسمی پرستاری که از طریق کنکور وارد شدند، داریم و اگر در بحث تربیت پرستار بیمارستانی کوتاهی می کردیم آب به کل پرستاری بسته میشد. سازمان نظام پرستاری با کمک همه ظرفیت هایش به میدان آمد و توانستیم این طرح را لغو کنیم.»


دکتر دالوندی افزود:« علیرغم اینکه در جلسات کارشناسی با وزارت بهداشت بارها تاکید کردیم که محور کار پرستاری مراقبت سلامت است اما در سطح یک پرستاران دیده نمی شوند و معاونت بهداشتی اصرار بر این دارد که رشته هایی مثل مراقبت سلامت را ایجاد کند که موجی از اعتراضات پرستاران را در برداشته است. ما جلساتی با وزارت بهداشت داشتیم که فعلا قول داده اند که برای این رشته در مهرماه جاری دانشجو نپذیرند. »


وی با اشاره به لزوم تغییر قانون سازمان نظام پرستاری گفت:« شرح وظایف سازمان بیشتر مشورتی است و یکی از بحث هایی که سازمان آن را پیگیری می کند تغییر قانون سازمان نظام پرستاری است بخصوص در جایی که بحث اجباری شدن عضویت پرستاران است هنوز متاسفانه این مسئله در قانون سازمان نیامده لذا ما با حضور باجی ها و آباجی ها در رشته پرستاری مواجهیم که این مسئله را در قسمت آگهی استخدام برخی از روزنامه ها شاهد هستیم ما به وزارت ارشاد نامه زده ایم که اسم هرکسی را پرستار نگذارید آنها پشتوانه قانونی از ما خواستند و ما به دنبال تصویب این قانون در مجلس برای پیشگیری از ورود نیروهای غیرحرفه ای به درون جامعه هستیم و کارهای کارشناسی آن در مرکز پژوهش های مجلس انجام شده است و در تلاشیم این موضوع را تا پایان سال به صحن علنی مجلس ببریم »


رییس سازمان نظام پرستاری گفت:« در این دوره از سازمان از نظر سلامت مالی و مالیاتی بیشترین فعالیت ها را در این دوره داشته است و سامانه ای برای نظارت برعملکرد مالی هیات مدیره ها ایجاد کرده ایم.»
وی در ادامه گفت:« اخیرا در معاونت پرستاری وزارت بهداشت تزلزلی ایجاد شد که با گفتمان با مسوولین وزارت بهداشت توانستیم اقدامات اساسی انجام دهیم و توانستیم جایگاه معاونت را که پرستاری بود به معاونت مراقبت سلامت تغییر دهیم چرا که وجود معاونت پرستاری مورد اعتراض سایر رشته ها بود که آنها هم خواستار ایجاد معاونت در وزارت بهداشت بودند.»


دکتر دالوندی گفت:« بعد از اجرای طرح تحول سلامت همه دستخوش مشکل شده اند و باعث شده بین جامعه پزشکی اختلافاتی پیش بیاید. نارضایتی در نظام سلامت ایجاد شده است. کشور در شرایط خاصی قرار گرفته و فشار اقتصادی بر مردم وارد است که تاب آوری مردم را کم کرده است. پرستاران از کسانی هستند که بیشترین آسیب را در این بین می بینند متاسفانه پرستار ما از سوی همراه بیمار و یا همکار خود خشونت می بیند و زیر مشت و لگد برخی از همکاران پزشکی است که اخیرا در شیراز چنین اتفاقی برای یکی از پرستاران افتاد. جرم پرستار ما در کشور چیست؟»


وی افزود:«هرگونه خشونت علیه پرستاری را محکوم می کنیم و مردم باید بدانند که پرستاران ما به جای دو سه نیرو کار می کند.آیا واقعا مقصر کمبود نیروی پرستاری است؟ پرستاران ما مظلوم واقع شده اند. پرستاران هم از بالادست خود توسط پزشکان و هم از همکاران خود و هم از همراهان و بیماران خشونت می بینند.»


وی گفت:« دنیا امروز به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار پرستار نیاز دارد. در حال حاضر کشورمان به ۱۵۰ هزار پرستار نیاز دارد. در تمام دنیا رویکرد پرستار به نسبت جمعیت را دارند اما در کشور ما رویکرد ما پرستار به نسبت تخت بیمارستانی است چون بیمارستان مدار است. پرستاران در اکثر کشورها در صف اول درمان هستند اما در کشورمان دکترای پرستاری حتی اجازه تجویز دارو برای بیمارا را ندارد اما بهورز با سیکل و دو سال دوره کارورزی ۴۷ تا ۵۰ قلم دارو را برای بیماران می تواند تجویز کند. ما دچار چنین تعارضاتی هستیم این در حالی است که پرستار ایرانی ما در کشورهایی مثل کانادا اجازه تجویز دارو برای بیماران را دارد. با توجه به شرایط اقتصادی کشور هم به صرفه تر است که از نیروهای پرستاری بهتر بهره ببریم.»


دکتر دالوندی گفت:«اخیرا نامه ای به وزیر بهداشت درباره پرداختی ها به پرستاران زدیم که چرا پرستاران که یک دهم دریافتی دارند همین را هم از آنها دریغ می کنید. هر روز می بینیم که خیل پرستاران از کشور مهاجرت می کنند توصیه دلسوزانه به مسوولین کشور این است که به پرستاران نگاه ویژه داشته باشند چون نیاز مردم به اینها زیاد است همچنین بازار کار بین المللی دارند و لذا باید بحث سختی کار و قانون بهره وری و بازنشستگی 20 روز برای پرستاران را باید اجرا کنیم تا مهاجرت نکنند.»


وی با اشاره به تغییرات جمعیتی در کشور گفت:« ما در سال ۲۰۳۰ با یک پدیده جدیدی مواجه می شویم با پدیده هایی مثل بیماری های غیرواگیر که الان هم با آن مواجه هستیم. در حال حاضر کشور وارد فاز میانسالی شده که باید این جمعیت را دریابیم. اخیرا که غربالگری فشارخون انجام شد از ۲۳ میلیون جمعیت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از بیماری خود اطلاعی نداشتند. ما باید به سمت مردم برویم نه اینکه مردم بیمار شوند و برای درمان به ما مراجعه کنند و باید به سمت خدمات جامع نگر برویم.»


دکتر دالوندی خاطرنشان کرد:«باید سلامت را از مهدکودک ها آغاز کنیم و باید استراتژی سلامت از مدرسه به خانه داشته باشیم که دربحث پرستاری مدرسه می توانیم این قضیه را در یک طرح ملی بیاوریم واموزش را از سمت مهدکودک و مدرسه به سمت خانواده سوق دهیم.»


به گزارش سلامت نیوز، در ادامه این نشست محمد شریفی مقدم معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری گفت:« سلامت یکی از حوزه هایی است که بیشترین منابع دولت را به سمت خود سوق می دهد مثل حوزه سلامت ما که چیزی حدود ۱۵۰ هزار میلیاردتومان پول وارد نظام سلامت کشور می شود به اندازه یکی و نیم برابر درآمد نفت که اهمیت بسیاری دارد.»


وی افزود:«مردم علیرغم اینهمه بودجه ای که وارد نظام سلامت کشور ما می شود خروجی مناسبی از خدمات بهداشت و درمان دریافت نمی کنند. در وزارت بهداشت برای اجرای طرح تحول سلامت یک شبه تصمیم گرفتند و ده ها هزار میلیاردتومان را به تاراج گذاشتند. در سال ۹۳ و ۹۴ پولی که صرف درمان تامین اجتماعی شد به اندازه ۵۰ سال گذشته بوده است این در حالی است که این صندوق ، صندوق بین النسلی است و آن را دچار مشکل کرده اند. اگر در حوزه سلامت مدیریت و نظارت بر بودجه ها نباشد فساد اجتناب ناپذیر است.»


شریفی مقدم خاطرنشان کرد:«ما در اردیبهشت سال ۹۳ که طرح تحول سلامت اجرا شد فریاد زدیم این طرح کارشناسی شده نیست و با شکست مواجه می شود اما کسی گوش نکرد و بعد از اینکه ده ها هزار میلیاردتومان پول را تلف کردند حالا اقرار می کنند که این طرح کارشناسی نشده بود. »


وی تاکید کرد:« پرستاران به عنوان بزرگترین گروهی که می توانند بیشترین خدمت را ارائه دهند الان دچار موانع خدمتی بسیاری هستند و آنچه که پرستاری را رنج می دهد تبعیض در تمام ابعاد است و پرداخت به پرستاران یک نوع آن است اختلاف پرداخت ها میان پرستاران و پزشکان صدبرابری است. امروز ریاست دانشگاه ها و بیمارستان ها و وزارت بهداشت همه به دست پزشکان متخصص است اما در دنیا چنین نیست. در امریکا بیش از ۸۵ درصد روسای بیمارستان های آن غیرپزشک هستند. امروز حوزه سلامت اهمیت بسیاری دارد بنابراین بهترین مدیران را در حوزه سلامت به کار بگیرند.»


وی گفت:«پزشک متخصصی که به صورت دایم در اتاق عمل بوده است نه علم و دانش و نه تجربه و انگیزه و وقت مدیریت را دارد. سپردن سکان مدیریتی وزارت بهداشت از روسای دانشگاه ها تا وزارتخانه که همه پزشک متخصص هستند با این شرایط نظام سلامت ما زمین گیر شده و مردم ما بدترین خدمات پزشکی و پرستاری را دریافت می کنند.»


شریفی مقدم خاطرنشان کرد:«افزیاش پذیرش در رشته های پزشکی اینهمه سروصدا به پا کرده است این در حالی است که ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است خیلی آرام و نرم ظرفیت ها را افزایش داده اند و علاوه بر ظرفیت آکادمیک می خواستند با بهیاری یکساله و پرستاری بیمارستانی اگر جامعه پرستاری جلوی آن نمی ایستاد امروز ما ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار گونه های مختلف پرستاری داشتیم. »


وی با بیان اینکه طبق آمار تعداد پزشک عمومی کم است،‌گفت:« در کشور ما پزشکی بازار و دکان است و برخی از تخصص ها را انحصاری کرده اند. در بیمارستان ها فشار بر روی رزیدنت ها بسیار زیاد است. به بهانه کمبود پزشک به یک متخصص در منطقه محروم ۳۰۰ میلیون تومان ماهیانه پرداخت می کنند چرا به جای این کار تعداد متخصصان را افزایش نمی دهند. در حال حاضر ۲۰ هزار پزشک متخصص در کشور داریم که باید این تعداد به ۸۰ هزار نفر برسد اما آن را انحصاری کرده اند چون ممکن است بازار کارشان دچار مشکل شود.»


وی تاکید کرد:«ظرفیت پرستاری را ۲۰۰ درصد کرده اند و در حال حاضر ۲۰ هزار پرستار بیکار داریم البته طبق آمار نسبت به جمعیت کمبود پرستار داریم ولی وزارت بهداشت پرستاران بیکار را چرا استخدام نمی کند؟ در تمام مسایل تبعیض میان پرستاران است به طوری که ۱۳ سال است که از قانون تعرفه گذاری می گذرد و اجرایی نشده اما یک شبه طرح تحول سلامت را اجرا کردند.در برخوردها هم تبعیض است اخیرا حمله وحشیانه ای به پرستار از سوی پزشک به پرستار شده است و این به خاطر نگاه از بالا به پایین است.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو